Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
13 godzin temu, formoza58 napisał:

mdl rys2.JPG

Piękny obraz J.Wróbla - Friedrichshafen FF-33J "8" przelatuje nad ORP "Podhalaninem".

Mam jednak pewne wątpliwości co do wiarygodności malowania wodnosamolotu oraz zaistniałej sytuacji (przelotu).

Na burcie widoczna część numeru "8" w białym kolorze a jeśli biały numer to jest to pierwsze wczesne malowanie.

I tak:

- kolor mocno ciemno-szary : kadłub, pływaki i górne powierzchnie płatów oraz statecznika poziomego  i statecznik pionowy

- biały : ster kierunku

- dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego jasny kolor naturalnego, cellonowanego płótna

Jeżeli górne powierzchnie płatów malowane były na ciemno-szary kolor to nie może być tak dokładnie widoczna konstrukcja płatów (dźwigary, żeberka)

Uważam, że  nie powinno być szachownic na górnych powierzchniach górnego płata - były jedynie białe pasy tzn. zamalowane czarne krzyże patee. Pasy a nie koła jak podają niektóre źródła. Krzyże były malowane na polu białego prostokąta i ich zamalowanie (od krawędzi natarcia do krawędzi spływu) nie mogło mieć kształtu koła - był to szeroki biały pas.

Dolne powierzchnie płatów na obrazie są za mocno niebieskie - nawet jeśli jest to w pewnym stopniu odbicie koloru powierzchni morza .

Przedstawiona na obrazie sytuacja  jest mało prawdopodobna.

FF-33J jest w pierwszym malowaniu - czyli do 1923 r. (później drugie malowanie)

ORP "Podhalanin" po przyholowaniu do Polski oczekiwał na remont stoczniowy i był wykorzystywany jako magazyn części zamiennych. Wyremontowano go i wcielono do służby w MW dopiero w 1924 r. a w tym roku FF-33J "8" był już w drugim (!) malowaniu.

PS - chyba, że się mylę :-)

Napisano
7 hours ago, formoza58 napisał:

Z archiwum Allegro.

mdl18.JPG

Bardzo ciekawe zdjęcie, po prawej stronie - na drugim planie - motorówka M 51 i dwie inne: ?M 54 i ?M 55. Zdjęcie z okresu 1921-1922(1924).

A co to za hydroplan, nie ma namalowanej bandery, a są szachownice?

Napisano (edytowane)
6 hours ago, Sedco Express napisał:

Piękny obraz J.Wróbla - Friedrichshafen FF-33J "8" przelatuje nad ORP "Podhalaninem".

Mam jednak pewne wątpliwości co do wiarygodności malowania wodnosamolotu oraz zaistniałej sytuacji (przelotu).

Na burcie widoczna część numeru "8" w białym kolorze a jeśli biały numer to jest to pierwsze wczesne malowanie.

I tak:

- kolor mocno ciemno-szary : kadłub, pływaki i górne powierzchnie płatów oraz statecznika poziomego  i statecznik pionowy

- biały : ster kierunku

- dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego jasny kolor naturalnego, cellonowanego płótna

Jeżeli górne powierzchnie płatów malowane były na ciemno-szary kolor to nie może być tak dokładnie widoczna konstrukcja płatów (dźwigary, żeberka)

Uważam, że  nie powinno być szachownic na górnych powierzchniach górnego płata - były jedynie białe pasy tzn. zamalowane czarne krzyże patee. Pasy a nie koła jak podają niektóre źródła. Krzyże były malowane na polu białego prostokąta i ich zamalowanie (od krawędzi natarcia do krawędzi spływu) nie mogło mieć kształtu koła - był to szeroki biały pas.

Dolne powierzchnie płatów na obrazie są za mocno niebieskie - nawet jeśli jest to w pewnym stopniu odbicie koloru powierzchni morza .

Przedstawiona na obrazie sytuacja  jest mało prawdopodobna.

FF-33J jest w pierwszym malowaniu - czyli do 1923 r. (później drugie malowanie)

ORP "Podhalanin" po przyholowaniu do Polski oczekiwał na remont stoczniowy i był wykorzystywany jako magazyn części zamiennych. Wyremontowano go i wcielono do służby w MW dopiero w 1924 r. a w tym roku FF-33J "8" był już w drugim (!) malowaniu.

PS - chyba, że się mylę :-)

Dobry wieczór, "pierwsze" malowanie wodnosamolotów było pochodną malowania niemieckiego wg dyrektywy z bodajże 28 marca 1917 - górne powierzchnie we wzór morskiej odmiany "lozengi", kolory szare powierzchni bocznych i widzianych od dołu, czarne cyfry. "Drugie" malowanie to nieznane kolory kadłuba, bandery marynarki wojennej i białe cyfry. I wielka prośba do kolegi Sedco Express - proszę mnie już nie pognębiać ;-) czemu tego dotąd nie było w HP. Nie miałem możliwości napisać tych artykułów (2 lata za granicą na wyczerpujących kontraktach), nie zdążyłem, priorytetem były albumy Zaczęło się w Pucku i Lotnictwo Morskie w Pucku, itd. Ale będzie taki artykuł o malowaniach i naszych, i niemieckich wodnosamolotów w Pucku, i będzie jeszcze kilka smaczków. Pozdrawiam, Krzysztof Krężel

Edytowane przez Krzysztof Krężel
Napisano (edytowane)
1 hour ago, Borsuk13 napisał:

Bardzo ciekawe zdjęcie, po prawej stronie - na drugim planie - motorówka M 51 i dwie inne: ?M 54 i ?M 55. Zdjęcie z okresu 1921-1922(1924).

A co to za hydroplan, nie ma namalowanej bandery, a są szachownice?

SF-8. I ponownie prośba do kolegi Sedco Express - proszę mnie nie pognębiać ;-) czemu tego dotąd nie było w HP. Powtórzę się nie miałem możliwości napisać tego artykułu (przyczyny podałem w poprzednim komentarzu), ale będzie taki artykuł ponieważ mamy oryginalne lecz bardzo ciekawie opisane zdjęcie z tej katastrofy .... plus sporo szczegółowych wiadomości o konstrukcjach Sablatnig żeby w cz. 2 uzupełnić to, czego zabrakło w cz.1 artykułu o SF-8. Uprzedzę ewentualne pytania i wątpliwości oparte na dotychczasowe źródła - nie, na zdjęciu to nie jest żaden z FF-ów. Pozdrawiam, Krzysztof Krężel

Edytowane przez Krzysztof Krężel
Napisano (edytowane)
Godzinę temu, Krzysztof Krężel napisał:

Dobry wieczór, "pierwsze" malowanie wodnosamolotów było pochodną malowania niemieckiego wg dyrektywy z bodajże 28 marca 1917 - górne powierzchnie we wzór morskiej odmiany "lozengi", kolory szare powierzchni bocznych i widzianych od dołu, czarne cyfry. "Drugie" malowanie to nieznane kolory kadłuba, bandery marynarki wojennej i białe cyfry. I wielka prośba do kolegi Sedco Express - proszę mnie już nie pognębiać ;-) czemu tego dotąd nie było w HP. Nie miałem możliwości napisać tych artykułów (2 lata za granicą na wyczerpujących kontraktach), nie zdążyłem, priorytetem były albumy Zaczęło się w Pucku i Lotnictwo Morskie w Pucku, itd. Ale będzie taki artykuł o malowaniach i naszych, i niemieckich wodnosamolotów w Pucku, i będzie jeszcze kilka smaczków. Pozdrawiam, Krzysztof Krężel

Mój wpis dotyczył konkretnego wodnosamolotu FF-33J "8" a ten nie miał malowanych górnych powierzchni w lozenge.

Wszystkie źródła piszą, ze numer FF-33J w pierwszym malowaniu był biały (!) a nie czarny zresztą inne typy wodnosamolotów  z tego okresu np. na zdjęciu z 20.08.1921 r. mają też białe numery (FF-33L "9", L-T F-2 "7", FF-49B "1") W drugim malowaniu nie ma już bander na kadłubach.

Daleki jestem od "pognębiania" ale... tyle ostatnio wypłynęło  "nowości" związanych z BLM/MDLot więc uważam, że w pierwszej kolejności winny być one opisane w "HP" . Do pisma jest jednak większy dostęp niż do nowych, książkowych publikacji.

Rozumiem brak czasu i gratuluję kontraktów - ja mam go aż za dużo, bo po 40 latach oceanicznej żeglugi jestem  emeryturze :-)

PS -malowanie niemieckich samolotów w tym kilka odmiany morskiego lozenge to temat rzeka.

PS.PS - mam nadzieję, że "HP" będą się nadal ukazywały i nie znikną z rynku czytelniczego co jest całkiem prawdopodobne bo jak będą takie skoki z podwyżką ceny to różnie może być. Cena nie załatwi wysokich kosztów druku. Konieczne jest dofinansowanie z różnych  źródeł .

Edytowane przez Sedco Express
Napisano
On 8.09.2022 o 22:04, Sedco Express napisał:

Mój wpis dotyczył konkretnego wodnosamolotu FF-33J "8" a ten nie miał malowanych górnych powierzchni w lozenge.

Wszystkie źródła piszą, ze numer FF-33J w pierwszym malowaniu był biały (!) a nie czarny zresztą inne typy wodnosamolotów  z tego okresu np. na zdjęciu z 20.08.1921 r. mają też białe numery (FF-33L "9", L-T F-2 "7", FF-49B "1") W drugim malowaniu nie ma już bander na kadłubach.

Daleki jestem od "pognębiania" ale... tyle ostatnio wypłynęło  "nowości" związanych z BLM/MDLot więc uważam, że w pierwszej kolejności winny być one opisane w "HP" . Do pisma jest jednak większy dostęp niż do nowych, książkowych publikacji.

Rozumiem brak czasu i gratuluję kontraktów - ja mam go aż za dużo, bo po 40 latach oceanicznej żeglugi jestem  emeryturze :-)

PS -malowanie niemieckich samolotów w tym kilka odmiany morskiego lozenge to temat rzeka.

PS.PS - mam nadzieję, że "HP" będą się nadal ukazywały i nie znikną z rynku czytelniczego co jest całkiem prawdopodobne bo jak będą takie skoki z podwyżką ceny to różnie może być. Cena nie załatwi wysokich kosztów druku. Konieczne jest dofinansowanie z różnych  źródeł .

Dzień dobry, pytanie: a nie miałby Pan ochoty do nas do Muzeum podjechać ? Jestem jutro na dyżurze 11:00-13:30; jest także prawdopodobne , że będę dyżurował także w kolejny weekend. Pozdrawiam, Krzysztof Krężel

Napisano

A ja jestem ciekawy jak były malowane te wszystkie wodnosamoloty zakupione we Francji? Domniemywam, że posiadały ichni kamuflaż, tylko jaki? Był czas, że kupowałem wszystko co ukazywało się na temat lotnictwa i nie tylko, ale obecnie stwierdzam, że sporo tych publikacji powstawało na zasadzie - jak sobie autor taki kamuflaż wyobrażał. A ponieważ już oczy nie te, a wraz zawartością poprzedniego kompa straciłem dostęp do kilkudziesięciu linków, stąd moja prośba o jakieś namiary i ewentualne ilustracje.

Pozdrawiam pasjonatów lotnictwa morskiego

Napisano
16 minut temu, balans napisał:

A ja jestem ciekawy jak były malowane te wszystkie wodnosamoloty zakupione we Francji? Domniemywam, że posiadały ichni kamuflaż, tylko jaki? Był czas, że kupowałem wszystko co ukazywało się na temat lotnictwa i nie tylko, ale obecnie stwierdzam, że sporo tych publikacji powstawało na zasadzie - jak sobie autor taki kamuflaż wyobrażał. A ponieważ już oczy nie te, a wraz zawartością poprzedniego kompa straciłem dostęp do kilkudziesięciu linków, stąd moja prośba o jakieś namiary i ewentualne ilustracje.

Pozdrawiam pasjonatów lotnictwa morskiego

We Francji zakupiono :

4 egz. LeO( H-13 (2 x H-3B i 2 x H-13E)

4 egz. CAMS 30E

8 egz. Latham 43 HB3

6 egz. Schreck FBA 17HE.2 (łódź)

12 egz. Schreck FBA 17HMT.2 (amfibia) w tym Lubliniak (511) i L.O.P.P. (512).

Kamuflaż wg typowego malowania francuskiego lotnictwa morskiego

Były różnice w malowaniu między typami np. LeO i Schreck. Należy tez uwzględnić zmiany w malowaniu po remontach.

Szczegółowy opis znajduje się w Nr 27 Polskie Skrzydła autor M. Wawrzynkowski - "French Flying Boats 1924-1939" (Stratus, Sandomierz 2019)

Model Schrecka wydany przez GPM jest w błędnym malowaniu (khaki)

 

 

-

 

Polish Wings.png

Wings 1.png

Wings 2.png

Wings 4.png

błędne malowanie model.png

Napisano
14 godzin temu, formoza58 napisał:

Kolejny Macchi z Puckiem w tle.

macchi.JPG

Ciekawe zdjęcie ponieważ:

- widoczne szachownice na dolnych pow. górnego płata (chyba tylko na tym jednym egz. ?)

- czarny napis nazwa typu Macchi M-9 na kadłubie (j.w. ?)

