Jedburgh_Ops Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 11 minut temu, Spirit of Warsaw napisał: Kwintesencja polskiego bałaganiarstwa heraldycznego tamtych czasów. Jedna szachownica czerwono-biała, druga biało-czerwona. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 A na zdjęciu z poznańskiej wystawy widać także model wodnosamolotu Friedrichshafen FF-33E użytkowany wcześniej w BLM. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 51 minut temu, Jedburgh_Ops napisał: Kwintesencja polskiego bałaganiarstwa heraldycznego tamtych czasów. Jedna szachownica czerwono-biała, druga biało-czerwona. - A może na czas do …wymianę samego p. Guzka? https://forum.odkrywca.pl/topic/758598-szachownica-do-wymiany/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jedburgh_Ops Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 Guzek - świetny gość i niezmiernie precyzyjny, drobiazgowy. Trzy albo cztery razy rozmawiałem z nim o tej nieszczęsnej polskiej heraldyce lotniczej. I mam jego wszystkie artykuły na ten temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 "Nieuport 24bis nr.fabr. 5086. 7 lipca 1919 r. por.pil. (dca bolszewickiego 3 AAO - Art.Oddz.Lotn.) przeleciał na stronę polską. Na wyposażeniu 1.EL potem 6.EL i ostatecznie 5.EL." Tym dcą bolszewickiego 3 AAO (Artyleryjski Oddział Lotniczy) był por.pil. Juliusz Gilewicz. Został on zmuszony w czerwcu 1918 r. do wstąpienia do "czerwonego lotnictwa" (w carskiej Rosji ukończył w sierpniu 1915 r. szkołę lotniczą w Gatczynie). W kwietniu 1919 r. (walki o Wilno) przez "umyślnego" wysłał wiadomość do gen. Edwarda Śmigłego-Rydza, że grupa lotników bolszewickiego lotnictwa chce przejść na stronę polską. Gdy bolszewicy cofali się spod Wilna por. Gilewicz w dniu 06.07.1919 r. przeleciał Nieuportem 24bis (nr. 5086) do oddziałów polskich pod Nowo - Święcianami gdzie stacjonowała 1.DP Legionów. Drugim samolotem, który przeleciał był Sopwith 1 1/2 "Strutter" (nr. 8744). Wraz z por. Gilewiczem na stronę polską przeszło (ale czy wszyscy byli lotnikami ?) 14 Polaków, 1 Francuz, 1 Rosjanin i 1 Gruzin. Sopwitha pilotował Georg Richenier (Francuz) a z nim leciał Rosjanin por. Paweł (?) Wszystkie zamieszczone zdjęcia zrobiono już po "naszej" stronie. Samoloty przekazano do 1.EL w Wilnie. 1 zdj. - hangar w Wilnie (namalowano już szachownice) 2, 3 zdj. - zdemontowany Nieuport podczas transportu kolejowego do Wilna (jeszcze nosi znaki "czerwonego lotnictwa") Po dotarciu do Wilna samolot przekazany został do 1.EL a w sierpniu 1919 rtrafił do III RPL we Lwowie i w październiku 1919 r. otrzymała go 6.EL (w tej eskadrze służył por. E.Gilewicz). Gdy w styczniu 1920 r. Gilewicz przeszedł do 5.EL zabrał ze sobą "swój" samolot. W lutym 1920 r. miał kraksę i w eskadrze czekał na nowy silnik. Do tego czasu wylatano na nim 40 h. Do końca wojny polsko-bolszewickiej silnika nie dowieziono i Nieuport jeszcze do maja 1921 r. był w 5.EL. Wreszcie w maju 1921 r. w III RPL zamontowano do niego silnik i przeprowadzono próby lotne.Jakie były jego dalsze losy - nie wiadomo. Nie wiadomo też kiedy zamalowano Dianę. Historia samolotu w carskiej Rosji i potem u bolszewików to już oddzielny temat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 (edytowane) o Edytowane 13 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 8 minut temu, Barbapapa napisał: Batow Czyli Paweł Batow. Dzięki ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 A w temacie Nieuporta por. Gilewicza - to Diana namalowana była na prawej burcie a na lewej był zielony smok. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 (edytowane) 13 minut temu, Barbapapa napisał: wedle ww. strony rosyjskiej jest on jeszcze czerwony Nieuport 24 (nr. 54240 ) zdobyty w Wilnie w kwietniu 1919 r. Jedyny Nieuport tej wersji w polskim lotnictwie wojskowym. Pozuje por.pil. Artur Jurkiewicz. Jakiego koloru naprawdę był diabeł ? Czarny czy czerwony ? Czort znajet ! Jedne źródła podają czerwony inne czarny a by było ciekawie to na str. 129 "Russian aviation colours 1909-1922" (M.Chajrulin - 2017) jest grafika z czarnym diabłem a na następnej stronie można przeczytać - " A.Jurkiewicz with the "Red Devil" Edytowane 13 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 (edytowane) 12 minut temu, Barbapapa napisał: Edytowane 13 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
otton1 Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 2 godziny temu, Sedco Express napisał: Georg Richenier (Francuz) Pilotem Sopwitha był Georg (Georges) Richonnier, Francuz z obywatelstwem rosyjskim. Razem z grupą rosyjskich (wśród nich byli Polacy, Abakanowicz, Wołłowicz i inni) pilotów szkolił się w Anglii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 9 minut temu, otton1 napisał: Pilotem Sopwitha był Georg (Georges) Richonnier, Francuz z obywatelstwem rosyjskim. Razem z grupą rosyjskich (wśród nich byli Polacy, Abakanowicz, Wołłowicz i inni) pilotów szkolił się w Anglii. Super, mamy więc poprawne nazwisko ! Dzięki ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 16 minut temu, Barbapapa napisał: Nie ma specjalnie gdzie więc daję tutaj- sorka z góry za OT. Zdjęcie Piotra Abakanowicza Jak to nie ma gdzie ? Są przecież oddzielne wątki poświęcone lotnikom : Sylwetki Lotników II RP 1918 - 1920 Sylwetki Lotników II RP 1921 - 1939 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 (edytowane) 47 minut temu, Barbapapa napisał: I taka sytuacja wygrzebana w necie - czyli międzynarodówka w Bydgoszczy Podpis głosi: (Украинские и польские лётчики в г. Быдгощи с французским наставником полковник Дешевре, 1921 год) Co Google tłumaczy: Ukraińscy i polscy piloci w Bydgoszczy z francuskim mentorem (opiekun?, instruktor?) pułkownikiem Deshevre, 1921 Już kiedyś chyba to zdjęcie z moim opisem zamieściłem PS - "nastawnik" - tak jak napisałeś "instruktor", "nauczyciel" Edytowane 13 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
otton1 Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 29 minut temu, Sedco Express napisał: Już kiedyś chyba to zdjęcie z moim opisem zamieściłem Prawidłowo: mjr. pil. Robert de Chèvre Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 6 minut temu, Barbapapa napisał: Masz nadal kilku NN. W materiale okołozdjęciowym pojawia się kilka nazwisk: В другом месте своих показаний Лев Скурский рассказал о том, кто ещё из его коллег работал в школе: «В г. Быдгощи, где я вначале служил инструктором (6 месяцев) в военной Польской авиационной школе, а позже механиком по приемке поступивших из ремонта машин. В этой школе я служил с декабря 20 г. по сентябрь 1922 г. В школе было 2 начальника: один француз полковник Дешевре, а второй начальник, который фактически ему подчинялся, польский полковник Кежун, бывший офицер русской армии. Инструктора были французские: аджюданы (подпрапорщики) Девелер и Говен, польские — майор шеф пилотажа Гарновский, один поручик, один хорунжий и плетуновый (старший унтер-офицер) Пентак, техников по фамилии не помню. Из армии УНР инструктора — полковник Жаховский, бывший начальник Запорозької авиаэскадры, в которой прежде служил я, Островидов — капитан (сотник) инженер, Алелюхин — сотник, Золотое — поручик, и я хорунжий <...>». Nic prostszego kolego Barbapapa; połącz odpowiedni fizys NN z fotografii z podanym przez siebie nazwiskiem i bedziemy mieli opisaną w 100% fotografię. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 1 godzinę temu, Sedco Express napisał: Super, mamy więc poprawne nazwisko Jeszcze żeby była informacja o jego dalszych losach po dezercji. Podobno wyjechał krótko potem do Francji. Może kol.otton1 wie coś więcej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 otton 1 "Prawidłowo: mjr. pil. Robert de Chèvre" Tak jest, gratuluję czujności ! To literówka a błąd spostrzegłem jak wstawiałem zdjęcie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 17 minut temu, Barbapapa napisał: Masz nadal kilku NN. W materiale okołozdjęciowym pojawia się kilka nazwisk: В другом месте своих показаний Лев Скурский рассказал о том, кто ещё из его коллег работал в школе: «В г. Быдгощи, где я вначале служил инструктором (6 месяцев) в военной Польской авиационной школе, а позже механиком по приемке поступивших из ремонта машин. В этой школе я служил с декабря 20 г. по сентябрь 1922 г. В школе было 2 начальника: один француз полковник Дешевре, а второй начальник, который фактически ему подчинялся, польский полковник Кежун, бывший офицер русской армии. Инструктора были французские: аджюданы (подпрапорщики) Девелер и Говен, польские — майор шеф пилотажа Гарновский, один поручик, один хорунжий и плетуновый (старший унтер-офицер) Пентак, техников по фамилии не помню. Из армии УНР инструктора — полковник Жаховский, бывший начальник Запорозької авиаэскадры, в которой прежде служил я, Островидов — капитан (сотник) инженер, Алелюхин — сотник, Золотое — поручик, и я хорунжий <...>». Tekst jest mi znany i znam na tyle język rosyjski, że nie potrzebuję używać googlowego tłumacza. To, że w tekście są inne nazwiska nic nie da ponieważ nie ma (lub ich brak) zdjęć potwierdzających w 100 % tożsamość i tym samym nie można dokonać porównania. Wg mnie żadna z osób oznaczonych na zdjęciu jako NN nie jest tożsama z podanymi nazwiskami (3 polskie, 2 francuskie, 2 ukraińskie - prócz Zołotowa i Aleljuchina). Występuje w tekście np. Polak plut. Pentak i konia z rzędem temu kto odnajdzie zdjęcie owego wojaka by je porównać z którymś z NN na zdjęciu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 Ale burdel! Panie i Panowie, albo rybki albo akwarium… To wątek „Zdjęcie naszego samolotu”. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 Nie tak dawno kol. otton1 napisał - "Wspominałem już, że lotnictwo niespecjalnie mnie interesuje..." a chyba jednak interesuje sądząc po kolejnych wpisach. Jeśli tak to super ! A ja proszę w swoim (i innych) imieniu o zamieszczenie zdjęć ze wspomnianego albumu ! Pozdrawiam, Ryszard Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 1 minutę temu, Spirit of Warsaw napisał: Ale burdel! Panie i Panowie, albo rybki albo akwarium… To wątek „Zdjęcie naszego samolotu”. Fakt, ale jest ciekawie ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 17 minut temu, Spirit of Warsaw napisał: Ale burdel! Panie i Panowie, albo rybki albo akwarium Ooooooo!!!!!!! to są tu i Panie? Faktycznie burdel pełną gębą!!!!! I zgodnie z propozycją: albo rybka albo pipka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 21 minut temu, Sedco Express napisał: A ja proszę w swoim (i innych) imieniu o zamieszczenie zdjęć ze wspomnianego albumu ! Ja również!!!!!!!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 30 minut temu, Sedco Express napisał: Tekst jest mi znany i znam na tyle język rosyjski, że nie potrzebuję używać googlowego tłumacza. To, że w tekście są inne nazwiska nic nie da ponieważ nie ma (lub ich brak) zdjęć potwierdzających w 100 % tożsamość i tym samym nie można dokonać porównania. Wg mnie żadna z osób oznaczonych na zdjęciu jako NN nie jest tożsama z podanymi nazwiskami (3 polskie, 2 francuskie, 2 ukraińskie - prócz Zołotowa i Aleljuchina). Mnie także ten tekst jest znany i język rosyjski również. Ale w tym przypadku nic z tego nie wynika jak pisze słusznie kol.Sedco Express. Łatwo jest wrzucić nazwiska, fotografie i czekać aż ktoś te puzzle połączy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.