Skocz do zawartości

MON planuje kupić wagony dla wojska. Z przedziałem dowódcy i szafką na broń


Rekomendowane odpowiedzi

http://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2017-08-05/mon-planuje-kupic-wagony-dla-wojska-z-przedzialem-dowodcy-i-szafka-na-bron/

MON planuje kupić wagony dla wojska. Z przedziałem dowódcy i szafką na broń

Spółka PKP Intercity sformułowała wstępne zapytanie do producentów dotyczące ośmiu wagonów specjalnych na potrzeby wojska. W dwóch z nich uwzględniono między innymi "przedział dowódcy oraz "przedział narad z aneksem kuchennym, a także szafkę na broń - ustalił portal rynek-kolejowy.pl.

Spółka PKP Intercity chce ustalić u producentów, jakie są możliwości dostawy takich wagonów i jakie ceny osiąga taki tabor.

Każdy z sześciu bezprzedziałowych wagonów drugiej klasy powinien pomieścić 72 osoby na miejscach siedzących. W dwóch pozostałych miałoby się znaleźć m.in. 25 miejsc leżących w przedziałach sypialnych, a także przedział dla dowódcy oraz gabinet narad.

W szczegółach zapytania PKP Intercity precyzuje też, że producent powinien uzyskać zgodę na wjazd składu do niemal wszystkich europejskich krajów o standardowym rozstawie szyn 1435 mm. Szerszy rozstaw szyn obowiązuje m.in. w Hiszpanii i Portugalii.

Informację o wstępnym rozeznaniu rynku potwierdziła spółka PKP Intercity w informacji zamieszczonej na Twitterze.

"Wśród zadań PKP Intercity są także zadania realizowane na rzecz Sił Zbrojnych i Sił Sojuszniczych. Zgodnie ze sformułowanymi przez MON oczekiwaniami zostało przygotowane zapytanie, pozwalające rozpoznać rynek w zakresie dostawy 8 wagonów specjalnych na potrzeby wojska - napisał administrator konta na Twitterze."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
Od niemalże miesiąca PKP Intercity szuka producenta specjalnych wagonów dla MON. Od początku było wiadomo, że do przetargu nie stanie polska PESA. Okazuje się też, że składów wyposażonych w szafki na broń, kuchnie i niezależne zasilanie, nie chce zbudować czterech innych producentów.

PKP na początku sierpnia zwróciło się do producentów z prośbą o sprawdzenie, czy będą w stanie sprostać niezwykłemu zamówieniu MON. Resort chce kupić osiem specjalnych wagonów pasażerskich.

Jak już pisaliśmy w money.pl, konstrukcje mają być dalekie od standardowych. Mają mieć klimatyzację, szafki na broń i niezależne zasilanie do lodówek, oświetlenia, ogrzewania. Zaplanowano też w nich przedział narad z dodatkowym wyposażeniem.

W wagonach ma być też zainstalowany system audiowizualny z monitorami LCD, nagłośnieniem, czytnikami kart i portami USB. Pytanie tylko, czy ktoś będzie w stanie sprostać oczekiwaniom resortu obrony?

Zapytaliśmy o to PKP Intercity S.A. Okazało się, że na zapytanie wysłane do sześciu potencjalnych wykonawców, odpowiedzi nadesłały zaledwie cztery firmy.

- Dwie były negatywne (brak propozycji). Informacje nadesłane przez pozostałe dwie firmy zawierają zastrzeżenia w stosunku do ujętych w zapytaniu założeń. Ze względu na dane zawarte w przesłanych informacjach, zostały one objęte klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa - mówi money.pl Agnieszka Serbeńska, rzeczni PKP Intercity.

Nie wiadomo więc, jak szybko wyłoniony zostanie potencjalny wykonawca. Wydaje się, że to dość kłopotliwe zamówienie skoro z sześciu firm tylko dwie podjęły rozmowy. Niemalże od początku wiadomo, jak już pisaliśmy w money.pl, że czołowy polski producent z tego sektora - firma PESA - nie będzie budowała tych składów.

Szefostwo resortu jednak pewnie szybko z nich nie zrezygnuje, bo jak poinformowało nas biuro prasowe MON: ” polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich a jedynie wypożycza je od narodowych spółek kolejowych istnieje zatem potrzeba zakupu własnego taboru pasażerskiego na potrzeby Sił Zbrojnych” - czytamy w oświadczeniu w tej sprawie.

Zamówienie nie zaskakuje zresztą tylko producentów, ale też i ekspertów wojskowych. Tym bardziej że w NATO redukuje się koszty logistyki jak to tylko możliwe. Dowodem na to jest lotniczy transport ciężkiego sprzętu. NATO w Europie ma tylko jedną taką jednostkę wielonarodową stacjonującą na Węgrzech, która obsługuje wszystkie armie.

Wszystko dlatego, żeby członkowie paktu nie tracili pieniędzy na zakupy własnych samolotów, skoro mogą korzystać ze wspólnych maszyn. W przypadku wagonów rzecz mogłaby wyglądać analogicznie.

Po co wojskowym wagony na własność, za które MON będzie musiał zapłacić co najmniej 34 mln zł( tyle kosztowałoby 8 zwykłych wagonów pasażerskich), skoro może je wypożyczać od PKP?

http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pkp-intercity-przetarg-nowe-pociagi-wagony,166,0,2359462.html
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
W ogłoszeniu czytamy m.in., że wagony mają spełniać wymagania w zakresie eksploatacji po sieciach Polski, Czech, Słowacji, Węgier i Rumunii (a więc już nie całej Europy)" - no jak to? A jak nasze wojska będą już pod Moskwą? Przydały by się wagony dowódcze z przestawnymi wózkami na szeroki tor...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/mon-wagony-specjalne-potrzebne-do-poprawy-standardu-i-potencjalu-przerzutu-wojsk-84830.html

MON wyjaśnia zamówienie na wagony i zapowiada kolejne, na platformy

Pod koniec miesiąca PKP Intercity ma otworzyć oferty w przetargu na wagony do przewozu wojska. Jak tłumaczy Ministerstwo Obrony Narodowej, wagony niezbędne do zwiększenia zdolności operacyjnych transportu kolejowego Sił Zbrojnych RP, celem wdrożenia w życie postanowień szczytu NATO w Warszawie.
Przed miesiącem PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę ośmiu wagonów osobowych specjalnych na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Zamówienie zostało poprzedzone dialogiem technicznym, który jednak wywołał wątpliwości u producentów. Z najbardziej kontrowersyjnych wymagań dotyczących uzyskania dopuszczenia do eksploatacji w prawie całej Europie ostatecznie zrezygnowano.

O to zamówienie już wcześniej pytaliśmy Ministerstwo Obrony Narodowej. - Ponieważ polskie wojsko nie posiada swoich wagonów, zarówno towarowych, jak i pasażerskich a jedynie wypożycza je od narodowych spółek kolejowych istnieje zatem potrzeba zakupu własnego taboru pasażerskiego na potrzeby Sił Zbrojnych – stwierdził w odpowiedzi na nasze pytania resort. Teraz, w odpowiedzi na interpelację posła Nowoczesnej Radosława Lubczyka sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki udzielił szerszej informacji o zamówieniu.

Wojsko zamówi też 70 platform

Jak informuje zastępca Antoniego Macierewicza, Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej (SZ RP) korzystają z transportu kolejowego, ponieważ "charakteryzuje się on największą zdolnością przewozów masowych, spośród wszystkich rodzajów transportu lądowego. Jak podaje, roczna liczba wojskowych transportów kolejowych, uruchamianych na potrzeby SZ RP w ruchu krajowym wynosi ok. 120 – 180 pociągów (3 000 – 4 000 wagonów). Natomiast w komunikacji międzynarodowej wojsko wykorzystuje ok. 3 – 8 transportów (50 – 160 wagonów). - Siły zbrojne innych państw Sojuszu NATO również używają transportu kolejowego do lądowego przemieszczania wojsk - zaznacza Kownacki.

Pozyskanie ośmiu wagonów pasażerskich jest planowane w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych RP (PPPO). Koszty tego działania (które według oceny PKP Intercity wyniosą 64 mln zł) zostały ujęte w PPPO na lata 2018-2019. Jak podaje wiceminister, nie będzie to jedyne zamówienie. - W związku z brakiem na wyposażeniu spółek PKP wagonów platform do przewozu ciężkiego sprzętu wojskowego o masie powyżej 60 ton, Siły Zbrojne RP zgłosiły potrzebę pozyskania 70 wagonów platform o nośności do 70 ton - informuje.

Nie planują wozić VIP-ów

Zdaniem ministerstwa, zamówienia uzupełnią braki oraz poprawią zdolności operacyjne wojska, szczególnie w aspekcie możliwości szybkiego przerzutu Grup Bojowych NATO i UE oraz Sił VJTF (Very High Readiness Joint Task Force - tzw. Szpica NATO - przyp. JM), wyposażonych w ciężki sprzęt wojskowy, np. czołgi. - Nie bez znaczenia jest również poprawa standardu przewozu żołnierzy - dodaje informując, że podniesienie zdolności przerzutu wojsk było jednym z postanowień szczytu NATO w Warszawie, a poprawa zdolności transportowych jest realizowana również w obszarze transportu drogowego; jednak ze względu na ograniczenia infrastruktury drogowej (ograniczona nośność obiektów inżynieryjnych) ciężki sprzęt wojskowy planuje się przemieszczać głównie transportem kolejowym.

- Pragnę zapewnić, że realizacja przewozu żołnierzy planowanymi do pozyskania wagonami nowego typu nie będzie miała wpływu na transport kolejowy w Polsce. Ponadto należy wyjaśnić, że Siły Zbrojne RP, planując pozyskanie wagonów do przewozu żołnierzy, nie rozważały ich użycia do przewozu najważniejszych osób w państwie oraz posłów - kończy wiceminister.

Jak jeżdżą żołnierze?

W ubiegłym miesiącu duże zainteresowanie wzbudził opublikowany na portalu Youtube film z sierpniowego transportu wojska koleją. Jak czytamy w opisie, prowadzony lokomotywą ST43-365 pociąg wojskowy z Warszawy do Leszna Górnego po postoju na stacji Żukowice nie był w stanie podjechać pod wzniesienie i utknął w okolicach budynku stacyjnego. - Po 40 minutach na pomoc z Głogowa przyjechała klasyczna SM42, która na wiele się nie zdała. Pociąg co prawda drgnął do przodu, ale już po kilku kilometrach a w okolicy stacji Nielubia po raz kolejny utknął w trawie. Po morderczej walce maszyn - ST43-365 i SM42-967 na popychu oraz mechanika posypującego piachem cm po cm torów eszelon dotarł do Kłobuczyna - opisuje autor. Na filmie słychać też żołnierzy jednoznacznie wyrażąjących swoje niezadowolenie z warunków przewozu."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-jednak-zamawia-wagony-dla-wojska-85800.html

Nie było ofert w przetargu PKP Intercity na wagony dla wojska

Żaden producent nie wystartował w przetargu PKP Intercity na wagony specjalne do przewozu wojska, ogłoszonym na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej.
Przetarg poprzedziło zapytanie rynkowe PKP IC, ogłoszone w sierpniu (o tym pisaliśmy tutaj). Producenci taboru stwierdzili, że nie są w stanie w pełni zrealizować takiego zamówienia, głównie ze względu na życzenie uzyskania homologacji w wielu krajach. Nie zniechęciło to MON i PKP Intercity. W listopadzie PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę ośmiu wagonów osobowych specjalnych do przewozu osób na potrzeby Sił Zbrojnych RP – tylu, ile było we wcześniejszym zapytaniu ofertowym.

Przedmiotem zamówienia była dostawa 6 wagonów bezprzedziałowych specjalnych 2. klasy do przewozu żołnierzy oraz 2 wagonów przedziałowych specjalnych 2. klasy do przewozu konwoju. MON bardzo obniżył swoje wymagania w zakresie podróżowania po Europie. Wagony muszą posiadać zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu zgodnego z TSI oraz dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań krajowych w zakresie eksploatacji po sieciach Polski, Czech, Słowacji, Węgier oraz Rumunii. Więcej na temat specyfikacji można przeczytać tutaj.

W grudniu sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki udzielił szerszej informacji o zamówieniu. Zapowiedział też próbę pozyskania 70 wagonów platform o nośności do 70 ton. Zdaniem wiceministra zamówienie uzupełnią braki oraz poprawią zdolności operacyjne wojska, szczególnie w aspekcie możliwości szybkiego przerzutu Grup Bojowych NATO i UE oraz Sił VJTF (Very High Readiness Joint Task Force – tzw. Szpica NATO – przyp. JM), wyposażonych w ciężki sprzęt wojskowy, np. czołgi.

Okazuje się, że zamówienie wagonów specjalnych nie będzie proste. W przetargu PKP Intercity nie wpłynęła bowiem żadna oferta. Wczoraj zakończono ich przyjmowanie."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Branża kolejowa jak widać dużo lepiej wie, co to jest „battlefield interdiction” niż „specjaliści” pisowskiego MON. Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie się brał za sprzęt, który na wojnie pożyje godzinę, może dwie.

Niech dalej polskim MON rządzą starcy wraz z zafascynowanymi nimi 20-latkami to doczekamy się przetargów na biedki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

apowiedział też próbę pozyskania 70 wagonów platform o nośności do 70 ton"

Po co? PKP Cargo dysponuje około 2500 szt. platform serii Smms, 80 szt. Slmmps (oba typy o granicy obciążenia 60 t, a także ponad 800 szt. Samms o granicy obciążenia 90 t. Mało?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co?" Bjar_1 jak możesz takie pytanie zadawać !!!! ??? Nie wiesz???? Jako baza pod budowę pociągu pancernego. Albo trzech - Lech, Jaroslaw i Antoni :)
Zaraz jeszcze przetarg MON oglosi na budowe lokomotyw parowych - coby wstac z kolan i się od energii uniezależnić :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...
A gdzie wagony dla koni? Skoro nasi politycy [wszystkich opcji] wzywają do wojny z Rosją, a to co najlepszego w naszej armii to Reprezentacyjny Szwadron Kawalerii - to jak go dowieziemy pod Moskwę? Wagony powinny oczywiście posiadać uchwyty na lance i stojaki na szable.

No i oczywiście powinniśmy zamówić pociąg pancerny - moja propozycja nazwy to Marszałek Antoni". Załoga oczywiście będzie się składała ze specjalsów z WOT. To, że oni walczą tylko w jeden weekend w miesiącu? To chyba można jakoś obejść, np płacąc im za dwa kwartały z góry?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie