Skocz do zawartości

Sylwetki Lotników II RP 1921- 1939.


Rekomendowane odpowiedzi

Wcześniej napisałem " W czerwcu 1937 r. w stopniu kpt.obs. był dcą 37.EL (PZL - 23B "Karaś") "

Prostuję pomyłkę - winno być 34. Eskadra Liniowa 3.Pułku Lotniczego (w wojnie 1939 r. w składzie Armii "Poznań")

Kpt.obs. K.Grabianowski był dcą 34.EL 3.PL : czerwiec 1937 - październik 1938.

W Anglii, jak widać z załączników (przebieg służby) zajmował stanowisko oficera zaopatrzenia i nie był członkiem personelu latającego .

Ostatnie zdjęcie - w samolocie Potez XXV. Były one użytkowane w eskadrze do lata 1937 r. kiedy to przezbrojono eskadrę w PZL- 23B "Karaś".

A czy wiadome jest w jakiej eskadrze zastał go wybuch wojny ? (wyszperałem trochę sprzecznych informacji)

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według karty służby, był to 3 Pułk Lotniczy, ale gdzie znalazł się w tuż po rozformowaniu pułku przed wybuchem wojny tego nie wiem. Wiem, że był  w Rumunii, więc mógł opuścić kraj w samolocie, ale czy tak było?

Będę wdzięczny za podrzucenie innych danych

b2.jpg

b3.jpg

b4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po zapoznaniu się z zamieszczonymi dokumentami dot. mjr.obs. K.Grabianowskiego pozwolę sobie na kilka uwag i komentarzy.

Zacznijmy od odznaczeń, które w/w otrzymał:

- Medal Niepodległości

- Medal Pamiątkowy za Wojnę 1918-1921

- Medal Dziesięciolecia Odzyskanej Niepodległości

- Medal za Długoletnią Służbę - X lat (brązowy)

- Medal za Długoletnią Służbę XX lat (srebrny)

- Medal Lotniczy (trzykrotnie nadany)

- Odznaka Obserwatora

- Odznaka Pamiątkowa WSL (Wyższej Szkoły Lotniczej)

Tak jak wielu mu podobnych oficerów wojsk lądowych zapewne napisał podanie o przeniesienie do lotnictwa w 1923 r. i od lipca tego roku został uczestnikiem (frekwentantem) kursu obserwatorów lotniczych w Szkole Obserwatorów i Strzelców Lotniczych w Toruniu (dawna OSOL - Oficerska Szkoła Obserwatorów Lotniczych). W trakcie nauki awansowany do stopnia porucznika (01.10.1923 r.).

Po trwającym prawie rok kursie jako por.obs. od 01.04.1924 r. rozpoczął służbę w 4.PL (Toruń) w 42.EL

Kwiecień 1924 - 01.061926 r. - 4.PL -  por.obs. służba w plutonie fotograficznym (w/z dca plutonu/mł.ofic.plutonu foto.)

01.06.1926 - 01.04.1929 r. - CSL (Centralna Składnica Lotnicza)

01.04.1929 - 01.01.1934 r. - 3.PL (Poznań) 35.EL - por.obs. (mł.ofic. esk., ofic. materiałowy esk., ofic. taktyczny esk.)

01.01.1934 - 01.05.1935 r. - 3.PL 35.EL - awans: kpt.obs. (w/z dca esk., ofic. taktyczny esk.)

Teraz występują rozbieżności, o których wspominałem. W książce J.Pawlaka "Polskie eskadry w latach 1918-1939" (WKŁ - W-wa 1989) autor pisze (str.256), że w październiku 1935 r. w 33 Eskadrze Towarzyszącej (Obserwacyjnej) 3.PL utworzono dwa plutony lotnicze:

- IV/33

- V/33 którego dcą został kpt obs. K.Grabianowski do rozwiązania plutonu w dniu 31.12.1935 r. Po likwidacji plutonu objął dowodzenie innym plutonem - III/33. (do maja 1935 r. w w/w plutonach użytkowano samoloty Lublin R-XIIIC a później była to wersja Lublin R-XIIID)

W dokumentacji widnieje natomiast zapis:

01.05.1935 - 07.076.1937 r. - 3.PL Eskadra Towarzysząca - kpt.obs. dca plutonu III Esk.Tow, potem dca Esk.Tow. i ponownie dca plutonu III ET

07.07.1937 -17.10.1938 r. - 3.PL 34.EL - kpt.obs. dca eskadry

17.10.1938 - 17.08.1939 r. - nauka w WSL (Wyższa Szkoła Lotnicza - Samodzielny Wydział Wyższej Szkoły Wojskowej (WSWoj.) w Warszawie)

17.08.1939 - 01.09.1939 r. (?) - 3.PKL dca Dywizjonu Szkolnego

Jeżeli w momencie wybuchu wojny był dcą dyw.szkolnego to sądzę, że do Rumunii ewakuował się nie drogą lotniczą a lądem (pociąg, samochód)

Z dokumentów wynika, że szczegółowy przebieg służby składał w obozie zbiorczym lotników polskich we Francji 01.02.1940 r. Nazwa nieczytelna możliwe, że jest to Camp de Carpigne.

W GB znalazł się 27.07.1940 r. i otrzymał numer służbowy P - 0725 (P - narodowość a czterocyfrowy numer przyznawano oficerom, którzy przybyli do GB po czerwcu 1940 r. lub  zostali mianowani na stopień  oficerski w późniejszym okresie).

Miał 41 lat i nie spełniał wymogów wiekowych dla załóg latających (DM - do 30 lat, DB - do 40 lat oczywiście były wyjątki ale nieliczne).

Nie będąc pilotem nie mógł też zostać przeszkolonym w celu obsługi samolotów transportu pomocniczego, pasażerskich itp. (jednostki nieoperacyjne PSP).

Stopnie - w dokumentach są podane F/O - porucznik, F/L - kapitan, S/L - major. Litera "A" przed skrótem (Acting) oznacza stopień funkcyjny - przyznawany na okres pełnienia służby (dowódczej) dla danego stanowiska. Nieraz był on różny od stopnia stałego.

Np. dca DM miał stopień S/Ldr (mjr) a DB - W/Cdr (ppłk) i np. polski "kpt" pełniący obowiązki dcy DM otrzymywał stopień S/Ldr (mjr).

Skróty:

CWZ - Centrum Wyszkolenia Ziemnego

HQ - Headquarters (dowództwo, sztab)

B'l - Blackpool

M.U. - Maintenance Unit (Jednostka Zaopatrzenia Lotniczego)

PKPiR - Polski Korpus Przysposobienia i Rozmieszczenia

K.U. - ?

PRU - ?

 

 

 

 

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.12.2019 o 00:05, chrisowaty napisał:

Na zdjęciu jest Kazimierz Grabianowski, brat mojego pradziadka. Powstaniec Wielkopolski, Pilot Obserwator Wojska Polskiego, jak i mjr w Lotnictwie RAF. Nie mógł powrócić do kraju. Zmarł w Wielkiej Brytanii pod zmienionym nazwiskiem Korwin Grandford. Wujek znajduje się na tzw Liście Krzystka, dostępnej w internecie.

"Nie mógł powrócić do kraju" (?) A z jakich powodów ? Był poszukiwany ? Chyba nie ! Mógł powrócić (jak wielu) ale zadecydował o pozostaniu w Wl.Brytanii (jak wielu). Nazwisko zmienił (jak wielu innych) z czysto praktycznych powodów, zapewne po otrzymaniu obywatelstwa angielskiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Sedco Express napisał:

Nazwisko zmienił (jak wielu innych) z czysto praktycznych powodów, zapewne po otrzymaniu obywatelstwa angielskiego.

Dowódca 8.Pułku Ułanów, bohater bitwy pod Komarowem w 1920 roku rotmistrz (pułkownik) Kornel Krzeczunowicz mimo otrzymania obywatelstwa angielskiego nazwiska nie zmienił. No i Angole mieli problem z jego wymowieniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, formoza58 napisał:

Zdjęcie bardziej pasujące do " Sylwetek...", niż do wątku " Godła...

Mała Ententa, 1930 rok. Wyrwicki i Pajer po wylądowaniu w Pradze.

lot godl wyrwicji pajer w pradze mala enten.JPG

III Lot Małej Ententy i Polski w 1930 r.

Na samolocie Lublin R VIII - por.pil. Eugeniusz Wyrwicki i ppor.obs. Piotr Pajer zajęli 9 miejsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
W dniu 29.12.2019 o 13:16, Sedco Express napisał:

Po zapoznaniu się z zamieszczonymi dokumentami dot. mjr.obs. K.Grabianowskiego pozwolę sobie na kilka uwag i komentarzy.

Zacznijmy od odznaczeń, które w/w otrzymał:

- Medal Niepodległości

- Medal Pamiątkowy za Wojnę 1918-1921

- Medal Dziesięciolecia Odzyskanej Niepodległości

- Medal za Długoletnią Służbę - X lat (brązowy)

- Medal za Długoletnią Służbę XX lat (srebrny)

- Medal Lotniczy (trzykrotnie nadany)

- Odznaka Obserwatora

- Odznaka Pamiątkowa WSL (Wyższej Szkoły Lotniczej)

Tak jak wielu mu podobnych oficerów wojsk lądowych zapewne napisał podanie o przeniesienie do lotnictwa w 1923 r. i od lipca tego roku został uczestnikiem (frekwentantem) kursu obserwatorów lotniczych w Szkole Obserwatorów i Strzelców Lotniczych w Toruniu (dawna OSOL - Oficerska Szkoła Obserwatorów Lotniczych). W trakcie nauki awansowany do stopnia porucznika (01.10.1923 r.).

Po trwającym prawie rok kursie jako por.obs. od 01.04.1924 r. rozpoczął służbę w 4.PL (Toruń) w 42.EL

Kwiecień 1924 - 01.061926 r. - 4.PL -  por.obs. służba w plutonie fotograficznym (w/z dca plutonu/mł.ofic.plutonu foto.)

01.06.1926 - 01.04.1929 r. - CSL (Centralna Składnica Lotnicza)

01.04.1929 - 01.01.1934 r. - 3.PL (Poznań) 35.EL - por.obs. (mł.ofic. esk., ofic. materiałowy esk., ofic. taktyczny esk.)

01.01.1934 - 01.05.1935 r. - 3.PL 35.EL - awans: kpt.obs. (w/z dca esk., ofic. taktyczny esk.)

Teraz występują rozbieżności, o których wspominałem. W książce J.Pawlaka "Polskie eskadry w latach 1918-1939" (WKŁ - W-wa 1989) autor pisze (str.256), że w październiku 1935 r. w 33 Eskadrze Towarzyszącej (Obserwacyjnej) 3.PL utworzono dwa plutony lotnicze:

- IV/33

- V/33 którego dcą został kpt obs. K.Grabianowski do rozwiązania plutonu w dniu 31.12.1935 r. Po likwidacji plutonu objął dowodzenie innym plutonem - III/33. (do maja 1935 r. w w/w plutonach użytkowano samoloty Lublin R-XIIIC a później była to wersja Lublin R-XIIID)

W dokumentacji widnieje natomiast zapis:

01.05.1935 - 07.076.1937 r. - 3.PL Eskadra Towarzysząca - kpt.obs. dca plutonu III Esk.Tow, potem dca Esk.Tow. i ponownie dca plutonu III ET

07.07.1937 -17.10.1938 r. - 3.PL 34.EL - kpt.obs. dca eskadry

17.10.1938 - 17.08.1939 r. - nauka w WSL (Wyższa Szkoła Lotnicza - Samodzielny Wydział Wyższej Szkoły Wojskowej (WSWoj.) w Warszawie)

17.08.1939 - 01.09.1939 r. (?) - 3.PKL dca Dywizjonu Szkolnego

Jeżeli w momencie wybuchu wojny był dcą dyw.szkolnego to sądzę, że do Rumunii ewakuował się nie drogą lotniczą a lądem (pociąg, samochód)

Z dokumentów wynika, że szczegółowy przebieg służby składał w obozie zbiorczym lotników polskich we Francji 01.02.1940 r. Nazwa nieczytelna możliwe, że jest to Camp de Carpigne.

W GB znalazł się 27.07.1940 r. i otrzymał numer służbowy P - 0725 (P - narodowość a czterocyfrowy numer przyznawano oficerom, którzy przybyli do GB po czerwcu 1940 r. lub  zostali mianowani na stopień  oficerski w późniejszym okresie).

Miał 41 lat i nie spełniał wymogów wiekowych dla załóg latających (DM - do 30 lat, DB - do 40 lat oczywiście były wyjątki ale nieliczne).

Nie będąc pilotem nie mógł też zostać przeszkolonym w celu obsługi samolotów transportu pomocniczego, pasażerskich itp. (jednostki nieoperacyjne PSP).

Stopnie - w dokumentach są podane F/O - porucznik, F/L - kapitan, S/L - major. Litera "A" przed skrótem (Acting) oznacza stopień funkcyjny - przyznawany na okres pełnienia służby (dowódczej) dla danego stanowiska. Nieraz był on różny od stopnia stałego.

Np. dca DM miał stopień S/Ldr (mjr) a DB - W/Cdr (ppłk) i np. polski "kpt" pełniący obowiązki dcy DM otrzymywał stopień S/Ldr (mjr).

Skróty:

CWZ - Centrum Wyszkolenia Ziemnego

HQ - Headquarters (dowództwo, sztab)

B'l - Blackpool

M.U. - Maintenance Unit (Jednostka Zaopatrzenia Lotniczego)

PKPiR - Polski Korpus Przysposobienia i Rozmieszczenia

K.U. - ?

PRU - ?

 

K. U. - Komenda Uzupełnień Nr. 2 Blackpool (odpowiednik współczesnego  W.K.U.)

P.R.U. -  3 Polish Resettlement Unit RAF Dunholme Lodge. (Jednostka w której lotnicy oczekiwali na demobilizację). Jak wskazuje numer wyróżniający "3" - takich stacji było więcej. 

Nie mylić np. z 1 P. R. U. (1 Photographic Reconaissance Unit na stacji RAF Benson w której również Polacy służyli 

 

 

 

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie