Spirit of Warsaw 79 Posted June 8, 2017 Ponad 70 lat szachownica w tej postaci pozostawała znakiem polskiego lotnictwa wojskowego. W 1993 r. jednakże wprowadzono nowy wzór znaku, z zamienioną kolejnością pól (odwrócony o 90°), bardziej poprawny ...heraldycznie, ale ignorujący tradycję... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Spirit of Warsaw 79 Posted June 8, 2017 Foto: Lotnicza Warszawa Quote Share this post Link to post Share on other sites
Spirit of Warsaw 79 Posted September 17, 2017 Warszawa 24 sierpnia 2017 r.- Panie Grzegorzu, tak trzymać.Foto: www.facebook.com/pg/gzaleskiautor Quote Share this post Link to post Share on other sites
Spirit of Warsaw 79 Posted December 2, 2017 . Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jedburgh_Ops 121 Posted December 2, 2017 Nie jest to żadna chlubna tradycja. Jeśli już to tradycja bałaganiarstwa, czyli niechlubna.Przedwojenna szachownica to kompletna amatorszczyzna wynikająca z niedostatecznej ówczesnej wiedzy heraldycznej. Tak samo, jak szachownice w PSP malowane „po uważaniu” bez żadnych reguł heraldycznych – raz z białym, a raz z czerwonym polem na miejscu pierwszym, jak komu „wyszło”. A znakiem przynależności państwowej musi jednak rządzić heraldyka, nie zaś mały Kazio.W II RP nikt na poważnie nie zajął się szachownicą lotniczą. Jedyne czym się zajmowano to nieustannymi zmianami w znakach sił zbrojnych RP. Najpierw zatwierdzono je 1 sierpnia 1919 r. Potem była nowelizacja z 13 grudnia 1927 r.; następnie z 11 marca 1930 r.; potem zmiana z 24 listopada 1937 r.; wreszcie nowelizacja z 1938 r. Potem jeszcze próbowano zmieniać znaki sił zbrojnych II RP w marcu i kwietniu 1939 r., ale nic z tego nie wyszło poza rozgrzebaniem tematu. Więcej w tym było kombinowania niż heraldyki.Przed II wojną i podczas niej był taki bałagan z szachownicą lotniczą, że nieustannie mylono to, co to jest określenie stron heraldyczne, a co to jest określenie stron podmiotowe, jeśli chodzi o rozmieszczenie czterech pól szachownicy lotniczej.Nie może być w szachownicy lotniczej czerwonego pola nr 1, bo to jest układ czerwono-biały, podczas gdy polskie barwy narodowe są biało-czerwone. Quote Share this post Link to post Share on other sites
fala 228 Posted December 2, 2017 Heraldyka z tym nic wspólnego nie miała tylko kolor pierwszego kwadratu w ślepia kłuł, od 1921 do 1993 roku była malowana w tym układzie . Na fali ogólnonarodowej głupawki i fobii z kolorem czerwonym przekręcono też i szachownicę mając tradycję w czterech literach. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jedburgh_Ops 121 Posted December 2, 2017 Wyłącznie heraldyka decydowała o obecnym poprawnym wzorze szachownicy lotniczej.Jest na ten temat wiele publikacji i to pióra cenionego heraldyka z komisji MON, a nie kogoś, kto ma fobię na punkcie barwy czerwonej. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jedburgh_Ops 121 Posted December 2, 2017 @ ...przekręcono też i szachownicę mając tradycję w czterech literach"Tradycję? A jaką? Taką? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jedburgh_Ops 121 Posted December 2, 2017 @ ...przekręcono też i szachownicę mając tradycję w czterech literach"Tradycję? A jaką? Czy może taką? Czyli tradycję polskiego bałaganiarstwa. Quote Share this post Link to post Share on other sites
fala 228 Posted December 2, 2017 1 grudnia 1918 Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego wydał rozporządzenie Nr 38, w którym zapowiedział, że: Samoloty Wojsk Polskich będą w przyszłości zaopatrzone w miejscach dotychczas obowiązujących znakiem kwadratowym szerokości 60 cm, dzielącym się na cztery równe pola. Lewe górne i prawe dolne pole będzie barwy karmazynowej, lewe dolne i prawe górne pole barwy białej." Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jedburgh_Ops 121 Posted December 2, 2017 @ 1 grudnia 1918 Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego wydał rozporządzenie Nr 38..."I cóż z tego?Wydał rozporządzenie bez najmniejszej wiedzy o tym, co to jest określenie stron szachownicy heraldyczne, a co to jest określenie stron szachownicy podmiotowe. Amatorszczyzna i tyle. Na dodatek obrażająca państwo polskie. Quote Share this post Link to post Share on other sites
fala 228 Posted December 2, 2017 Obrażono" jeszcze raz. W 1921 wprowadzono obwódki w kolorach odmiennych od koloru pól szachownicy (instrukcja Wojsk Lotniczych nr 15 z 1921 roku: Ogólne Warunki Techniczne Płatowców), jednak nie podano stosunku ich szerokości do rozmiaru szachownicy. Stosunek ten ustaliło dopiero rozporządzenie prezydenta RP w sprawie znaków przynależności:Szachownica lotnicza jest to kwadrat podzielony na cztery równe pola, z których lewe górne i prawe dolne są barwy czerwonej z białą obwódką, lewe dolne i prawe górne barwy białej z obwódką czerwoną. Stosunek obwódek do pola wynosi 1:5. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jedburgh_Ops 121 Posted December 2, 2017 O tak, bez wątpienia, lewe górne czerwone... :-) :-) :-)Zaiste, piękna tradycja lewego górnego czerwonego :-) :-) :-) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Spirit of Warsaw 79 Posted December 2, 2017 Cyt. „Amatorszczyzna i tyle. Na dodatek obrażająca państwo polskie” ;)A ja się cały czas zastanawiam, co S. Stec na to... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jedburgh_Ops 121 Posted December 2, 2017 Wszystkie powyższe kwestie swego czasu bardzo szczegółowo wyjaśniał słynny heraldyk Krzysztof J. Guzek.Czerwone pole nr 1 w szachownicy lotniczej oznaczałoby pochodzenie władców Polski z nieprawego łoża. W tym sensie jest taka szachownica obraźliwa dla całego polskiego narodu.Na tym polega skrajna niekompetencja wojskowych II RP, że nie odróżniali strony heraldycznej, od strony podmiotowej szachownicy lotniczej. I wykreowali Polaków na bękartów. :-) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Spirit of Warsaw 79 Posted December 2, 2017 Ale odlot ;)) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jedburgh_Ops 121 Posted December 2, 2017 Ano odlot :-)Cześć i chwała MON, że w marcu 1990 r. wziął wreszcie za twarz kompromitujący Polskę 72-letni bajzel z szachownicą lotniczą i wreszcie ten znak po raz pierwszy opracowano heraldycznie, systemowo i zgodnie z całością polskiej heraldyki. Quote Share this post Link to post Share on other sites
fala 228 Posted December 2, 2017 Rozkazy i rozporządzenia Szefa Sztabu Wp oraz prezydenta państwa nazywasz bałaganem? To ja już milknę bo szkoda czasu. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Woodhaven 116 Posted December 2, 2017 .....A ja się cały czas zastanawiam, co S. Stec na to... :-) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Woodhaven 116 Posted December 2, 2017 ...fragment mało znanej i chyba dotychczas nie publikowanej Instrukcji malowania płatowców z 1924 r." (kopia oryginału w Arch.Krzysztof Józef Guzek, członek Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Broni i Barwy (afiliacja PAN) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Spirit of Warsaw 79 Posted December 2, 2017 @ Woodhaven- No nie, № 001 bez „róży wiatrów”, tania podróba ;) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Woodhaven 116 Posted December 2, 2017 .... a ile razy był przemalowywany ten płatowiec ;-) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Woodhaven 116 Posted December 5, 2017 @Spirit of Warsaw a co pisze ....Robert GretzyngierGRETZA - Robert Gretzyngier No to wsadźmy kij w mrowisko. Na Targach Książki Historycznej musiałem podjąć trudną dyskusję z klientem, który domagał się prostej odpowiedzi - no to właściwie o co chodzi z tym, że znów ktoś chce obrócić szachownicę o 90 stopni i jaka właściwie szachownica jest tradycyjna i prawidłowa od zarania lotnictwa polskiego? Odpowiedź brzmi - taka jaką sobie klient życzy, bo tradycją jest to, co stosowano w przeszłości. Przepis o wprowadzeniu polskiego znaku rozpoznawczego mówił o biało-czerwonej szachownicy z obwódką, ale nie precyzował jej układu. Zaczynamy od tradycyjnej szachownicy na samolocie Stanisława Steca uznawanego za twórcę biało-czerwonej szachownicy w jej obecnym kształcie. Więc która z szachownic na jego Fokkerze jest jedyną słuszną? Oceńcie sami. To jest najwcześniejsze zdjęcie samolotu Fokker D.VIII/E.V Stefana Steca z kwietnia 1919 r. Zanim namalowano na nim jego godło osobiste z różą wiatrów.http://www.facebook.com/RobertGretzyngier/photos/a.100884116664395.1359.100845856668221/1543823155703810/?type=3&theaterPost został zmieniony ostatnio przez moderatora Czlowieksniegu 08:23 05-12-2017 Quote Share this post Link to post Share on other sites