Skocz do zawartości

Szachownica do wymiany?


Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 month later...
  • 10 months later...
  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

W sowieckim archiwum ...... Sztab Artylerii... Tajne... Do dowódców sztabów brygad art. (tyleryjskich?). ...od 6 lipca 1945 roku na wszystkich samolotach WWS (?) Wojska Polskiego ustanowiony znak rozpoznawczy Polski, zgodnie z załączonym przykładem znaku rozpoznawczego....

82387413_163812278222573_9108641593383976960_o.jpg

82790257_163812171555917_5536173055966969856_o.jpg

Edytowane przez Woodhaven
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Z powyższego artykułu:

"Jako pierwsi zmierzyli się z tym zadaniem lotnicy w Krakowie, a konkretniej na podkrakowskim wówczas lotnisku w Rakowicach. W czwartek 31 października 1918 roku zostało ono przejęte przez Polską Komisję Likwidacyjną i zabezpieczone przez paru zaledwie polskich lotników i mechaników wspartych piechotą. Dzień później dowodzący bazą kpt Roman Florer nakazał zamalowanie c.k. barw. Czarne austriackie krzyże na białym tle pokryto białą farbą, a na powstałych w ten sposób białych kwadratach wymalowano duże czerwone litery „Z” jak „Zwycięstwo” lub „Zdobycz”.

Lotnisko Lewandówka we Lwowie zostało zajęte 2–3 listopada, a we wtorek 5 listopada 1918 roku – po przygotowaniu i uzbrojeniu maszyny oraz skompletowaniu załogi, przeprowadzono pierwszy lot bojowy polskiego lotnictwa. Samolot został oczywiście oznakowany barwami narodowymi – we Lwowie uznano, że powinny to być białe i czerwone pasy malowane na skrzydłach i ogonie."

Widnieją dwie daty - 31 października1918 i  5 listopada 1918 r. jednak nie było to pierwsze zastosowanie polskich znaków przynależności państwowej na samolotach polskiego lotnictwa wojskowego.

Co najmniej dziwne jest, że nigdzie nie ma informacji o faktycznie pierwszych (!) znakach rozpoznawczych lotnictwa polskiego zastosowanych kilka miesięcy wcześniej.

2 kwietnia 1918 r. do Oddziału Awiacyjnego I Korpusu Polskiego w Rosji przybył jego dowódca gen. Józef Dowbor-Muśnicki i zorganizowano chrzciny samolotów Oddziału.

Niektóre z nich miały już (jako pierwsze  znaki rozpoznawcze lotnictwa polskiego) wcześniej namalowane na płatach  pasy amarantowo - białe zakrywające rosyjskie kokardy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie