Jump to content
bodziu000000

Lotnicze ciekawostki

Recommended Posts

47 minut temu, Jedburgh_Ops napisał:

Piękne zdjęcie i jakież nastrojowe. Chmura w tle - rewelacja. Albo goły Cumulonimbus, albo Cumulonimbus Capillatus w trakcie budowania się, trudno powiedzieć, bo góra obcięta. Nie wolno wlatywać w takie chmury, bo można już nie wyjść, albo niekoniecznie w jednym kawałku. Dziś jest nakaz omijania takich chmur, ale do obserwowania są przepiękne i fascynujące.

Grzesiu .... to nie chmurki 💭 To chmury dymu spowodowane przez spalone japońskie miasto Kobe. Luty 1945. 

aaaaaa.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Woodhaven napisał:

Grzesiu .... to nie chmurki 💭 To chmury dymu spowodowane przez spalone japońskie miasto Kobe. Luty 1945. 

aaaaaa.JPG

:classic_smile: Cyrkulacja w dymie taka sama jak w Cumulonimbusie, więc na cz-b zdjęciu zmyłki gotowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, Woodhaven napisał:

😉

df50362293088219e919dc767945c6a1.jpg

Fajnie to jest pokolorowane; nie za słabo, nie za mocno.

Tego typu koloryzacja to jest spora sztuka. Raz koledzy podesłali mi pokolorowany drugowojenny filmik o USAAFmenach, bo myśleli, że się nim zachwycę, ale jak zobaczyłem, że USAAFowcy mają tam błękitne koszule to sorry, ale taka robota to jest misunderstanding.

Ale czasami warto się przyłożyć. 21 lat temu na nie istniejącym już amerykańskim forum poświęconym amerykańskim militariom zgłosił się jakiś gość z ofertą, że koloruje stare zdjęcia i wrzucił kilka swoich prac z II wojny. Wszyscy byliśmy zachwyceni jego pracą, bo była właśnie nie nachalna i w prawidłowych barwach, nie to co wspomniałem o powyższym filmiku. Bardzo fajny brazylijski historyk drugowojenny Cesar Campiani Maximiano skorzystał wtedy z oferty tego gościa i Cesar dostał do swoich publikacji parę sensownie pokolorowanych zdjęć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niedługo każdy będzie mógł sobie wydrukować model samolotu w skali 1:1.

Supermarine-Spitfire-model.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
24 minuty temu, Soda napisał:

co to za maszyna?

co to.jpg

Mosquito Mk II 307 Sq EW-R DZ271 Kpt. Gerarda Ranoszka  1943

Edited by Woodhaven

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 11.05.2019 o 20:17, Woodhaven napisał:

pitu, pitu a tu .......

t55.JPG

Bf 109 T-1 Zagłówek chroniący głowę pilota podczas przeciążeń  podczas startu z lotniskowca. Za zagłówkiem znajduje się Rettunsboot Fl 410201 (  ponton ratunkowy ).   

7_0001.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uwielbiam tę fotografię Horsy. O takiej ekipie fachowców do szybowca desantowego to w lotnictwie operacyjnym alianci (głównie Amerykanie) mogli tylko pomarzyć. Mechaników szybowcowych wiecznie brakowało. Gdyby piloci szybowcowi nie mieli swoich własnych, prywatnie skombinowanych narzędzi i gdyby sami nie potrafili zrobić wielu czynności obsługowych (chociaż nie do nich to należało) to niejeden lot alianckiego szybowca transportowego nigdy by się nie odbył.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No Bodziu, teraz to dałeś do pieca, przynajmniej jak dla mnie. Tyle baryłek rumu Ci się należy, ile jest zdjęć w powyższych dwóch postach.

 

Lotnisko Mount Farm – interesujące, zarówno RAF-owskie, jak i USAAF-owskie. Co ciekawe nigdy nie było związane z szybownictwem wojskowym aż do gorącego okresu przygotowań przedinwazyjnych. Było klasyfikowane jako trawiaste, chociaż miało utwardzone drogi kołowania i piloci mniejszych samolotów czasami wykorzystywali te drogi do startów/lądowań. Do testów szybowców zostało wybrane właśnie dlatego, że było trawiaste, więc dawało namiastkę symulacji lądowań szybowcowych w warunkach bojowych.

 

Zdjęcia są rewelacyjne ponieważ widać na nich GPR-owców (i być może też trochę brytyjskiej piechoty szybowcowej), USAAF-owców i cywilów. Jaki cywil wszedłby na jakiekolwiek lotnisko w okresie przedinwazyjnym? Żaden, bo kula w głowę byłaby prawie gwarantowana. Opuścić lotniska (przez wojskowych) nie było wtedy wolno, a co dopiero wejść na nie i to jeszcze będąc cywilem.

 

No więc co to oznacza, że w okresie tuż przed inwazją stoją sobie cywile, GPR i USAAF? Jest tylko jeden powód, aby taki zestaw ludzki mógł sobie spokojnie przebywać na przedinwazyjnym lotnisku. Na temat tego powodu mógłbym napisać książkę, ale tak tylko krótko: Cywilami muszą być konstruktorzy Horsy oraz ludzie z Air Ministry i/lub Air Council odpowiedzialni za certyfikację Horsy i publikacje jej instrukcji wykonywania lotów. Nie ma innej możliwości. Co mogło łączyć tych cywilów z pilotami szybowcowymi GPR i USAAF? Też tylko jedna rzecz. Przed inwazją dość drastycznie naruszono certyfikację Horsy w kwestii dozwolonego ładunku i jego rozlokowania w kadłubie, a zatem także wyważenia szybowca. Nie miało to nic wspólnego z oficjalną instrukcją wykonywania lotów Horsą Mk I (Mk II zresztą też, ale ona w D-Day udziału nie wzięła). Czy Horsa wytrzyma złamanie prawa lotniczego, bo tak de facto było, to trzeba było sprawdzić w powietrzu i chyba to właśnie widzimy na Twoich zdjęciach. Jakoś Horsy to wytrzymywały i latały z ładunkami, o jakich nie mówi ani instrukcja Horsy Mk I, ani Mk II, ale później dopisano aneks i „w miarę” usankcjonowano to, czego inżynierowie-obliczeniowcy Airspeeda w zasadzie nie akceptowali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zupełnie niepodobny - chyba, że jakaś egzotyczna wersja?

Raczej Bristol Bombay.

Bristol-Bombay-Crete.jpg

Edited by Grzesio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information