Jump to content

stifz

Forum members
  • Content Count

    80
  • Joined

  • Last visited

    Never

Community Reputation

0 Neutral
  1. Witaj. Odwiedź stronę www.straty.pl.W zakładce szukaj w bazie wpisz dane poszukiwanej osoby (wpisz tylko imię i nazwisko). Znajdziesz tam potwierdzenie informacji z CMJW na podstawie danych z karty PCK (nad danymi wynikowymi będzie podane źródło). Czy to jest wszystko z karty PCK, nie wiem. Warto poczekać na odpowiedź oficjalną. Jeśli poszukiwana osoba ubiegała się o jakieś odznaczenia możesz wysłać zapytanie do Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych. Rozbieżność w danych może być spowodowana trzema przyczynami: 1. Przypadkowa zbieżność nazwisk. 2. Jeniec podał nieprawdziwe dane 3. Pisarz obozowy przekręcił coś przy wpisywaniu na listę lub przepisywaniu danych z innych dokumentów. Co do służby wojskowej przed 1939 r. to trzeba szukać rozkazów dziennych podejżanych" jednostek czyli 7PAC, 7DAK i 19PAL w CAW. W rachubę wchodzą także powojenne akta osobowe jeśli osoba została zarejestrowana przez RKU. Pozdrawiam
  2. 8total4 Posiadam RO39, chętnie sprawdzę. Proszę o imię i nazwisko osoby oraz datę urodzenia (jest wiele osób o tym samym imieniu i nazwisku zwłaszcza przy popularnych nazwiskach np. Kowalski, Nowak itp.) Pozdrawiam
  3. Witam. W księdze pochowanych żołnierzy polskich poległych w II WŚ tom I Kampania Wrześniowa, ppor. Leon Kamiński figuruje dwa razy. Raz jako poległy 15.09.39 r. nad Bzurą pochowany w Trojanowie z 41 PP (bez daty urodzenia). Drugi raz jako poległy 17.09.39 r. pod Włodawą z 134 rez. pp tym razem z datą urodzenia 21.07.1906 r. Poległy pod Włodawą z tymi samymi danymi figuruje także w książce L. Głowackiego Działania wojenne na lubelszczyźnie". Moim zdaniem przemieszczenie się z Odrzywołu do Sochaczewa na przełomie pierwszej i drugiej dekady września było niemożliwe. Trasa ta była przecięta przez dwie armie niemieckie. Naturalny kierunek odwrotu wiódł za Wisłę. Czy w swojej relacji kapral podał jeszcze jakieś szczegóły. Data wyjazdu, stacja kolejowa inne nazwiska oficerów itp.
  4. Witam. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że ppor. rez. piech. Jan Przyrowski odbył świczenia rezerwy w baonie KOP Suwałki. Baon ten został rozwiązany w styczniu 1939 r., a oficerowie rezerwy przydzieleni do tego baonu zostali przeniesieni właśnie do 41 PP. 41 PP przejął także po bKOP Suwałki zadania mobilizacyjne czyli utworzenie III/134 pp. Zatem prawdopodobnie również ofic. rez. byli przewidziani do tego baonu. Ale nic nie jest pewne na 100%. Co do ppor. rez. Leona Kamińskiego (ur. 21.7.1906 wg RORez. 1934 w 41 PP, P.K.U. Suwałki) to informacja o jego śmierci w bitwie nad Bzurą jest raczej pomyłką. Owszem poległ on ale pod Włodawą 17.07.1939 r. jako ofic. 134 pp. i pochowany jest na tamtejszym cmentarzu wojennym. Innego Leona Kamińskiego nie znalazłem wśród ofic. WP.
  5. Rewelacyjny dokument. Jeśli to możliwe to poproszę lepsze skany na priva. Pozdrawiam
  6. Niestety przeciw Twojej teorii przemawia informacja (np. w J.Wróblewski Armia Prusy"), że I/41PP brał udział w walkach pod Drzewicą gdzie został rozbity. Możliwe, że 8.09.39 baon nie miał pełnego składu, co może potwierdzać informacja o dowodzeniu nim przez kpt. Mendysa. Może jakaś jego część z mjr. Bilikiem oderwała się (zagubiła np. podczas poszukiwania wyższego dowództwa lub przez odcięcie od sił głównych przez npla) i pomaszerowała na Przedbórz -Falków - R. Maleniecka- Końskie. stifz
  7. Witam. Kolejny szczegół na temat 41 PP. Ppor. rez. piech. Karol Stanisław Pigłosiewicz (ofic. żywn. 41PP) został dcą I plut. w 2 komp baonu Wilk"(Kowel) w SGO Polesie. Baon dołączył do DK Zaza. Składał się różnych rozbitych oddziałów (43 PP, komp. Rawicz z OZ14DP). stifz
  8. Witam. Co do oddziału Zielińskiego to prawdopodobnie chodzi o grupę płk Zieleniewskiego (tzw grupę Trzech Pułkowników). W jej skład wchodziły m.in. resztki 77 PP dowodzone przez ppłk Gąsiorka. Tak jak pisałeś w jednym z poprzednich postów w skład resztek 77 PP dowodzonych przez płk Nowosielskiego weszły dwa plutony kpt. Majkowskiego (nota bene nie znalazłem takiego kapitana w RO). Być może do tej drugiej części 77PP też dołączył jakiś oddział 41PP. Na temat gr. płk Zieleniewskiego jest książka Tomasza Bordzonia z Biłgoraja. (Jeszcze jej nie mam.) Pozdrawia stifz
  9. Witam. Przeszukałem Internet w kwestii życiorysu Jana Borysewicza Krysi", chodziło mi po głowie to nazwisko i znalazłem ppor. rez. piech. Jana Borysewicza w 35 PP jako dcę plut konnego w kompanii zwiadu, ranny 12.09.39 nad Bzurą. Być może był to brat Krysi" gdyż zmarł on w 1968 (lub 1988) w Polsce jako major prawdopodobnie ur. w 1913 r. W jakimś biogramie Krysi" znalazłem info, że był absolwentem seminarium nauczycielskiego co wykluczałoby raczej bycie oficerem słuzby stałej. Czy coś wiadomo na ten temat? Wymieniony w RO 1939 ppor. piech. sł.st. był absolwentem Szkoły Podchorążych Piechoty w Ostrowi Maz. w 1938 r. lokata 176 przydział do 41 PP w Suwałkach. pozdrawiam stifz
  10. Niestety do informacji podawanych przez Kryskę-Karskeigo należy podhcodzić z pewną rezerwą. Podaje on np. w Pichocie, z potem w Materiałach do Historii WP (MdHWP), że dcą I/41pp po mjr. Billiku był kpt. Ludwik Mendys. A okzazuje się, że był on oficerem mobilizacyjnym 41 PP i został w Ośrodku Zapasowym. Następnie był dcą baonu w 2 grodzieńskim pp i dostał się do niewoli sowieckie we Lwowie. Zginął w Starobielsku (Charkowie). Gebhardt, a propos piechoty u mnie w zeszycie 11 na str. 26 jest tylko wzmianka, że zm. z ran Kozienice. Masz na myśli(MdHWP)? Co do resztek pułku to kwat. 41PP kpt. Żukowski został dcą baonu rozbitków w Garwolinie (OZ26DP, gł 10 i 37pp), a I adiut. 41 PP kpt. Czupryna zginął w Charkowie. stifz
  11. Witam ponownie. Znalazłem w necie biogram majora: http://www.stankiewicz.e.pl/index.php?kat=30&sub=411 Tutaj autor podaje, że poległ w Nowym Mieście n. Pilicą.
  12. Jak najbardziej chodzi o 13PP ale z wojny polsko-bolszewickiej. Nie znalazłem majora w spisie oficerów Legionów Polskich z 1917 r. Natomiast w Księdze pochowanych żołnierzy polskich poległych w II WŚ, żołnierze września znalazłem jeszcze taką informację: SMERKAŁA Józef ur. 21.06.1917 r. kpr. 163 pp rez. +09.1939r. w Rudzie Malenieckiej, 15-MZ Lipie 15 oznacza dawne województwo kileckie MZ oznacza mogiła zbiorowa. To mniej więcej pokazuje jakiej jakości są dane w tej publikacji lub jakie są rozbieżności w dokumentach. stifz
  13. Witam. Dorzucę jeszcze do listy odznaczeń i awansów podanych przez ksklodo: mjr 41pp, starsz. z dn. 1.1.1936 lok. 69, KN, KWx2, ZKZ. stifz P.S. Znalazłem genialne miejsce w sieci Historie pułków z lat 1918-20 w wersji elektronicznej. Tutaj skrót do 13pp w którym mjr Billik służył w czasie wojny. Może są jakieś szczegóły: http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=50878&from=publication&
  14. Jeszcze jedna informacja. Kapelanem 41 PP był ks.kpl.rez.Bolesław Cieciuchowski (nie mylić z Józefem - 10 PUł). Przeszedł on cały szlak z pułkiem. Był proboszczem w parafii Monkinie (Augustów). Po 39 r. działał w AK (Okręg Białystok), został aresztowany w 1943 i rozstrzelany w 1944 k. Rakiszek. Może da się uzyskać jakieś informacje w parafii. stifz
  15. Witam. W Księdze pochowanych żołnierzy polskich poległych w II WŚ, żołnierze września znalazłem taką informację: BILLIK Edward ur. 6.07.1896 r., mjr 41pp, +15.09.1939 w Gowarszowie, 34-MI Lipa Maleniecka. 34 oznacza dawne województwo radomskie; MI oznacza mogiła indywidualna. Publikacja powstała głównie na podstawie dokumentów i spisów cmentarnych więc zapewne jakieś urzędy nimi dysponują. Pozdrawiam stifz
×
×
  • Create New...

Important Information