Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • 0
janek_toruń

Do czego to służyło ? PLot ?

Question

Witam serdecznie.

Zastanawiłem się ostatnio od jakiego typu broni są te postumenta - wydaje mi się że to coś z obrony przciwlotniczej.

Czy może ktoś to spotkał gdzieś na swoim terenie?
Moze to cywilne instalacje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

wymiary caBej pByty betonowej to 400 cm x 400 cmm
i wszystko zabudowane tymi murkami jak na zdj ponizej
postaram sie jeszcze narysowac szkic takiej budowli i rozmieszczenie ich wzgledem siebie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kazik -->
Y-Peiler miał moim zdaniem większy rozstaw. Na tym zdjęciu z Babich podstawy są stosunkowo blisko siebie, a Y-Peilery znalezione w sieci (np. ten na fotce) zdają się mieć dłuższy bok bazy, i to sporo dłuższy.

Za tym, że nie jest to Y-Peiler przemawiają także to, że służyły one do lokalizowania myśliwców i były w gestii Luftwaffe, a zatem nie było potrzeby stawiania ich akurat nad samym brzegiem morza. Z kolei lokalizacja jest idealna dla jakiś urządzeń Kriegsmarine.

pozdr,M

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Witam Wszystkich,

Pomimo, że dyskusja trwa już dość długu dopiero wczoraj znalazłem tę stronę – lepiej późno niż wcale.
Chciałbym dorzucić swoje trzy grosze w temacie podstaw pod niemieckie przeciwlotnicze kanony.
Janek_toruń i Jack61 opublikowali zdjęcia cylindrycznych podstaw znalezionych na swoim terenie. Są raczej identyczne jak te w Krakowie i doszliście do wniosku, iż to podstawy pod 2 cm Flakvierlinga. Wszystko jest OK. Beavisto i Mietek napisali, że coś podobnego było w Gdańsku na wzgórzu za Placem Zebrań Ludowych jednak nikt nie pokazał zdjęcia.
Jak wygląda ta gdańska podstawa możecie zobaczyć na moich fotkach. Faktycznie jest podobna ale widoczne są różnice – uskok jest nieco mniejszy, a i sam “cylinder” niższy (nie wiem jednak jak głęboko siedzi w ziemi). Na zdjęciach podstaw z Krakowa wyraźnie widać, że “cylinder” jest na betonowym fundamencie. Możliwe, że podobnie jest w Toruniu i Wrocławiu.
No ale nie o to mi chodzi. Jak już napisałem ta gdańska podstawa jest trochę inna więc mam pytanie do Janek_toruń i Jack61 – czy przypadkiem pomierzyliście swoje podstawy ? Jaka jest średnica śrub, pierścienia śrubunku i odległość pomiędzy poszczególnymi szpilkami ? Znając te parametry będzie można jednoznacznie stwierdzić czy mamy do czynienia z podstawą nieco innej konstrukcji ale pod to samo czy też w Gdańsku jest zupełnie coś innego.

Ta podstawa na wzgórzu za Placem Zebrań Ludowych jest samotnikiem, złaziłem ten teren dokładnie ale innych nie znalazłem. Z tego też powodu nie utożsamiałem jej dotąd z podstawą pod działo plot lecz raczej z jakimś reflektorem czy też małym artyleryjskim Wurzburgiem – zaraz obok jest spory, mocno zarośnięty dołek który od biedy mógłbybyć kiedyś ziemianką dla obsługi. Nie wykluczałem też opcji, że jest to fundament jakiegoś punktu nawigacyjnego lub czegoś równie banalnego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efes, o 10,5 cm możesz zapomnieć ! Twoje podstawy to po jakimś flaczku 20 mm, no może 37 mm. Raczej nic większego tam nie stało.
Tych 8 śrub na Twoim stanowisku po prostu by 105-tki nie utrzymało. Armaty 10,5 cm mocowano zupełnie inaczej. Najpierw powstawała betonowa podstawa. Z własnych obserwacji mogę stwierdzić, że w tym temacie była okropna niekonsekwencja. Podstawy przybierały różne formy – od stosunkowo niewielkich ośmiokątów o 4 bokach długości 90 cm i 4 długości 90 cm, poprzez foremne ośmiokąty o długości boku np. 190 cm do kręgów różnej średnicy ale obligujących w granicach 5 m. Podstawy miały też bardzo różne formy środkowego „dołka” zawierającego rury odwodnienia i okablowania.
Wspólną cechą wszystkich było umieszczenie 12 śrub na wieńcu o średnicy 130 cm. Odstęp pomiędzy śrubami to 33,5 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Parararam!!! Mój 300. zalogowany post... :-)
Przejrzałem właśnie trochę fotek Flaków ortsfestów 8,8-12,8 cm i taka refleksja mi się nasuwa - otóż nie były one montowane bezpośrednio do fundamentu, ale, jakby to skolokwializować, do przejściówki. Zarówno 10,5 cm Flak (o), jak i 12,8 cm Flak (o) miały łoża dolne, pomijając wszelkie szczegóły, niewiększe od centralnej kolumny łoża czteroogonowego, czyli o średnicy niewiele ponad pół metra - natomiast na stanowiskach przykręcane były (bodaj 12 śrubami, ale ledwo to widać) do okrągłej stalowej płyty, o średnicy zewnętrznej jak najbardziej ponad 130 cm, zamocowanej 12 śrubami do fundamentu - wygląda, że jest ona tej samej średnicy dla obydwu typów. Ma to jeszcze jedną podstawową zaletę - fundament dla dział byłby wtedy standardowy i zmieniając typ działa nie było potrzeby jego wypruwania - a pamiętajmy, że Flakturmy na przykład przeszły od 10,5 cm Flak, poprzez 12,8 cm Flak 40 do 12,8 cm Flkzwilling 40. Uważam więc, że 12 śrub na kole o średnicy 130 cm to był standardowy sposób montażu każdego ciężkiego flaku, na którym to fundamencie kładziono dopiero płytę dopasowaną do konkretnego typu działa.
Natomiast ciekawostka znajduje się w artykule Perzyka w AW nr 3 i 6 - jest tam fotka niewielkiego żelbetowego fundamentu z 8 śrubami w grupach po dwie, zidentyfikowanego jako 2 cm Flakvierling 38 - nie wiem, na ile to przypadek, ale tak łączone były kolumny 8,8 cm Flak L/56 z czteroogonową podstawą. Natomiast stacjonarny 8,8 cm Flak miał też 8 śrub, ale rozmieszczonych równomiernie. Tyle, że z reguły holowane 8,8 cm Flaki L/56 stawiano na stanowiskach, nawet ufortyfikowanych, w całości.
Ale mamy i kwiatek w drugą stronę - broniącą w 1945 roku Reichstagu baterię 8,8 cm Flaków 37 przerobionych ze stacjonarnych na przewoźne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Następnie na tych śrubach mocowano stalową obręcz średnicy 138 cm stanowiącą właściwą podstawę armaty. Na obręczy było kolejnych 12 śrub nieco mniejszej średnicy. Taki wieniec miał 88 cm średnicy, a odstęp pomiędzy poszczególnymi szpilkami wynosił 23 cm. Do tych śrub przykręcana była dolna część kolumny armaty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ten model ze stronki http://home.online.no/~la8ak/k56.htm
bardzo duze podobienstwo.

Do Kazik:
Co do identyfikacji tych podstaw to nie ja tylko Przemek pefu@pertus.com.pl powinien cos wiecej wiedziec.

Do Beaviso:
Podstawe o duzych rozmiarach z duza iloscia śrubunków widziałem w opuszczonej jednostce w Sobieszewie i nijak nie moge jej zidentyfikowac.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

No Efes, widzę że bedę musiał jeszcze pożyć w niewiedzy, mam nadzieję, że to jakoś zniosę :-))
Jeśli możesz to przynajmniej napisz w jakim to jest województwie. A może masz fotki ??
A obok są dwie 88-tki i dla porównania amerykański 90 mm.

Alkali

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na podstawach niektórych baterii zachował się nawet fragment tej dolnej części. Widać ktoś albo miał problemy z odkręceniem śrub albo preferował palnik ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

O, a tutaj dokładnie widać fragment dolnej części kolumny armaty, który zachował się na zdjęciu powyżej.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W Gdańksu były/są takowe. Jeden na szczycie góry na fortach (usunięte w czasie budowy krzyża). Drugie (a może dwa - nie pamiętam), były (i chyba są) w lesie powyżej Placu Zebrań Ludowych. Mówiąc szczerze, to myślałem że powojenne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i to już koniec „wykładu”. A może ktoś widział u siebie takiego cudaka ?? Ma 24 śruby średnicy takiej samej jak szpilki większego wieńca na podstawach 105-tek ale średnica całego wieńca to 108 cm, a odstęp pomiędzy śrubami wynosi tylko 14 cm.

Alkali

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bardzo ciekawe spostrzeżenie z tymi przejściówkami"!
Spójrz proszę na fotkę Flaka 10.5 cm, którą zamieściłem kilkanaście postów wyżej (kolorowa, współczesna) - wyraźnie widać tam kolumnę armaty przytwierdzoną właśnie do takiej płyty-przejściówki, a tę dopiero do podłoża chyba 12 śrubami. Jak pisałem w innym poście to faktycznie było 130 cm.

Ale nie wszystko wygląda tak kolorowo - co powiesz na cokoły z podwójnym pierścieniem śrub (na oko 2x12)? (Gdynia-Kolibki, najprawdop. 12.8 cm)
link [strona Kazika]: http://free.of.pl/x/xzn/nowe/kolibki/foto/7.htm

Ale już 10.5 cm (Rumia-Markowiec) - faktycznie 12 śrub.
http://free.of.pl/x/xzn/kolor/ost/rum2_ram.htm
http://free.of.pl/x/xzn/kolor/ost/markowiec4.htm

pozdr,M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie,

Opisaliście już Koledzy wiele różnych podstaw pod niemieckie pelotki ale czy ktokolwiek widział u siebie taką podstawę lub potrafi zidentyfikować co na niej stało ?
Jest na bazie foremnego ośmioboku, a jej parametry są następujące :
- średnica zewnętrznego pierścienia (12 szpilek) – 109 cm
- odstęp pomiędzy szpilkami - 26 cm
- średnica wewnętrznego pierścienia (8 szpilek) – 90 cm
- odstęp pomiędzy szpilkami – 34 cm
- średnica wnęki na śrubunek – 147 cm
- głębokość wnęki – 12 cm
- długość jednej krawędzi ośmioboku – 165 cm
- „rozpiętość” całej podstawy – 407 cm
Zwróćcie uwagę, że przy wewnętrznym pierścieniu są dwa dodatkowe bolce bez gwintu, a na zewnętrz wnęki śrub jest w betonie 6 małych otworów.
W składzie tej baterii – na 99,9 % należącej do Luftwaffe – jest 6 takich podstaw.

A więc ktokolwiek widział, ktokolwiek wie !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Naostatnim zdj wdać jakby po zamontowaniu obreczy wszystko było jeszcze raz oblane betonem ????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z kolei intuicyjnie, to te podstawy wydają się być bardziej flakowe niż reflektorowe. No i właściwie po co reflektorom byłaby potrzebna aż tak stabilna podstawa..?

A przedwczoraj znalazłem jeszcze coś takiego >>
Ale wydaje mi się, że pochodzenie militarne tego kwietnika byłoby już zbyt mocno naciągane.. (w szczerym polu, sztuk: 1, okolice Iłży)

W ogóle zagadka tych postumentów zaczyna powoli przypominać tajemnicę kręgów zbożowych... Może za wszystkim stoją Oni? Wystarczy tylko poczytać Superexpres" i okaże się, że wszyscy już od dawna wiedzą co to za o-kręgi ...

... Czym są, skąd przybywają, itd.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czy słyszeliście coś może na temat innych radarów w okolicach Trójmiasta? Przecież tak dużo znajduje się tu niemieckich stanowisk Flak. W Świnoujściu posiadały one wsparcie stacji radarowych, a u nas?
W sprawie tych podstaw w Babich Dołach poznęcam się nieco nad Przemkiem :)
Co do wielośrubunkowych podstaw - zamieszcam fotki - może ktoś inny będzie w stanie pomóc w sprawie rodzaju działa montowanego na takim śrubunku

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do Jack61 :

Gdzie we Wrocławiu są te pozostałości, które pokazałeś na fotkach puszczonych na forum 28 grudnia ? Albo inaczej, skoro trwasz na stanowisku, że to pozostałości niemieckich instalacji radarowych to jak z tego miejsca daleko do Sołtysowic ????


Do Kolegów z Torunia :

Czy przypadkiem wiecie jak obecnie nazywa się miejscowość, która „za Niemca” nosiła nazwę Birklau ??? To gdzieś w pobliżu Torunia ale na żadnym wykazie czegoś takiego jak dotąd nie znalazłem.


Alkali

Share this post


Link to post
Share on other sites



×
×
  • Create New...

Important Information