Jump to content
Sign in to follow this  
krzysiek

Transportery w Wehrmachcie w 1939 roku

Recommended Posts

Od dłuższego czasu szukam zdjęć, które dokumentowałyby użycie przez Niemców we wrześniu 1939 roku transporterów opancerzonych Sdkfz. 250 lub 251. Czy ktoś dysponuje takimi zdjęciami?

Pozdrawiam
Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chyba minimalna ilosc byla uzyta w Polsce ale w ramach artylerii jako pojazdy zwiadowcze - tyle bodajze, ummm, chyba Guderian.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Produkcja 251 zaczeła się w sierpniu 39 i niewielka ich ilość miała możliwość załapania się na walki we wrześniu. Do tej pory właściwie znalazłem tylko 1 zdjęcie które mogłoby potwierdzać ich udział we kampanii wrześniowej. AFAIR 250 nie miała szans by wziąść udział w walkach w 1939.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W japonskim The Tank Magazine z 1984 - The German Assault in Poland jest zdjecie 3ch transporterow 251/1A rzekomo w Polsce (str 7). Pojazdy maja biale krzyze typowe dla tej kampanii i znaki taktyczne oznaczaja wozy kompanii strzelcow zmotoryzowanych. Nietety wszystko jest po Japonsku wiec guzik wiecej moge powiedziec. Staralem sie zeskanowac ale wyszly nici - ladna gruba siateczka. Jezeli ktos wie jak temu zaradzic to dajcie znac (albo ma lepszy skaner i ksiazeczke :) ).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kwestia ta jest ważna dla grup rekonstrukcyjnych szczególnie występujących nad Bzurą, a także w programach Wołoszańskiego gdzie jako główny sprzęt niemiecki wytępuje OT 810 w malowaniu typowym dla września 1939 kiedy tak na prawde tego typu pojazdy nie występowały.
Śmieszne jest to że jak uczestnicy rekonstrukcji bitwy nad Bzurą rozstrząsają kwestje czy mają odpowiedni zarost i włosy dobrze ostrzyżone a sprawę tego transportera pomijają - przecież to naciąganie historii.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dokładnie o tym myślę, transportery byly sprzetem skrajnie zadkim, jesli w ogole były. Gebhardt kwestia mory czyli tej siateczki jest to usunięcia jesli własciwie dobierzesz rozdzielczość skanowania do liniatury fotografi. Poeksperymentuj z różnymi ustawieniami - od 150 do 400 dpi co jakies 30 dpi (jesli możesz zmieniać tak ustawienia skanera).

Chetnie bym pomógł ze skanowaniem, ale gdybym miał ksiażeczkę, nie zaczynał bym wątku :))

Dzięki za odpowiedzi, jeśli ktoś znajdzie fotkę proszę ją wrzucić.

Pozdrawiam
Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mała korekta 251 były w produkcji od czerwca 39, co teoretycznie oznacza kilkadziesiąt wozów dostępnych we wrześniu.
Tu zdjęcie koszarowe z oznakowaniem właściwym dla kampanii wrześniowej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oto jeszcze jedno zdjecie z cyklu koszarowego" - bylo ich wiecej, ale mam je w tak marnej jakosci, ze zamieszczanie ich nie ma sensu.
Cos mi sie placze, ze Guderian we wspomnieniach cos nadmienia o transporterach w Prusach Wschodnich, ale nie upieram sie przy tym - Erinnerungen eines Soldaten" czytalem lata temu...
Pozdrowienia
Grendel

Share this post


Link to post
Share on other sites
witam
znalazlem taka informacje, iz prototypy sdkfz 251 zostaly wyprodukowane juz w 1937 roku (oznaczenie Hkl 6p), a pierwsze wozy serii zerowej w 1938. Wersja Ausf. A byla produkowana praktycznie do polowy 1939 r i zostala zastapiona przez wersje B (niewielkie modyfikacje polegajace na usunieciu szczelin obserwacyjnych na burtach pojadu i tp), ktora byla produkowana do konca 1940 r.
Prawdopodobnie do 1 wrzesnia 1939 r wyprodukowanych zostalo 68 sztuk i mozna zaryzykowac twierdzenie, ze wiekszosc zostala uzyta bojowo w kampanii wrzesniowej. Sdkfz 251 zostaly przydzielone jednostkom 1 i 3 DPanc. i sluzyly jako wozy dowodzenia oraz ciagniki artyleryjskie.
Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzieki Gebhardtowi za maila z tekstem japonskim.
Podpis pod zdjeciem stwierdza, iz fotka zostala zrobiona 1 wrzesnia gdy w mglisty poranek o 4:45 jednostki niemieckie przekraczyly wschodnia granice wkraczajac na teren Polski. (to tak mniej wiecej tresc podpisu).

Czyli 251 moze spokojnie dalej wystepowac na rekonstrukcji Bzury.
Czyli te na fotce to 3Dpanc, gdzie ona dzialala?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 DPanc walczyła w ramach XIX korpusu Guderiana, czyli napierw na Pomorzu, a następnie po przejściu przez Prusy Wschodnie sforsowała Narew pod Wizną i uderzyła w kierunku na Brześć Litewski. Po drodze walczyła odrobinę z Suwalską i Podlaską Brygadami Kawalerii.

Pozdrawiam
Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Szczerze mowiac - nie wiem skad przypuszczenie, ze to akurat pojazdy 3 PzD ;o)
Jedyne co mozna zobaczyc, to ze pochodza one z trzeciej kompanii piechoty zmotoryzowanej.Nigdzie nie ma poziomej E" trzeciej dywizji.
Znane jest zdjecie wozu dowodzenia Guderiana, ktore powszechnie opisywane jest, jako pochodzace z wrzesnia 1939, a na ktorym fajnie widac wczesna Enigme.
1 PzD operowala w skladzie Grupy Armii Poludnie w kierunku na Warszawe.
Pozdrowienia
Grendel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chodzilo mi o podpis, pod zdjeciem japonskim.
Mowi on o przekroczeniu granicy wschodniej Niemiec.
O ile nie jest to uproszczenie myslowe, to w takim ukladzie nalezalo by wykluczyc jednostki atakujace z Prus i Czech. Czyli 3Dpanc by teoretycznie pasowala, a 1Dpanc?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bardziej optowałbym za tym, że to taka literacja przenośnia.

Jeśli mówimy o jednostkach które przekroczyły wschodnią granicę Niemiec, to mamy tutaj praktycznie wszystkie dywizje pancerne, bo 1,4 (rejon częstochowy) 3,10 (Bory Tucholskie) i DPanc Kempf (Prusy Wschodnie). Nie wiem skąd operowała 2 DPanc.

Pozdrawiam
Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Druga pancerna weszla do akcji z terytorium SLowacji, a piata z niemieckiego Slaska.Obie dywizje wchodzily w sklad 14-tej Armii.
Dokladnych pozycji wyjsciowych pod reka nie pamietam.
Pozdrowienia
Grendel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Transportery opancerzone Sdkfz. 250 lub 251 używały na pewno:
a) 1 Dywizja Pancerna lub
b) 4 Dywizja Pancerna albo
c) 1 i 4 Dywizja Pancerna
Nie znalazłem pewnych, potwierdzonych informacji o użyciu transporterów opancerzonych w innych jednostkach pancernych. Liczba pojazdów w dywizji pancernej: około 20, lub kilkanaście. W dwóch byłoby to maksymalnie około 40 /jeśli prawdziwa jest wersja c/.

Co ciekawe w Internecie przetoczyła się kiedyś dyskusja na temat zdjęć dokumentujących jakąs bitwę we wrześniu 1939 roku, identyfikowaną jako bitwa pod Mokrą, lub Piotrkowem, gdzie pod krzaczkiem na łące stał uszkodzony transporter ze śladami kul karabinowych na burcie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam.

Transportery opancerzone SdKfz 251 z pewnoscia byly uzyte w Kampanii Wrzesniowej 1939 r.

Stanowily wyposazenie 1 p. st. zmot. (pytanie czy calego).
Pierwsze wozy trafily w 12 lipca 1939 r. do 6 komp. tego pulku(prawdopodobnie 14 szt.). Do 1.09.1939 r. wyprodukowano 68 pojazdow w wersji Ausf. A o oznaczeniach 251/1 (transporter piechoty), 251/4 (ciagnik artyleryjski), 251/3 (woz dowodzenia). 251/6 (woz dowodzenia dla wyzszych sztabow).
Ten ostatni typ sluzyl jako pojazd dcy XIX KPanc gen. Guderianowi.
Niestety nie wiadomo ile powstalo pojazdow w poszczegolnych typach wyposazenia. Ale jesli pomnozyc liczbe wozow w kompanii przez liczbe kompanii w 1pstzmot to nie starczy wyprodukowanych nawet na piec komp. (a pulk mial ich szesc). Trzeba jeszcze uwzglednic pojazdy lacznosci i ciagniki artyleryjskie i to, ze kilka wozow bylo w 3DPanc.

Sadzac po oznaczeniach pojazdow na zdjeciach, moga one nalezec do 3 komp 1pstzmot 1DPanc (6 i 3 komp. byly ostatnimi w baonach) lub do 3 komp. 3pstzmot 3DPanc.

Pojazdy na zdjeciach to najprawdopodobniej SdKfz 251/1 Ausf. A

Informacje pochodza z Janusz Ledwoch SdKfz 251", Militaria, Warszawa 1994 i Witold Ławrynowicz Droga do Blitzkriegu" AJ-Press, Gdansk 2003.

Pozdrawiam
Stifz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pytanie było do mnie więc też potwierdzam, iż najobszerniejsza informacja na temat Sdkfz 251 w 1 Dywizji Pancernej pochodzi z książki Witold Ławrynowicz Droga do Blitzkriegu" AJ-Press, Gdansk 2003, strona 179. Aż 11 linijek tekstu w temacie, gdy gdzie indziej ledwo jedno-dwa zdania.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sadyk,
Dla uscislenia Twojej listy:
251/1 istnialy cztery - mittere Schutzenpanzerwagen" dla 10 grenadierow, czyli transporter opancerzony, mittere Schutzenpanzerwagen" dla duzyny ckm (dziewieciu ludzi plus dwoch zalogi), mittere Schutzenpanzerwagen mit Wurfrahmen 40" - czyli Stuka zu Fuss" oraz mittere Schutzenpanzerwagen (IR) Falke" - mobilny reflektor podczerwony (jak to poprawnie nazwac?).Wszystkie te pojazdy to byly Sd.Kfz. 251/1.
PZL - o 251 w 4 PzDiv to pierwszy raz slysze.
Zawsze pisano o 1 i 3 PzDiv.
Stifz - Pojazdy na zdjeciach to najprawdopodobniej SdKfz 251/1 Ausf.A." - to sa ZDECYDOWANIE Ausf.A o czym swiadcza chociazby szczeliny obserwacyjne w burtach.
Pozdrowienia
Grendel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information