Skocz do zawartości

Polskie pociągi szpitalne i sanitarne


wa1aw

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ponownie dziękuję szanownym Panom formoza58 i bjar_1 za wkład do tematu. Na marginesie Waszych, Panowie wpisów, zamieszczam grafiki z analizy składów pociągów sanitarnych sformowanych z wagonów Mhx.  Otóż pierwsza grafika prezentuje tabelę z zestawieniem zamieszczonym w 2015 roku, które prezentuje zarówno prezentację numeracji składów, jak i numery wagonów zidentyfikowanych ze zdjęć w tamtym czasie. W dniu dzisiejszym ta identyfikacja jest znacznie bardziej zaawansowana. Co z niej wynika? Oczywiście wiele wniosków. Jednym z nich jest analiza zdjęć P.S.84, z której wynika, że ten skład 84 teoretycznie powinien być sformowany z 16-tu wagonów o numerach od 832 do 847 (załącznikiem jest tabela). Jednak w praktyce, na zdjęciu z początku składu (zrobionym w 1939 roku) widać, że skład, co prawda, kończy się wagonem (potwierdzenie jest na innym zdjęciu) o numerze 847, lecz zaczyna się 17-tym wagonem o numerze Mhx ..5?. Widać to na właśnie na tym, załączonym do tego wpisu zdjęciu.

Wykonując tego typu analizy wszystkich sfotografowanych składów P.S.-ów, odkryłem wiele ciekawostek, o których napiszę w nadchodzącym czasie.

Jedno jest pewne, im więcej, naszym wspólnym wysiłkiem zebranego materiału, tym więcej możliwości zbliżenia się do obiektywnej, także naszej Polskiej, prawdy historycznej.

Dlatego ponownie wszystkim Kolegom z naszego forum dziękuję za aktywność i proszę o możliwie maksymalną ilość każdego rodzaju publikowanego materiału na temat naszych, Polskich P.S.-ów. 

zidentyfikowane wagony oraz numeracja składów z wagonami Mhx.jpg

P.S.84_numeracja.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega Baisa wkleił wręcz rewelacyjny w swojej treści artykuł, dzięki któremu z dużym prawdopodobieństwem ustaliłem, że pociąg sanitarny numer 2 (wg numeracji z 1920) jest prawdopodobnie amerykańskim pociągiem sanitarnym o numerze 6703, który przywiózł amerykańskich pilotów 7 eskadry oraz pułkownika Gilchrista do Warszawy! Wkrótce opublikuję zdjęcia i wycinki prasowe będące dowodem na tę hipotezę. Dziękuję bardzo Koledze Baisa z wkład do tego tematu. Wyrażam także wdzięczność Kolegom bodziu000000 i formoza58, którzy jak zwykle niezawodnie dostarczają kolejny ciekawy materiał. Kompletuję go w posegregowanych folderach z konkretną numeracją składów. W miarę moich możliwości postaram się te wszystkie, Kolegów perełki obrobić i zamieścić wyniki analiz w kolejnych wpisach. Póki, co, zamieszczam zdjęcie wagonu z niezidentyfikowanego polskiego składu sanitarnego, które to zdjęcie zostało zrobione w 1941 roku na stacji Krosno.

Bahnhof von Krosno in Polen, 1941.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.08.2015 o 18:35, wa1aw napisał:
Cytat

(...) Wikipedia może się mylić co do faktu, który z dwóch pociągów sanitarnych uczestniczących w 1939 roku w obronie Lwowa został zbombardowany. Być może był to pociąg sanitarny nr 64, natomiast pociąg sanitarny nr 66 został podpalony przez dywersantów i szybko został ugaszony. (...)

W kilku źródłach pojawia się informacja, że tylko 1 z 6 pociągów sanitarnych uczestniczących w obronie Lwowa we wrześniu 1939 wydostał się dwukrotnie ze Lwowa wywożąc ok. 600 rannych. 
No i mam zagwózdkę. Jeśli to był 66, to wiem jeszcze o jednym z DOK VI zbombardowanym w Stryju 18 września w samo południe- ten oberwał od Luftwaffe tak porządnie, że większość rannych i personelu zginęła.  Miał na pokładzie ponad 300 rannych, więc to ten mógł być tym jedynym, który wydostał się ze Lwowa.
Niestety nie umiem tej informacji jeszcze zweryfikować, więc pomogłyby mi z pewnością dokładniejsze informacje o tym, jak skończył służbę w polskim wojsku PS 66. Coś więcej się Kolega dowiedział na temat gdzie i kiedy oberwał PS 66?
 Koleżanka Baisa,. Basia. Ktoś tu już dobrze rozszyfrował moje imię. 

 

Edytowane przez Baisa
poprawki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Baisa napisał:

W kilku źródłach pojawia się informacja, że tylko 1 z 6 pociągów sanitarnych uczestniczących w obronie Lwowa we wrześniu 1939 wydostał się dwukrotnie ze Lwowa wywożąc ok. 600 rannych. 
No i mam zagwózdkę. Jeśli to był 66, to wiem jeszcze o jednym z DOK VI zbombardowanym w Stryju 18 września w samo południe- ten oberwał od Luftwaffe tak porządnie, że większość rannych i personelu zginęła. 

