Skocz do zawartości

Wydobycie Czarna Nida - kolejna Pantera?


bjar_1

Rekomendowane odpowiedzi

42 minuty temu, bjar_1 napisał:

Ciekawe

"Jak informuje Marcin Wilk z muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, można już wstępnie określić z jakich pojazdów pancernych pochodzą elementy wydobyte z dna Czarnej Nidy.

– Są to pojazdy: Bergepanther wykonany na podwoziu Pantery oraz wczesna wersja produkcyjna czołgu Pnzerkmpfwagen IV. Inne wydobyte elementy to między innymi wieża czołgu Pnzerkmpfwagen V, działa szturmowego Sturmgeschütz III a także opancerzonego pojazdu gąsiennicowego – wyjaśnia."

Edytowane przez bodziu000000
  • Hmmmm 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Utylizator złomu napisał:

Budę można pociąć, ratujcie gąsienice, inaczej stracimy polskie dziedzictwo narodowe. Gdzie "Konserwa" - ratunku! Ta gąsienica umiera!!!!!!

jakie polskie dziedzictwo narodowe , toż to nazistowskie , hitlerowskie , a przede wszystkim niemieckie i post krzyżackie , skropić wodą święconą i do huty 

Edytowane przez Cypis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minutes ago, bjar_1 napisał:

 Jaka odbudowa, jeśli raczej nie ma w obrocie oryginalnych części od Berge V Ausf.D?

Przychodzę z zapytaniem, czy do odbudowy wanny nie bedą mogły posluzyc czesi od pantery? A dopiero do reszty trzeba by jakos wytrzasnac orginalne czesci

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Adek12 napisał:

Przychodzę z zapytaniem, czy do odbudowy wanny nie bedą mogły posluzyc czesi od pantery?

Ale po co lepić takiego potworka? W MWP od X-lat zalega zrzyn wanny od Panther Ausf.G i nic z nim nie zrobili, a poszło by łatwiej niż z tą Berge.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy fragment na ktory nikt nie zwraca uwagi :-D

"Bardzo się cieszę, że dzięki działaniom moich pracowników udało się zapobiec wywiezieniu wydobytych pojazdów za granicę"

Rodzi sie pytanie czy byly takie plany ?

Edytowane przez finger66
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, finger66 napisał:

Ciekawy fragment na ktory nikt nie zwraca uwagi :-D

"Bardzo się cieszę, że dzięki działaniom moich pracowników udało się zapobiec wywiezieniu wydobytych pojazdów za granicę"

Rodzi sie pytanie czy byly takie plany ?

Parę osób dopatrzyło się na filmie z wydobycia znanego niemieckiego handlarza militariami, który miał program w tv. Więc mogło być coś na rzeczy, albo przynajmniej zaszła taka obawa.

Godzinę temu, bjar_1 napisał:

Ale po co lepić takiego potworka? W MWP od X-lat zalega zrzyn wanny od Panther Ausf.G i nic z nim nie zrobili, a poszło by łatwiej niż z tą Berge.

A dlaczego nie? Jeśli były różne pojazdy na jednym podwoziu, a są części do takiego podwozia, można by je stosować wymiennie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, bjar_1 napisał:

Ale po co lepić takiego potworka? W MWP od X-lat zalega zrzyn wanny od Panther Ausf.G i nic z nim nie zrobili, a poszło by łatwiej niż z tą Berge.

 

Godzinę temu, bodziu000000 napisał:

