Skocz do zawartości

Morski Dywizjon Lotniczy- zdjęcia i materialy.


Rekomendowane odpowiedzi

Na początku lat trzydziestych XX. wieku przygotowano program modernizacji Flotylli Rzecznej. Na zakup 6 wodnosamolotów przewidziano 300 tysięcy złotych. Na konferencji, która odbyła się 3 marca 1931 r., zastępca Szefa Sztabu Głównego WP i szef Oddziału I Szt. Gł., gen. bryg. Kordian Zamorski, tak mówił: „jako aparat lotniczo-rzeczny nadawałaby się amfibja Puławskiego, obecnie na próbach, o silniku 110 HP, szybkości 110 km i cenie 50-60 tysięcy złotych”.  Chodziło o oferowany KMW samolot PZL-12H. Niestety katastrofa prototypu kilkanaście dni później, w której zginął inżynier Zygmunt Puławski, przekreśliła te zamierzenia. Następną maszyną, którą proponowano dla lotnictwa Flotylli Rzecznej był wodnosamolot Lublin R-XIII bis/hydro. Zamówiono 3 sztuki o numerach: 701, 702 i 703, a próby przeprowadzono w Pucku i Pińsku w sierpniu 1932 roku.

Wnioski z prób nie były zachęcające, w Pińsku zauważono, że nieodpowiednia jest konstrukcja pływaków i zbyt wysokiego nadwozia, jak również krytykowano niekorzystne umieszczenie aparatu fotograficznego niepozwalające na dokonywanie zdjęć prostopadłych. Stwierdzono, że po poprawkach może będzie krótszy start (na próbach ok. 50 m), lepszy start z bocznym wiatrem, większa odporność pływaków i łatwiejszy remont samolotu. Ostatecznie odrzucono ten wodnosamolot jako sprzęt latający dla Flotylli.

Ciekawe są wyniki prób, podane w protokole z 11 sierpnia 1932 roku. Jak dotąd nie znalazłem ich w dostępnej literaturze przedmiotu.

Maksymalna prędkość - 141 km/godz;

Minimalna prędkość - 80 km/godz;

Czas wznoszenia się na 1000 m - 6 minut 36 sekund (ok. 2,5 m/sek);

Czas wznoszenia się na 2000 m - 15 minut 46 sekund;

Ciężar rozporządzalny - 394 kg. W tej masie muszą się zmieścić: 141 kg materiałów pędnych potrzebnych na 2,5 godziny lotu, masa dwóch ludzi - 160 kg, spadochrony - 18 kg, kotwica - 8 kg, k.m. obserwatora - 12 kg, amunicja do k.m. - 15 kg, rakietnica i rakiety - 6 kg, radiostacja RKL/D nowego typu - 27 kg (starszy typ miał masę 42 kg), ręczny aparat fotograficzny - 6 kg, czyli razem 393 kilogramy, nie ma więc żadnej rezerwy. Aby móc zabrać 60 kilogramów bomb, to trzeba by zdemontować radiostację i zmniejszyć zapas paliwa o 50 kg (około jedna godzina lotu mniej).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcie podpisane - "Piloci i mechanicy w warsztacie na tle hydroplanu. Fotografia z lat 20. XX w."

Kształt stateczników pionowych i sterów kierunku, ilość słupków w komorze płatów, bandery na kadłubach, kołpak piasty śmigła i obudowa przodu  wskazują, że:

- na pierwszym planie jest to FF-33J "8"

- w tle FF-49B "1"

W hangarze.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radiostacje w BLM I MDLot cz. 2

Na początku lat trzydziestych XX. wieku zaczęto wycofywać wodnopłatowce kupione we Francji. Były one wyposażone w radiostacje, które zaczęto spisywać ze stanu. Poniżej podaję stan ewidencyjny radiostacji na dzień 31 marca 1933 roku i na  koniec tegoż roku:

korespondencyjna RKL/L | 16 —> 1;

nadawcza RNL-1 | 6 —> 1;

nadawcza R-8 | 10 —> 1.

Inne typy radiostacji zatrzymano, być może planowano zamontować je na zamówionych hydroplanach Lublin, razem z nowo wprowadzanymi RKL/D, pracującymi w zakresie fal średnich.

korespondencyjna RKL/N | 14 —> 12;

nadawcza RKL | 11 —> 11;

korespondencyjna RKL/D | 0 —> 3.

W dniu 31 marca 1937 roku na stanie było już 14 tych ostatnich radiostacji, a na koniec roku dwie mniej, jak napisano zatopionych. Być może dopiero wtedy spisano ze stanu radiostacje utracone w katastrofach z 1936 roku. Na samolotach R-XIII instalowano radiostacje RKL/D, w styczniu 1936 r. zamontowano egzemplarz z Nr. 8 na samolocie Nr. 720, w końcu pierwszego kwartału tego roku — na Nr. 709 i Nr. 715, a w czerwcu przemontowano radiostację Nr. 10 z Nr. 707 na 714. Pod koniec lat trzydziestych piloci skarżyli się na zawodność tych radiostacji. Na wodnopłatowcach Nr. 801 i 802 zamontowano, na początku 1936 r., radiostacje RKL/E pewnie inną wersję RKL/D.

Na samolocie Schreck Nr. 5-2 badano możliwość instalacji radiostacji krótkofalowej. Było to urządzenie nadawczo-odbiorcze, wyprodukowane w wytwórni AVA, o oznaczeniu producenta D.S. 6, które w wojsku oznaczano Z-81, a w Marynarce Wojennej RL-1. Na stanie były dwie takie radiostacje. Próby nie wypadły pomyślnie i w 1938 roku radiostacje zdano do Składnicy Łączności.

Nie wiem jaką radiostację otrzymał prototyp R-XX, być może była to radiostacja korespondencyjna LC, wyprodukowana w PZTiR w jednym egzemplarzu w 1933 roku, oznaczana Z-72 (wcześniej RKK/LM).

W preliminarzu budżetowym na rok 1923 uwzględniono kwotę 22 800 000 marek polskich na budowę budynku radiostacji (o kubaturze 300 m3) na lotnisku w Pucku,  w październiku tego roku raportowano, że już buduje się radiostacja na lotnisku. Początkowo zainstalowano tam urządzenie Marconi AD-8, pracujące na falach średnich o długości 600-1400 metrów, mocy 300 W i zasięgu 300 kilometrów. W latach trzydziestych zamieniono ją na radiostacje krótkofalowe: odbiorczą O-11 (oznaczenie fabryczne AVA OK 5N) i nadawczą N-11 (AVA NKS 75) zamienione, w 1937 roku, na N-12 (AVA MNK 75) i O-12 (AVA MOK 5N).

Może któryś z kolegów ma zdjęcia radiostacji lotniczych, używanych w MDLot, i zamieści je na forum.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukazała się książka o BLM/MDLot.

"LOTNICTWO MORSKIE W PUCKU - WSPOMNIENIE DNI CODZIENNEJ SŁUŻBY" autorzy - Ireneusz Makowski, Krzysztof Krężel

Czy ktoś ją nabył ? Ciekaw jestem opinii i czy jest to kolejna pozycja powielająca znane informacje i zdjęcia wielokrotnie publikowane ?

Nie jest tania 89,99 PLN + koszt dostawy (zakup wyłącznie przez internet)

Ksiązka.png

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minutes ago, Sedco Express napisał:

Ukazała się książka o BLM/MDLot.

"LOTNICTWO MORSKIE W PUCKU - WSPOMNIENIE DNI CODZIENNEJ SŁUŻBY" autorzy - Ireneusz Makowski, Krzysztof Krężel

Czy ktoś ją nabył ? Ciekaw jestem opinii i czy jest to kolejna pozycja powielająca znane informacje i zdjęcia wielokrotnie publikowane ?

Nie jest to książka, ale album fotografii, starannie dobranych i ciekawie opisanych. Nie wiem, czy wszystkie zdjęcia już były publikowane, bo się na tym słabo znam. Ale zdjęć polskich Lathamów w fabryce we Francji, czy modelu LT z tamtych czasów jeszcze nie widziałem.
Nie wszystkie samoloty są prezentowane, brakuje Lublinów, są tylko fotografie ich wraków z września.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.08.2022 o 16:46, Sedco Express napisał:

Teraz wszystko jasne - z tego wniosek, że podawana dotychczas informacja we wszystkich publikacjach tematycznych, iż wizytacja Dcy Wybrzeża Morskiego płk mar.J.Świrskiego w BLM w dniu 20.08.1920 r. jest błędna i wymaga sprostowania !

We wszystkich publikacjach dół zdjęcia z oryginalnym opisem jest obcięty. Jedynie w książce " Zaczęło się w Pucku..." zamieszczone zostało w całości. Datowanie - wyraźnie widać jak zostało napisane "0" a jak "1". Data 20.VIII.1921 (!) a w podpisie pod zdjęciem 20.VIII.1920 r. (!)

przegląd.png

data.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

kilka słów sprostowania i uzupełnienia do informacji przekazywanych przez użytkownika niniejszego forum "Sedco Expres".

Zarówno Historie Puckie jak i album "Lotnictwo Morskie w Pucku. Wspomnienie dni codziennej służby"

można oczywiście kupić także stacjonarnie,

np. na terenie Trójmiasta i okolic : sklep modelarski MODELMANIA we Wrzeszczu,

sklepik w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, wreszcie w sklepiku Muzeum MDLot. w Pucku.

Przytoczony przykład dostępności via Allegro,

jest tylko jednym z przykładów cieszącej się sporym zainteresowaniem sprzedaży internetowej;

dla osób zaangażowanych na forach ODKRYWCY proponujemy zakup bezpośrednio w Księgarni Odkrywcy.

Proszę się przygotować na kolejny album zdjęciowy. Nowych materiałów zdjęciowych jest już wystarczająca ilość.

Pozdrawiam,

Krzysztof Krężel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 8.08.2022 o 13:27, Borsuk13 napisał:

Jednostki pływające BLM i MDLot

motorówka N. 215 (35 KM); ORP MYŚLIWY; hydrogliser (260 KM) - chyba 2 sztuki; motorówka WICHER; łódź strażnicza M. 53; motorówka 21/M. 21/Czeska/L. 1/L-2; motorówka M. 3/L. 3/L-3; motorówka OLEŃKA (ex ros. KASATKA); MIMOZA/L. 2/L-2; motorówka BŁYSKAWICA; motorówka MEDUZA/L. 4/L-4; motorówka Chris Craft/L .5/L-5; motorówka (pokładowa z ORP WILJA) L. 6/L-6; kuter Bałtyk nr 2 (pokładowy kuter parowy z ORP BAŁTYK, przerobiony na napęd motorowy)/L. 7/L-7; motorówka M-6 (z ORP WICHER); motorówka M-4 (z ORP BURZA); motorówka jednośrubowa (silnik 70 KM z L-7); motorówka dwuśrubowa (2x55 KM).

Łodzie wiosłowe: 4 w roku  1928 i 4 w czerwcu 1939 roku.

Do tej listy jednostek pływających M.D.L. trzeba dopisać M. 1, bliźniaczą motorówkę M. 3 (post L-3).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie