Skocz do zawartości

Remont FT-17 [tylko merytorycznie i na temat]


balans

Rekomendowane odpowiedzi

Dzięki współpracy podjętej z Laboratorium Zaawansowanych Technik Pomiarów Geometrycznych Zakładu Metrologii i Inżynierii Jakości Politechniki Warszawskiej oraz Grupą Rekonstrukcyjną Grzbiet.pl wykonano dokumentację odtworzeniową niektórych elementów czołgu Renault FT. Serdecznie dziękujemy za wspieranie remontu pojazdu, który nie mógłby być prowadzony bez użycia najnowocześniejszych technologii pomiarowych. Poniżej film z prac przy rekonstrukcji układu napędowego.
http://www.youtube.com/watch?v=_NDkRfh6tAk&feature=youtu.be
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 204
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Dzień dobry

Załączone poniżej fotografię przedstawiają poszczególne elementy FT-17 które skanowaliśmy 9 i 10 kwietnia. Już poskładane w jedną całość i przygotowane do modelowania bryłowego.
Trochę ciekawostek geometrycznych wyszło podczas prac, głównie z ogniwem gąsienicy i otworami mocującymi pokrywy boczne do kadłuba czołgu, świadczących (moim zdaniem) o nieplanowanym przez konstruktorów sposobie obciążenia tych elementów.

Dobrze widać na fotkach stopień zniszczenia poszczególnych elementów.

Na stronie zrobiłem opis procesu – jest nieco uproszczony ale przynajmniej można się łatwo zorientować co maszyna robi w trakcie skanowania i jak to się potem obrabia aby wyszła jedna całość. Jest też nieco więcej zdjęć tego etapu prac.
Tak wymodelowane pliki są obecnie podstawią do budowy modelu CAD, w trakcie której „naprawimy” to zostało zniszczone.
Gotowe modele oczywiście pokażę.

Pozdrawiam

Tomek


Pierwsza fotka - obudowa prawej przekładni bocznej - część od strony pancerza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja wszystko rozumiem, tylko czemu te pomiary mają służyć?
odtworzeniu części? wykonaniu modeli odlewniczych, realizacji zgrubnego modelowania3d, wykonaniu złożenia konstrukcyjnego w solidzie, stworzeniu dokumentacji uszkodzeń, realizacji przejściówki? tak z ciekawości pytam bez złośliwości, żeby nikt nie podejrzewał...

pozdr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Główny cel to wykonanie nowych elementów. Bez nich FT-17 nie pojedzie o własnych siłach.
Robimy dokumentacje techniczną tego co jest, odtwarzając to co zostało zniszczone.
Jaka zostanie przyjęta technologia wykonania tych elementów - tego nie wiem, ale na bazie tej dokumentacji droga jest otwarta na każde techniczne rozwiązanie.

pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a może to do nadspawania się przyda?było gdzieś o takim odtwarzaniu części że na podstawie takich skanów uzupełnia się czymś a'la spawarka sterowana komputerowo brakujące części danego elementu, bo przecież nie jest to zabawa dla dobrej zabawy?też tak bez złośliwości żadnej pytam:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam jeszcze regulaminowych 20 postów więc odpowiedzi czekają na zatwierdzenie i dopiero po jakimś czasie od napisania wskakują. Przepraszam za powstałe z tego tytułu zamieszanie.

Wracając do tematu - wybór technologii wykonania tych elementów pozostaje w gestii MPTW.
Moim zdaniem w grę powinno wchodzić odlewanie a następnie obróbka skrawaniem, ale za słaby jestem technologicznie aby oceniać możliwości wykonania tych elementów jedynie przez skrawanie. To powinien ocenić ktoś kto zna technologię i umie policzyć koszty wykonania.

Co do prób naprawiania tych elementów kwestie są dwie:
- ich stopień zniszczenia
- ryzyko związane z korozją międzykrystaliczną stopu aluminium".

W przypadku obudowy prawej przekładni, faktycznie można poszukać techniki naprawy - uszkodzenie nie jest bardzo poważne. Brakuje 2 szpilek i fragmentu pokrywy.

Kłopot jest z całą obudową lewej przekładni - praktycznie nie istnieje - widać to dobrze na zdjęciach z rozbierania czołgu.

Górna pokrywa obudowy skrzyni biegów - również jest mocno zniszczona. Brakuje praktycznie całego tyłu i mocowania poprzeczki" w górnej części.

Co do zakupu części - o realności takiego przedsięwzięcia nie wypowiem się bo nie znam rynku i nie wiem co można dostać do FT-17 i w jakiej cenie.
Proszę tylko zwrócić uwagę na zasygnalizowaną wcześniej sprawę korozji międzykrystalicznej stopu aluminium" użytego prawie 100 lat temu do wykonania tych elementów siłowych.
Nie ma gwarancji, że pozyskane elementy będą miały odpowiednią wytrzymałość. Nie chodzi tu o wytrzymałość do statycznego pokazywania czołgu (bo to można zrobić i na tych podzespołach które ma obecnie) tylko o przywrócenie go do jazdy o własnych siłach.

18 maja podczas Nocy Muzeów w MPTW kustosz muzeum wygłosi referat o stanie prac nad rekonstrukcją FT-17. Zapewne będzie też szansa porozmawiać o wszystkich aspektach związanych z renowacją.
Będzie też można zobaczyć sam proces skanowania bo wraz z Laboratorium Zaawansowanych Technik Pomiarowych PW będziemy (tzn ekipa z grzbiet.pl) na miejscu wykonywać pomiary dolnej obudowy skrzyni biegów i obudowy dźwigni zmiany biegów.

pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
Tomek-+-Praga Co do zakupu oryginalnych podzespołów części blach itd. Jakoś nie widzę chęci współpracy z poszukiwaczami którzy posiadają elementy do tego pojazdu. Przykład MBP która cały czas podawała jakie elementy poszukuje był nie tylko na
oficjalnej stronie MBP ale także na innych forach współpracujących z MBP. Tak samo zobaczmy jak odbudowywał Lameryt RSO i jego prośby o części i detale które potrzebuje oraz stałe informowanie poszukiwaczy o postępach. Tu nic takiego nie ma. Raczej MWP dotnie wszystkie brakujące części i nie będzie się pieściło aby pozyskać oryginalne podzespoły czy opancerzenie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Landszaft - w kwestii pytań o zakupu oryginalnych detali czy też pozyskania ich w inny sposób absolutnie nie jestem właściwym adresatem. Nie jestem pracownikiem MWP.
Moja praca jest wynikiem chęci pomocy (bo bardzo lubię technikę w każdej postaci) i możliwości technicznych jakie mam (technika pomiarowa).
No i może również z faktu, że czasem nie tylko można margać ale też trzeba rękawy podwinąć.. (choć o FAMO cały czas pamiętam.. wrr)

We wcześniejszym wpisie przedstawiłem opinię o ryzyku korozji międzykrystalicznej odlewanych elementów z aluminium", nawet jeśli są kompletne i bez śladów użytkowania.
Konkluzja była taka, że jeśli FT-17 ma jeździć o własnych siłach (w oryginalnym układzie napędowym) to odlewane elementy trzeba wykonać od nowa a nie myśleć o kupowaniu oryginałów.
Wychodząc przed szereg powiem, że badania składu chemicznego aluminium" (zwłaszcza przekładni bocznych) potwierdzają wspomniane ryzyko.

Co do brakujących innych elementów - nie mój zakres działań.

W ramach prac wykonałem też (już gotowe w CAD) model gąski. FT-17 co prawda ma komplet gąsek ale ich stan techniczny jest słaby. Nie mam na myśli przestrzelin, ale ogólnego pokręcenia. Moim zdaniem (choć nie jestem specjalistą) konstrukcja układu jezdnego FT-17 powodowała takie niesymetryczne obciążenie gąsek, że w trakcie eksploatacji robiło się z nich śmigło". Jak zakończę całość modeli i znajdę chwilę to przygotuję prezentacje nałożonego modelu na stan faktyczny.
Obstawiam, że to ten właśnie fakt jest powodem chęci wykonania nowych gąsek przez MWP. Teraz lub w przyszłości.


Na marginesie - z Twojego wpisu wnioskuję, że stawiasz komunikację MBP jako wzór. Zgadzam się z tym w 100%. Powiem więcej, za całokształt pracy jak jest wykonana w Poznaniu czapki z głów i kurz przed butami załogi wymiatać!!!
Bardzo doceniam ICH pracę (i wszystkich innych osób prowadzących renowację zabytków), bo wiem ile jest zachodu, trudu i przeszkód przy każdej renowacji.


Czarek - mogę odpowiedzieć jedynie przez pryzmat własnego podwórka" - działo się i to bardzo intensywnie. W trakcie nocy muzeów pomierzyłem brakujące elementy. A w wolnych" od pracy zawodowej chwilach zrobiłem modele CAD 70% mierzonych elementów. Potrzebuję jeszcze chwilę" i komplet dokumentacji przekażę do MWP.


Co do innych prac jakie były prowadzone przy FT-17 - mam nadzieję, że MWP zda relację, bo działo się trochę, ale (patrz wyżej) nie jestem właściwą osobą aby o tym pisać.

pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
Z MWP zazwyczaj na forum tylko podśmiechujki i zgryźliwe komentarze a tu proszę. Robił ktoś w PL podczas renowacji sprzętu analizy chemiczne stali i pełną dokumentację 3D ?? (przede wszystkim w sektorze publicznym)
A tu pełen profesjonalizm.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej ukazującej zakres oraz przebieg prac remontowych i badawczych realizowanych w Projekcie „Renault FT-17”. Przepraszamy za obecny brak materiału fotograficznego, który z uwagi na natłok prac remontowych nie jest umieszczany na bieżąco. Postaramy się jak najszybciej uzupełnić tę lukę.

http://ft-17.org/
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie