Jedburgh_Ops Napisano 25 Marzec 2020 Napisano 25 Marzec 2020 (edytowane) Tak. Nasz SP-1373 w Elmirze tuż przed 12. Otwartymi Szybowcowymi Mistrzostwami Stanów Zjednoczonych (28 czerwca – 13 lipca 1941 r.). Zdjęcie wykonał fotoreporter wydawnictwa Street & Smith Publications, Inc. Wykonał ich wtedy więcej z różnych ujęć. Fajka - Askania Ldü 41. Edytowane 25 Marzec 2020 przez Jedburgh_Ops Cytuj
Koloman Napisano 26 Marzec 2020 Autor Napisano 26 Marzec 2020 No właśnie - teraz wszystko jasne - wielkie dzięki!!!!!!!! Cytuj
Hornet Napisano 26 Marzec 2020 Napisano 26 Marzec 2020 Odnośnie wózków transportowych...tu taki sobie powojenny.... Cytuj
Hornet Napisano 26 Marzec 2020 Napisano 26 Marzec 2020 Szukałem skanu do opisu Michała..naszego Spirit of Warsow potwierdzającego pierwsze loty w trojce ...no i mam z roku 1933. Cytuj
Koloman Napisano 27 Marzec 2020 Autor Napisano 27 Marzec 2020 4 godziny temu, Hornet napisał: ..no i mam z roku 1933. A z jakiej gazety pochodzi ta fotografia? Cytuj
Wojtek_1 Napisano 27 Marzec 2020 Napisano 27 Marzec 2020 Przepraszam, ale nie mogę się powstrzymać. Kółeczka w wózku transportowym na zdjęciu od Kazika kojarzą mi się z tym... Tuż po wojnie wszystko mogło się na coś przydać. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 27 Marzec 2020 Napisano 27 Marzec 2020 12 godzin temu, Hornet napisał: Mamy „ryfę” tj. Z. Oleński vs. S. Stępniewski. Nie wiem kim był S. Stępniewski? Jednak nie mogę się powstrzymać od drobnej uwagi pod adresem autora artykułu. Zbigniew Oleński na 100% uczestniczył w tym pokazie. „...w 1933 r. podczas II Międzynarodowego Mitingu Lotniczego uczestniczył w pokazie jednoczesnego holowania trzech szybowców przez samolot Lublin R.XIII. Za udział w meetingu otrzymał nagrodę zarządu głównego LOPP w wysokości 500 zł...” https://pl.wikipedia.org/wiki/Zbigniew_Oleński Może być, że autor pomylił S. Stępniewskiego z Wiesławem Stępniewskim, ale on też nie uczestniczył w tym locie trzech szybowców http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2779/126/Stepniewski-Wieslaw-Zenon2 Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 27 Marzec 2020 Napisano 27 Marzec 2020 1 godzinę temu, Spirit of Warsaw napisał: Nie wiem kim był S. Stępniewski? Też nie wiem. O ile Szczepan Grzeszczyk, poza faktem bycia konstruktorem i pilotem doświadczalnym to także przedwojenny 10-krotny rekordzista Polski w szybownictwie, a Bolesław Łopatniuk to rekordzista 3-krotny, o tyle kim był „S. Stępniewski” to już się nie zapisało w historii. W materiałach udostępnianych publicystom starej Skrzydlatej Polski (WKiŁ) przez wspominanego tutaj przeze mnie Kazimierza Plenkiewicza, a piszącym o przedwojennym polskim szybownictwie, ktoś o personaliach „S. Stępniewski” nie widnieje jako jakaś postać wybitniejsza, bo w ogóle ktoś taki nie istnieje. Tymczasem trójhol to nie jest coś dla jakichś chłopaczków, nawet dziś. Chwila nieuwagi i mogiła. Ten trzeci pilot - poza Grzeszczykiem i Łopatniukiem - musiał być pilotem doświadczonym, czy wręcz bardzo doświadczonym. Byłoby dziwne, żeby ktoś taki nie zapisał się kompletnie niczym w szybownictwie II RP. I nie mówię, żeby zaraz miał srebrną odznakę, ale kimś odrobinę wybitniejszym musiałby być choćby z grona instruktorów. A tu ani widu, ani słychu o „S. Stępniewskim”. Polska prasa przedwojenna miała tendencję do wypisywania rzeczy nie całkiem dokładnych w kwestiach lotniczych, mylenia personaliów, funkcji ludzi lotnictwa itp. Pokazałem to w innym wątku tego forum. Być może z owym „S. Stępniewskim” w taki sam sposób jest coś nie halo. Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 27 Marzec 2020 Napisano 27 Marzec 2020 3 godziny temu, Wojtek_1 napisał: Przepraszam, ale nie mogę się powstrzymać. Kółeczka w wózku transportowym na zdjęciu od Kazika kojarzą mi się z tym... Tuż po wojnie wszystko mogło się na coś przydać. A kto wie? Możesz mieć rację, jak się tak temu przyjrzeć... Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 27 Marzec 2020 Napisano 27 Marzec 2020 (edytowane) 16 minut temu, Jedburgh_Ops napisał: Też nie wiem. O ile Szczepan Grzeszczyk, poza faktem bycia konstruktorem i pilotem doświadczalnym to także przedwojenny 10-krotny rekordzista Polski w szybownictwie, a Bolesław Łopatniuk to rekordzista 3-krotny, o tyle kim był „S. Stępniewski” to już się nie zapisało w historii. W materiałach udostępnianych publicystom starej Skrzydlatej Polski (WKiŁ) przez wspominanego tutaj przeze mnie Kazimierza Plenkiewicza, a piszącym o przedwojennym polskim szybownictwie, ktoś o personaliach „S. Stępniewski” nie widnieje jako jakaś postać wybitniejsza, bo w ogóle ktoś taki nie istnieje. Tymczasem trójhol to nie jest coś dla jakichś chłopaczków, nawet dziś. Chwila nieuwagi i mogiła. Ten trzeci pilot - poza Grzeszczykiem i Łopatniukiem - musiał być pilotem doświadczonym, czy wręcz bardzo doświadczonym. Byłoby dziwne, żeby ktoś taki nie zapisał się kompletnie niczym w szybownictwie II RP. I nie mówię, żeby zaraz miał srebrną odznakę, ale kimś odrobinę wybitniejszym musiałby być choćby z grona instruktorów. A tu ani widu, ani słychu o „S. Stępniewskim”. Polska prasa przedwojenna miała tendencję do wypisywania rzeczy nie całkiem dokładnych w kwestiach lotniczych, mylenia personaliów, funkcji ludzi lotnictwa itp. Pokazałem to w innym wątku tego forum. Być może z owym „S. Stępniewskim” w taki sam sposób jest coś nie halo. PS Chyba że ów „S. Stępniewski” to był ktoś z wojska, kto był doświadczonym pilotem i tylko bardzo lubił szybownictwo, ale miał w nosie jakieś tam związane z tym splendory, odznaki szybowcowe, miał w nosie rekordy Polski i dobre miejsca w szybowcowych mistrzostwach Polski. Osobiście znam taki przypadek przedwojennego i drugowojennego pilota wojskowego, których kochał szybownictwo. Jednym palcem i z zamkniętymi oczami zrobiłby złotą odznakę i wszystkie diamenty do niej, ale miał to w nosie. Latał szybowcami dla przyjemności latania, a nie dla splendorów. Edytowane 27 Marzec 2020 przez Jedburgh_Ops Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 27 Marzec 2020 Napisano 27 Marzec 2020 3 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał: Zbigniew Oleński na 100% uczestniczył w tym pokazie. https://pl.wikipedia.org/wiki/Zbigniew_Oleński Byłoby jedynie pytanie, czy jako holujący, czy holowany? Wikipedia: „W 1933 r. podczas II Międzynarodowego Mitingu Lotniczego uczestniczył w pokazie jednoczesnego holowania trzech szybowców przez samolot Lublin R.XIII”. I tu jest to pytanie - jako kto, zważywszy, ze był pilotem wojskowym? Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 27 Marzec 2020 Napisano 27 Marzec 2020 18 godzin temu, Hornet napisał: Odnośnie wózków transportowych...tu taki sobie powojenny.... - Fajny ten wózek ale geometria kół... Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 27 Marzec 2020 Napisano 27 Marzec 2020 1 godzinę temu, Jedburgh_Ops napisał: Byłoby jedynie pytanie, czy jako holujący, czy holowany? - Holującym był Jerzy Rzewnicki na Lublinie R.XIII. „Był pierwszym w Polsce pilotem który holował jednocześnie 3 szybowce (za samolotem Lublin R.XIII)” https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Rzewnicki Cytuj
Sedco Express Napisano 27 Marzec 2020 Napisano 27 Marzec 2020 Wcześniej już zamieściłem wycinek ze "SP" z info kto pilotował R-XIII Cytuj
Hornet Napisano 27 Marzec 2020 Napisano 27 Marzec 2020 Odpowiadam kolegom w sprawie tego skanu..pochodzi z mojej knigi XV -Lecie LOPP...może tam coś pisze o tym Stępniewskim...jak zaznaczono o ile on pilotował ten szybowiec...Jednak wydaje się mi,że mogliby coś podpowiedzieć koledzy z kręgu warszawskiego....A co do wózka ..to przeglądając zdjęcia z Parciny znalazłem w albumie takie luźne..pewnie odbitka- ponoć z Parciny...ale kto wie????Ale sugestia,że to z Maxima...bardzo prawdopodobna....pzdr. Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 27 Marzec 2020 Napisano 27 Marzec 2020 Świetna praca zespołowa! Spółdzielnia pionierski polski trójhol rozkminiła. Super! Gdyby się spółdzielni chciało rozkminić tak samo pionierski polski dwuhol to też byłoby znakomicie. Cytuj
Sedco Express Napisano 27 Marzec 2020 Napisano 27 Marzec 2020 Godzinę temu, Hornet napisał: Odpowiadam kolegom w sprawie tego skanu..pochodzi z mojej knigi XV -Lecie LOPP...może tam coś pisze o tym Stępniewskim...jak zaznaczono o ile on pilotował ten szybowiec...Jednak wydaje się mi,że mogliby coś podpowiedzieć koledzy z kręgu warszawskiego....A co do wózka ..to przeglądając zdjęcia z Parciny znalazłem w albumie takie luźne..pewnie odbitka- ponoć z Parciny...ale kto wie????Ale sugestia,że to z Maxima...bardzo prawdopodobna....pzdr. Pomyłka. Przekartkowałem księgę "XV Lecie L.O.P.P." i nie ma tam tego zdjęcia Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 28 Marzec 2020 Napisano 28 Marzec 2020 16 godzin temu, bodziu000000 napisał: Czyli wychodziłoby na to, że rok 1933 to jest nie tyle rok pionierskiego polskiego trójholu, co jest to rok, w którym Polska w ogóle zaczęła jakikolwiek szybowcowy hol samolotowy. Najprawdopodobniej więc pionierski polski dwuhol odbył się gdzieś między styczniem a majem 1933 r. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.