Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Napisano

WRONA.
Ale jakaś taka mniej typowa - nie ma charakterystycznych dla wersji bis podpórek od zastrzału do dźwigara, ostatni segment kratownicy jest pusty. Brak oznakowania, młodzi ludzie wokół i otoczenie - to chyba "domowa" konstrukcja, z jakiegoś amatorskiego klubu czy szkoły.

Napisano

Elementy konstrukcyjne i malunek na sterze kierunku - szybowiec szkolny CW-III konstrukcji Wacława Czerwińskiego (1929 r.).

Zdjęcia z 1932 r. z okazji otwarcia lotniska sportowego w Dębicy.

Szybowiec  zbudowany wg rozpowszechnianych planów przez młodzież gimnazjalną.

CW III.png

Ster CW III.png

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Napisano

Mamy wątek o polskich samolotach, o polskich samolotach i szybowcach za granicą, to teraz coś z cyklu "zagraniczni piloci na polskich maszynach"

422200458_Czajka3-UstjanowaVirgilTrandafirescu1934.thumb.jpg.4812e2fcd6b31a7353c9dac75ef3937f.jpg

Rumuński pilot Virgil Trandafirescu, późniejszy kapitan i dowódca 51. Eskadry Myśliwskiej oraz 7. Grupy Myśliwskiej (zginął w czerwcu 1944) - tutaj podczas szkolenia w Ustjanowej. Rok 1934. Powozi Czajką III.

Napisano

   To Krzysiek coś dołożę...podczas szukania innych materiałów-trafiłem na takie coś...pisemko harcerskie z podsumowaniem działalności Harcerskich Warsztatów Szybowcowych...I co widzę,że wykonano 2 kadłuby do motoszybowca :Smyk"!!!! Czy to jakaś reklama lub pomyłka??? Śmiem wątpić...wg.literatury ledwo ukończono jeden motoszybowiec i go oblatano...Więc jak to było????

SWScan00324 modified.jpg

Działalnośc HWS.jpg

Napisano

SMYK II miał być dwuosobową wersją, ale chyba nigdy nie powstał. W każdym razie nie natknąłem się dotąd na info o jego powstaniu.
Z tej notatki wynika, że do końca 1938 r. powstał kadłub - czyli nie był to tylko "papierowy" projekt. Konstruktorzy planowali użyć 32-konnego silnika https://en.wikipedia.org/wiki/Saroléa_Albatros, bo ten Scott od pierwszej wersji był dość ciężki i zawodny.

Taki sam silnik był w Bąku II.

199674041_BkIIzsilnikiemSaroleaAlbatros2.thumb.jpg.25a634450defbc02b2e7b6e53ceba4b6.jpg

Albo wręcz - może Bąk II dostał ten silnik zamiast Smyka II.

  • 2 weeks later...
Napisano (edytowane)

Poznań,  Wystawa Lotnicza 1925. Prawdopodobnie maj, może kwiecień tego roku.

1780626957_WystawaLotnicza1925Pozna(S-1Mi).thumb.jpg.7ff017c6b57255551894ccc70d5c50a4.jpg

Z lewej szybowiec S-1 inż. Wallisa, po prawej - Miś Bohatyrewa.
Szczegóły obu konstrukcji widoczne na fotografii trochę odbiegają od planów zamieszczonych w PKL, tom 1. S-1 ma inny kształt statecznika pionowego, inne lotki i ukośną rozpórkę za siedziskiem, natomiast Miś nie ma piramidki nad kadłubem. Nie ma jej także na foto z zawodów na Oksywiu. Może dobudowano ją później, bo w trakcie zawodów niektóre konstrukcje zmieniały się  i to dość znacznie - przykładem choćby Bydgoszczanka.

Jeśli dobrze rozpoznaję - to jest wnętrze hali nr 2, obecnie przylegającej do ul. Głogowskiej.

19:35
I znowu coś do korekty. Wystawa miała miejsce od 13 do 28 września. Czyli po konkursie, na którym to podobno S-1 został rozbity...

Edytowane przez KayFranz
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie