Skocz do zawartości

Lotnicze przyrządy pokładowe IIRP


lars71

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 month later...
  • Odpowiedzi 221
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Witam, to mój pierwszy post na forum.

lars71- jeśli chodzi o przydatność dla P.11 to jeśli przyrząd jest sprawny to jak najbardziej. Na zdjęciach które mam pod ręką nie odnalazłem tego przyrządu, a jedynie bliźniaczo podobny tyle że z napisem smar" zamiast olej", ale naturalnie przyrząd służy do tego samego i jest przystosowany do tych samych ciśnień.

Nadwojciech- skąd katalog?

rwd- skąd tablice i reklamy?

MLP?

Jeśli chodzi o oddawanie do muzeów to jeśli chodzi o przyrządy pokładowe problem jest tego rodzaju że trzymając to u siebie i nie pokazując nie powiększamy naszej wiedzy na ten temat. Ja od jakiegoś czasu interesuję się tematem przyrządów które były stosowane na samolotach produkowanych w Polsce w okresie międzywojennym oraz wiedzą na ten temat w naszym kraju (aczkolwiek jak wpadnie mi w ręce coś z okresu późniejszego nie gardzę). Zbieram materiały, zdjęcia, artykuły, pojedyncze informacje. Niestety jeśli ktoś się nie pochwali swoimi zbiorami nie mam zdjęcia tych wyjątkowych okazów w dobrej jakości, nie mówiąc o możliwości wykonania fotografii osobiście czy zwymiarowaniu. A trzeba Wam wiedzieć drodzy trzymający je w ukryciu że niektóre typy (większość?)znamy jedynie z rozmazanych fotografii z powszechnie dostępnych monografii. A te dane to punkt wyjścia zarówno dla kompletowania katalogu" przyrządów stosowanych na polskich samolotach jak i wykonania atrap. Podam kilka zdjęć aby uzmysłowić jaki to wspaniały efekt pięknie wykonana atrapa wsadzona do odrestaurowanej maszyny/zbudowanej repliki. Francuski D.520:

http://photos.caea.info/albums/userpics/10001/moyen_060822_d520_alti.jpg
http://photos.caea.info/albums/userpics/10001/moyen_060822_d520_alti2.jpg

Z mieszaniny powojennych przyrządów osiągnięto prawie kompletny panel replik (może część jest działająca?), do tego czasu może już go uzupełnili:

http://photos.caea.info/albums/userpics/10001/moyen_040501_d520_4.jpg
http://photos.caea.info/albums/userpics/10001/moyen_IMG_5660.JPG

Bo kwestia jest tego rodzaju że ci nieliczni właściciele mają radość z posiadania takich unikalnych przyrządów, ale dla innych to nośnik informacji na temat historii polskiej techniki.

Dlatego jeśli ktoś posiada w swojej kolekcji jakiś przyrząd polski lub zagraniczny prosiłbym o kontakt lub co najmniej fotografię. Wiedzmy że coś takiego się zachowało i w razie potrzeby ludzie zajmujący się historią polskiego lotnictwa niech mają do tego dostęp.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam za post pod postem ale znalazłem w końcu lepsze fotografie tej kabiny D.520. Część przyrządów jest oryginalna a część to atrapy, co widać na fotografii tablicy od tyłu.

http://photos.caea.info/albums/userpics/10001/081129_d520.jpg
http://photos.caea.info/albums/userpics/10001/080921_d520_603_cockpit.jpg
http://photos.caea.info/albums/userpics/10001/081129_d520_4.jpg

cały album: http://photos.caea.info/thumbnails.php?album=6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam
Michal O - mam fotki mojego manometru cisnienia oleju i cisnieniomierza paliwa GERLACH w wiekszej rozdzielczosci, moge przeslac na maila, nie ma problemu. Cieszy mnie ze ktos chce zajac sie katalogowaniem tego typu eksponatów.
Co do mojej deklaracji podarowania ich do MLP zrobie to jak tylko bede w Polsce, mam nadzieje ze juz za pare tygodni. Wszedlem w kontakt z p.dyr Radwanem i jestesmy umówieni na spotkanie. Manometr jest sprawny i zasili kokpit Jedenastki" (w chwili obecnej jest tam atrapa). Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie mam sporo roboty więc nie mogę za często się udzielać ani wymieniać emaile, ale jak skończę to wracam do przyrządów.

mateo68- raczej nie Łoś. Wysokościomierz do 4km więc coś małego. Jest znana fotografia kokpitu R-XIIIG z tym wysokościomierzem.

rwd- wiem co to MLP, MLP?" oznaczało czy ze zbiorów Muzeum ;) Jeszcze niestety nie miałem kiedy pojechać i nie wiem czym dysponują (pan Hoffmann mówił że ciekawe rzeczy mają), dodatkowo przeprowadzka do nowego budynku wiele namieszała.

Nadwojciech- czy posiadasz jeszcze coś ciekawego? Czy byłbyś chętny podzielić się?

lars71- tak, jeśli to możliwe to prosiłbym o fotografie. Email prześlę przez priva. Dzięki.

W poprzednim poście napisałem że proszę o kontakt osoby które posiadają przyrządy. Pomyłka- zbieram wszystko co dotyczy lub może dotyczyć przyrządów na polskich samolotach.

Pozdrawiam
Michał
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziekuje serdecznie za odpowiedź szkoda żeby gdzieś zagubiły się takie rodzynki , chwała ci za to że starasz się zachować to dla przyszłych pokoleń . nawet dla kilku , kilkudziesięciu osób w przyszłości będzie to super pamiątka . pozdrawiam maciek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnosnie tego wysokościomierza to jest do 4km czyli taki sam jak w PZL37 ,jedynie rozkład na cyferblacie jest troche inny , moze to jakaś inna wersja , wcześniejsza , póżniejsza?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba wiem o co Ci chodzi- o wysokościomierz z tablicy pilota? Jeśli tak to tamten wygląda mi na licencję Kollsman'a (licencję gdyż moim zdaniem na zdjęciach widać napis WYSOKOŚĆ" w miejscu gdzie w oryginale było ALTITUDE"). To zupełnie inna konstrukcja, dwuwskazówkowy, przystosowany do odbioru ciśnień z rurki spiętrzeniowej. Zakres podawany w monografii AJ-Press'u to 0-10000m, osobiście nie jestem pewien czy nie 0-5000m.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za info , napisałeś że wysokościomierz z kabiny pikota , czy istniał jeszcze jakiś wysokościomierz?
Tak z ciekawości , ile jest Ci znanych rodzajów wysokościomierzy produkcji Gerlacha?
Znajde gdzieś jakieś zdjęcia polskich przyrządów pokładowych?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, w Łosiu wysokościomierze były jeszcze na stanowisku bombardiera oraz radiotelegrafisty, z tego co widać to są to Gerlachy na licencji Aera do 10km.

Ile jest mi znanych... tak na szybko przejrzałem fotografie to wychodzi ok 6, ale bardzo możliwe że mam więcej, nie mówiąc o tych których zdjęć nie mam.

Gdzie szukać fotografii- monografie samolotów, przedwojenne książki o lotnictwie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
Chcialbym poinformowac, ze zgodnie z moja obietnica zlozona na forum, przyrzady pokladowe GERLACH-WARSZAWA (manometr cisnienia oleju i cisnienia paliwa) zostaly w dniu 2go marca przekazane do MLP w Krakowie na rece p.dyr Radwana. Przy okazji mialem sposobnosc dokladnego przyjrzenia sie kokpitom wszystkich ocalalych polskich platowcow. Na tym tle p11c wypada zdecydowanie najslabiej - wszystkie przyrzady za wyjatkiem busoli to atrapy lub nie oryginalne tymczasowe uzupelnienia. Zostalem zapewniony ze przy okazji najblizszego remontu jedenastki" (konieczna jest wymiana pierscieni na jednym cylindrze) manometr olejowy zostanie zamontowany i wpiety w uklad smarowania. A tak nawiasem mowiac to zarowno p.dyr Radwan jak i pan P.Lopalewski ktory oprowadzal nas po muzeum to wspaniali ludzie, pelni pasji i szczerze oddani lotnictwu. To prawdziwa przyjemnosc miec z nimi do czynienia. Miejmy nadzieje ze kiedys uda sie do-kompletowac kokpit jedynego na swiecie pulawszczaka".
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Po pierwszym wypadzie do MLP.

Manometry od lars'a obfotografowane i zwymiarowane. Jeszcze raz dzięki!

Posiedziałem w bibliotece, różne ciekawe rzeczy znalazłem. Doszedłem dopiero do gdzieś tak 1/4 katalogu instrukcji, więc liczę na więcej.

Czasu na oglądanie muzeum nie miałem, ale szczęśliwie zauważyłem przypadkiem w gablocie... termometr smaru Gerlacha. Załączam fotografię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 4 months later...
W ostatnim odcinku Było nie minęło" pokazano kontroler lotu wz. 1931 (00:12:56):

http://www.tvp.pl/historia/magazyny-historyczne/bylo-nie-minelo/wideo/01102011-1500/5327053

Z tym że dysza Venturi służyła nie- tak jak powiedziano- do podawania ciśnienia do prędkościomierza, lecz do napędu żyroskopu zakrętomierza.

No to mamy potwierdzone dwa kontrolery lotu wz. 1931 w polskich rękach. Oba w bardzo dobrym stanie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie