Jump to content

Recommended Posts

   Ha,ha Bodziu skany ze Sprawozdań A.śląskiego....  mam takich fotek więcej z pilotami z Muchowca i nie tylko.Z tego samego źródła fotka przerobionego szybowca Staniędy...za sterami ponoć Antoni Pawliczek... okrojone trochę było już w tym wątku..Pzdr.

Modyfikacja Grunau 9 Staniendy.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

   Bodziu wkleił obiad....ja wklejam ze swoich zbiorów....repetę pod czujnym okiem druha Derengowskiego....

SWScan00696.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko to bardzo, bardzo ciekawe. I szaleństwo. Widać to nie tylko na zdjęciach, ale też na rysunkach. Dziś w wieloholu separacje są zupełnie inne. Wyobrażam sobie, ile uwagi musieli wkładać w lot ci przedwojenni piloci szybowcowi lecąc w trójholu na linach o mikroskopijnych różnicach długości. Bardzo to dziwne.

Dziś w dwuholu, trójholu lub czteroholu separacje podłużne w osi kierunku lotu są dla bezpieczeństwa bardzo duże - w zakresie 30-40 m i takie też są liny do wieloholu. Jeśli mamy trójhol to szybowiec nr 1 jest na linie powiedzmy ok. 60-metrowej, nr 2 już będzie na ok. 100-metrowej, a nr 3 na 140-metrowej. Bardzo ciekawe, że przed wojną jakoś o tym nie pomyślano.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Hornet napisał:

   ....ja wklejam ze swoich zbiorów...

Hornet a czy nie masz w swoich zbiorach zdjęć Sroki? Oczywiście tej przedwojennej....

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Jedburgh_Ops napisał:

Wszystko to bardzo, bardzo ciekawe. I szaleństwo. Widać to nie tylko na zdjęciach, ale też na rysunkach. Dziś w wieloholu separacje są zupełnie inne. Wyobrażam sobie, ile uwagi musieli wkładać w lot ci przedwojenni piloci szybowcowi lecąc w trójholu na linach o mikroskopijnych różnicach długości. Bardzo to dziwne.

Dziś w dwuholu, trójholu lub czteroholu separacje podłużne w osi kierunku lotu są dla bezpieczeństwa bardzo duże - w zakresie 30-40 m i takie też są liny do wieloholu. Jeśli mamy trójhol to szybowiec nr 1 jest na linie powiedzmy ok. 60-metrowej, nr 2 już będzie na ok. 100-metrowej, a nr 3 na 140-metrowej. Bardzo ciekawe, że przed wojną jakoś o tym nie pomyślano.

Przy czym nie jest to w najmniejszym stopniu jakiś zarzut wobec II RP. Wszyscy wtedy tak latali na świecie.

Poniżej start do trójholu szybowców LNS-1 USMC z II w.ś. Mądrości to zdjęcie nie ukazuje. Latanie w wieloholu z mikroskopijnymi separacjami było szaleństwem. Wielu pilotów szybowcowych zapłaciło za to życiem. Nawet II wojna nikogo niczego nie nauczyła pod tym względem. Amerykanom szybowce transportowe zderzały się w powietrzu już w dwuholu, a co dopiero mówić o możliwości zderzania się takich szybowców w  trójholu.

Dopiero po wojnie jakoś to się zaczęło zmieniać na rozwiązania mądrzejsze i bezpieczniejsze. Nie wiem tylko, czy to FAI żelazną ręką chwyciła te sprawy i każdy członek FAI dostał nakaz dużych separacji, czy może stopniowo narodowe organy nadzoru lotniczego różnych państw same wprowadzały przepisy o dużych separacjach w wieloholach.

usmc.thumb.jpg.a31fd85bee95afdf725cab8dc01875da.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze w nawiązaniu do krótkiej wcześniejszej wymiany myśli koleżeństwa na temat kółek w tych maksymalnie uproszczonych szybowcach szkolnych o designie ramy kadłubowej.

Wszyscy w tamtych czasach mieli jakieś swoje przemyślenia, czy dawać tym szybowcom płozy, czy najprostsze koła? Poniżej jest szybowiec КПИР-3 (KPIR-3) skonstruowany przez studentów z Kijowa.

910114818_-3.thumb.jpg.102b6ad5908aae6138859426a1514163.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Czyli tłumacząc na polski - "Spiesz się powoli". Z konkursu w 1925 r.

Okszyc (albo Oksza) to nazwa herbu, nie szybowca. Prawdopodobnie por. Czechowski miał szlacheckie pochodzenie, jest w każdym razie gałąź rodowa Czechowscy herbu Oksza - głównie zabór rosyjski (Wołyń, Podole)

Edited by KayFranz

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 6.04.2020 o 14:50, bodziu000000 napisał:

szybowiec Okszyc konstrukcji por. J.Czechowskiego

 

111.jpg

Czechowski - MDL - 1924-09-20.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

  Do materiału  z postów Bodzia ..dorzucam dobre rysunki do ITS-8

gits8-2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 12.02.2020 o 00:13, Jedburgh_Ops napisał:

Czy jest to zdjęcie z jakiejś podchorążówki piechoty?

To kurs szybowcowy w Szkole Podchorążych dla Podoficerów w Bydgoszczy, w drugiej połowie lat trzydziestych. Widocznych niemało podchorążych z klasy kawaleryjskiej szkoły.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information