Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Na początku lat trzydziestych XX. wieku przygotowano program modernizacji Flotylli Rzecznej. Na zakup 6 wodnosamolotów przewidziano 300 tysięcy złotych. Na konferencji, która odbyła się 3 marca 1931 r., zastępca Szefa Sztabu Głównego WP i szef Oddziału I Szt. Gł., gen. bryg. Kordian Zamorski, tak mówił: „jako aparat lotniczo-rzeczny nadawałaby się amfibja Puławskiego, obecnie na próbach, o silniku 110 HP, szybkości 110 km i cenie 50-60 tysięcy złotych”.  Chodziło o oferowany KMW samolot PZL-12H. Niestety katastrofa prototypu kilkanaście dni później, w której zginął inżynier Zygmunt Puławski, przekreśliła te zamierzenia. Następną maszyną, którą proponowano dla lotnictwa Flotylli Rzecznej był wodnosamolot Lublin R-XIII bis/hydro. Zamówiono 3 sztuki o numerach: 701, 702 i 703, a próby przeprowadzono w Pucku i Pińsku w sierpniu 1932 roku.

Wnioski z prób nie były zachęcające, w Pińsku zauważono, że nieodpowiednia jest konstrukcja pływaków i zbyt wysokiego nadwozia, jak również krytykowano niekorzystne umieszczenie aparatu fotograficznego niepozwalające na dokonywanie zdjęć prostopadłych. Stwierdzono, że po poprawkach może będzie krótszy start (na próbach ok. 50 m), lepszy start z bocznym wiatrem, większa odporność pływaków i łatwiejszy remont samolotu. Ostatecznie odrzucono ten wodnosamolot jako sprzęt latający dla Flotylli.

Ciekawe są wyniki prób, podane w protokole z 11 sierpnia 1932 roku. Jak dotąd nie znalazłem ich w dostępnej literaturze przedmiotu.

Maksymalna prędkość - 141 km/godz;

Minimalna prędkość - 80 km/godz;

Czas wznoszenia się na 1000 m - 6 minut 36 sekund (ok. 2,5 m/sek);

Czas wznoszenia się na 2000 m - 15 minut 46 sekund;

Ciężar rozporządzalny - 394 kg. W tej masie muszą się zmieścić: 141 kg materiałów pędnych potrzebnych na 2,5 godziny lotu, masa dwóch ludzi - 160 kg, spadochrony - 18 kg, kotwica - 8 kg, k.m. obserwatora - 12 kg, amunicja do k.m. - 15 kg, rakietnica i rakiety - 6 kg, radiostacja RKL/D nowego typu - 27 kg (starszy typ miał masę 42 kg), ręczny aparat fotograficzny - 6 kg, czyli razem 393 kilogramy, nie ma więc żadnej rezerwy. Aby móc zabrać 60 kilogramów bomb, to trzeba by zdemontować radiostację i zmniejszyć zapas paliwa o 50 kg (około jedna godzina lotu mniej).

 

Napisano
20 godzin temu, formoza58 napisał:

Bracia Adamowicze z wizytą w dywizjonie, w 1934 roku. W środku kmdr. Szystowski.

mdl adamowicze w pucku w 34r szystowskiw srodk.JPG

Rok 1922. Grupa oficerów przy pamiątkowym slupku upamietniajacym Zaślubiny Polski z Morzem

mfl odic 22r.JPG

Napisano

Zdjęcie podpisane - "Piloci i mechanicy w warsztacie na tle hydroplanu. Fotografia z lat 20. XX w."

Kształt stateczników pionowych i sterów kierunku, ilość słupków w komorze płatów, bandery na kadłubach, kołpak piasty śmigła i obudowa przodu  wskazują, że:

- na pierwszym planie jest to FF-33J "8"

- w tle FF-49B "1"

W hangarze.png

Napisano

Radiostacje w BLM I MDLot cz. 2

Na początku lat trzydziestych XX. wieku zaczęto wycofywać wodnopłatowce kupione we Francji. Były one wyposażone w radiostacje, które zaczęto spisywać ze stanu. Poniżej podaję stan ewidencyjny radiostacji na dzień 31 marca 1933 roku i na  koniec tegoż roku:

korespondencyjna RKL/L | 16 —> 1;

nadawcza RNL-1 | 6 —> 1;

nadawcza R-8 | 10 —> 1.

Inne typy radiostacji zatrzymano, być może planowano zamontować je na zamówionych hydroplanach Lublin, razem z nowo wprowadzanymi RKL/D, pracującymi w zakresie fal średnich.

korespondencyjna RKL/N | 14 —> 12;

nadawcza RKL | 11 —> 11;

korespondencyjna RKL/D | 0 —> 3.

W dniu 31 marca 1937 roku na stanie było już 14 tych ostatnich radiostacji, a na koniec roku dwie mniej, jak napisano zatopionych. Być może dopiero wtedy spisano ze stanu radiostacje utracone w katastrofach z 1936 roku. Na samolotach R-XIII instalowano radiostacje RKL/D, w styczniu 1936 r. zamontowano egzemplarz z Nr. 8 na samolocie Nr. 720, w końcu pierwszego kwartału tego roku — na Nr. 709 i Nr. 715, a w czerwcu przemontowano radiostację Nr. 10 z Nr. 707 na 714. Pod koniec lat trzydziestych piloci skarżyli się na zawodność tych radiostacji. Na wodnopłatowcach Nr. 801 i 802 zamontowano, na początku 1936 r., radiostacje RKL/E pewnie inną wersję RKL/D.

Na samolocie Schreck Nr. 5-2 badano możliwość instalacji radiostacji krótkofalowej. Było to urządzenie nadawczo-odbiorcze, wyprodukowane w wytwórni AVA, o oznaczeniu producenta D.S. 6, które w wojsku oznaczano Z-81, a w Marynarce Wojennej RL-1. Na stanie były dwie takie radiostacje. Próby nie wypadły pomyślnie i w 1938 roku radiostacje zdano do Składnicy Łączności.

Nie wiem jaką radiostację otrzymał prototyp R-XX, być może była to radiostacja korespondencyjna LC, wyprodukowana w PZTiR w jednym egzemplarzu w 1933 roku, oznaczana Z-72 (wcześniej RKK/LM).

W preliminarzu budżetowym na rok 1923 uwzględniono kwotę 22 800 000 marek polskich na budowę budynku radiostacji (o kubaturze 300 m3) na lotnisku w Pucku,  w październiku tego roku raportowano, że już buduje się radiostacja na lotnisku. Początkowo zainstalowano tam urządzenie Marconi AD-8, pracujące na falach średnich o długości 600-1400 metrów, mocy 300 W i zasięgu 300 kilometrów. W latach trzydziestych zamieniono ją na radiostacje krótkofalowe: odbiorczą O-11 (oznaczenie fabryczne AVA OK 5N) i nadawczą N-11 (AVA NKS 75) zamienione, w 1937 roku, na N-12 (AVA MNK 75) i O-12 (AVA MOK 5N).

Może któryś z kolegów ma zdjęcia radiostacji lotniczych, używanych w MDLot, i zamieści je na forum.

 

Napisano (edytowane)

Ukazała się książka o BLM/MDLot.

"LOTNICTWO MORSKIE W PUCKU - WSPOMNIENIE DNI CODZIENNEJ SŁUŻBY" autorzy - Ireneusz Makowski, Krzysztof Krężel

Czy ktoś ją nabył ? Ciekaw jestem opinii i czy jest to kolejna pozycja powielająca znane informacje i zdjęcia wielokrotnie publikowane ?

Nie jest tania 89,99 PLN + koszt dostawy (zakup wyłącznie przez internet)

Ksiązka.png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano
40 minutes ago, Sedco Express napisał:

Ukazała się książka o BLM/MDLot.

"LOTNICTWO MORSKIE W PUCKU - WSPOMNIENIE DNI CODZIENNEJ SŁUŻBY" autorzy - Ireneusz Makowski, Krzysztof Krężel

Czy ktoś ją nabył ? Ciekaw jestem opinii i czy jest to kolejna pozycja powielająca znane informacje i zdjęcia wielokrotnie publikowane ?

Nie jest to książka, ale album fotografii, starannie dobranych i ciekawie opisanych. Nie wiem, czy wszystkie zdjęcia już były publikowane, bo się na tym słabo znam. Ale zdjęć polskich Lathamów w fabryce we Francji, czy modelu LT z tamtych czasów jeszcze nie widziałem.
Nie wszystkie samoloty są prezentowane, brakuje Lublinów, są tylko fotografie ich wraków z września.

Napisano
W dniu 22.08.2022 o 16:46, Sedco Express napisał:

Teraz wszystko jasne - z tego wniosek, że podawana dotychczas informacja we wszystkich publikacjach tematycznych, iż wizytacja Dcy Wybrzeża Morskiego płk mar.J.Świrskiego w BLM w dniu 20.08.1920 r. jest błędna i wymaga sprostowania !

We wszystkich publikacjach dół zdjęcia z oryginalnym opisem jest obcięty. Jedynie w książce " Zaczęło się w Pucku..." zamieszczone zostało w całości. Datowanie - wyraźnie widać jak zostało napisane "0" a jak "1". Data 20.VIII.1921 (!) a w podpisie pod zdjęciem 20.VIII.1920 r. (!)

przegląd.png

data.png

Napisano

Dzień dobry,

kilka słów sprostowania i uzupełnienia do informacji przekazywanych przez użytkownika niniejszego forum "Sedco Expres".

Zarówno Historie Puckie jak i album "Lotnictwo Morskie w Pucku. Wspomnienie dni codziennej służby"

można oczywiście kupić także stacjonarnie,

np. na terenie Trójmiasta i okolic : sklep modelarski MODELMANIA we Wrzeszczu,

sklepik w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, wreszcie w sklepiku Muzeum MDLot. w Pucku.

Przytoczony przykład dostępności via Allegro,

jest tylko jednym z przykładów cieszącej się sporym zainteresowaniem sprzedaży internetowej;

dla osób zaangażowanych na forach ODKRYWCY proponujemy zakup bezpośrednio w Księgarni Odkrywcy.

Proszę się przygotować na kolejny album zdjęciowy. Nowych materiałów zdjęciowych jest już wystarczająca ilość.

Pozdrawiam,

Krzysztof Krężel

Napisano
On 8.08.2022 o 13:27, Borsuk13 napisał:

Jednostki pływające BLM i MDLot

motorówka N. 215 (35 KM); ORP MYŚLIWY; hydrogliser (260 KM) - chyba 2 sztuki; motorówka WICHER; łódź strażnicza M. 53; motorówka 21/M. 21/Czeska/L. 1/L-2; motorówka M. 3/L. 3/L-3; motorówka OLEŃKA (ex ros. KASATKA); MIMOZA/L. 2/L-2; motorówka BŁYSKAWICA; motorówka MEDUZA/L. 4/L-4; motorówka Chris Craft/L .5/L-5; motorówka (pokładowa z ORP WILJA) L. 6/L-6; kuter Bałtyk nr 2 (pokładowy kuter parowy z ORP BAŁTYK, przerobiony na napęd motorowy)/L. 7/L-7; motorówka M-6 (z ORP WICHER); motorówka M-4 (z ORP BURZA); motorówka jednośrubowa (silnik 70 KM z L-7); motorówka dwuśrubowa (2x55 KM).

Łodzie wiosłowe: 4 w roku  1928 i 4 w czerwcu 1939 roku.

Do tej listy jednostek pływających M.D.L. trzeba dopisać M. 1, bliźniaczą motorówkę M. 3 (post L-3).

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie