Jump to content
ekiosk egazety next prenumerata
Sign in to follow this  
lars71

Lotnicze przyrządy pokładowe IIRP

Recommended Posts

Ciekawe byłoby też porównanie stanu przyrządów pokładowych RWD-13, który w stanie podobno zdolnym do lotu zachował się w kolekcji Museu Asas de um Sonho http://www.museutam.com.br/aeronaves.php z tym, który wrócił do Krakowa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ad Nadwojciech

Super, to rzeczywiscie lektura obowiazkowa! Dziekuje za jej zamiszczenie. Czy w w/w ksiazce jest moze wspomniane do jakiego typu samolotów montowano pokazany manometr olejowy? Bede niebawem w kontakcie z MLP w Krakowie w sprawie przekazania eksponatów ale chcialbym dowiedziec sie jak najwiecej przed rozmowa w muzeum. Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam.
Niestety w książce nie padają nazwy żadnych typów maszyn.
We wstępie autor pisze Przeznaczam ja głównie dla ludzi pracujących w lotnictwie i pragnących zapoznać się z przyrządami pokładowymi w szerszym zakresie,niż to mogą oni uczynić w swej pracy codziennej"
Więc dla ludzi obytych z tematem.
Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jakieś 40-lat temu ktoś mi się pochwalił zegarem [czasomierzem] z naszego przedwojennego samolotu - Karasia?
Dziś nawet nie pamiętam kto to był, ale zapamiętałem, że chwalił jego precyzję odmierzania czasu. No i prawie pewny jestem, że miał napis Gerlach".

Ot taka ciekawostka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do Askanii to właściwie można przyjąc za pewnik, że jakieś jej przyrządy pojawiały się w poskich szybowcach i samolotach. W roku 1938 Instytut Techniki Szybownictwa i Motoszybownictwa wydał, jako jedną ze swoich pomocy naukowych, serię tablic pokazujących budowę i zasady działania przyrządów używanych w szybownictwie, opierając się na przyrządach Askanii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli wierzyć reklamie to przyrządy Askanii użyte były w jednym z polskich samolotów startujących turnieju Challange 1930. Startowali wtedy: Płonczyński (RWD-2), Więckowski (RWD-2), Bajan (RWD-4) i Giedgowd (PZL-5).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nazwiska naszych pilotów pojawiły się w reklamie Askanii przy zdjęciu deski przyrządów jakiegoś samolotu. Niezbyt dobrze widoczny wiatrochron wskazuje najbardziej, moim zdaniem, na PZL-5.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pisałem już oo tym w wątku o programie Było nie minęło", ale to chyba bardziej odpowiednie miejsce. Polecam ostatni odcinek. MWP właśnie wzbogaciło się o prawie kompletną skrzynkę narzędziową od P.11c. Wyszła w Rumunii i z tego co zapowiadają, mają tam jakiś kontakt i to jeszcze nie koniec niespodzianek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
s_boj, co to znaczy właśnie"?

O ile mi wiadomo, to skrzynia o której mowa jest w MLP od marca 2010.

Pozdr.,
MJU

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information