Jak to nic, ładnie pomalowali 😁

IMG_20230928_171056.jpg

Śmiało, jutro 100 baniek w loterii, możecie za to sfinansować odbudowę każdego zrzyna Pantery w naszym kraju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bjar cuś kraczesz bez zastanowienia . Czy da się odbudować " zrekonstruować" beregepanther - oczywiście że się da . Zobaczmy co jest a czego brak . Jest wanna praktycznie cała wprawdzie lekko rozerwana ale jest,  jest komplet wałków skrętnych , komplet kół , komplet gąsek, brak tyłu ale jest zrzyn pantery gdzie jest kompletny tył , są elementy wlotów powietrza do silnika lub można je gdzieś na rynku wtórnym zakupić tak aby zamknąć od góry przedział silnikowy , brak górnej płyty na przedziałem załogowym lub  są marne resztki, to jest jedyny element który trzeba dorobić aby zamknąć bryłę , brak silnika , skrzyni biegów " ale to akurat nie jest w obecnej sytuacji najważniejsze bo najpierw trzeba doprowadzić do stanu pustaka i to za spora kasą da się zrobić , reszta nadbudowy była robiona z cieńszych blach i to trzeba będzie dorobić z blach współczesnych , gorszym problemem może być to że tej odmiany wyprodukowano kilka sztuk i mogły się nie zachować plany jak była ona zbudowana i wyposażona , więc większość odbudowy to porównawcza z tym co się zachowało lub jest odbudowane i fotografie z epoki jak takowe są. I najważniejsze pytanie które już stawiałem - Bergepanther  będzie odbudowana jak zakończą się procesy rekonstrukcji tego co jest zdecydowanie ciekawsze np od wielu wielu lat odbudowywany Sdkfz 7 przez MWP, dokończenie rekonstrukcji Vickersa, dokończenie rekonstrukcji Renault FT TFS , dokończenie rekonstrukcji ciągnika C7P , Dokończenie rekonstrukcji 7TP " zewnętrznie bryła jest ale wewnętrznie jeszcze mnóstwo braków" , zaczęcie wreszcie rekonstrukcji T-18 !! a mają już sporo detali itd itp., więc gdzie jest czas i kasa " której będzie dość sporo potrzebne" na odbudowę "berga" w dodatku będzie to sprzęt piękny po odbudowie dla fana pancerki ale nie dla zwykłego Kowalskiego który przyjdzie do muzeum z dziećmi9 i nawet nie poświęci minuty na jej oglądnięcie . Tak jak w Muzeum lotnictwa stoi w rogu Caudron Cyclone C 714 i praktycznie nikt na niego nie zwraca uwagi ze zwiedzających bo niewielu Kowalskich zna jego historię związana z Polskim lotnictwem. Tak samo będzie z "bergiem".  Gdyby to była Pantera jako czołg to zainteresowanie zwiedzających było by ogromne " mimo że panter jest zdecydowanie więcej zachowanych niż dźwigów , ale to one są magnesem dla zwiedzających a nie dźwigi nawet te wojenne.  Tak  że reasumując tego berga da się w bardzo dalekiej przyszłości odbudować i najlepiej w tym przypadku aby nie gnił pod płotem bo przez wiele wiele lat nie będzie na niego kasy to najlepiej jak by go wymieniono jak zrobił to Delling "trytlko on zrobił odwrotnie dając odbudowany za wrak" na coś co nie trzeba by było odbudowywać a było by zdecydowanie cenniejsze dla naszych zbiorów np Ogłoszenie " oddam wrak berga za pustaki Pzkpfw I i II " . Dla nas te dwa podstawowe czołgi to klu zamknięcia wystawy Kampania wrześniowa 1939 i broń przeciwników której to do dnia dzisiejszego nie reprezentuje ani jeden pojazd przeciwnika !!. Dlatego uważam że berg nie jest rarytasem w naszym kraju i nawet po remoncie nim nie będzie - będzie ciekawostką i niczym więcej ale zaznaczam to jest moje prywatne zdanie i nie trzeba się z nim zgadzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Landszaft napisał:

Bjar cuś kraczesz bez zastanowienia . Czy da się odbudować " zrekonstruować" beregepanther - oczywiście że się da . Zobaczmy co jest a czego brak . Jest wanna praktycznie cała wprawdzie lekko rozerwana ale jest,  jest komplet wałków skrętnych , komplet kół , komplet gąsek, brak tyłu ale jest zrzyn pantery gdzie jest kompletny tył , są elementy wlotów powietrza do silnika lub można je gdzieś na rynku wtórnym zakupić tak aby zamknąć od góry przedział silnikowy , brak górnej płyty na przedziałem załogowym lub  są marne resztki, to jest jedyny element który trzeba dorobić aby zamknąć bryłę , brak silnika , skrzyni biegów " ale to akurat nie jest w obecnej sytuacji najważniejsze bo najpierw trzeba doprowadzić do stanu pustaka i to za spora kasą da się zrobić , reszta nadbudowy była robiona z cieńszych blach i to trzeba będzie dorobić z blach współczesnych , gorszym problemem może być to że tej odmiany wyprodukowano kilka sztuk i mogły się nie zachować plany jak była ona zbudowana i wyposażona , więc większość odbudowy to porównawcza z tym co się zachowało lub jest odbudowane i fotografie z epoki jak takowe są. I najważniejsze pytanie które już stawiałem - Bergepanther  będzie odbudowana jak zakończą się procesy rekonstrukcji tego co jest zdecydowanie ciekawsze np od wielu wielu lat odbudowywany Sdkfz 7 przez MWP, dokończenie rekonstrukcji Vickersa, dokończenie rekonstrukcji Renault FT TFS , dokończenie rekonstrukcji ciągnika C7P , Dokończenie rekonstrukcji 7TP " zewnętrznie bryła jest ale wewnętrznie jeszcze mnóstwo braków" , zaczęcie wreszcie rekonstrukcji T-18 !! a mają już sporo detali itd itp., więc gdzie jest czas i kasa " której będzie dość sporo potrzebne" na odbudowę "berga" w dodatku będzie to sprzęt piękny po odbudowie dla fana pancerki ale nie dla zwykłego Kowalskiego który przyjdzie do muzeum z dziećmi9 i nawet nie poświęci minuty na jej oglądnięcie . Tak jak w Muzeum lotnictwa stoi w rogu Caudron Cyclone C 714 i praktycznie nikt na niego nie zwraca uwagi ze zwiedzających bo niewielu Kowalskich zna jego historię związana z Polskim lotnictwem. Tak samo będzie z "bergiem".  Gdyby to była Pantera jako czołg to zainteresowanie zwiedzających było by ogromne " mimo że panter jest zdecydowanie więcej zachowanych niż dźwigów , ale to one są magnesem dla zwiedzających a nie dźwigi nawet te wojenne.  Tak  że reasumując tego berga da się w bardzo dalekiej przyszłości odbudować i najlepiej w tym przypadku aby nie gnił pod płotem bo przez wiele wiele lat nie będzie na niego kasy to najlepiej jak by go wymieniono jak zrobił to Delling "trytlko on zrobił odwrotnie dając odbudowany za wrak" na coś co nie trzeba by było odbudowywać a było by zdecydowanie cenniejsze dla naszych zbiorów np Ogłoszenie " oddam wrak berga za pustaki Pzkpfw I i II " . Dla nas te dwa podstawowe czołgi to klu zamknięcia wystawy Kampania wrześniowa 1939 i broń przeciwników której to do dnia dzisiejszego nie reprezentuje ani jeden pojazd przeciwnika !!. Dlatego uważam że berg nie jest rarytasem w naszym kraju i nawet po remoncie nim nie będzie - będzie ciekawostką i niczym więcej ale zaznaczam to jest moje prywatne zdanie i nie trzeba się z nim zgadzać.

Nieśmiało chciałbym tylko dodać iż prawie całą podłoga jest do roboty.

20230928_165048.jpg

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Landszaft napisał:

... i tak uważam że najlepszym wyjściem berga była by jego wymiana między muzealna na coś co nas by naprawdę rajcowało.

Obawiam się, że to niemożliwe. Gdyby Muzeum zdecydowałoby się na taki ruch, zapewne szybko posypałyby się donosy, że wymieniono super rzadki unikat, na "popularną" Panzer II, i jest to ze szkodą dla Polskiego Muzealnictwa. W tym momencie przypomina mi się historia, bodaj z 2013 roku, kiedy Muzeum Wojska Polskiego zadeklarowało, użyczenie swojej wanny od PzIII na części do tej poznańskiej. Temat szybko upadł, po donosach właśnie, że ta warszawska wanna to bardzo rzadka wersja pojazdu, więc trzeba ją odbudować. Po dziś dzień nikt jej palcem nie ruszył, a ta poznańska wciąż ma problem z częściami.

Teoretycznie alternatywą byłoby, gdyby Ministerstwo Kultury sypnęło kasą na uzupełnienie wystawy dotyczącej Września'39, o wrogie pojazdy niemieckie i sowieckie. Natomiast biorąc pod uwagę antyniemiecką histerię w naszej polityce, też bym na to nie liczył.

Takie polskie piekiełko.

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie