Skocz do zawartości

Zdjęcia naszych samolotów w latach 1920- 1939


Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, Grzesio napisał:

Lockheed Electra, rejestracja OK - Czechosłowacja.

Statek to Batory, w tekście była mowa o Rumuni, tak wiem OK=Czechosłowacja. Może transport był równocześnie dla dwóch krajów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.05.2024 o 12:40, finger66 napisał:

Czy moze ktos wie co to za osoba stoi kolo tego SPAD-a ? 

438164631_122159082212063653_3045877652523446782_n.jpg

SPAD VIIC1

Duże podobieństwo do por.pil. Stanisława Jakubowskiego tylko, że... nie służył on w eskadrach, w których były użytkowane SPADy.

Jeśli to on, to może był z wizytą w jakiejś z tych eskadr, ale to gdybanie :-)

Zrzut ekranu 2024-05-13 103249.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 13.05.2024 o 15:30, Sedco Express napisał:

SPAD VIIC1

Duże podobieństwo do por.pil. Stanisława Jakubowskiego tylko, że... nie służył on w eskadrach, w których były użytkowane SPADy.

Jeśli to on, to może był z wizytą w jakiejś z tych eskadr, ale to gdybanie :-)

Zrzut ekranu 2024-05-13 103249.png

Faktycznie podobienstwo b.duze (ksztalt nosa i brwi oraz pociagly ksztalt twarzy) Sedco Express dzieki za info !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, finger66 napisał:

No to nastepny SPAD - Spad XIII i znowu pilot NN moze ktos cos :-) Mam pare takich zagwozdek z samolotami w tle, tylko nie wiem czy wrzucac tu czy do sylwetek lotnikow ?

424624448_122161637414063653_1995015342001298446_n.jpg

Odnośnie powyższego zdjęcia - po lewej stronie ogon Bregueta XIVA2 a w oddali fragment Salmsona IIA2. Salmsony jak i SPADy XIIIC1 były na wyposażeniu 14.EW.  Może ów NN lotnik jest z tej eskadry ?

Proponuję wstawiać zdjęcia z lotnikami do identyfikacji w wątku "sylwetki lotników", gdyż jest to główny temat zdjęcia a opisy samolotów są dodatkowe

Postaram się poszukać bardziej szczegółowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)
1 hour ago, Sedco Express napisał:

Odnośnie powyższego zdjęcia - po lewej stronie ogon Bregueta XIVA2 a w oddali fragment Salmsona IIA2. Salmsony jak i SPADy XIIIC1 były na wyposażeniu 14.EW.  Może ów NN lotnik jest z tej eskadry ?

Proponuję wstawiać zdjęcia z lotnikami do identyfikacji w wątku "sylwetki lotników", gdyż jest to główny temat zdjęcia a opisy samolotów są dodatkowe

Postaram się poszukać bardziej szczegółowo.

Bosko !!! Oki bede wrzucal do "sylwetki lotników" i dzieki za info o zdjeciu !

Edytowane przez finger66
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Sedco Express napisał:

Odnośnie powyższego zdjęcia - po lewej stronie ogon Bregueta XIVA2 a w oddali fragment Salmsona IIA2. Salmsony jak i SPADy XIIIC1 były na wyposażeniu 14.EW. 

Raczej nie jest to samolot z 14.EW - eskadra o takim numerze zawsze była wywiadowczą i nie używała maszyn myśliwskich. Jedyną eskadrą, która używała tak Salmsonów jak i SPAD-ów była eskadra o numerze "18". Najpierw jako 18.Eskadra Wywiadowcza powstała z 580.Eskadry Salmsonówa potem jako 18.Eskadra Myśliwska powstała po połączeniu z 19.Eskadrą myśliwską.

Jednak najprawdopodobniej jest to SPAD z 19.Eskadry Myśliwskiej (dawna francuska Spa.162) a fotografia została zrobiona jesienią 1919 roku na lotnisku Mokotowskim w Warszawie. O czasie wykonania fotografii świadczy fakt statecznika pionowego Bregueta jeszcze z francuskimi barwami. Jest to maszyna z Bre.39 lub Bre.59. Przejmowanie (i przemalowywanie) maszyn z tych eskadr przez polskie lotnictwo miało miejsce jesienią 1919 roku na lotnisku mokotowskim. SPAD-ów ze Spa.162 również. To, że zdjęcie wykonane zostało na lotnisku Mokotowskim świadczą charakterystyczne domy czynszowe wzdłuż ulicy Polnej widoczne między płatami SPAD-a. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, otton1 napisał:

Raczej nie jest to samolot z 14.EW - eskadra o takim numerze zawsze była wywiadowczą i nie używała maszyn myśliwskich. Jedyną eskadrą, która używała tak Salmsonów jak i SPAD-ów była eskadra o numerze "18". Najpierw jako 18.Eskadra Wywiadowcza powstała z 580.Eskadry Salmsonówa potem jako 18.Eskadra Myśliwska powstała po połączeniu z 19.Eskadrą myśliwską.

Jednak najprawdopodobniej jest to SPAD z 19.Eskadry Myśliwskiej (dawna francuska Spa.162) a fotografia została zrobiona jesienią 1919 roku na lotnisku Mokotowskim w Warszawie. O czasie wykonania fotografii świadczy fakt statecznika pionowego Bregueta jeszcze z francuskimi barwami. Jest to maszyna z Bre.39 lub Bre.59. Przejmowanie (i przemalowywanie) maszyn z tych eskadr przez polskie lotnictwo miało miejsce jesienią 1919 roku na lotnisku mokotowskim. SPAD-ów ze Spa.162 również. To, że zdjęcie wykonane zostało na lotnisku Mokotowskim świadczą charakterystyczne domy czynszowe wzdłuż ulicy Polnej widoczne między płatami SPAD-a. 

Też uważam, że to Mokotów.

Odnośnie SPAD,ów :

- w 14.EW były to 4 egz. - po wojnie polsko-bolszewickiej znajdowały się w Grudziądzu (potem w 2.PL w Krakowie)

- w 1.EW był 1 egz. 

i były jeszcze w 7.EM

Odnośnie datowania - nie może to być 1919 r. bo SPADy XIIIC1 (pierwsza część samolotów z Francji) do Warszawy dotarły dopiero jesienią 1920 r. i weszły wtedy na wyposażenie 19.EM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.05.2024 o 08:59, Sedco Express napisał:

SPADy XIIIC1 (pierwsza część samolotów z Francji) do Warszawy dotarły dopiero jesienią 1920 r. i weszły wtedy na wyposażenie 19.EM.

Jeżeli to jesień 1920 to skąd na zdjęciu Salmson? Te samoloty zostały wycofane z użytkowania do lipca 1920.

A może to jednak SPAD VIIC1?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
On 14.10.2022 o 01:01, Koloman napisał:

Nie, raczej tylko ładowany na wagon w Skrzybowcach bo to duża stacja kolejowa w rejonie Grodna a zdobyty został gdzie indziej. To maszyna należąca do któregoś z Flieger Abteilung (o numeracji powyżej 400) należącego do Freikorps Grenzschutz Ost. Te oddziały tworzone były na początku 1919 roku na różnych lotniskach niemieckich i przerzucane w rejon nadbałtycki dla wsparcia walczących tam oddziałów niemieckich a także nowopowstających państw nadbałtyckich. Na fotografii lotnicy z oddziału Freikorps Grenschutz Ost (spcjalna naszywka na rękawie) utworzonego w 1919 roku w Thorn (Toruniu). Generalnie mało znana ale fascynująca historia działań lotniczych po listopadzie 1918 roku. Kapitulacja na Zachodzie nie oznaczała przerwania walk na Wschodzie a wręcz ich intensyfikację.

Foto-1919-Freikorps-Flieger-Orden-Grenzschutz-Ost-Thorn.jpg

Wiem, że piszę po bardzo długim czasie od wstawienia tego zdjęcia, ale mam pytanie - czy autor wpisu ma może dostęp do jego pełnej wersji? Czy tylko ten wycinek? Ewentualnie czy jest szansa na podanie jego źródła? Bardzo mnie ono zainteresowało, zależałoby mi, żeby w miarę możliwości zobaczyć całość. Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź i pomoc :) Pozdrawiam, Maciej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie