piterb1 Napisano 31 Październik 2012 Share Napisano 31 Październik 2012 bardzo ładnie wyszedł tekaesik .gratulacje Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sahara47 Napisano 1 Listopad 2012 Share Napisano 1 Listopad 2012 Zastanawiają mnie te pęknięcia. To nie jest zużycie materiału. Wyglądają bardziej na rozerwania pod wpływem siły. Mało widać z fotografii. Co Waszym zdaniem mogło je spowodować?Landszaft ma rację. Te nowe nity wyglądają jak „wiejski tuning”. Restaurując zabytki pozostawia się jak największą ilość oryginalnych części. Bez względu na ich stan. Uzupełnia się braki. To wdać na starych murach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sahara47 Napisano 1 Listopad 2012 Share Napisano 1 Listopad 2012 Szkoda mi tej norweskiej Renówki. Ale z drugiej strony popatrzcie w jakim stadium rozkładu jest wnętrze. Pomalowali na zewnątrz żeby było ok' a od srodka gnije jak Polonez. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jotes Napisano 1 Listopad 2012 Share Napisano 1 Listopad 2012 Co do pęknięć płyt stalowych. Nie jestem metalurgiem, ale myślę, że stal na pancerze była słabej/nieodpowiedniej jakości. Na zdjęciach z września widać sporo pęknięć po trafieniach przypominających bardziej zachowanie dykty czy szkła niż stali. Dotyczy to również wozów niemieckich. Skoro stal była tak krucha (?), to mogła również popękać z upływem lat na skutek naprężeń powstających przez korozję, zmiany temperatur etc. Jeśli dobrze pamiętam, to TK-3 stojący pod chmurką w muzeum twierdzy Kalemagdan ma podobne pęknięcia/ubytki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
polsmol Napisano 1 Listopad 2012 Share Napisano 1 Listopad 2012 To, że stal pancerna pęka zamiast się ugiąć jest raczej celowym zamierzeniem konstruktorów a nie skutkiem złego doboru materiałów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hansm111 Napisano 1 Listopad 2012 Share Napisano 1 Listopad 2012 Płyty popękały poprzez nawarstwianie się produktów korozji pomiędzy nimi a kątownikami łączącymi je ze sobą.Przy kilku swoich płytach miałem to samo zjawisko. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rawicz Napisano 1 Listopad 2012 Share Napisano 1 Listopad 2012 Pęknięcia płyt mogły być spowodowane obecnością fosforu i siarki w stali.Ówczesna stal z pewnością posiadała sporo wtrąceń niemetalicznych co było to wywołane prymitywniejszą rafinacją stali niż w obecnych czasach.Fosfor w stali przyczynia się do kruchego pękania w niskiej temperaturze (w Norwegii takie bywają :) ), natomiast siarka powoduje kruche pękania przy wyższych temp. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wrzos1939 Napisano 4 Listopad 2012 Share Napisano 4 Listopad 2012 Prace postępują...http://muzeumbronipancernej.pl/pl/component/content/article/46-remont-tks/449-remont-tk-s-lewa-rama-podtrzymujca Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
spetsnaz Napisano 11 Listopad 2012 Share Napisano 11 Listopad 2012 Kolego Landszaft, nie wiem czy widziałeś zdjęcia śrub i tego co z nich zostało, nie da się odkręcić takiej śruby bez jej zniszczenia. Śruby są łącznikami i taką rolę muszą spełniać również po odbudowie tego pojazdu. Pojazd ma być odbudowany z zachowaniem tak dużej liczby oryginalnych elementów, jak to tylko będzie możliwe. Odnośnie spawania, to jednostronne spawanie z pozostawieniem pęknięć mija się z celem. Omawiane pęknięcia nie mają nic wspólnego z wojenną historią pojazdu a są jedynie skutkiem upływu czasu i warunków środowiskowych, podobnie jak rdza, po co więc je zostawić? Obserwowałem pilnie wcześniejsze projekty poznańskiego muzeum i wierzę, że również w tym przypadku się postarają. Jako przykład podam błotniki do SDKFZ 6. Zwróć też proszę uwagę, jak dużo elementów brakuje i jak wiele trzeba będzie dorobić. Z pewnością część elementów trafi do Poznania od prywatnych kolekcjonerów, jednak braki w konstrukcji są ogromne. Tak jak napisał wcześniej Sidi, można było pozostawić pojazd w stanie obecnym (zabezpieczając przed dalszym postępem korozji i tu ewentualnie pospawać jednostronnie) lub odbudować go z zachowaniem możliwie największej liczby oryginalnych elementów. Jak wspomniał Sidi, nie rozmawiamy już w przypadku TKS o zabezpieczeniu pojazdu, a jego odbudowie. Jeżeli trzeba będzie dorobić kolejne części to tak się zapewne stanie. Nas powinno cieszyć, że zachowane zostanie możliwie najwyższy udział oryginalnych części w tej rekonstrukcji. Ja wolę zobaczyć w muzeum odbudowaną tankietkę niż to co z niej zostało z umieszczonym obok zdjęciem wrześniowego pojazdu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
manierka Napisano 12 Listopad 2012 Share Napisano 12 Listopad 2012 dokładnie nic dodać nic ująć jak kolego powyżej napisał pozdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Landszaft Napisano 12 Listopad 2012 Share Napisano 12 Listopad 2012 Kolego Spetsnaz a od kiedy nie da się odkręcić śrub bez ich niszczenia ?? Ktoś kto MUSI zniszczyć śruby aby je odkręcić to w ogóle z daleka powinien być z łapami od tego pojazdu bo znak że nie ma bladego pojęcia o konserwacji. A z tego co wiem śruby nie zostały zniszczone a normalnie odkręcone praktycznie wszystkie !". Więc piszmy o stanie faktycznym a nie wymyślonym. Z tego co wiem śruby oryginalne są zachowane a zastąpiono je nowymi - tak wyglądają stare śruby z TKS-a Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin 112 Napisano 12 Listopad 2012 Share Napisano 12 Listopad 2012 Skoro TKS jest odbudowywany to śruby należy wymienic na nowe.Tak jak i amę" czy jak by tego nie nazwac.I jak Landszaft napisał śruby się ODKRĘCA a nie niszczy.Jeśli się urwie to trudno , stało się i odkręca się następną. Ale dobry mechanik , dysponujący profesjonalnym zapleczem remontowym (a jak widac Poznańska Ekipa jest taką) nie urwie a odkręci na co najlepszym dowodem zdjęcie w poście kol Landszafta Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DOMILUD PL Napisano 12 Listopad 2012 Share Napisano 12 Listopad 2012 Mówiąc szczerze mnie też jak Landszaftowi nie podobają się te nowe śruby. Przynajmniej część z odzyskanych śrub można było zastosować, no chyba że na zdjęciu widać tylko te nowe. Ale z drugiej strony po analizie szczegółowych zdjęć widać od samego początku, że oryginalnych części to zostanie może z 50%. Więc chyba nie ma co rozdzierać szat nad kilkoma śrubkami. Spora grupa elementów to nawet nie złom, to złom złomu. I tym większa zasługa dla panów z MBP. Wogóle wydaje mi się, że naprawdę schody dopiero przed nimi, gdy zajmą się podwoziem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin 112 Napisano 12 Listopad 2012 Share Napisano 12 Listopad 2012 Podwoziem? Hehehe ale podwozie istnieje.Kolega chyba miał na końcu języka nadwozie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pająk Napisano 12 Listopad 2012 Share Napisano 12 Listopad 2012 No... podwozie to także cały układ przeniesienia napędu, raczej nikt się nie chwalił, że coś takiego ma. O ile silnik i skrzynię da się kupić to nie słyszałem, żeby ktoś miał kompletny most napędowy, owszem jest dokumentacja ale trzeba by wszystkie elementy wykonać od nowa. Zresztą nie będę się mądrzył, ludzie z MBP mają pełniejszą wiedzę w temacie, na pewno dadzą radę. Ja projektowi mocno kibicuję, częściami niestety nie wspomogę bo nic nie mam do TKS. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DOMILUD PL Napisano 12 Listopad 2012 Share Napisano 12 Listopad 2012 marcin112 miałem na myśli koła, ramę, resory i całą tę resztę pod wanną. Tutaj tak naprawdę zaczną się problemy co do czego i z czym, żeby choć się potoczyło i nie rozsypało po drodze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin 112 Napisano 12 Listopad 2012 Share Napisano 12 Listopad 2012 Jak 6-tka się nie rozsypała to i TKS nie rozsypie się.Poznań siłom jest i basta. Dadzą radę. Sądzisz że by się tak sami na pośmiewisko wystawili? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sahara47 Napisano 12 Listopad 2012 Share Napisano 12 Listopad 2012 Wiem co to zardzewiała śruba. Trzymam za Poznańa kciuki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
polsmol Napisano 12 Listopad 2012 Share Napisano 12 Listopad 2012 Myślę, że zdecydowana większość z piszących tu osób trzyma kciuki za ekipę MBP. To nie zmienia jednak faktu, że pewne rzeczy mogą się nie podobać. Mnie osobiście zaskakują wypowiedzi osób które najwyraźniej nie rozróżniają odbudowy zabytku od budowy repliki. Im większa ingerencja w oryginał tym mniejsza wartość historyczna obiektu. Niestety :( Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin 112 Napisano 12 Listopad 2012 Share Napisano 12 Listopad 2012 Polsmol , jak rozumiem zabytków to na pęczki odbudowałeś? abytek" z bagna czy z mułu a zabytek" wystawiony przez dziesiąt lat na działalnośc warunków atosferycznych(patrz MWP czy MOB) to różne sprawy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
polsmol Napisano 12 Listopad 2012 Share Napisano 12 Listopad 2012 Widzę, że poczułeś się dotknięty moją wypowiedzią. Zupełnie niepotrzebnie. Zabytek to zabytek. Nie ma znaczenia czy stał na powierzchni czy pod nią. Techniki konserwacji są zapewne inne, ale wartość historyczna ta sama. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dr.tommy Napisano 13 Listopad 2012 Share Napisano 13 Listopad 2012 Jak dobrze, że chłopaki z Łodzi nie chwalili sie remontem swojego TKS`a, przynajmniej nie obrywali za takie śruby" od internetowych znawców, co, jak to w Polsce sie przyjęło, wszystko wiedzą lepiej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin 112 Napisano 13 Listopad 2012 Share Napisano 13 Listopad 2012 Propozycja. Nie doradzamy , nie wypisujemy fantasmagorii. Muzeum samo z siebie przedstawi postęp prac. A nam do tego nic. Tak robią? Znaczy,tak trzeba. No chyba ze ktoś jest Warsem ale wtedy nie pisze tu tylko do prokuratury.Wątek MBP i Sil3nt-a a nie doradców internetowych. Każdy może OSOBIŚCIE powtarzam OSOBIŚCIE stawic się u Pana Majora i zadeklarowac swoją pomoc czy wsparcie przy remoncie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Radek.s Napisano 13 Listopad 2012 Share Napisano 13 Listopad 2012 Można też poszukać oryginalnych śrub i innych części w dobrym stanie i przesłać je na adres muzeum na milion procent te dorobione podzespoły wymienią na dobrze zachowane oryginalne.Do dzieła panowie Jest szansa zrobić coś bardziej pożytecznego od codziennego klepania w klawisze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
polsmol Napisano 13 Listopad 2012 Share Napisano 13 Listopad 2012 Wybaczcie Panowie (?), ale forum jest po to żeby dyskutować i wyrażać swoje zdanie. Aluzja o zamianie oryginalnych śrub na inne oryginalne moim zdaniem świadczy o braku zrozumienia tematu. Im więcej ten TKS będzie miał swoich własnych części tym większa będzie jego wartość historyczna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.