Skocz do zawartości

Pzl I-22 Iryda


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 175
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
swojego czasu ..może tu już któryś z Panó to zauważył , nie wiem , nie wczytywałem sie jeszcze bo nie mam zbytnio czasu .. był w Skrzydlatej Polsce dosyć obszerny artykuł na ten temat .. poszukam ..jak znajdę to napewno wrzucę jakieś info ... albo skany


Pzdr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym Łosiem to nie przesadzajmy, lubimy wpadać ze skrajności w skrajność: albo uwielbienie, albo totalna krytyka i samobiczowanie". A prawda pewnie jak zawsze leży pośrodku. Bo Łoś był faktycznie samolotem, którego osiągi i pewne rozwiązania techniczne [np.płat] były na [ówczesnym] poziomie światowym, ale też miał sporo wad i niedopracowań. Najważniejsze wady to słabe silniki [standard w lotnictwie II RP] i fatalnie zbudowana instalacja paliwowa - wystarczała mała seria i samolot stawał w ogniu. Ale największą wadą Łosi było to, że Naczelne Dowództwo WP IIRP o dowodzeniu lotnictwem w czasie wojny pojęcie miało [mówiąc delikatnie] niewielkie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
Irydę najlepiej podsumowuje zdanie pilotów, którzy mieli usiąść pewnego razu za jej sterami:

Ja tym nie będę latał"

Projektując tą maszynę, troszeczkę zapomniano o konsukltacjach z pilotami. Efekt był potem jak wyżej.
Ironrat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months later...
  • 1 month later...
A jak było z projektem TS-16 Grot? Projekt polskiego samolotu naddźwiękowego. Oczywiście dzięki wpływom Wielkiego Brata" zza wschodu wyszła figa.
Czasy się zmieniły i Wielki Nowy Brat" przeniósł się za ocean :) A sąsiedzi z północy robią taki dobry sprzęt...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months later...
Przypadkowo trafiłem na ten wątek! W latach 80-90 byłem odpowiedzialny za mikroprocesorowy układ sterowania silnikami K-15, a póżniej dwuprzepływowym D-18 z /redundancją/, przeznaczonych dla Irydy. Uważam że jak zwykle u nas sprawa się ozwaliła" o politykę czyt. /pieniądze/.
Dokładnie w roku 2000 wywołałem" temat napędu pojazdów pola walki silnikami turbinowymi,/uzyskałem Grant z KBN/ które tysiącami walały się po tak zwanym esursie". I jaki był efekt, Dyrekcja IL dokładnie taka sama jak teraz /personalnie/ wolała w.jeb.ć" pomysłodawców, a za te pieniążki realizować agregat prądotwórczy, nikomu do niczego niepotrzebny.
Tak że nie zganijcie wszystkiego na jednego czy drugiego Wielkiego Brata, szkodników i sabotażystów mamy znacznie bliżej, niż nam się wydaje!!!!!!!!!
Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógł być, ale wtedy jest wymagane " egzemplarzy i próby produktu" końcowego dla wdrożenia. Było by za mało kasy i wchodziła kooperacja z Hydralem, który musiał by oficjalnie w części sponsorować temat. Mowa o K-15 i D-18.
Dyrekcja IL wypieła się i wolała projektować sterowiec i Wilgę z wyrzutniami rakietowymi /była prezentowana przed hangarem Działu Badań w Locie I.L./ Mieli też pomysł z balonem oświetlającym teren. Te rysunki projektów wiszą w gabinecie Dyrektora IL.
PS Wiem ile mnie kosztowało poprzednie wykonanie 3-ech egzemplarzy sterowników on wire" do silników AN-28 , a próby mnie zeżarły /koszt/ 1988-1989. Bo potem w aneksie zażyczono sobie synchro silników i takie tam d..ele!!
Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie