bodziu000000 Napisano 25 Październik 2019 Autor Share Napisano 25 Październik 2019 W dniu 19.10.2019 o 00:49, Woodhaven napisał: do kompletu inny Liberator Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 25 Październik 2019 Share Napisano 25 Październik 2019 Tu to już klasyka, „Weiße 3” z 1./JG27, północna Afryka luty 1942. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 25 Październik 2019 Share Napisano 25 Październik 2019 16 minut temu, Barbapapa napisał: I poniżej w oryginalnej tonacji (bez photoshopa) https://pl.wikipedia.org/wiki/Fotografia_barwna#cite_note-10 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 26 Październik 2019 Share Napisano 26 Październik 2019 15 godzin temu, bodziu000000 napisał: do kompletu inny Liberator B-24 D Liberator 41- 23689, the 392nd BG's first flight assembly ship. Previous identity 'Minerva' 576 BS, 392 BG, 8AF. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 7 Listopad 2019 Autor Share Napisano 7 Listopad 2019 Me.323 Gigant zniszczony w 1943 r na lotnisku w Tunisie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 7 Listopad 2019 Autor Share Napisano 7 Listopad 2019 W dniu 11.09.2019 o 05:24, Woodhaven napisał: Jeden według wspomnień został nawet stracony. Dzień 29 V 1946 r. − był dla załogi por. pil. Józefa Dembowskiego obfitujący w wydarzenia. Por. pil. Józef Dembowski i mechanik st. sierż. Stanisław Olearczyk mieli natychmiast polecieć w rejon Cisnej i zrzucić meldunek od dowódcy 8 DP oraz nawiązać kontakt z własnymi oddziałami pomiędzy Cisną a Ustrzykami Górnymi gdyż sytuacja jednego z batalionów piechoty nie była znana dowództwu. W rejonie Cisnej lotnicy zrzucili meldunek w oznaczonym miejscu lecz gdy samolot wleciał w górskie doliny pomiędzy Cisną a Ustrzykami Górnymi zaczęły się kłopoty. Samolot został zestrzelony ogniem broni maszynowej oddziału UPA – ogień uszkodził silnik i maszyna z przestrzelinami na skrzydłach przymusowo lądowała na niewielkiej podmokłej łączce w okolicy Smereka łamiąc przy lądowaniu śmigło. Oto relacja pilota z owego lotu spisana przez Juliana Woźniaka: "Wraz z mechanikiem, starszym sierżantem Stanisławem Olearczykiem, który leciał jako strzelec pokładowy przy swym „diegtiariewie”, patrolowaliśmy odcinek Cisna - Ustrzyki Górne. Zaglądaliśmy do głębokich jarów, penetrowaliśmy wąwozy, czy aby tam nie dostrzeżemy banderowców. Przelatywaliśmy nisko nad szczytami gór ... I w pewnym momencie, zupełnie nieoczekiwanie, poczułem gwałtowny wstrząs, a za moment niesamowitą palbę, charakterystyczne uderzenia pocisków o metalowe części „pociaka”. Uszkodzony silnik przestał pracować. Zdawałem sobie sprawę, że zaatakowała nas banda silną nawałnicą ognia i że natychmiast muszę się oddalić od tego miejsca. Ale jak!? Na uszkodzonym, niepracującym silniku? Odepchnąłem od siebie drążek sterowy i skręciłem w prawo, żeby lotem ślizgowym poszybować w dół stromego zbocza. Na szczęście stery działały prawidłowo. Udało mi się wydostać z pola ostrzału, ale jednocześnie uzmysłowiłem sobie, że natychmiast muszę lądować. Tylko gdzie?! W górach nie jest to dylemat łatwy do rozwiązania. Na małej wysokości minąłem jakiś skalny wyłom ... Pozostawało mi jeszcze kilka, może kilkanaście sekund lotu. Czyżbym właśnie tutaj miał zakończyć swoją wojaczkę na zawsze ... Przed lasem, w kierunku którego szybowaliśmy, nieco w skos po lewej stronie, na dnie wąskiego parowu, dostrzegłem zieloną przestrzeń... Łąka! Żeby tylko dociągnąć! Ster i tym razem zadziałał skutecznie. Żeby jeszcze tylko dolecieć, dolecieć ... Jeszcze, jeszcze ... Zbawcza łączka rośnie w oczach ... I w tym momencie - przerażenie! To mokradło! Teraz już nic nie mogę zrobić Mam pełną świadomość tego, że koła samolotu grzęzną w błotnistej, ciężkiej mazi. Ogromna siła inercji powoduje kapotaż samolotu. Czuję przerażający ból ramion ... Gdy odzyskałem przytomność zdałem sobie sprawę, że nadal znajduję się w kabinie leżącego na plecach samolotu i że wiszę na pasach głową w dół. Do mojej świadomości dotarło również i to, że jest przy mnie Olearczyk ... Sierżant uwolnił mnie z pasów i wyciągnął z kabiny. Postawił na nogach ... Patrzę na mechanika i jego wygląd wzbudza we mnie atak śmiechu. - Chłopie, wyglądasz jak nieboskie stworzenie! - rechoczę ze śmiechu. Okazało się bowiem, że Olearczyk nie był przypasany do siedzenia i w czasie kapotażu wyrzucony został z kabiny jak z katapulty, w efekcie czego wylądował głową w bagnie. Ten niekontrolowany wybuch śmiechu przywrócił mi nagle świadomość niebezpieczeństwa. Banderowcy, którzy nas zestrzelili, powinni się tutaj lada chwila zjawić - kalkulowałem bez emocji. Nie mogliśmy przecież zbyt daleko się oddalić od ich kryjówki na szczycie góry. Szybko, jak tylko to było możliwe, wymontowaliśmy „Diegtiariewa”, zabraliśmy ze sobą taśmy z pociskami i zajęliśmy pozycję obronną w załomie jakiejś skałki u podnóża zbocza. To stanowisko wydawało się nam najbardziej w tej chwili odpowiednie. Postanowiliśmy się bronić do ostatniego naboju. Zdawaliśmy sobie sprawę co nas czeka, gdy dostaniemy się w ręce „rycerzy tryzuba”. Lepiej zginąć godnie, na posterunku!. Od strony lasu zaterkotała pepesza. Raz, drugi ... Dało się słyszeć jakieś dalekie głosy, pokrzykiwania. Niechybnie banderowcy! Olearczyk skierował w tamtą stronę lufę karabinu maszynowego. Mocno ścisnąłem „tetetkę” w dłoni ... Kiedyż wreszcie to wszystko się zacznie? - niecierpliwiłem się. Najgorsze są chwile oczekiwania, gdy człowiek jest już przygotowany na wszystko i wie, zdaje sobie z tego sprawę, jaki może być końcowy efekt ... Żeby tylko nie ranili, żeby tylko nie wpaść w ich ręce żywym! To było w tej chwili moje jedyne życzenie. Tymczasem głosy stawały się coraz wyraźniejsze. W naszym polu widzenia nie mogliśmy jednak nikogo dostrzec. Teren był tu pagórkowaty ... Zza załomu skały wyłoniło się kilka sylwetek. Olearczyk puścił w ich stronę krótką serię ... Nastała niepokojąca cisza. Tylko odgłosy strzałów naszego „diegtiariewa” niosły się echem po okolicznych zboczach. Ale i one przebrzmiały ... I nagle usłyszeliśmy czyjś głos: − Lotnicy, nie strzelajcie! My wojsko! W tym momencie jakbym się drugi raz urodził. Wróciła nadzieja. I radość. Ale nie mogłem przecież w takiej sytuacji zawierzyć w pełni zasłyszanym słowom. Wiedziałem, że banderowcy potrafią stosować różne fortele. - Skąd wy, z jakiego pułku? - wyrzuciłem z siebie pytanie. − Z trzydziestego czwartego, z Baligrodu − usłyszałem odpowiedź. Lecz i ona nie mogła w pełni zadowolić. Jeśli to prawda, niech dwóch żołnierzy podejdzie do nas bez broni! − zawyrokowałem. − Dobrze, zaraz do was podejdą! − odpowiedział ktoś z oddali. I rzeczywiście. Podeszło do nas dwóch młodych, sympatycznych żołnierzy. Olearczyk przez cały czas trzymał ich na muszce „diegtiariewa”, a ja zażądałem od nich okazania dokumentów. Nie budziły zastrzeżeń. Byliśmy uratowani. W tym rejonie działań właśnie, dążąc do likwidacji bandy (nazwa podana w zgodzie z brzmieniem w relacji − przyp. A.O.) „Rizuna”, batalion żołnierzy dowodzony przez podpułkownika Jana Gerharda, późniejszego autora powieści „Łuny w Bieszczadach”. Z przeciwległego zbocza żołnierze Gerharda obserwowali nasze zestrzelenie i wiedząc, że gdzieś w najbliższej okolicy znajduje się banda UPA (nazwa podana w zgodzie z brzmieniem w relacji − przyp. A.O.), natychmiast pośpieszyli nam na ratunek. Zdążyli na czas. Mieliśmy okazję zapoznać się z pułkownikiem Gerhardem, który był dowódcą 34 pułku. Serdecznie podziękowaliśmy mu i jego żołnierzom za ocalenie życia. Tymczasem podjechały żołnierskie podwody. Z naszego „pociaka”, przy pomocy żołnierzy, wymontowaliśmy uszkodzony silnik i niektóre przyrządy pokładowe. Załadowaliśmy to wszystko na jedną z furmanek. Płatowiec oblaliśmy benzyną i podpalili. Dla niego już nie było ratunku. Z batalionem żołnierzy przez Cisnę dotarliśmy do Baligrodu - nie bez przygód zresztą, ale to opowieść nie mająca związku z działaniami lotników - a stąd do Sanoka było już blisko. Znów znaleźliśmy się na naszym lądowisk” 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 24 Listopad 2019 Share Napisano 24 Listopad 2019 Me - 262 - może ktoś opisze ten "wynalazek" ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 24 Listopad 2019 Share Napisano 24 Listopad 2019 52 minuty temu, Sedco Express napisał: Me - 262 - może ktoś opisze ten "wynalazek" ? Fake. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Speedy Napisano 25 Listopad 2019 Share Napisano 25 Listopad 2019 10 godzin temu, Woodhaven napisał: Fake. Nigdy nie zbudowano takiego jaskółkowego Mistela - projekt pozostał na papierze. Fotka zapewne jest modelu, jak sprawdziłem na szybko w sieci sporo ich jest na rynku (Hasegawa. MPM...) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Speedy Napisano 25 Listopad 2019 Share Napisano 25 Listopad 2019 10 godzin temu, Woodhaven napisał: Fake. Nigdy nie zbudowano takiego jaskółkowego Mistela - projekt pozostał na papierze. Fotka zapewne jest modelu, jak sprawdziłem na szybko w sieci sporo ich jest na rynku (Hasegawa. MPM...) Tu na jakiejś modelarskiej stronce jest opis Me 262 Mistel W skrócie, rozważano różne konfiguracje, w tym pocisk kierowany zdalnie z TV obserwacją celu (Mistele generalnie kierowane były programowo, podążały do celu na który pilot naprowadził cały zestaw przed wyczepieniem się). Uwagę zwraca planowany tam monstrualny ładunek wybuchowy - w jednej z konfiguracji aż 5210 kg (!): by pomieścić bliżej nieokreślony ciekły materiał wyb. zamierzano poświęcić część zbiorników paliwa. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 17 Styczeń 2020 Share Napisano 17 Styczeń 2020 W piątkowy poranek nad Warszawą. www.facebook.com/FalcoFani - Stowarzyszenie Na Rzecz Dzikich Zwierząt Sokół Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Speedy Napisano 20 Styczeń 2020 Share Napisano 20 Styczeń 2020 W dniu 7.11.2019 o 23:44, bodziu000000 napisał: wymontowaliśmy „Diegtiariewa”, zabraliśmy ze sobą taśmy z pociskami A tu jeszcze mam uwagę. Zapewnie nie był to karabin Diegtiariewa lecz SzKAS (Szpitalnego i Komarnickiego). Rzeczywiście "kukuruźnik" Po-2 bywał uzbrojony w lotniczy km DA konstrukcji Diegtiariewa ale już raczej nie w 1945 czy 46 roku, a przede wszystkim DA nie był zasilany z taśmy lecz z magazynka talerzowego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzesio Napisano 21 Styczeń 2020 Share Napisano 21 Styczeń 2020 W dniu 20.01.2020 o 10:46, Speedy napisał: Rzeczywiście "kukuruźnik" Po-2 bywał uzbrojony w lotniczy km DA konstrukcji Diegtiariewa ale już raczej nie w 1945 czy 46 roku, a przede wszystkim DA nie był zasilany z taśmy lecz z magazynka talerzowego. Wbrew pozorom używano wtedy na Po-2 diegtiariewów, ale DT, a nie DA. Brało się to m.in. stąd, że szkasowska podstawa WU-U-2 miała za małe pole ostrzału do dołu, co było niejaką uciążliwością dla samolotu atakującego cele naziemne, a DA wypadł w międzyczasie z produkcji. O ile pamiętam, kabewuowskie Po-2 działające w Bieszczadach używały zarówno SzKASów, jak i DT - acz w tym kontekście wzmianka o taśmach amunicyjnych faktycznie zastanawia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Speedy Napisano 22 Styczeń 2020 Share Napisano 22 Styczeń 2020 20 godzin temu, Grzesio napisał: Wbrew pozorom używano wtedy na Po-2 diegtiariewów, ale DT, a nie DA. Brało się to m.in. stąd, że szkasowska podstawa WU-U-2 miała za małe pole ostrzału do dołu, co było niejaką uciążliwością dla samolotu atakującego cele naziemne, a DA wypadł w międzyczasie z produkcji. OO dzięki za wyjaśnienie. Czy to znaczy że używano DT na obrotnicy od DA? Nie zdziwiłoby mnie to, oba karabiny były bardzo podobne konstrukcyjnie (ciekawe czy DA też zrobił Szpagin?). BTW wyszperałem jeszcze, że istniał taki karabin DAS (Diegtiariowa Awiacjonnyj Skorostrielnyj) z lat 30., ale najwyraźniej nie był produkowany seryjnie. Ogólnie rzecz biorąc był to DA głęboko przekonstruowany przez Szpagina, o zwiększonej szybkostrzelności (1200/min) i z zasilaniem taśmowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 24 Styczeń 2020 Autor Share Napisano 24 Styczeń 2020 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 25 Styczeń 2020 Share Napisano 25 Styczeń 2020 Taka ciekawostka z E-bay.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hornet Napisano 25 Styczeń 2020 Share Napisano 25 Styczeń 2020 tył fotki... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 4 Luty 2020 Share Napisano 4 Luty 2020 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 13 Luty 2020 Share Napisano 13 Luty 2020 Dziś zagadka „Jaką najważniejszą zaletę posiadają maszyny latające o płacie wirującym w stosunku do maszyn o płacie stałym?” Odpowiedź już w piątek... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Landszaft Napisano 13 Luty 2020 Share Napisano 13 Luty 2020 Trudno tu się rozpisywać bo jeden to klasyczny samolot a drugi to śmigłowiec bądź wiatrakowiec . każdy z nich ma swoje zalety i wady. Nie wiem czy mamy porównywać klasyczny samolot czy też konstrukcje a'la Harrier czy samoloty z przestawialnymi silnikami do startu pionowego i lądowania pionowego V 22 Osprey. Czy zaleta to autorotacja u śmigłowców lub wiatrakowców. obie konstrukcje w zależności od typu mogą zawisnąć, latać do tyłu itp. więc zagadka dość trudna do intencji co jest zagadką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 14 Luty 2020 Share Napisano 14 Luty 2020 ...rozwiązanie zagadki. Też nie zgadłem, świętuj Walentynki! 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tyr Napisano 14 Luty 2020 Share Napisano 14 Luty 2020 Rozsiewasz zgorszenie;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Moskit1/2 Napisano 24 Luty 2020 Share Napisano 24 Luty 2020 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 24 Luty 2020 Share Napisano 24 Luty 2020 N315JB Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 26 Luty 2020 Share Napisano 26 Luty 2020 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.