Mógł to być improwizowany pociąg sanitarny (bądź ewakuacyjny) pozbawiony numeru typowego dla pociągów sanitarnych wystawianych według planu mobilizacyjnego. Kwestia tego typu pociągów zdaje się była już poruszana w tymże temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Edmundo, to był pociąg sanitarny nr 63. Komendantem tego pociągu był kpt lek. dr Piotr Tymrakiewicz ze Złoczowa. 
Nie chciałam podawać numeru PS,  dopóki nie potwierdzę tej informacji, bo w jednej książce zgadzają mi się szczegóły, ale podane jest, że PS 62 i nazwisko komendanta, który składał relację jest potwornie przekręcone.

Edytowane przez Baisa
  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, drążycie Panowie temat z uporem godnym chwały.
Mnie interesują dwa PS-y, jak tu już wcześniej pisałam. PS 63 z września 1939 i 4/11,  z wojny polsko- bolszewickiej. W obu komendantem był kpt.  lek. Tymrakiewicz, weteran I wojny,  wojny polsko- bolszewickiej , więzień Gułagu i weteran II wojny światowej jako żołnierz Andersa. Taki mi się delikwent trafił wśród krewnych, że warto jego życiorys opisać. 
Ale ponieważ tematu pociągów sanitarnych nie da się "rozebrać" inaczej, jak czytając wszystko co na ten temat w ręce wpadnie, to liczę na to, że pomożemy sobie nawzajem. 

Edytowane przez Baisa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koleżanko Baisa w swoich zapiskach znalazłem informację,  komendantem PS Nr 4 (z lat wojny polsko-bolszewickiej) był por. lek. Ignacy Rachocki a następnie kpt. lek. dr Piotr Tymrakiewicz. Taka mała ciekawostka ale zapewne Ciebie zainteresuje. A temat pociągów sanitarnych WP na Forum Odkrywcy jest chyba największą "kopalnią wiedzy w tymże temacie". Marzy mi się tomik z serii Wielki Leksykon Uzbrojenia 1939 tyczący polskich pociągów sanitarnych, może znajdzie się chętny do "ogarnięcia" tegoż tematu. 

Pozdro

 

Edytowane przez Edmundo
  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Edmundo napisał:

Koleżanko Baisa w swoich zapiskach znalazłem informację,  komendantem PS Nr 4 (z lat wojny polsko-bolszewickiej) był por. lek. Ignacy Rachocki a następnie kpt. lek. dr Piotr Tymrakiewicz.(...)

 

Dzięki, interesuje mnie wszystko, co dotyczy tych pociągów.
Mogę uzupełnić daty. Kpt. lek.  dr Tymrakiewicz dostał przydział do  PS nr 4 dnia 1 grudnia 1919 r.  (Właściwie porucznik, po weryfikacji kapitan). Następny przydział 1 sierpnia 1921- po cytuję " zlikwidowaniu Pociągu Sanitarnego nr 11/4 "- takie informacje były w jego głównej karcie ewidencyjnej w TP w CAW. Pociąg ten nazywa "warszawskim".

Edytowane przez Baisa
  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Baisa intryguje mnie nieco nazwa pociągu czyli 11/4 ponieważ oficjalnie nie były tak oznaczane pociągi sanitarne WP. Moim zdaniem jest to błąd. Oczywiście istniał Pociąg Sanitarny Nr 4 ale jak napisałaś "warszawski" to wskazuje na to że był formowany na terenie ówczesnego Dowództwa Okręgu Generalnego Warszawskiego zwanego także DOG Nr I ale być możliwe iż zapis 11/4 to w istocie II/4 a to wskazywałoby na to iż PS Nr 4 sformowany był na terenie Dowództwa Okręgu Generalnego Lubelskiego czyli DOG Nr II. To tyle z mojej strony w powyższym, niezwykle ciekawym temacie.

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Głównej Karty Ewidencyjnej:

image.thumb.png.cba1977db99b53f4acca09fe60f78ef4.png

 
Z Karty Ewidencyjnej
image.thumb.png.8a0f52a95fd689a971ae519b6bfdb761.png
 

Nie zastanawiałam się nad tym, tylko przepisałam z dokumentów. W drugim zapisie było wyraźnie 11/4, a to cały przebieg służby w WP.
W innych, dodatkowych dokumentach natomiast występuje już tylko pociąg sanitarny nr 4. 
To jakie Twoim zdaniem jest logiczne wyjaśnienie tych cyferek, zakładając, że Doktor sam w życiorysie nazywa pociąg "warszawskim"? 

Edytowane przez Baisa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Baisa napisał:

To jakie Twoim zdaniem jest logiczne wyjaśnienie tych cyferek, zakładając, że Doktor sam w życiorysie nazywa pociąg "warszawskim"? 

Bardzo dobre pytanie, niestety nie znam odpowiedzi. Logiczne jest tylko to że istniał Pociąg Sanitarny Nr 4 bo takowa była jego prawidłowa nazwa, co do formy zapisu 11/4 bądź też II/4 (uważam że jest to poprawniejszy zapis) to tak jak napisałem wcześniej, został sformowany albo na terenie DOG Nr I stąd "warszawski" albo na terenie DOG Nr II i stąd II/4 a personel pochodził z terenu Warszawy i stąd określenie "warszawski". Oczywiście pewności co do tego nie mam ale innych pomysłów na wytłumaczenie takiej formy zapisu nazwy PS Nr 4 także nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie