Skocz do zawartości

Polskie pociągi szpitalne i sanitarne


wa1aw

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 month later...

Z uwagą przeczytałam temat. Cieszy, że ktoś się tym zajął, bo mam wrażenie, że temat służb medycznych na wojnach jest marginalizowany. Interesuje mnie jeden dwukrotny komendant pociągów sanitarnych-kpt lek. Posiadam trochę informacji na temat tych dwóch pociągów z jego dokumentów, więc może na coś się przydadzą. 

Wojna polsko- bolszewicka: komendant pociągu sanitarnego nr 4 (warszawski). Od 01.12.1920 do  czasu likwidacji pociągu  tj  01. 08 1921. Dnia 1 marca 1920 PS 4 miał miejsce postoju w Tarnowie. W innym dokumencie pociąg oznaczony jako 11/4 lub 4/11
Kampania wrześniowa- komendant PS nr 63, ostrzelanego przez Niemców dnia 18 września 1939. Komendant był ranny w tym dniu,  trafił do niemieckiej niewoli (nie mam pojęcia gdzie to było, więc jakby ktoś wiedział, to byłabym wdzięczna).  Komendant był kapitanem w rezerwie przed wrześniem 39- tj nie był zawodowym wojskowym. 
Zdjęć pociągów nie mam, ale mam pieczątkę z 1920 PS nr 4. 
 

image.png

Edytowane przez Baisa
  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Zdjęcie z NAC, przedstawiające pociąg z wagonem angielskiej budowy było już prezentowane w tym temacie. Tym razem uzupełniam je o wpis pochodzący ze strony http://www.krajoznawcy.info.pl/druzba-32394 :

Na marginesie trzeba przypomnieć, że po trzęsieniu ziemi w 1928 r., które miało epicentrum w miejscowości Czirpan (Чирпан) grzebiąc w gruzach wiele istnień ludzkich, z Polski pojechał do Bułgarii specjalny pociąg sanitarny, wyposażony nawet w aparaturę rentgenowską. Powstały dwa szpitale wojskowe. W Czirpan Polacy zbudowali w 1928 r. i wyposażyli szpital okręgowy, nazwany „Bratnia Polska”. Szpital istnieje do dzisiaj, choć tej nazwy już nie nosi.

Pociąg ratunkowy z wagonem angielskim.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz najważniejsze. Nasz temat zaczął się wpisem na temat pociągu sanitarnego numer 66. Na stronie Wirtualnego Muzeum Pielęgniarstwa Polskiego (http://www.wmpp.org.pl/pl/wzorce-osobowe/aleksandra-dąmbska.html) znalazłem informację, że pani Aleksandra Dąmbska w 1939 roku została zmobilizowana jako pielęgniarka w tm pociągu. Niezwykle ciekawe informacje na temat P.S.66 można przeczytać na prezentowanej stronie z artykułem pani Heleny Matogi. Dzięki tym informacjom wiemy już, że pociąg zanim został przejęty przez Niemców, został zbombardowany w Samborze. Artykuł wnosi także wiele innych, cennych informacji.

 

 

2-dambska.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Bodziu z całym szacunkiem ale wagony obrony przeciwgazowej z pociągami sanitarnymi nie miały za wiele wspólnego, może tylko to że zapewne na ich "pokładzie" znajdowały się instrukcje oraz środki medyczno-sanitarne pozwalające pokazać w jaki sposób neutralizować skutki porażenia bojowymi środkami chemicznymi. Wagony opgaz. były jeżdżącymi po kraju "gabinetami" instruktażowymi mającymi uświadamiać i szkolić z zakresu obrony przed użyciem gazów bojowych i zapewne nie przewidywano ich użycia na czas "W".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W nawiązaniu do wpisu z dnia 1 Marzec 2016 napisałem, że:

Na grupowym zdjęciu poniżej pociągu sanitarnego, widoczni są ochotnicy amerykańscy w Warszawie (wrzesień 1919 r).
Od lewej, pierwszy rząd: Shrewsbury, Noble, Crawford, Kelly; od lewej, tylny rząd: Clark, Fauntleroy, Cooper, Corsi.

Tymczasem według źródła "https://theaviationist.com/2018/02/16/polish-air-forces-100th-anniversary-part-ii-kosciuszko-squadron-american-aviators-in-the-polish-soviet-war/" do Warszawy tym pociągiem przybyli:

the group arrived in Warsaw travelling by train. It included: Lt. George M. Crawford, Lt. Kenneth Shrewsbury, Cpt. Edward Corsi, Lt. Edwin Noble, Cpt. Arthur Kelly and Carl Clark.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tymczasem, dla znawców tematu stawiam tezę, że nasze pociągi 16, 34 i US6703 to jest ten sam pociąg. Jego historia jest taka, że przywiózł on do Warszawy amerykańskich pilotów i potem (data nieznana), w ramach demobilizacji został przekazany Polakom. Ten wniosek potwierdza przypuszczenie, że zostało nam przekazane więcej składów niż wynika to ze statystyk pułkownika Gilchrista.

P.S.16.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
W dniu 26.05.2019 o 20:46, wa1aw napisał:

Tymczasem, dla znawców tematu stawiam tezę, że nasze pociągi 16, 34 i US6703 to jest ten sam pociąg. Jego historia jest taka, że przywiózł on do Warszawy amerykańskich pilotów i potem (data nieznana), w ramach demobilizacji został przekazany Polakom. Ten wniosek potwierdza przypuszczenie, że zostało nam przekazane więcej składów niż wynika to ze statystyk pułkownika Gilchrista.

P.S.16.JPG

Ten pociąg sanitarny nr.16 opisywany jest czasami jako dar uniwersytetu poznańskiego

p sanit przez uniwersytet poznanski.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie