Hornet Napisano 28 Marzec 2020 Napisano 28 Marzec 2020 Sedco Ekspres....sorry za wprowadzenie Ciebie w błąd i uczestników tego wątku...sprawdziłem skan i kiedy go zrobiłem....i teraz już poprawnie skan z "Ku czci poległych lotników" str.294...pzdr. Cytuj
Sedco Express Napisano 28 Marzec 2020 Napisano 28 Marzec 2020 Odnośnie lotu na holu to na str. 294 w "Ku czci...." jest tylko taka wzmianka: Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 29 Marzec 2020 Napisano 29 Marzec 2020 Ważna informacja. W takim razie datowanie pierwszego polskiego holu za samolotem przesuwamy z roku 1933 na 1932. Szukamy jedynie wyrazistej informacji, kto dokonał pionierskiego polskiego holu? Informacja powyższa jest ciekawa i sporo wnosząca, ale właśnie nie jest wyrazista. Trudno powiedzieć, czy to był właśnie ów hol pionierski, czy tylko Grzeszczyk rozpoczął swój sezon lotniczy w maju '32? Cytuj
Hornet Napisano 30 Marzec 2020 Napisano 30 Marzec 2020 Szukając w starych "SP" lata 1930-333 natrafiłem na felieton o rozbudowie i zmianach szkolenia szybowcowego w tym...o konieczności ustalenia norm prawnych w holowaniu szybowców z roku 1932....autorstwa tu sic. W.Stępniewskiego...czy to ten sam S.Stępniewski??? z opisu fotki??.Jeśli tak...to był publicystą na pewno i to z W-wy....a czy pilotem -to szukam...Pzdr. Cytuj
Hornet Napisano 30 Marzec 2020 Napisano 30 Marzec 2020 Artykuł z "Les Ailes" z dn.25.02.1932 r o naszym szybownictwie...ciekawe bo ponoć coś piszą o holowaniu za samolotem...Grzegorz ukłon w twą stronę....Natomiast osoba p.Stępniewskiego występuje w "SP" z lat 30-tych jako..pilot-instruktor i często odwieczał z ramienia A.Warszawskiego jako ins. szybowcowy ze Sz.Grzeszczykiem- Polichno.... Cytuj
Hornet Napisano 30 Marzec 2020 Napisano 30 Marzec 2020 Michał mialeś rację chodzi o Wiesława-Zenona Stępniewskiego...czy leciał wtedy Komarem???? Nawet skoro przekręcono wtedy jego imię na S...?? Cytuj
Hornet Napisano 30 Marzec 2020 Napisano 30 Marzec 2020 Michał mialeś rację chodzi o Wiesława-Zenona Stępniewskiego...czy leciał wtedy Komarem???? Nawet skoro przekręcono wtedy jego imię na S...?? Cytuj
Hornet Napisano 30 Marzec 2020 Napisano 30 Marzec 2020 Barbapapa potwierdza to wycinek z"SP" z października1931 roku nr.10(84) str.252 Cytuj
Hornet Napisano 30 Marzec 2020 Napisano 30 Marzec 2020 W tym samym numerze str.264.... dokonania amerykańskie... Cytuj
Hornet Napisano 30 Marzec 2020 Napisano 30 Marzec 2020 (edytowane) Wycinek z "SP"1/33 str.18,które rozwiewa chyba wątpliwości kto był prekursorem lotów holowanych szybowców... Edytowane 30 Marzec 2020 przez Hornet Cytuj
Hornet Napisano 30 Marzec 2020 Napisano 30 Marzec 2020 (edytowane) SP-12/33 str.397...podsumowanie prac Sz.Grzeszczyka w locie holowanym za samolotem... Edytowane 30 Marzec 2020 przez Hornet Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 30 Marzec 2020 Napisano 30 Marzec 2020 4 godziny temu, Hornet napisał: ...ukłon w twą stronę... Hłe, hłe, francuskie żony fajne też w lotnictwie. Dziś już jesteśmy wymordowani naszymi home office'ami po 10-12 h pracy, ale małżonka obiecała, że w tym tygodniu mi to przeczyta po polsku, nagram to sobie i zredaguję i wrzucę tutaj. Samego mnie też bardzo ciekawi, jakie PR robiła sobie II RP za granicą na poletku szybowcowym. A ten „M.J. Rozadowski” to chyba raczej będzie Rozwadowski...? Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 30 Marzec 2020 Napisano 30 Marzec 2020 28 minut temu, Hornet napisał: SP-12/33 str.397...podsumowanie prac Sz.Grzeszczyka w locie holowanym za samolotem... Jest w tym wielka mądrość, choć może nie każdy ją rozpoznaje. Bardzo dobrze, że Grzeszczyk zaczynał nad terenami płaskimi. Ja zaczynałem nad trenem pofałdowanym i zalesionym, a efekt tego był taki, że (ćwicząc hol w środku wyjątkowo upalnego lata z temperaturami w słońcu 50+ st. C) doceniałem to, jak musieli latać piloci szybowcowi USAAF w Birmie i dlaczego tam mało kto dolatywał do celu. Jednego lotu na takim wariackim holu bym nie przeżył, gdybym nie zrobił czegoś, co jest - powiedzmy - „w szarej strefie” prawa lotniczego i procedur. Niby nie jest to zakazane, ale zalecane zdecydowanie nie jest. Tylko że to coś ratuje życie i właśnie nad takim terenem i w takich strasznych temperaturach uratowało mi to życie, bo inaczej zderzyłbym się z holownikiem. Dlatego wielka mądrość Grzeszczyka, że zaczynał spokojnie nad płaskim terenem, gdzie sensacji zawsze mniej. Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 30 Marzec 2020 Napisano 30 Marzec 2020 2 godziny temu, Hornet napisał: W tym samym numerze str.264.... dokonania amerykańskie... Jak deklarowałem wcześniej postaram się to jeszcze sprawdzić, bo USmeni boksują się z Übermenschami, kto był pierwszy w tróholu. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 30 Marzec 2020 Napisano 30 Marzec 2020 4 godziny temu, Barbapapa napisał: był 16 październik 1931: Oblot szybowca SG-21 Lwów (pilot Szczepan Grzeszczyk) w locie za samolotem PZL-5 (pilot Jerzy Drzewiecki). Był to pierwszy w Polsce lot wleczony szybowca za samolotem. 2 godziny temu, Hornet napisał: Barbapapa potwierdza to wycinek z"SP" z października1931 roku nr.10(84) str.252 Są jednak kontrowersje tego lotu: szybowiec SG-21 Lwów (pilot Szczepan Grzeszczyk) TAK, ale w locie, może, za samolotem RWD.4 prawdopodobnie na SP-AEY (pilot Jerzy Drzewiecki) – Mokotów. Data wydarzenia 16.10.1931 Polish Aircraft 1893-1939 Jerzy B. Cynk str. 711 Cytuj
bodziu000000 Napisano 31 Marzec 2020 Napisano 31 Marzec 2020 14 godzin temu, Barbapapa napisał: był 16 październik 1931: Oblot szybowca SG-21 Lwów (pilot Szczepan Grzeszczyk) w locie za samolotem PZL-5 (pilot Jerzy Drzewiecki). Był to pierwszy w Polsce lot wleczony szybowca za samolotem. artykuł z października 1931 wspominający o tym wydarzeniu, plus zdjęcia z przygotowań do tego lotu Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 31 Marzec 2020 Napisano 31 Marzec 2020 10 godzin temu, Barbapapa napisał: Zdanie z rzeczonym RWD-4 zaczyna się jednak od słów: "The following day..." i dotyczy (to zdanie) przelotu z Warszawy do Bezmiechowa. Tak, wiem, jednakowoż Jest to pytanie - jaki cudem Jerzy Drzewiecki 16.10.1931 pilotuje PZL.5 z SG-21 tuż następnego dnia pilotuje RWD.4 z SG-21 z Warszawy do Bezmiechowej, w odległości 507 km... pomijam reklamę PZL vs. RWD... http://www.rwd-dwl.net/samoloty/rwd_4/index.htm Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 31 Marzec 2020 Napisano 31 Marzec 2020 Warto przypomnieć, że A. Glass podaje: „...Prototyp SG-21 został zbudowany na zamówienie Ministerstwa Komunikacji na Okęciu w warsztatach Sekcji Lotniczej KMSPW, gdzie w tym czasie razem były budowane szybowce Kocjana i samoloty RWD. Projektowanie i budowa prototypu trwały trzy miesiące. W dniu 16 października 1931 r. S. Grzeszczyk oblatał szybowiec na lotnisku Okęcie w Warszawie na holu za samolotem PZL-5, pilotowanym przez inż. J. Drzewieckiego. Był to zarazem pierwszy w Polsce lot holowany za samolotem. W dniach 17-18 października 1931 r. S. Grzeszczyk wykonał na SG-21 przelot holowany za PZL-5 na trasie Warszawa — Lwów — Bezmiechowa, o długości około 500 km. W trzy dni po oblocie S. Grzeszczyk ustalił na SG-21 pierwszy poważny polski rekord, utrzymując się w powietrzu przez 7 h 52 min 42 s. Następnie w końcu 1931 r. powrócił do Warszawy przez Kraków i Katowice — holowany za samolotem RWD-4...” Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939 A. Glass str. 409 Cytuj
bodziu000000 Napisano 31 Marzec 2020 Napisano 31 Marzec 2020 wrócę na krótko do tematu kolejarzy na szybowcach Cytuj
bodziu000000 Napisano 31 Marzec 2020 Napisano 31 Marzec 2020 parę zdjęć z życia Aeroklubu Katowickiego Cytuj
Hornet Napisano 31 Marzec 2020 Napisano 31 Marzec 2020 Ha,ha Bodziu skany ze Sprawozdań A.śląskiego.... mam takich fotek więcej z pilotami z Muchowca i nie tylko.Z tego samego źródła fotka przerobionego szybowca Staniędy...za sterami ponoć Antoni Pawliczek... okrojone trochę było już w tym wątku..Pzdr. Cytuj
Hornet Napisano 31 Marzec 2020 Napisano 31 Marzec 2020 Bodziu wkleił obiad....ja wklejam ze swoich zbiorów....repetę pod czujnym okiem druha Derengowskiego.... Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.