Jump to content

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939


Recommended Posts

1 godzinę temu, Grzesio napisał:

Lockheed Electra, rejestracja OK - Czechosłowacja.

Statek to Batory, w tekście była mowa o Rumuni, tak wiem OK=Czechosłowacja. Może transport był równocześnie dla dwóch krajów?

Link to comment
Share on other sites

W dniu 10.05.2024 o 12:40, finger66 napisał:

Czy moze ktos wie co to za osoba stoi kolo tego SPAD-a ? 

438164631_122159082212063653_3045877652523446782_n.jpg

SPAD VIIC1

Duże podobieństwo do por.pil. Stanisława Jakubowskiego tylko, że... nie służył on w eskadrach, w których były użytkowane SPADy.

Jeśli to on, to może był z wizytą w jakiejś z tych eskadr, ale to gdybanie :-)

Zrzut ekranu 2024-05-13 103249.png

Link to comment
Share on other sites

On 13.05.2024 o 15:30, Sedco Express napisał:

SPAD VIIC1

Duże podobieństwo do por.pil. Stanisława Jakubowskiego tylko, że... nie służył on w eskadrach, w których były użytkowane SPADy.

Jeśli to on, to może był z wizytą w jakiejś z tych eskadr, ale to gdybanie :-)

Zrzut ekranu 2024-05-13 103249.png

Faktycznie podobienstwo b.duze (ksztalt nosa i brwi oraz pociagly ksztalt twarzy) Sedco Express dzieki za info !

Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, finger66 napisał:

No to nastepny SPAD - Spad XIII i znowu pilot NN moze ktos cos :-) Mam pare takich zagwozdek z samolotami w tle, tylko nie wiem czy wrzucac tu czy do sylwetek lotnikow ?

424624448_122161637414063653_1995015342001298446_n.jpg

Odnośnie powyższego zdjęcia - po lewej stronie ogon Bregueta XIVA2 a w oddali fragment Salmsona IIA2. Salmsony jak i SPADy XIIIC1 były na wyposażeniu 14.EW.  Może ów NN lotnik jest z tej eskadry ?

Proponuję wstawiać zdjęcia z lotnikami do identyfikacji w wątku "sylwetki lotników", gdyż jest to główny temat zdjęcia a opisy samolotów są dodatkowe

Postaram się poszukać bardziej szczegółowo.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
1 hour ago, Sedco Express napisał:

Odnośnie powyższego zdjęcia - po lewej stronie ogon Bregueta XIVA2 a w oddali fragment Salmsona IIA2. Salmsony jak i SPADy XIIIC1 były na wyposażeniu 14.EW.  Może ów NN lotnik jest z tej eskadry ?

Proponuję wstawiać zdjęcia z lotnikami do identyfikacji w wątku "sylwetki lotników", gdyż jest to główny temat zdjęcia a opisy samolotów są dodatkowe

Postaram się poszukać bardziej szczegółowo.

Bosko !!! Oki bede wrzucal do "sylwetki lotników" i dzieki za info o zdjeciu !

Edited by finger66
Link to comment
Share on other sites

17 godzin temu, Sedco Express napisał:

Odnośnie powyższego zdjęcia - po lewej stronie ogon Bregueta XIVA2 a w oddali fragment Salmsona IIA2. Salmsony jak i SPADy XIIIC1 były na wyposażeniu 14.EW. 

Raczej nie jest to samolot z 14.EW - eskadra o takim numerze zawsze była wywiadowczą i nie używała maszyn myśliwskich. Jedyną eskadrą, która używała tak Salmsonów jak i SPAD-ów była eskadra o numerze "18". Najpierw jako 18.Eskadra Wywiadowcza powstała z 580.Eskadry Salmsonówa potem jako 18.Eskadra Myśliwska powstała po połączeniu z 19.Eskadrą myśliwską.

Jednak najprawdopodobniej jest to SPAD z 19.Eskadry Myśliwskiej (dawna francuska Spa.162) a fotografia została zrobiona jesienią 1919 roku na lotnisku Mokotowskim w Warszawie. O czasie wykonania fotografii świadczy fakt statecznika pionowego Bregueta jeszcze z francuskimi barwami. Jest to maszyna z Bre.39 lub Bre.59. Przejmowanie (i przemalowywanie) maszyn z tych eskadr przez polskie lotnictwo miało miejsce jesienią 1919 roku na lotnisku mokotowskim. SPAD-ów ze Spa.162 również. To, że zdjęcie wykonane zostało na lotnisku Mokotowskim świadczą charakterystyczne domy czynszowe wzdłuż ulicy Polnej widoczne między płatami SPAD-a. 

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, otton1 napisał:

Raczej nie jest to samolot z 14.EW - eskadra o takim numerze zawsze była wywiadowczą i nie używała maszyn myśliwskich. Jedyną eskadrą, która używała tak Salmsonów jak i SPAD-ów była eskadra o numerze "18". Najpierw jako 18.Eskadra Wywiadowcza powstała z 580.Eskadry Salmsonówa potem jako 18.Eskadra Myśliwska powstała po połączeniu z 19.Eskadrą myśliwską.

Jednak najprawdopodobniej jest to SPAD z 19.Eskadry Myśliwskiej (dawna francuska Spa.162) a fotografia została zrobiona jesienią 1919 roku na lotnisku Mokotowskim w Warszawie. O czasie wykonania fotografii świadczy fakt statecznika pionowego Bregueta jeszcze z francuskimi barwami. Jest to maszyna z Bre.39 lub Bre.59. Przejmowanie (i przemalowywanie) maszyn z tych eskadr przez polskie lotnictwo miało miejsce jesienią 1919 roku na lotnisku mokotowskim. SPAD-ów ze Spa.162 również. To, że zdjęcie wykonane zostało na lotnisku Mokotowskim świadczą charakterystyczne domy czynszowe wzdłuż ulicy Polnej widoczne między płatami SPAD-a. 

Też uważam, że to Mokotów.

Odnośnie SPAD,ów :

- w 14.EW były to 4 egz. - po wojnie polsko-bolszewickiej znajdowały się w Grudziądzu (potem w 2.PL w Krakowie)

- w 1.EW był 1 egz. 

i były jeszcze w 7.EM

Odnośnie datowania - nie może to być 1919 r. bo SPADy XIIIC1 (pierwsza część samolotów z Francji) do Warszawy dotarły dopiero jesienią 1920 r. i weszły wtedy na wyposażenie 19.EM.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 17.05.2024 o 08:59, Sedco Express napisał:

SPADy XIIIC1 (pierwsza część samolotów z Francji) do Warszawy dotarły dopiero jesienią 1920 r. i weszły wtedy na wyposażenie 19.EM.

Jeżeli to jesień 1920 to skąd na zdjęciu Salmson? Te samoloty zostały wycofane z użytkowania do lipca 1920.

A może to jednak SPAD VIIC1?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information