- szachownica na sterze kierunku zachodzi na statecznik pionowy (na innych malowano tylko na sterze kierunku

 

Macchi M-9 malowanie.png

Napisano
34 minuty temu, Sedco Express napisał:

- czarny napis nazwa typu Macchi M-9 na kadłubie (j.w. ?)

W tym przypadku , nurtuje mnie pytanie. Czy ten napis na " pływaku" nie wykonala reka, która na zdjęciu oznaczyła krzyżykiem jednego z oficerów?

Napisano
39 minut temu, formoza58 napisał:

W tym przypadku , nurtuje mnie pytanie. Czy ten napis na " pływaku" nie wykonala reka, która na zdjęciu oznaczyła krzyżykiem jednego z oficerów?

To nie jest napis na pływaku - jest na burcie kadłuba. Ładne, proste, czarne litery i sądzę, że malowane z szablonu. Jak dla mnie jest to napis zrobiony nie na wywołanym zdjęciu.

Napisano

Zimą na przełomie 1932/33 r. na skutej lodem rzece Pinie odbywały się starty i lądowania (udane) na Schrecku FBA HMT2 na zamocowanych płozach (nartach), które były konstrukcji PZL.

Czy znane są jakieś zdjęcia z tych wydarzeń ?

 

Napisano
Teraz, Sedco Express napisał:

To nie jest napis na pływaku - jest na burcie kadłuba

Faktycznie, sorki, wbiło mi się pierwszym spojrzeniem i nieopatrznie wydlużylem pływak ;-)

Muszę poszukać w moich starych folderach w związku z tymi zimowymi startami/ lądowaniami Schrecka  na Pinie

lot.JPG

lot1.JPG

Napisano
On 8.09.2022 o 20:01, Borsuk13 napisał:

Bardzo ciekawe zdjęcie, po prawej stronie - na drugim planie - motorówka M 51 i dwie inne: ?M 54 i ?M 55. Zdjęcie z okresu 1921-1922(1924).

Jeśli statek po lewej to FREY (a chyba tak), to jest to rok 1921.

Napisano
W dniu 23.08.2022 o 09:42, Sedco Express napisał:

Katastrofa zdarzyła się 11.08.1931 r. nad Zat.Pucką. Sierż.pil. Józef Gawlik pilotował Lathama 43HB3 nr 3.1. Przyczyną była awaria silnika.

 

Latham Zat.Pucka.png

Patrzę na ten płat z pływakami wystającymi przed krawędź natarcia. Czy to aby nie jest dolny płat Schrecka ?

P3.thumb.jpg.c69b9b379fbef4dc85278b75f1476725.jpg

859406038_lathaml4.JPG.21d0d5250cc5d8a99fa3ba67e869da4c.JPG

Napisano
3 godziny temu, ptasznik napisał:

Patrzę na ten płat z pływakami wystającymi przed krawędź natarcia. Czy to aby nie jest dolny płat Schrecka ?

P3.thumb.jpg.c69b9b379fbef4dc85278b75f1476725.jpg

859406038_lathaml4.JPG.21d0d5250cc5d8a99fa3ba67e869da4c.JPG

Oczywiście masz rację. Super, kolejna sprawa wyjaśniona. To nie rozbity Latham a Schreck FBA-17 HMT 2.

Błędny opis pochodził z książki A.Popiela "Wypadki śmiertelne w lotnictwie polskim 1918-1939" (już w niej poprawiłem).

Zdjęcie ma opis (za "Lotniczy Puck 1911-1950"):

"Puck 1928 r. - wyciąganie kranem portowym wraku rozbitej łodzi latającej Schreck FBA-17 HMT 2 - w tle barka węglowa oraz motorówka L.3"

W literaturze pod tą datą nie ma info o jakimkolwiek śmiertelnym wypadku, jest tylko uwaga, że 05.07.1928 r. został rozbity Schreck nr 45 przez por.pil. Hilarego Wysockiego  podczas nocnego wodowania oraz drugi wypadek - rozbicie Schrecka nr 46 w 1928 r. (bez szczegółów).

Może zdjęcie przedstawia któryś z powyższch wypadków ?

 

 

Puck 1928 r.  Schreck FBA-17 HMT-2.png

Napisano (edytowane)
35 minut temu, Sedco Express napisał:

"Puck 1928 r. - wyciąganie kranem portowym wraku rozbitej łodzi latającej Schreck FBA-17 HMT 2 - w tle barka węglowa oraz motorówka L.3"

L.3 była rzecznym kutrem typu Linz. Nie wygląda.

Barka węglowa. No, ja nie wiem. Tym bardziej w tej rozdzielczości.

Edytowane przez ptasznik

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie