Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

  Sedco Ekspres....sorry za wprowadzenie Ciebie w błąd i uczestników tego wątku...sprawdziłem skan i kiedy go zrobiłem....i teraz już poprawnie skan z "Ku czci poległych lotników" str.294...pzdr.

Napisano

Ważna informacja.

W takim razie datowanie pierwszego polskiego holu za samolotem przesuwamy z roku 1933 na 1932.

Szukamy jedynie wyrazistej informacji, kto dokonał pionierskiego polskiego holu? Informacja powyższa jest ciekawa i sporo wnosząca, ale właśnie nie jest wyrazista. Trudno powiedzieć, czy to był właśnie ów hol pionierski, czy tylko Grzeszczyk rozpoczął swój sezon lotniczy w maju '32?

Napisano

   Szukając w starych "SP" lata 1930-333 natrafiłem na felieton o rozbudowie i zmianach szkolenia szybowcowego  w tym...o konieczności ustalenia norm  prawnych w holowaniu szybowców z roku 1932....autorstwa tu sic. W.Stępniewskiego...czy to ten sam S.Stępniewski??? z opisu fotki??.Jeśli tak...to był publicystą na pewno i to z W-wy....a czy pilotem -to szukam...Pzdr.

Napisano

  Artykuł z "Les Ailes" z dn.25.02.1932 r o naszym szybownictwie...ciekawe bo ponoć coś piszą o holowaniu za samolotem...Grzegorz ukłon w twą stronę....Natomiast osoba p.Stępniewskiego występuje w "SP" z lat 30-tych jako..pilot-instruktor i często odwieczał z ramienia A.Warszawskiego jako ins. szybowcowy ze Sz.Grzeszczykiem- Polichno....

Les_Ailes___journal_hebdomadaire_[...]_bpt6k6560154z.JPEG

Napisano

  Michał mialeś rację chodzi o Wiesława-Zenona Stępniewskiego...czy leciał wtedy Komarem???? Nawet skoro przekręcono wtedy jego imię na S...??

Napisano

  Michał mialeś rację chodzi o Wiesława-Zenona Stępniewskiego...czy leciał wtedy Komarem???? Nawet skoro przekręcono wtedy jego imię na S...??

Napisano (edytowane)

   Wycinek z "SP"1/33 str.18,które rozwiewa chyba wątpliwości kto był prekursorem lotów holowanych szybowców...

IMG_20200330_212713 SP-33-1 str.18.jpg

Edytowane przez Hornet
Napisano
4 godziny temu, Hornet napisał:

 ...ukłon w twą stronę...

Les_Ailes___journal_hebdomadaire_[...]_bpt6k6560154z.JPEG

Hłe, hłe, francuskie żony fajne też w lotnictwie. Dziś już jesteśmy wymordowani naszymi home office'ami po 10-12 h pracy, ale małżonka obiecała, że w tym tygodniu mi to przeczyta po polsku, nagram to sobie i zredaguję i wrzucę tutaj. Samego mnie też bardzo ciekawi, jakie PR robiła sobie II RP za granicą na poletku szybowcowym.

A ten „M.J. Rozadowski” to chyba raczej będzie Rozwadowski...?

Napisano
28 minut temu, Hornet napisał:

  SP-12/33 str.397...podsumowanie prac Sz.Grzeszczyka w locie holowanym 

za samolotem...

IMG_20200330_210330 SP 12-33 str.397.jpg

Jest w tym wielka mądrość, choć może nie każdy ją rozpoznaje. Bardzo dobrze, że Grzeszczyk zaczynał nad terenami płaskimi. Ja zaczynałem nad trenem pofałdowanym i zalesionym, a efekt tego był taki, że (ćwicząc hol w środku wyjątkowo upalnego lata z temperaturami w słońcu 50+ st. C) doceniałem to, jak musieli latać piloci szybowcowi USAAF w Birmie i dlaczego tam mało kto dolatywał do celu. Jednego lotu na takim wariackim holu bym nie przeżył, gdybym nie zrobił czegoś, co jest - powiedzmy - „w szarej strefie” prawa lotniczego i procedur. Niby nie jest to zakazane, ale zalecane zdecydowanie nie jest. Tylko że to coś ratuje życie i właśnie nad takim terenem i w takich strasznych temperaturach uratowało mi to życie, bo inaczej zderzyłbym się z holownikiem. Dlatego wielka mądrość Grzeszczyka, że zaczynał spokojnie nad płaskim terenem, gdzie sensacji zawsze mniej.

Napisano
2 godziny temu, Hornet napisał:

    W tym samym numerze str.264.... dokonania amerykańskie...

IMG_20200330_201736.jpg

 Jak deklarowałem wcześniej postaram się to jeszcze sprawdzić, bo USmeni boksują się z Übermenschami, kto był pierwszy w tróholu.

Napisano
4 godziny temu, Barbapapa napisał:

był 16 październik 1931:

Oblot szybowca SG-21 Lwów (pilot Szczepan Grzeszczyk) w locie za samolotem PZL-5 (pilot Jerzy Drzewiecki). Był to pierwszy w Polsce lot wleczony szybowca za samolotem.

 

2 godziny temu, Hornet napisał:

  Barbapapa potwierdza to wycinek z"SP" z października1931 roku  nr.10(84) str.252

 

IMG_20200330_201441.jpg

Są jednak kontrowersje tego lotu:

szybowiec SG-21 Lwów (pilot Szczepan Grzeszczyk) TAK, ale w locie, może, za samolotem RWD.4 prawdopodobnie na SP-AEY (pilot Jerzy Drzewiecki) – Mokotów. Data wydarzenia 16.10.1931

 

Polish Aircraft 1893-1939 Jerzy B. Cynk str. 711

11.jpg

Napisano
14 godzin temu, Barbapapa napisał:

był 16 październik 1931:

Oblot szybowca SG-21 Lwów (pilot Szczepan Grzeszczyk) w locie za samolotem PZL-5 (pilot Jerzy Drzewiecki). Był to pierwszy w Polsce lot wleczony szybowca za samolotem.

artykuł z października 1931 wspominający o tym wydarzeniu, plus zdjęcia z przygotowań do tego lotu

9e0fa8d9b617481cce7e1bfb35253f62NConNKHy59yl30G2-4.jpg

9e0fa8d9b617481cce7e1bfb35253f62NConNKHy59yl30G2-5.jpg

Napisano
10 godzin temu, Barbapapa napisał:

Zdanie z rzeczonym RWD-4 zaczyna się jednak od słów: "The following day..." i dotyczy (to zdanie) przelotu z Warszawy do Bezmiechowa.

Tak, wiem, jednakowoż ? Jest to pytanie - jaki cudem Jerzy Drzewiecki 16.10.1931 pilotuje PZL.5 z SG-21 tuż następnego dnia pilotuje RWD.4 z SG-21 z Warszawy do Bezmiechowej, w odległości 507 km... pomijam reklamę PZL vs. RWD...

http://www.rwd-dwl.net/samoloty/rwd_4/index.htm

9.jpg

Napisano

Warto przypomnieć, że A. Glass podaje:

„...Prototyp SG-21 został zbudowany na zamówienie Ministerstwa Komunikacji na Okęciu w warsztatach Sekcji Lotniczej KMSPW, gdzie w tym czasie razem były budowane szybowce Kocjana i samoloty RWD. Projektowanie i budowa prototypu trwały trzy miesiące. W dniu 16 października 1931 r. S. Grzeszczyk oblatał szybowiec na lotnisku Okęcie w Warszawie na holu za samolotem PZL-5, pilotowanym przez inż. J. Drzewieckiego. Był to zarazem pierwszy w Polsce lot holowany za samolotem. W dniach 17-18 października 1931 r. S. Grzeszczyk wykonał na SG-21 przelot holowany za PZL-5 na trasie Warszawa — Lwów — Bezmiechowa, o długości około 500 km. W trzy dni po oblocie S. Grzeszczyk ustalił na SG-21 pierwszy poważny polski rekord, utrzymując się w powietrzu przez 7 h 52 min 42 s. Następnie w końcu 1931 r. powrócił do Warszawy przez Kraków i Katowice — holowany za samolotem RWD-4...”

Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939 A. Glass str. 409

 

Napisano

   Ha,ha Bodziu skany ze Sprawozdań A.śląskiego....  mam takich fotek więcej z pilotami z Muchowca i nie tylko.Z tego samego źródła fotka przerobionego szybowca Staniędy...za sterami ponoć Antoni Pawliczek... okrojone trochę było już w tym wątku..Pzdr.

Modyfikacja Grunau 9 Staniendy.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie