Skocz do zawartości

Polskie pociągi szpitalne i sanitarne


wa1aw

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 month later...
W dniu 26.09.2017 o 22:58, wa1aw napisał:

Kolega Edmundo jest jak Zawisza Czarny - dziękuję ?

Ad rem - zgodnie z treścią opracowania autorstwa Tadeusza Wawrzyńskiego pt. AKTA DOTYCZĄCE ORGANIZACJI I DZIAŁALNOŚCI SŁUŻBY ZDROWIA WP W LATACH 1918—1939" należy zwrócić uwagę na, cytuję: Najbardziej wartościowymi materiałami dla badacza są jednak zarysy historyczne oraz akta dotyczące likwidacji szpitali funkcjonujących w okresie wojny 1919—1920 roku. ... Materiały tego typu występują w wielu zespołach. Dzięki nim można odtworzyć historię takich szpitali, jak ... szpitale polowe nr 102, 103, 104, 106, 107, 108, 109 i 1013, pociągi sanitarne nr 11, 13, 14 i 15, pociągi dezynfekcyjno-kąpielowe nr 11 i 12, ... ".

Co z tego wynika? Płynność numeracji do czasu jej ostatecznego ustalenia. Na bieżącym zdjęciu widnieje pociąg sanitarny nr 2. ??? Natomiast jego cechy fizyczne (techniczne) wskazują na pociąg nr 34. Opis poprzedniego zdjęcia pociągu 34 pochodzi ze strony MHF. Nie mogę ustalić skąd ten opis pochodzi i czy jest prawidłowy. Analizuję więc jedynie cechy fizyczne. Wskazują one na zbieżność z pociągiem 6703. Pociąg 6703 służył po demobilizacji po IWŚ w Koblencji, gdzie służyła w tym okresie jako wolontariuszka pani Agnes W. Vaille (widoczna po lewej stronie zdjęcia pociągu 6703 z postu 2017-09-23 23:24:11).

a_copy146.jpg&x=800

Jedno jest pewne, ze ten pociąg sanitarny stoi na postoju w Tarnowie, w 1920 roku ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Jestem bardzo wdzięczny Koledze formoza 58 za cenną aktywność - uprzejmie dziękuję. Temat prowadzony przez nas wspólnie, Szanownych Kolegów, jest niezwykle trudnym tematem. Dostępne materiały są wyjątkowo skąpe. Mieliśmy 100 rocznicę odzyskania niepodległości, czeka nas 100 rocznica Bitwy Warszawskiej. Pomiędzy tymi wydarzeniami do Polski trafiły pociągi sanitarne podarowane Polsce przez U.S.A., które to pociągi odegrały istotną, (choć jedynie wydaje się, że drugoplanową) rolę w historii naszej Ojczyzny. Taki, podarowany prze U.S.A. pociąg miał skład podobny do prezentowanego na załączonym schemacie.

P.S. od U.S.A..jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
W dniu 22.11.2019 o 03:54, Edmundo napisał:

Ciekawa fotografia, PS Nr 53, wagon nr 2 w składzie tegoż pociągu, Mhx 849 czyli salonik oficerski.

 

Ta fotografia, za którą bardzo dziękuję formoza 58 pojawiła się w 2016 roku na ebay. Wtedy publikowana była w serii 3 fotografii, czyli patrz poniżej: (pisałem już o tym)

-wagony Mhx z P.S.53.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w składzie polskiego PS Nr 53 przedstawiało się to w kolejności tak:  wagon nr 2 Mhx  849- salonik oficerski, wagon nr 6 Mhx 854- chorzy i ranni leżący, wagon nr 14 Mhx 851- kuchnia żołnierska (na trzeciej fotografii widać niemieckich żołnierzy najprawdopodobniej obierających ziemniaki). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Szanowni Koledzy, niedawno na stronie trains-worldexpresses.com znalazłem zdjęcie wagonu Mhx. Zdjęcie jest opatrzone opisem "sowiecki parowóz SO18 i brytyjski wagon osobowy na wózkach, Nowosokolniki 1943". Po analizie tego zdjęcia może wynikać kilka faktów. Między innymi, są to: 1) widoczny wagon nosi, (choć prawie nieczytelne) oznaczenia charakterystyczne dla wagonów Mhx. 2) miejsce zrobienia zdjęcia sugeruje, że może to być P.S. 32 lub P.S. 93 z DOKP Wilno - obydwa pociągi praktycznie zniknęły z kart historii po 1939. Do 1941 była to strefa wpływów drugiego bandyty obok Hitlera, czyli Stalina. 3) zarówno na parowozie jak i na wagonie widoczne są zniszczenia (np. rozerwana budka maszynisty), sugerujące prawdopodobny nalot bombowy. Zniszczenia są wyjaśnieniem, dlaczego (póki, co) po 1943 nie znalazłem żadnych informacji o pociągach sanitarnych polskiego pochodzenia. Wyjaśnienie jest proste. Na zdjęciu widać, że pomiędzy sobą wagony sanitarne brytyjskiej budowy były łączone nietypowym typem sprzęgu, czyli na dwa haki. Ten sposób łączył cały 16-to wagonowy skład pociągu w ściśle określony sposób (ściśle określonej kolejności). Dopiero zewnętrzne haki składu pozwalały dołączyć parowóz ze standardowym sprzęgiem. Jeśli więc uległo zniszczeniu kilka wagonów lub nawet jeden, to w Europie kontynentalnej nie było, czym go zastąpić, więc skład demobilizowano w wyniku zniszczeń. Proszę o komentarz do tych tez.

Niezależnie pragnę przyznać rację jednemu z Kolegów, Koleżanek? dokonujących w tym temacie wpisów (Basia), że dzięki Wam ten temat pomału staje się kopalnią wiedzy. Wypada, więc, żeby pomału zacząć wyciągać wnioski generalne.

Soviet SO 18 and a British-type bogie coach at Novosokolniki, 1943 .JPG

Nowosokolniki.jpg

zoom .jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

113330140_MitarbeiterimHeizkesselwagendesLazarettzuges1126stehend.jpg.57cea8e60f50705d69b3f4f0561624d2.jpgKolega formoza58 reaktywował pewien wątek w temacie "polskie pociągi szpitalne i sanitarne". " Tiepłuszka" Murmańczyków jest niczym innym, niż wagonem grzewczym (lub "parowym"). Wago o podobnym celu (realizacji zadania)  widać na zadęciu zrobionym po 1939 roku, czyli na Ostbahn.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

5 Kwiecień 2016  - dodałem wpis na temat wagonu angielskiej budowy o numerze 0938, który w domniemaniu może być wagonem Mhx 838. Do dzisiejszego dnia nie udało mi się jednoznacznie ustalić, czy rzeczywiście nim jest. Nie posiadam informacji, co stało się z tym wagonem po roku 2013, kiedy był remontowany na bocznicy SKM w Gdyni przez członków PTMKŻ. Ustaliłem jedynie, że ten wagon mógł być zbudowany w okresie 1 Wojny Światowej, ponieważ (jeśli to jest numer wagonu) nosi niski numer produkcyjny, czyli 13 (patrz na zdjęcia). Uporządkowana, nowa numeracja wagonów spółki kolejowej L.M.S. powstała w 1932 roku (patrz na zdjęcie). Co oznacza, że nawet biorąc pod uwagę, że był on zbudowany przed 2 Wojną Światową, to z racji noszenia znaku kolei L.M.S. nie trafił on do Polski wcześniej niż po jej zakończeniu. Więc raczej nie mógł być jednym z wagonów z naszych P.S. - ów. Niewątpliwie jednak pozostaje wagonem konstrukcyjnie zgodnym z wagonami z naszych pociągów szpitalnych z okresu 1919-1939.

P.S. proszę o komentarz.

0938.jpg

numer L.M.S..jpg

numeracja L.M.S. .jpg

PTMKZ.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezależnie od wszelkich naszych rozważań, ostatnim (jednym z ośmiu zleconych do budowy) polskim wagonem sanitarnym był wagon opatrunkowo-apteczny typu 406C wcielony do służby w 1988 r (do tej daty byłem uczniem w Szkole Orląt w Dęblinie). Do 1993 r. stacjonował właśnie w Dęblinie, początkowo przy stacji kolejowej, a następnie został przeciągnięty do dęblińskiego fortu wojskowego, zwanego "Twierdzą". Widziałem go jak wracałem z przepustki do szkoły. Można na jego temat przeczytać tutaj: http://podroze.gazeta.pl/podroze/7,114158,20365563,ministerstwo-obrony-zlecilo-jego-produkcje-tuz-przed-upadkiem.html oraz tutaj: https://podroze.onet.pl/polska/wielkopolskie/wagon-opatrunkowo-apteczny-typu-406c-w-jarocinie/ndp50se. Pozostaje on jedynym zachowanym wagonem sanitarnym. Ma on też całkowicie polski rodowód. Czego mu brakuje? Historii! Do 2012 roku stacjonował przy W.P. Po tej dacie definitywnie zakończyła się historia polskich pociągów szpitalnych i sanitarnych.

P.S. Chcę się podzielić osobistą refleksją. Moja rodzina ze strony matki wywodzi się z Gostynia (obok Leszna). Jako młodzieniec zapragnąłem latać w Dęblinie, co spowodowało moje zetknięcie z tym wagonem. Dopiero jako starzejący się człowiek zainteresowałem się historią polskich pociągów sanitarnych. Właśnie wówczas wagon ten trafił prawie do moich źródeł, czyli do Leszna (obok Gostynia). Życzę wszystkim Kolegom z Forum szczęśliwego Nowego Roku 2020.

Wagon sanitarny PRL.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie