Skocz do zawartości

Polskie pociągi szpitalne i sanitarne


wa1aw

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 weeks later...

Pięknie dziękuję Kolegom za aktywność okraszoną poczuciem humoru. 

W dniu 18.06.2020 o 10:25, formoza58 napisał:

? Młodzież wtedy wyglądała nader poważnie, niż obecnie.

Dla mnie Panie nawet około 40-ki są młodymi dziewczynami :) , więc te ze zdjęcia PRL-owskiego tym bardziej. Wracając jednak do mojego wpisu z dnia Napisano 27 Maj , napisałem o domniemanym pociągu P.S.67 ze Lwowa. Ponieważ nurtował mnie wygląd przenumerowanego "profesorskiego pociągu" oraz kolor olive drab, który pozostał wraz z częściowo zachowanym przez Polaków oznakowaniem nadanym przez US Army, to pobawiłem się i w oparciu o autentyczne zdjęcia otrzymałem coś takiego:

17.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Uzupełniając poprzedni wpis pragnę pokazać nieznaną i zarazem ciekawą część historii polskich pociągów sanitarnych, zbudowanych przez Brytyjczyków i przekazanych Polsce przez administrację Herbert-a Hoover-a (późniejszego Prezydenta USA) dzięki decyzji Prezydenta USA Woodrow-a Wilson-a. Jak już wielokrotnie pisałem, ekspedycji do Polski było kilka. Wojskową ekspedycją dowodził pułkownik H. L. Gilchrist. Za pośrednictwem portalu Relikty Wojny znalazłem zdjęcie munduru amerykańskiego żołnierza medycznego z

Korpusu Ekspedycyjnego do Polski (Polish-American Typhus Relief Expedition) – zdjęcie 1.

To doskonały przykład kunsztu krawiectwa warszawskiego krawca. Mundur uszyto z najlepszej wełny, z podszewką i z francuskimi guzikami z orłem amerykańskiej armii (cytat).

Do munduru należała widoczna na zdjęciu odznaka pamiątkowa .

Drugie zdjęcie przedstawia odznaki z umundurowania innego żołnierza tego samego Korpusu Ekspedycyjnego do Polski. Zdjęcie 3 przedstawia dokumenty, opaskę i zdjęcie transportu kolejowego, którym ten sierżant przyjechał do Polski. Zdjęcie 4 - powiększenie.

P.S. Chwilowo skupiłem się na wątku pociągów sanitarnych brytyjskiej konstrukcji dlatego, kontynuując wątek o umundurowaniu, odznakach żołnierzy, oznaczeniach i kolorach wagonów pociągów sanitarnych US. Army, następnym razem zamieszczę coś o pilotach 7 eskadry (później 303), którzy przyjechali do Polski na pokładzie takich, późniejszych polskich pociągów sanitarnych.

mundur_US.jpg

mundur_inny4.jpg

ekspedycja do Polski2.jpg

mundur_inny.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Członkowie Misji Polskiego Czerwonego Krzyża w czasie podróży na pertraktacje z bolszewicką misją Czerwonego Krzyża, na stacji kolejowej w Mikuszewiczach. Stoją od lewej: B. Nowacki, Z. Uniechowski, E. Zalewski, hr. Kossakowski, Z. Trzeciak, por. Hartley, p. Sikorska, por. Antoniewicz, Bizping, płk Sikorski, pchor. hr. Potocki, dr Barczewski, Marian Strumiło.

K-25-787.jpg

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu ‎2020‎-‎07‎-‎11 o 20:54, wa1aw napisał:

Uzupełniając poprzedni wpis pragnę pokazać nieznaną i zarazem ciekawą część historii polskich pociągów sanitarnych, zbudowanych przez Brytyjczyków i przekazanych Polsce przez administrację Herbert-a Hoover-a (późniejszego Prezydenta USA) dzięki decyzji Prezydenta USA Woodrow-a Wilson-a. Jak już wielokrotnie pisałem, ekspedycji do Polski było kilka. Wojskową ekspedycją dowodził pułkownik H. L. Gilchrist. Za pośrednictwem portalu Relikty Wojny znalazłem zdjęcie munduru amerykańskiego żołnierza medycznego z

 

Korpusu Ekspedycyjnego do Polski (Polish-American Typhus Relief Expedition) – zdjęcie 1.

To doskonały przykład kunsztu krawiectwa warszawskiego krawca. Mundur uszyto z najlepszej wełny, z podszewką i z francuskimi guzikami z orłem amerykańskiej armii (cytat).

 

Do munduru należała widoczna na zdjęciu odznaka pamiątkowa .

 

Drugie zdjęcie przedstawia odznaki z umundurowania innego żołnierza tego samego Korpusu Ekspedycyjnego do Polski. Zdjęcie 3 przedstawia dokumenty, opaskę i zdjęcie transportu kolejowego, którym ten sierżant przyjechał do Polski. Zdjęcie 4 - powiększenie.

 

P.S. Chwilowo skupiłem się na wątku pociągów sanitarnych brytyjskiej konstrukcji dlatego, kontynuując wątek o umundurowaniu, odznakach żołnierzy, oznaczeniach i kolorach wagonów pociągów sanitarnych US. Army, następnym razem zamieszczę coś o pilotach 7 eskadry (później 303), którzy przyjechali do Polski na pokładzie takich, późniejszych polskich pociągów sanitarnych.

mundur_US.jpg

Mundur jest faktycznie uszyty znakomicie. Do niewielu rzeczy można by się przyczepić, ale to już detal, bo sama US Army w tamtych czasach też święta nie była, jeśli chodzi o jednorodność ubiorczą. Gdyby tak człowiek nie wiedział, że ten mundur to produkt polski to w ciemno pomyślałby, że to Made in USA. Tylko beżowe paski dookoła dolnych części rękawów zdradzają, że to nie produkt amerykański.

Super zdjęcie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

W bibliotece cyfrowej zbrojownia jest taka oto broszurka. Z okresu wojny polsko- bolszewickiej, są przydziały z czerwca 1921. Może być pomocna w ustaleniu ilości pociągów i ich komendantów.  

Screenshot_20210124-003716_Adobe Acrobat.jpg

Screenshot_20210124-003653_Adobe Acrobat.jpg

Edytowane przez Baisa
  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Kolejna super fota, jest to na 99 % Czołówka Sanitarna Nr 2 "Piast", w załodze której był między innymi podchor. a następnie ppor. podlekarz Szymon Lewinson oraz ppor. sanitarny Bronisław Wogner, zapewne są na tejże fotografii. Proszę mieć na uwadze iż kolejowa czołówka sanitarna to nie był pociąg sanitarny a więc tabor kolejowy oraz obsada była także nieco skromniejsza.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

No Panie Kolego, cudowna fota, skąd żeś Pan to "wytrzasnął"?. I przepiękny parowóz a do tego też mam sentyment, rodzinny, mój Ojciec był przez wiele lat maszynistą na kolei, począwszy od pomocnika na Ty-2, następnie maszynisty na TkT-48 a potem "kupę" lat na SM-30 i SM-42 czyli "Stonce".

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie