Jump to content
ekiosk egazety next prenumerata
Sign in to follow this  
lars71

Lotnicze przyrządy pokładowe IIRP

Recommended Posts

Interesuje sie lotnictwem IIRP od ponad 20 lat. Jak wielu z nas fascynuje mnie idea rekonstrukcji lub odbudowy polskich przedwojennych aparatów latajacych. Pare z projektów aktualnie realizowanych ma szanse powodzenia jak chociazby RWD-9 (Fundacja Zabytki Polskiego Nieba), PZL p.11c (Fundacja Legendy Lotnictwa) i RWD-8 (MLP w Krakowie). Zastanawia mnie ile fragmentów samolotów przedwojennego lotnictwa jest w rekach prywatnych kolekcjonerów.
Zamieszczam tu fotografie dwóch wskazników (cisnienia oleju i cisnienia paliwa) Gerlacha. Sa w moim posiadaniu od jakiegos czasu. Moze ktos na forum wie wiecej - tzn z jakiego typu samoloty moga pochodzic?
Wiem ze wskaznik cisnienia w muzealnym p.11c jest nie oryginalny, byc moze moznaby go zastapic moim? :)
Poza tym natrafilem na pare zdjec fotela i tabliczki znamionowej z RWD-8 i pamietam ze w programie Bylo Nie Minelo pokazywano fragmenty osprzetu z PZL-37B.

Czy ocalalo cos wiecej?

pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
@lars71, piękne eksponaty

W krakowskiej jedenastce zamiast oryginalnego manometru oleju i wysokościomierza są zamontowane wskaźniki radzieckiej produkcji
http://img152.imageshack.us/img152/5664/dscn0886sh9.jpg
manometr powietrzny po lewej stronie to też raczej powojenny wynalazek

W tym lub zeszłym roku na znanym portalu aukcyjnym wypłynął wysokościomierz z Łosia, był nawet w którymś wątku tu na forum

Share this post


Link to post
Share on other sites
Co tu dużo mówić... Jeżeli ktoś coś ma, to trzyma za pazuchą i się nie chwali. Sam pomysł zastąpienia radzieckiego zegara oryginalnym, polskim, z własnej kolekcji jest piękny, nawet jeżeli autor wygłasza go z przymrużeniem oka. Mój stosunek do dziedzictwa narodowego, a tym niewątpliwie są przedmioty ze zdjęcia jest prosty i wiem co ja bym zrobił. Oczywiście sam fakt uratowania przez pasjonatów najmniejszych nawet części polskich samolotów z września jest czymś wspaniałym i dowodem na to, że warto zaglądać na forum, żeby nacieszyć oczy.

Tu przykład fajnej postawy pasjonata:
http://www.muzeumlotnictwa.pl/aktualnosci_archiwum.php?id=105

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak na marginesie dyskusji, nie ma czegoś takiego jak wskaźniki lotnicze czy samolotowe, są przyrządy pokładowe, tak przynajmniej mnie jako mechanika lotniczego uczono.
Pozdrawiam!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywicie - to przyrzady pokladowe, przepraszam za niescislosc.
Z przyjemnoscia podaruje manometr MLP, nie wiem tylko czy moze uzupelnic jedenastke. Wiem ze silnik p.11c jest czasem uruchamiany i wolalbym zeby sie nie zatarl z powodu niewlasciwego skalowania. Jak widac na lepszym foto jest to max 10kg/cm2.
Powraca wiec pytanie od jakiego samolotu pochodzi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutaj foto fotela RWD-8 pws. Nie wiem kto jest jego wlascicielem ale byloby super gdyby mógl uzupelnic powstajaca w MLP replike

Share this post


Link to post
Share on other sites
Poza tym ok 8-10 lat temu znalazlem w sieci informacje o ocalalym sterze kierunku z RWD-9. Mial sie znajdowac w Hiszpanii. Pochodzi zapewne z jednej z dwóch maszyn o rejestracjach EM-W46 lub EM-W50 (odpowiednio SP-DRA i SP-DRB). Bylo zamieszczone foto, niestety nie natrafilem na ta informacje nigdy potem. Moze ktos cos wie?

Czekam na informacje o nastepnych ocalalych eksponatach, jestem pewien ze jest tego znacznie wiecej!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może trochę edukacji:
MANOMETR
manometr w lotnictwie używa się do mierzenia ciśnienia benzyny i oleju do smarowania silnika. Mechanizm manometru składa się zwykle z elastycz1ej rurki metalowej, wygiętej w kształcie łuku; nieruchomy jej koniec połączony jest giętkim przewodem ze zbiornikiem paliwa lub smarów, drugi - ruchomy porusza za pomocą dźwigni wskazówkę na tarczy z cyframi (ciśnienie w kg na cm2); przy wzroście ciśnienia w zbiorniku rurka wyprostowuje się i odchyla wskazówkę.
MANOMETR OLIWNY
przyrząd wskazujący ciśnienie oliwy (oleju) w zbiorniku.
(wg Mała encyklopedia lotnicza, Warszawa 1938)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moze uda sie odszukac z jakim silnikiem wspólpracowal w/w manometr Gerlach? Byloby milo gdyby byl to Bristol Mercury VS2! :))

@ Woodhaven, widac slabo szukalem, wielkie dzieki za fotki. Czy wiadomo co sie w tej chwili dzieje z lopata smigla i sterem kierunku RWD-9?

Share this post


Link to post
Share on other sites
To są części z płatowca EM-W-46

Grzesiu masz możne zdjęcia z aukcji tego wysokościomierza, nie mogę znaleźć tych zdjęć ani w moim PC ani na O.

Wykopałem kilka tematów z gratami:

http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=657722#903516
http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=658603#927506
http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=403809#410118
http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=503380#512459

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information