formoza58 Napisano 8 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 8 Wrzesień 2022 Z archiwum Allegro. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 8 Wrzesień 2022 Share Napisano 8 Wrzesień 2022 13 godzin temu, formoza58 napisał: Piękny obraz J.Wróbla - Friedrichshafen FF-33J "8" przelatuje nad ORP "Podhalaninem". Mam jednak pewne wątpliwości co do wiarygodności malowania wodnosamolotu oraz zaistniałej sytuacji (przelotu). Na burcie widoczna część numeru "8" w białym kolorze a jeśli biały numer to jest to pierwsze wczesne malowanie. I tak: - kolor mocno ciemno-szary : kadłub, pływaki i górne powierzchnie płatów oraz statecznika poziomego i statecznik pionowy - biały : ster kierunku - dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego jasny kolor naturalnego, cellonowanego płótna Jeżeli górne powierzchnie płatów malowane były na ciemno-szary kolor to nie może być tak dokładnie widoczna konstrukcja płatów (dźwigary, żeberka) Uważam, że nie powinno być szachownic na górnych powierzchniach górnego płata - były jedynie białe pasy tzn. zamalowane czarne krzyże patee. Pasy a nie koła jak podają niektóre źródła. Krzyże były malowane na polu białego prostokąta i ich zamalowanie (od krawędzi natarcia do krawędzi spływu) nie mogło mieć kształtu koła - był to szeroki biały pas. Dolne powierzchnie płatów na obrazie są za mocno niebieskie - nawet jeśli jest to w pewnym stopniu odbicie koloru powierzchni morza . Przedstawiona na obrazie sytuacja jest mało prawdopodobna. FF-33J jest w pierwszym malowaniu - czyli do 1923 r. (później drugie malowanie) ORP "Podhalanin" po przyholowaniu do Polski oczekiwał na remont stoczniowy i był wykorzystywany jako magazyn części zamiennych. Wyremontowano go i wcielono do służby w MW dopiero w 1924 r. a w tym roku FF-33J "8" był już w drugim (!) malowaniu. PS - chyba, że się mylę :-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 8 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 8 Wrzesień 2022 4 godziny temu, Sedco Express napisał: PS - chyba, że się mylę :-) Ty rzadko się mylisz ;-) dzieki za info. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Borsuk13 Napisano 8 Wrzesień 2022 Share Napisano 8 Wrzesień 2022 7 hours ago, formoza58 napisał: Z archiwum Allegro. Bardzo ciekawe zdjęcie, po prawej stronie - na drugim planie - motorówka M 51 i dwie inne: ?M 54 i ?M 55. Zdjęcie z okresu 1921-1922(1924). A co to za hydroplan, nie ma namalowanej bandery, a są szachownice? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzysztof Krężel Napisano 8 Wrzesień 2022 Share Napisano 8 Wrzesień 2022 (edytowane) 6 hours ago, Sedco Express napisał: Piękny obraz J.Wróbla - Friedrichshafen FF-33J "8" przelatuje nad ORP "Podhalaninem". Mam jednak pewne wątpliwości co do wiarygodności malowania wodnosamolotu oraz zaistniałej sytuacji (przelotu). Na burcie widoczna część numeru "8" w białym kolorze a jeśli biały numer to jest to pierwsze wczesne malowanie. I tak: - kolor mocno ciemno-szary : kadłub, pływaki i górne powierzchnie płatów oraz statecznika poziomego i statecznik pionowy - biały : ster kierunku - dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego jasny kolor naturalnego, cellonowanego płótna Jeżeli górne powierzchnie płatów malowane były na ciemno-szary kolor to nie może być tak dokładnie widoczna konstrukcja płatów (dźwigary, żeberka) Uważam, że nie powinno być szachownic na górnych powierzchniach górnego płata - były jedynie białe pasy tzn. zamalowane czarne krzyże patee. Pasy a nie koła jak podają niektóre źródła. Krzyże były malowane na polu białego prostokąta i ich zamalowanie (od krawędzi natarcia do krawędzi spływu) nie mogło mieć kształtu koła - był to szeroki biały pas. Dolne powierzchnie płatów na obrazie są za mocno niebieskie - nawet jeśli jest to w pewnym stopniu odbicie koloru powierzchni morza . Przedstawiona na obrazie sytuacja jest mało prawdopodobna. FF-33J jest w pierwszym malowaniu - czyli do 1923 r. (później drugie malowanie) ORP "Podhalanin" po przyholowaniu do Polski oczekiwał na remont stoczniowy i był wykorzystywany jako magazyn części zamiennych. Wyremontowano go i wcielono do służby w MW dopiero w 1924 r. a w tym roku FF-33J "8" był już w drugim (!) malowaniu. PS - chyba, że się mylę :-) Dobry wieczór, "pierwsze" malowanie wodnosamolotów było pochodną malowania niemieckiego wg dyrektywy z bodajże 28 marca 1917 - górne powierzchnie we wzór morskiej odmiany "lozengi", kolory szare powierzchni bocznych i widzianych od dołu, czarne cyfry. "Drugie" malowanie to nieznane kolory kadłuba, bandery marynarki wojennej i białe cyfry. I wielka prośba do kolegi Sedco Express - proszę mnie już nie pognębiać ;-) czemu tego dotąd nie było w HP. Nie miałem możliwości napisać tych artykułów (2 lata za granicą na wyczerpujących kontraktach), nie zdążyłem, priorytetem były albumy Zaczęło się w Pucku i Lotnictwo Morskie w Pucku, itd. Ale będzie taki artykuł o malowaniach i naszych, i niemieckich wodnosamolotów w Pucku, i będzie jeszcze kilka smaczków. Pozdrawiam, Krzysztof Krężel Edytowane 8 Wrzesień 2022 przez Krzysztof Krężel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzysztof Krężel Napisano 8 Wrzesień 2022 Share Napisano 8 Wrzesień 2022 (edytowane) 1 hour ago, Borsuk13 napisał: Bardzo ciekawe zdjęcie, po prawej stronie - na drugim planie - motorówka M 51 i dwie inne: ?M 54 i ?M 55. Zdjęcie z okresu 1921-1922(1924). A co to za hydroplan, nie ma namalowanej bandery, a są szachownice? SF-8. I ponownie prośba do kolegi Sedco Express - proszę mnie nie pognębiać ;-) czemu tego dotąd nie było w HP. Powtórzę się nie miałem możliwości napisać tego artykułu (przyczyny podałem w poprzednim komentarzu), ale będzie taki artykuł ponieważ mamy oryginalne lecz bardzo ciekawie opisane zdjęcie z tej katastrofy .... plus sporo szczegółowych wiadomości o konstrukcjach Sablatnig żeby w cz. 2 uzupełnić to, czego zabrakło w cz.1 artykułu o SF-8. Uprzedzę ewentualne pytania i wątpliwości oparte na dotychczasowe źródła - nie, na zdjęciu to nie jest żaden z FF-ów. Pozdrawiam, Krzysztof Krężel Edytowane 8 Wrzesień 2022 przez Krzysztof Krężel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 8 Wrzesień 2022 Share Napisano 8 Wrzesień 2022 (edytowane) Godzinę temu, Krzysztof Krężel napisał: Dobry wieczór, "pierwsze" malowanie wodnosamolotów było pochodną malowania niemieckiego wg dyrektywy z bodajże 28 marca 1917 - górne powierzchnie we wzór morskiej odmiany "lozengi", kolory szare powierzchni bocznych i widzianych od dołu, czarne cyfry. "Drugie" malowanie to nieznane kolory kadłuba, bandery marynarki wojennej i białe cyfry. I wielka prośba do kolegi Sedco Express - proszę mnie już nie pognębiać ;-) czemu tego dotąd nie było w HP. Nie miałem możliwości napisać tych artykułów (2 lata za granicą na wyczerpujących kontraktach), nie zdążyłem, priorytetem były albumy Zaczęło się w Pucku i Lotnictwo Morskie w Pucku, itd. Ale będzie taki artykuł o malowaniach i naszych, i niemieckich wodnosamolotów w Pucku, i będzie jeszcze kilka smaczków. Pozdrawiam, Krzysztof Krężel Mój wpis dotyczył konkretnego wodnosamolotu FF-33J "8" a ten nie miał malowanych górnych powierzchni w lozenge. Wszystkie źródła piszą, ze numer FF-33J w pierwszym malowaniu był biały (!) a nie czarny zresztą inne typy wodnosamolotów z tego okresu np. na zdjęciu z 20.08.1921 r. mają też białe numery (FF-33L "9", L-T F-2 "7", FF-49B "1") W drugim malowaniu nie ma już bander na kadłubach. Daleki jestem od "pognębiania" ale... tyle ostatnio wypłynęło "nowości" związanych z BLM/MDLot więc uważam, że w pierwszej kolejności winny być one opisane w "HP" . Do pisma jest jednak większy dostęp niż do nowych, książkowych publikacji. Rozumiem brak czasu i gratuluję kontraktów - ja mam go aż za dużo, bo po 40 latach oceanicznej żeglugi jestem emeryturze :-) PS -malowanie niemieckich samolotów w tym kilka odmiany morskiego lozenge to temat rzeka. PS.PS - mam nadzieję, że "HP" będą się nadal ukazywały i nie znikną z rynku czytelniczego co jest całkiem prawdopodobne bo jak będą takie skoki z podwyżką ceny to różnie może być. Cena nie załatwi wysokich kosztów druku. Konieczne jest dofinansowanie z różnych źródeł . Edytowane 8 Wrzesień 2022 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 8 Wrzesień 2022 Share Napisano 8 Wrzesień 2022 Jeszcze dopisek w temacie morskiego lozenge. Z "naszych" wodnosamolotów ten rodzaj malowania (płótna) był tylko na LT F-2 "7" i Sablatnigu SF-8 "10". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 9 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 9 Wrzesień 2022 Kolejny Macchi z Puckiem w tle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 9 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 9 Wrzesień 2022 W dniu 4.06.2022 o 01:14, formoza58 napisał: Jw. I jeszcze słabe zdjęcia wrześniowe, przedstawiające płonącego Canta... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krzysztof Krężel Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 On 8.09.2022 o 22:04, Sedco Express napisał: Mój wpis dotyczył konkretnego wodnosamolotu FF-33J "8" a ten nie miał malowanych górnych powierzchni w lozenge. Wszystkie źródła piszą, ze numer FF-33J w pierwszym malowaniu był biały (!) a nie czarny zresztą inne typy wodnosamolotów z tego okresu np. na zdjęciu z 20.08.1921 r. mają też białe numery (FF-33L "9", L-T F-2 "7", FF-49B "1") W drugim malowaniu nie ma już bander na kadłubach. Daleki jestem od "pognębiania" ale... tyle ostatnio wypłynęło "nowości" związanych z BLM/MDLot więc uważam, że w pierwszej kolejności winny być one opisane w "HP" . Do pisma jest jednak większy dostęp niż do nowych, książkowych publikacji. Rozumiem brak czasu i gratuluję kontraktów - ja mam go aż za dużo, bo po 40 latach oceanicznej żeglugi jestem emeryturze :-) PS -malowanie niemieckich samolotów w tym kilka odmiany morskiego lozenge to temat rzeka. PS.PS - mam nadzieję, że "HP" będą się nadal ukazywały i nie znikną z rynku czytelniczego co jest całkiem prawdopodobne bo jak będą takie skoki z podwyżką ceny to różnie może być. Cena nie załatwi wysokich kosztów druku. Konieczne jest dofinansowanie z różnych źródeł . Dzień dobry, pytanie: a nie miałby Pan ochoty do nas do Muzeum podjechać ? Jestem jutro na dyżurze 11:00-13:30; jest także prawdopodobne , że będę dyżurował także w kolejny weekend. Pozdrawiam, Krzysztof Krężel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
balans Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 A ja jestem ciekawy jak były malowane te wszystkie wodnosamoloty zakupione we Francji? Domniemywam, że posiadały ichni kamuflaż, tylko jaki? Był czas, że kupowałem wszystko co ukazywało się na temat lotnictwa i nie tylko, ale obecnie stwierdzam, że sporo tych publikacji powstawało na zasadzie - jak sobie autor taki kamuflaż wyobrażał. A ponieważ już oczy nie te, a wraz zawartością poprzedniego kompa straciłem dostęp do kilkudziesięciu linków, stąd moja prośba o jakieś namiary i ewentualne ilustracje. Pozdrawiam pasjonatów lotnictwa morskiego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 16 minut temu, balans napisał: A ja jestem ciekawy jak były malowane te wszystkie wodnosamoloty zakupione we Francji? Domniemywam, że posiadały ichni kamuflaż, tylko jaki? Był czas, że kupowałem wszystko co ukazywało się na temat lotnictwa i nie tylko, ale obecnie stwierdzam, że sporo tych publikacji powstawało na zasadzie - jak sobie autor taki kamuflaż wyobrażał. A ponieważ już oczy nie te, a wraz zawartością poprzedniego kompa straciłem dostęp do kilkudziesięciu linków, stąd moja prośba o jakieś namiary i ewentualne ilustracje. Pozdrawiam pasjonatów lotnictwa morskiego We Francji zakupiono : 4 egz. LeO( H-13 (2 x H-3B i 2 x H-13E) 4 egz. CAMS 30E 8 egz. Latham 43 HB3 6 egz. Schreck FBA 17HE.2 (łódź) 12 egz. Schreck FBA 17HMT.2 (amfibia) w tym Lubliniak (511) i L.O.P.P. (512). Kamuflaż wg typowego malowania francuskiego lotnictwa morskiego Były różnice w malowaniu między typami np. LeO i Schreck. Należy tez uwzględnić zmiany w malowaniu po remontach. Szczegółowy opis znajduje się w Nr 27 Polskie Skrzydła autor M. Wawrzynkowski - "French Flying Boats 1924-1939" (Stratus, Sandomierz 2019) Model Schrecka wydany przez GPM jest w błędnym malowaniu (khaki) - Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
balans Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 Dzięki! A gdzie można ewentualnie zakupić to wydawnictwo? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 14 godzin temu, formoza58 napisał: Kolejny Macchi z Puckiem w tle. Ciekawe zdjęcie ponieważ: - widoczne szachownice na dolnych pow. górnego płata (chyba tylko na tym jednym egz. ?) - czarny napis nazwa typu Macchi M-9 na kadłubie (j.w. ?) - szachownica na sterze kierunku zachodzi na statecznik pionowy (na innych malowano tylko na sterze kierunku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 1 minutę temu, balans napisał: Dzięki! A gdzie można ewentualnie zakupić to wydawnictwo? Allegro lub strona wyd. Stratus. Książka jest w jęz. angielskim ale można dokupić wkładkę tłumaczenie. <https://allegro.pl/kategoria/kolekcje?string=French Boats&description=1> Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 10 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 10 Wrzesień 2022 34 minuty temu, Sedco Express napisał: - czarny napis nazwa typu Macchi M-9 na kadłubie (j.w. ?) W tym przypadku , nurtuje mnie pytanie. Czy ten napis na " pływaku" nie wykonala reka, która na zdjęciu oznaczyła krzyżykiem jednego z oficerów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 39 minut temu, formoza58 napisał: W tym przypadku , nurtuje mnie pytanie. Czy ten napis na " pływaku" nie wykonala reka, która na zdjęciu oznaczyła krzyżykiem jednego z oficerów? To nie jest napis na pływaku - jest na burcie kadłuba. Ładne, proste, czarne litery i sądzę, że malowane z szablonu. Jak dla mnie jest to napis zrobiony nie na wywołanym zdjęciu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 Zimą na przełomie 1932/33 r. na skutej lodem rzece Pinie odbywały się starty i lądowania (udane) na Schrecku FBA HMT2 na zamocowanych płozach (nartach), które były konstrukcji PZL. Czy znane są jakieś zdjęcia z tych wydarzeń ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 10 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 10 Wrzesień 2022 Teraz, Sedco Express napisał: To nie jest napis na pływaku - jest na burcie kadłuba Faktycznie, sorki, wbiło mi się pierwszym spojrzeniem i nieopatrznie wydlużylem pływak ;-) Muszę poszukać w moich starych folderach w związku z tymi zimowymi startami/ lądowaniami Schrecka na Pinie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Borsuk13 Napisano 10 Wrzesień 2022 Share Napisano 10 Wrzesień 2022 On 8.09.2022 o 20:01, Borsuk13 napisał: Bardzo ciekawe zdjęcie, po prawej stronie - na drugim planie - motorówka M 51 i dwie inne: ?M 54 i ?M 55. Zdjęcie z okresu 1921-1922(1924). … Jeśli statek po lewej to FREY (a chyba tak), to jest to rok 1921. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 10 Wrzesień 2022 Autor Share Napisano 10 Wrzesień 2022 Kolejny Latham, jeszcze nie publikowany w wątku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 11 Wrzesień 2022 Share Napisano 11 Wrzesień 2022 W dniu 23.08.2022 o 09:42, Sedco Express napisał: Katastrofa zdarzyła się 11.08.1931 r. nad Zat.Pucką. Sierż.pil. Józef Gawlik pilotował Lathama 43HB3 nr 3.1. Przyczyną była awaria silnika. Patrzę na ten płat z pływakami wystającymi przed krawędź natarcia. Czy to aby nie jest dolny płat Schrecka ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Wrzesień 2022 Share Napisano 11 Wrzesień 2022 3 godziny temu, ptasznik napisał: Patrzę na ten płat z pływakami wystającymi przed krawędź natarcia. Czy to aby nie jest dolny płat Schrecka ? Oczywiście masz rację. Super, kolejna sprawa wyjaśniona. To nie rozbity Latham a Schreck FBA-17 HMT 2. Błędny opis pochodził z książki A.Popiela "Wypadki śmiertelne w lotnictwie polskim 1918-1939" (już w niej poprawiłem). Zdjęcie ma opis (za "Lotniczy Puck 1911-1950"): "Puck 1928 r. - wyciąganie kranem portowym wraku rozbitej łodzi latającej Schreck FBA-17 HMT 2 - w tle barka węglowa oraz motorówka L.3" W literaturze pod tą datą nie ma info o jakimkolwiek śmiertelnym wypadku, jest tylko uwaga, że 05.07.1928 r. został rozbity Schreck nr 45 przez por.pil. Hilarego Wysockiego podczas nocnego wodowania oraz drugi wypadek - rozbicie Schrecka nr 46 w 1928 r. (bez szczegółów). Może zdjęcie przedstawia któryś z powyższch wypadków ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 11 Wrzesień 2022 Share Napisano 11 Wrzesień 2022 (edytowane) 35 minut temu, Sedco Express napisał: "Puck 1928 r. - wyciąganie kranem portowym wraku rozbitej łodzi latającej Schreck FBA-17 HMT 2 - w tle barka węglowa oraz motorówka L.3" L.3 była rzecznym kutrem typu Linz. Nie wygląda. Barka węglowa. No, ja nie wiem. Tym bardziej w tej rozdzielczości. Edytowane 11 Wrzesień 2022 przez ptasznik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.