Jump to content

Sylwetki Lotników II RP 1918- 1920.


Recommended Posts

8 godzin temu, Sedco Express napisał:

Por.obs. Jan Józef Fischer z byłego lotnictwa A-W przy Brandenburgu B-I. Służył w 59.Esk.Bre potem w 17.EW (1920 r.)

Jan Józef Fischer (20.03.1873 Kraków - 10.09.1942 Auschwitz)

Znany taternik, automobilista, żeglarz morski.

W czasie Wielkiej Wojny powołany do armii austro-węgierskiej.

Slużył w oddziałach samochodowych (Kraftfahrtruppe), byl kierownikiem warsztatów naprawczych artylerii, dowódcą 2.kompanii w 59.Pułku Piechoty. Ukończył szkołę obserwatorów i służył we Fliegerarsenal w Fischamend w jednostce o nazwie "Vernichtungsgruppe". Byla to ciekawa jednostka; zajmowała się demontażem wraków samolotów i sortowaniem części i elementów na te do powtórnego użytku jako części zamienne i na te nienadające się do niczego tylko do złomowania.

Dalsze dzieje J.J.Fischera w Wikipedii

Na fotografii J.J.Fischer w Oeffagu C.II. Na burcie maszyny widoczny jest zarys znaków "krakowskich", litery "Z".

1919 Jan Józef Fischer rakowice 1919.jpg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

sierż.pil. Antoni Katarzyński z 12.EW

plut.Stefan Floryanowicz (trzeci od lewej)z 3.EW.Wilno - 1920 r. Były student Akademii Sztuk Pięknych projektant godła eskadry Śmierć grająca na skrzypcach"

10.EW Dęblin - sierpień 1920. Bristol F.2B Fighter" - na skrzydle - ppor.pil. Jan Wyrzykowski (10.EW) - w środku (w furażerce)- sierż.pil. Karol Biel (służył w 10.i 11.EW, zginął 16.09.1920 r.) - trz

Posted Images

1 godzinę temu, bodziu000000 napisał:

Lotnicy 13. Eskadry Myśliwskiej, 1920

Lotnicy 13. Eskadry Myśliwskiej, 1920.jpg

Komentarz kol. Kolomana do zdjęcia : "

Napisano 16 Maj 2018

Lotnicy 13.Eskadry Myśliwskiej na froncie Litewsko-Białoruskim.
1 - Edmund Norwid-Kudło - dowódca eskadry
2 - Mieczysław Szczudłowski - pilot eskadry.
Niestety, nigdzie nie ma informacji o nazwiskach pozostałej trójki lotników. Nie ma informacji na ten temat nawet w albumie z fotografiami Mieczysława Szczudłowskiego.
Może któryś z Kolegow spróbuje identyfikacji.

Mój wpis:

"Napisano 16 Maj 2018

Lotnicy 13.EM
Między 1 a 2 - ppor.pil. Ludwik Patalas (tak sądzę)
ostatni z prawej - sierż.pil. Antoni Smętowski
z lewej z profilu -raczej niemożliwy do identyfikacji (chyba wszystkie archiwalne zdjęcia lotników robione są en face.

Napisano 17 Maj 2018

Patalas czy Filipiak ?
W poprzednik wpisie napisałem ... Patalas tak sądzę"
Teraz po porównaniu sądzę, że jest to sierż.pil. Władysłąw Filipiak.

Koloman

Napisano 17 Maj 2018

I tak zostawiamy.

 

 

1 i 2.png

porównanie Filipiak Patalas.png

Link to post
Share on other sites

Rany boskie!!!!!! Koledzy!!!!!!!

Nie międlijcie fotografii już wczesniej wstawionych i dokładnie opisanych.

Trzeba się chwilę zastanowić co się wstawia, sprawdzić czy już nie było wczesniej wstawione i do jakiego tematu sie wstawia.

Ostatnio zrobił sie totalny bałagan: w temacie samolotów pojawili się lotnicy, w temacie gdzie tradycyjnie byly fotografie samolotów z września 1939 zaczęto wstawiać fotografie samolotów z calego okresu przedwojennego (chociaż jest osobny temat je obejmujący).

Wstawianie fotografii na pałę, byle tylko coś wstawić jest bezsensowne.

O kant dupy potłuc taką działalność!!!!!!!!!!!!!!

 

 

Link to post
Share on other sites
13 minut temu, Koloman napisał:

Rany boskie!!!!!! Koledzy!!!!!!!

Nie międlijcie fotografii już wczesniej wstawionych i dokładnie opisanych.

Trzeba się chwilę zastanowić co się wstawia, sprawdzić czy już nie było wczesniej wstawione i do jakiego tematu sie wstawia.

Ostatnio zrobił sie totalny bałagan: w temacie samolotów pojawili się lotnicy, w temacie gdzie tradycyjnie byly fotografie samolotów z września 1939 zaczęto wstawiać fotografie samolotów z calego okresu przedwojennego (chociaż jest osobny temat je obejmujący).

Wstawianie fotografii na pałę, byle tylko coś wstawić jest bezsensowne.

O kant dupy potłuc taką działalność!!!!!!!!!!!!!!

 

Koloman, zalecam Nervosol lub coś z walerianą!

Link to post
Share on other sites

Otton, znamy się z Kol. Kolomanem ładnych parę lat i zapewniam, że ta proponowana przez Ciebie terapia jest zbyteczna. I w tym przypadku po prostu ma rację. Mam " furę" materiału, a obawiam się , żeby nie dublować.  Przewertować , jak w tym przypadku tego wątku, 50 stron, to szczęścia, zdrowia i słodyczy 😉 

Patrzę na to, co się dzieje aktualnie w wątkach lotniczych, wiem o co chodzi, nie mówię nic... smutne

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Zdjęcie po raz pierwszy w Polsce zostało opublikowane w 2005 r. w książce "Dług honorowy" (Robert F.Karolevitz i Ross S.Fenn) - Warszawa 2005.

W podpisie (prócz opisu) jest podane źródło - "Archiwum Corsiego"  (lotnik kpt.pil. E.J.Corsi)

W książce Tomasa J.Kopańskiego - "7 Eskadra Myśliwska im. Tadeusza Kościuszki 1918-1921" (W-wa 2012) są zamieszczone dwa zdjęcia z grupą lotników, psem i pociągiem lecz odmienne od powyższego. Źródła zdjęć jak podał autor to m.in. - Instytut Hoovera (Stranford Uniwersity USA), Instytut Polski i Muzeum im.gen Sikorskiego (Londyn).

 

Edited by Sedco Express
Link to post
Share on other sites

Tak jest - był to pociąg sanitarny i wyruszył z Paryża 16.09.1919 r. By zakamuflować ich (tzn. lotników) przejazd "oficjalnie" byli oni konwojentami tego pociągu.Sanitarny by nie drażnić wrogów Polski i by przybyli bez rozgłosu. Jednie mjr Faunt le Roy przyjechał do Polski międzynarodowym pociągiem osobowym ponieważ miał oficjalny status doradcy technicznego polskiej armii.

Link to post
Share on other sites

Allegro - opis "Samolot Lotnik Lotnisko Samolot"

Fokker EVnr 004 (190/18) z I Esk.Wlkp. lotnisko polowe Kisielewiczem - październik 1919 r.

Lotnicy - jak w opisie (na lewo dwóch mechaników z personelu naziemnego - kpr. Józef Stachowiak i szer. Roman Pałkowski)

Fokkerr 1.png

Fokker E.V nr 004 I Esk.Wlkp..png

Edited by Sedco Express
Link to post
Share on other sites

Z Allegro - bez opisu

Dwóch NN lotników (pierwsze zdj. - obs., drugie - pil.) z I Esk.Wlkp i ich samolot LVG C.V o nr taktycznym "4".

Widoczne na kadłubie dwie prostokątne białe plamy . Sadzę, że są to usunięte na szklanym negatywie dwa imiona - "Mania" i "Ema".

Dlaczego na negatywie ? - bo prócz zdjęcia z Allegro jest takie same zdjęcie od dłuższego czasu zamieszczone w internecie (zdj. 2)

Samoloty typu LVG C.V z I Esk.Wlk. miały nazwy własne  jak niżej na wymienionych o nr taktycznych :

1- NN

2 - Stasia"

4 - Mania Ema

5- Halka Zosia

nr NN - Kotek

Czy na innych LVG (ilu ?) były jakieś inne imiona ?

Jaki był powód usunięcia imion z "4" ?

Na LVG  C.V "4" latali plut. pil. Kazimierz Burzyński i ppor.obs. Wiktor Karczewski jednak żaden z nich nie jest wg mnie tożsamy z pokazanymi na zdjęciach.

Lotnicy do identyfikacji.

 

pilot NN.png

Obserwator NN.png

LVG CV 2.png

LVG C.V 4 I Esk.Wlkp..png

Edited by Sedco Express
Link to post
Share on other sites

Retusz na fotografii ? A w jakim celu ? Po co ? Dlaczego ?

Retuszuje się by coś na zdjęciu zmienić (usunąć, dodać) lub "wyostrzyć" zdjęcie.

Na zdjęciu usunięto imiona a nic nie dodano - nie znane jest mi inne zdjęcie "4" by w tych miejscach co innego dodano lub przywrócono "goły" kadłub

Zdjęcie z imionami "Mania" "Ema" jest mi doskonale znane i dlatego zadałem pytanie dlaczego zostały one usunięte.

Zagadka pozostaje więc nierozwiązana.

Edited by Sedco Express
Link to post
Share on other sites

Wracam jeszcze do zdjęcia LVG C.V nr "4"

W chwili obecnej znane są  dwa zdjęcia w/w samolotu z usuniętymi imionami. Do niedawna było tylko jedno (!) "x" lat temu  zamieszczone w internecie mające też usunięte imiona - teraz doszło to drugie z Allegro.

Wniosek - są dwa zdjęcia (być może i więcej) z jednego negatywu, na którym  z niewiadomych powodów usunięto przez wyskrobanie imiona "Mania" i "Ema", czyli zlikwidowano nazwy własne samolotu LVG C.V o numerze taktycznym "4".

 

Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Koloman napisał:

Adzia.jpg

Adzia -  OK tylko... nie jest to LVG C.V 🙂(chodziło mi o imiona na tym typie samolotu ).

Adzia w odróżnieniu od imion na LVG.C.V (malowanych) jest na białej tabliczce przytwierdzonej do kadłuba.

Jest to Albatros C.X nr niem. 9224/16 nr CWL 4.4 z II Esk.Wlkp. -- maj lub październik 1919 r. lotnisko polowe w Bobrujsku.

Z lewej kpr.obs. Tadeusz Dzierzgowski a obok kpr.pil. Antoni Smętkowski

Link to post
Share on other sites

 

13 minut temu, Sedco Express napisał:

jest na białej tabliczce przytwierdzonej do kadłuba

M.O.Z. to nie jest tabliczka. Chyba, że ten, który ją wycinał był zdrowo "odkażony". Linie brzegowe są powyginane.
To raczej  kolejny przykład "fotografii wyrywnej" - napis zrobiony na papierze i naklejony na burtę. Potem bohaterska poza, - Tu ptaszek wyleci, - Dziękujemy, zerwanie kartki z imieniem panienki i "...Następny, proszę!..."

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information