Jump to content
ekiosk egazety next prenumerata
Spirit of Warsaw

Szachownica do wymiany?

Recommended Posts

W sowieckim archiwum ...... Sztab Artylerii... Tajne... Do dowódców sztabów brygad art. (tyleryjskich?). ...od 6 lipca 1945 roku na wszystkich samolotach WWS (?) Wojska Polskiego ustanowiony znak rozpoznawczy Polski, zgodnie z załączonym przykładem znaku rozpoznawczego....

82387413_163812278222573_9108641593383976960_o.jpg

82790257_163812171555917_5536173055966969856_o.jpg

Edited by Woodhaven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z powyższego artykułu:

"Jako pierwsi zmierzyli się z tym zadaniem lotnicy w Krakowie, a konkretniej na podkrakowskim wówczas lotnisku w Rakowicach. W czwartek 31 października 1918 roku zostało ono przejęte przez Polską Komisję Likwidacyjną i zabezpieczone przez paru zaledwie polskich lotników i mechaników wspartych piechotą. Dzień później dowodzący bazą kpt Roman Florer nakazał zamalowanie c.k. barw. Czarne austriackie krzyże na białym tle pokryto białą farbą, a na powstałych w ten sposób białych kwadratach wymalowano duże czerwone litery „Z” jak „Zwycięstwo” lub „Zdobycz”.

Lotnisko Lewandówka we Lwowie zostało zajęte 2–3 listopada, a we wtorek 5 listopada 1918 roku – po przygotowaniu i uzbrojeniu maszyny oraz skompletowaniu załogi, przeprowadzono pierwszy lot bojowy polskiego lotnictwa. Samolot został oczywiście oznakowany barwami narodowymi – we Lwowie uznano, że powinny to być białe i czerwone pasy malowane na skrzydłach i ogonie."

Widnieją dwie daty - 31 października1918 i  5 listopada 1918 r. jednak nie było to pierwsze zastosowanie polskich znaków przynależności państwowej na samolotach polskiego lotnictwa wojskowego.

Co najmniej dziwne jest, że nigdzie nie ma informacji o faktycznie pierwszych (!) znakach rozpoznawczych lotnictwa polskiego zastosowanych kilka miesięcy wcześniej.

2 kwietnia 1918 r. do Oddziału Awiacyjnego I Korpusu Polskiego w Rosji przybył jego dowódca gen. Józef Dowbor-Muśnicki i zorganizowano chrzciny samolotów Oddziału.

Niektóre z nich miały już (jako pierwsze  znaki rozpoznawcze lotnictwa polskiego) wcześniej namalowane na płatach  pasy amarantowo - białe zakrywające rosyjskie kokardy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information