Woodhaven Napisano 19 Kwiecień 2013 Share Napisano 19 Kwiecień 2013 Dzięki współpracy podjętej z Laboratorium Zaawansowanych Technik Pomiarów Geometrycznych Zakładu Metrologii i Inżynierii Jakości Politechniki Warszawskiej oraz Grupą Rekonstrukcyjną Grzbiet.pl wykonano dokumentację odtworzeniową niektórych elementów czołgu Renault FT. Serdecznie dziękujemy za wspieranie remontu pojazdu, który nie mógłby być prowadzony bez użycia najnowocześniejszych technologii pomiarowych. Poniżej film z prac przy rekonstrukcji układu napędowego.http://www.youtube.com/watch?v=_NDkRfh6tAk&feature=youtu.be Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek_+_Praga Napisano 22 Kwiecień 2013 Share Napisano 22 Kwiecień 2013 Nieco tytułem uzupełnienia powyższego filmu garść informacji o technice pomiaru i stanie zaawansowania prac – tak na wczorajszy wieczór. http://grzbiet.pl/blog/renault-ft-17/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek_+_Praga Napisano 23 Kwiecień 2013 Share Napisano 23 Kwiecień 2013 Dzień dobry Załączone poniżej fotografię przedstawiają poszczególne elementy FT-17 które skanowaliśmy 9 i 10 kwietnia. Już poskładane w jedną całość i przygotowane do modelowania bryłowego. Trochę ciekawostek geometrycznych wyszło podczas prac, głównie z ogniwem gąsienicy i otworami mocującymi pokrywy boczne do kadłuba czołgu, świadczących (moim zdaniem) o nieplanowanym przez konstruktorów sposobie obciążenia tych elementów.Dobrze widać na fotkach stopień zniszczenia poszczególnych elementów. Na stronie zrobiłem opis procesu – jest nieco uproszczony ale przynajmniej można się łatwo zorientować co maszyna robi w trakcie skanowania i jak to się potem obrabia aby wyszła jedna całość. Jest też nieco więcej zdjęć tego etapu prac. Tak wymodelowane pliki są obecnie podstawią do budowy modelu CAD, w trakcie której „naprawimy” to zostało zniszczone. Gotowe modele oczywiście pokażę.Pozdrawiam TomekPierwsza fotka - obudowa prawej przekładni bocznej - część od strony pancerza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek_+_Praga Napisano 23 Kwiecień 2013 Share Napisano 23 Kwiecień 2013 Ta sama obudowa w widoku od pancerza. Skaner precyzyjnie oddał korozję elementu i aż szkoda, że przy modelowaniu bryłowym fakturka zniknie:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek_+_Praga Napisano 23 Kwiecień 2013 Share Napisano 23 Kwiecień 2013 Obudowa przekładni bocznej (prawej) od strony silnika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek_+_Praga Napisano 23 Kwiecień 2013 Share Napisano 23 Kwiecień 2013 Górna pokrywa skrzyni biegów i obraz jej destrukcji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek_+_Praga Napisano 23 Kwiecień 2013 Share Napisano 23 Kwiecień 2013 W innym ujęciu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek_+_Praga Napisano 23 Kwiecień 2013 Share Napisano 23 Kwiecień 2013 Gąska w widoku na spodnią część. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek_+_Praga Napisano 23 Kwiecień 2013 Share Napisano 23 Kwiecień 2013 I gąska od strony wewnętrznej - ten element będzie (na co wszystko wskazuje) najtrudniejszy do poprawnego wymodelowania. Jest po prostu bardzo krzywy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PATRON Napisano 23 Kwiecień 2013 Share Napisano 23 Kwiecień 2013 ja wszystko rozumiem, tylko czemu te pomiary mają służyć? odtworzeniu części? wykonaniu modeli odlewniczych, realizacji zgrubnego modelowania3d, wykonaniu złożenia konstrukcyjnego w solidzie, stworzeniu dokumentacji uszkodzeń, realizacji przejściówki? tak z ciekawości pytam bez złośliwości, żeby nikt nie podejrzewał...pozdr Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek_+_Praga Napisano 24 Kwiecień 2013 Share Napisano 24 Kwiecień 2013 Główny cel to wykonanie nowych elementów. Bez nich FT-17 nie pojedzie o własnych siłach.Robimy dokumentacje techniczną tego co jest, odtwarzając to co zostało zniszczone. Jaka zostanie przyjęta technologia wykonania tych elementów - tego nie wiem, ale na bazie tej dokumentacji droga jest otwarta na każde techniczne rozwiązanie. pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czarek Napisano 24 Kwiecień 2013 Share Napisano 24 Kwiecień 2013 a może to do nadspawania się przyda?było gdzieś o takim odtwarzaniu części że na podstawie takich skanów uzupełnia się czymś a'la spawarka sterowana komputerowo brakujące części danego elementu, bo przecież nie jest to zabawa dla dobrej zabawy?też tak bez złośliwości żadnej pytam:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Dąbrowski Napisano 24 Kwiecień 2013 Share Napisano 24 Kwiecień 2013 A te skanowanie to za free czy w koszty remontu idzie? Bo za te pieniędze to by można jednak coś dokupic. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek_+_Praga Napisano 24 Kwiecień 2013 Share Napisano 24 Kwiecień 2013 Nie mam jeszcze regulaminowych 20 postów więc odpowiedzi czekają na zatwierdzenie i dopiero po jakimś czasie od napisania wskakują. Przepraszam za powstałe z tego tytułu zamieszanie. Wracając do tematu - wybór technologii wykonania tych elementów pozostaje w gestii MPTW. Moim zdaniem w grę powinno wchodzić odlewanie a następnie obróbka skrawaniem, ale za słaby jestem technologicznie aby oceniać możliwości wykonania tych elementów jedynie przez skrawanie. To powinien ocenić ktoś kto zna technologię i umie policzyć koszty wykonania. Co do prób naprawiania tych elementów kwestie są dwie:- ich stopień zniszczenia - ryzyko związane z korozją międzykrystaliczną stopu aluminium".W przypadku obudowy prawej przekładni, faktycznie można poszukać techniki naprawy - uszkodzenie nie jest bardzo poważne. Brakuje 2 szpilek i fragmentu pokrywy.Kłopot jest z całą obudową lewej przekładni - praktycznie nie istnieje - widać to dobrze na zdjęciach z rozbierania czołgu.Górna pokrywa obudowy skrzyni biegów - również jest mocno zniszczona. Brakuje praktycznie całego tyłu i mocowania poprzeczki" w górnej części. Co do zakupu części - o realności takiego przedsięwzięcia nie wypowiem się bo nie znam rynku i nie wiem co można dostać do FT-17 i w jakiej cenie. Proszę tylko zwrócić uwagę na zasygnalizowaną wcześniej sprawę korozji międzykrystalicznej stopu aluminium" użytego prawie 100 lat temu do wykonania tych elementów siłowych. Nie ma gwarancji, że pozyskane elementy będą miały odpowiednią wytrzymałość. Nie chodzi tu o wytrzymałość do statycznego pokazywania czołgu (bo to można zrobić i na tych podzespołach które ma obecnie) tylko o przywrócenie go do jazdy o własnych siłach. 18 maja podczas Nocy Muzeów w MPTW kustosz muzeum wygłosi referat o stanie prac nad rekonstrukcją FT-17. Zapewne będzie też szansa porozmawiać o wszystkich aspektach związanych z renowacją.Będzie też można zobaczyć sam proces skanowania bo wraz z Laboratorium Zaawansowanych Technik Pomiarowych PW będziemy (tzn ekipa z grzbiet.pl) na miejscu wykonywać pomiary dolnej obudowy skrzyni biegów i obudowy dźwigni zmiany biegów.pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Czarek Napisano 3 Czerwiec 2013 Share Napisano 3 Czerwiec 2013 udało się coś przez miesiąc ruszyć w sprawie 17? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Landszaft Napisano 3 Czerwiec 2013 Share Napisano 3 Czerwiec 2013 Tomek-+-Praga Co do zakupu oryginalnych podzespołów części blach itd. Jakoś nie widzę chęci współpracy z poszukiwaczami którzy posiadają elementy do tego pojazdu. Przykład MBP która cały czas podawała jakie elementy poszukuje był nie tylko na oficjalnej stronie MBP ale także na innych forach współpracujących z MBP. Tak samo zobaczmy jak odbudowywał Lameryt RSO i jego prośby o części i detale które potrzebuje oraz stałe informowanie poszukiwaczy o postępach. Tu nic takiego nie ma. Raczej MWP dotnie wszystkie brakujące części i nie będzie się pieściło aby pozyskać oryginalne podzespoły czy opancerzenie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek_+_Praga Napisano 14 Czerwiec 2013 Share Napisano 14 Czerwiec 2013 Landszaft - w kwestii pytań o zakupu oryginalnych detali czy też pozyskania ich w inny sposób absolutnie nie jestem właściwym adresatem. Nie jestem pracownikiem MWP.Moja praca jest wynikiem chęci pomocy (bo bardzo lubię technikę w każdej postaci) i możliwości technicznych jakie mam (technika pomiarowa). No i może również z faktu, że czasem nie tylko można margać ale też trzeba rękawy podwinąć.. (choć o FAMO cały czas pamiętam.. wrr)We wcześniejszym wpisie przedstawiłem opinię o ryzyku korozji międzykrystalicznej odlewanych elementów z aluminium", nawet jeśli są kompletne i bez śladów użytkowania. Konkluzja była taka, że jeśli FT-17 ma jeździć o własnych siłach (w oryginalnym układzie napędowym) to odlewane elementy trzeba wykonać od nowa a nie myśleć o kupowaniu oryginałów. Wychodząc przed szereg powiem, że badania składu chemicznego aluminium" (zwłaszcza przekładni bocznych) potwierdzają wspomniane ryzyko. Co do brakujących innych elementów - nie mój zakres działań. W ramach prac wykonałem też (już gotowe w CAD) model gąski. FT-17 co prawda ma komplet gąsek ale ich stan techniczny jest słaby. Nie mam na myśli przestrzelin, ale ogólnego pokręcenia. Moim zdaniem (choć nie jestem specjalistą) konstrukcja układu jezdnego FT-17 powodowała takie niesymetryczne obciążenie gąsek, że w trakcie eksploatacji robiło się z nich śmigło". Jak zakończę całość modeli i znajdę chwilę to przygotuję prezentacje nałożonego modelu na stan faktyczny. Obstawiam, że to ten właśnie fakt jest powodem chęci wykonania nowych gąsek przez MWP. Teraz lub w przyszłości.Na marginesie - z Twojego wpisu wnioskuję, że stawiasz komunikację MBP jako wzór. Zgadzam się z tym w 100%. Powiem więcej, za całokształt pracy jak jest wykonana w Poznaniu czapki z głów i kurz przed butami załogi wymiatać!!! Bardzo doceniam ICH pracę (i wszystkich innych osób prowadzących renowację zabytków), bo wiem ile jest zachodu, trudu i przeszkód przy każdej renowacji.Czarek - mogę odpowiedzieć jedynie przez pryzmat własnego podwórka" - działo się i to bardzo intensywnie. W trakcie nocy muzeów pomierzyłem brakujące elementy. A w wolnych" od pracy zawodowej chwilach zrobiłem modele CAD 70% mierzonych elementów. Potrzebuję jeszcze chwilę" i komplet dokumentacji przekażę do MWP.Co do innych prac jakie były prowadzone przy FT-17 - mam nadzieję, że MWP zda relację, bo działo się trochę, ale (patrz wyżej) nie jestem właściwą osobą aby o tym pisać.pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
clower Napisano 2 Sierpień 2013 Share Napisano 2 Sierpień 2013 Halo, halo... można poprosić jakieś informacje z postępu prac.Dzieje się coś? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
osyjan Napisano 2 Sierpień 2013 Share Napisano 2 Sierpień 2013 Mi się o uszy obiło, że w ramach łatania dziury budżetowej sprzedano tę renówkę na złom ;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
macvsog Napisano 2 Sierpień 2013 Share Napisano 2 Sierpień 2013 W najnowszym numerze Nowej Techniki Wojskowej jest art. na ten temat... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 3 Sierpień 2013 Share Napisano 3 Sierpień 2013 http://www.youtube.com/watch?v=OHlETOh59ic Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skyluke Napisano 3 Sierpień 2013 Share Napisano 3 Sierpień 2013 Z MWP zazwyczaj na forum tylko podśmiechujki i zgryźliwe komentarze a tu proszę. Robił ktoś w PL podczas renowacji sprzętu analizy chemiczne stali i pełną dokumentację 3D ?? (przede wszystkim w sektorze publicznym) A tu pełen profesjonalizm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jacek Dąbrowski Napisano 4 Sierpień 2013 Share Napisano 4 Sierpień 2013 No , zwłaszcza profesjonalnie dokonali analizy fragmentu silnika. No cudotwórcy poprostu (tak koło 3 min filmu). Czyli dla MWP nie istnieją rzeczy niemożliwe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 5 Sierpień 2013 Share Napisano 5 Sierpień 2013 Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej ukazującej zakres oraz przebieg prac remontowych i badawczych realizowanych w Projekcie „Renault FT-17”. Przepraszamy za obecny brak materiału fotograficznego, który z uwagi na natłok prac remontowych nie jest umieszczany na bieżąco. Postaramy się jak najszybciej uzupełnić tę lukę.http://ft-17.org/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Woodhaven Napisano 6 Sierpień 2013 Share Napisano 6 Sierpień 2013 Malowanie czołgu Renault FT-17 wspiera firma WB Electronic. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.