Skocz do zawartości

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939


Rekomendowane odpowiedzi

46 minutes ago, Sedco Express napisał:

Zdjęcie poprzednio zamieszczone.

Szereg szkolnych Morane Saulnier MS 35EP2.

Z prawej strony pod płatem "10-tki" widać zarys dachu z wieżyczką - wskazuje to, że zdjęcie zrobiono na lotnisku OSL w Grudziądzu w latach 1926-27 (okres użytkowania MS-ów w Grudziądzu).

MS -35.png

bardzo dziękuję 😁, takie informacje pomogą mi w opisie życiorysu właściciela zdjęć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.08.2023 o 01:17, otton1 napisał:

Ciekawostka; każdy ze zdjętych oficerów ma inny mundur.

Może Kolega Sedco Express wypowie się na ten temat.

I chyba żaden z nich nie jest lotnikiem (nie należy do personelu latającego).

Samolot

Samolot liniowy (bombowy) Breguet XIXB2. Niestety nie można określić do jakiej eskadry należał. Widoczna jest tylko pierwsza cyfra numeru numeracji pułku "2" (?) . Nie wiemy jaka była litera namalowana na drugim skrzydle. W latach 1925-1932 użytkowano 256 egz. B2 ( w tym także A2) w 11 eskadrach. Sadzę, że jest to lądowanie w przygodnym terenie lub lotnisko polowe (vide wiejska zabudowa w tle ).

Postacie

Dwóch oficerów w mundurach wojsk lotniczych (żółte tzn. jasnoszare na zdjęciu) otoki na czapkach w odróżnieniu od oficera z lewej (otok b.ciemny).

Porucznik pierwszy z prawej - słabo widoczna odznaka lotnicza "gapa". Pilota, obserwatora ?

Oficer (?) w berecie z aparatem fotograficznym w futerale - czy z wojsk lotniczych ? Berety wprowadzono do ubiorów ćwiczebnych i roboczych w lotnictwie w 1936 r. ale wtedy nie było już Bre XIX w eskadrach.

Porucznik z lewej wg mnie "piechociniec" w mocno wypłowiałej kurtce mundurowej.

Być może ten porucznik z tym wojskowym w berecie (też z piechoty) przyjechali na lotnisko samochodem.

Tyle gdybania :-)

Może właścicielka zdjęcia zna więcej szczegółów związanych z postaciami.

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minutes ago, Sedco Express napisał:

Monika napisała:

"...takie informacje pomogą mi w opisie życiorysu właściciela zdjęć".

Gdybym znał  personalia może mógłbym pomóc i udzielić dodatkowych informacji.

kap.pilot obs. Jan Żurkowski 

odsyłam do tematu na forum 

 

Edytowane przez MonikaNJ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podskrzydłowy 29-T

29.thumb.jpg.2446a7e523719fb06958eff586d852e0.jpg

Przy okazji - krój cyfry "2" jest taki sam, jak dwójki pod skrzydłem Bregueta. Ma łagodny, dość regularny górny łuk, a ukośna stopka w dolnej części jest prosta. Krakowskie szablony były podobne, ale stopka była wygięta. Poznański i stoliczny pułk używały szablonów opartych bardziej na prostokącie.
Ta cyfra (pod Breguetem) pasuje mi do szablonów stosowanych w 4. PL. Co - zważywszy  na przebieg służby kpt. Żurkowskiego - nie powinnodziwić

P. Moniko, odezwę się za chwil kilka....

Edytowane przez KayFranz
  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, KayFranz napisał:

Siedzem se na słonecku i dumom.

I z tego dumania wychodzi mi, że pan po lewej jest wielce podobny do inżyniera Augusta Bobka (później Zalewskiego), z kolei pan w kapeluszu - do inżyniera Piotra Tułacza, dyrektora WWS.

H19_A-D.jpg

A.Zalewski - całkiem możliwe.

P.Tułacz - nie. Inne uszy, nos, wąsy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.08.2023 o 16:01, Sedco Express napisał:

P.Tułacz - nie. Inne uszy, nos, wąsy.

Akurat wąsy i broda to wymienne elementy wizażu - wystarczy ostra brzytwa czy żyletka (w tamtych czasach), szast-prast i wąsików czy bródki nie ma. Tak więc ich brak to żaden argument. Operacja odwrotna jest trudniejsza bo wymaga czasu na odrośnięcie ale też jest możliwa. Inna sprawa to przyzwyczajenie do noszenia wąsów czy brody - z tego tak łatwo się nie rezygnuje.

A poniżej wąsaty dyr inż.P.Tułacz.

dyr. inż. Piotr Tułacz..jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Hanriot H-28 SP-AKF (Aeroklub Gdański)

Rejestracja pozwoliła na uzyskanie dalszych info i tak:

-  nr 30.226

- od 1928 r. w 2.PL (Kraków)

- 22.05.1933 do 19.08.1936 w Aeroklubie Gdańskim

Aeroklub Gdański  posiadał także drugiego Hanriota SP-AKG (30.290, w LPW - Lotn.Przysposob.Wojsk.) - 22.05.1933 - 30.01.936 r.

 

 

H-28 na nartach.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie