Jump to content

stifz

Forum members
  • Content Count

    80
  • Joined

  • Last visited

    Never

Everything posted by stifz

  1. Witaj. Odwiedź stronę www.straty.pl.W zakładce szukaj w bazie wpisz dane poszukiwanej osoby (wpisz tylko imię i nazwisko). Znajdziesz tam potwierdzenie informacji z CMJW na podstawie danych z karty PCK (nad danymi wynikowymi będzie podane źródło). Czy to jest wszystko z karty PCK, nie wiem. Warto poczekać na odpowiedź oficjalną. Jeśli poszukiwana osoba ubiegała się o jakieś odznaczenia możesz wysłać zapytanie do Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych. Rozbieżność w danych może być spowodowana trzema przyczynami: 1. Przypadkowa zbieżność nazwisk. 2. Jeniec podał nieprawdziwe dane 3. Pisarz obozowy przekręcił coś przy wpisywaniu na listę lub przepisywaniu danych z innych dokumentów. Co do służby wojskowej przed 1939 r. to trzeba szukać rozkazów dziennych podejżanych" jednostek czyli 7PAC, 7DAK i 19PAL w CAW. W rachubę wchodzą także powojenne akta osobowe jeśli osoba została zarejestrowana przez RKU. Pozdrawiam
  2. 8total4 Posiadam RO39, chętnie sprawdzę. Proszę o imię i nazwisko osoby oraz datę urodzenia (jest wiele osób o tym samym imieniu i nazwisku zwłaszcza przy popularnych nazwiskach np. Kowalski, Nowak itp.) Pozdrawiam
  3. Witam. W księdze pochowanych żołnierzy polskich poległych w II WŚ tom I Kampania Wrześniowa, ppor. Leon Kamiński figuruje dwa razy. Raz jako poległy 15.09.39 r. nad Bzurą pochowany w Trojanowie z 41 PP (bez daty urodzenia). Drugi raz jako poległy 17.09.39 r. pod Włodawą z 134 rez. pp tym razem z datą urodzenia 21.07.1906 r. Poległy pod Włodawą z tymi samymi danymi figuruje także w książce L. Głowackiego Działania wojenne na lubelszczyźnie". Moim zdaniem przemieszczenie się z Odrzywołu do Sochaczewa na przełomie pierwszej i drugiej dekady września było niemożliwe. Trasa ta była przecięta przez dwie armie niemieckie. Naturalny kierunek odwrotu wiódł za Wisłę. Czy w swojej relacji kapral podał jeszcze jakieś szczegóły. Data wyjazdu, stacja kolejowa inne nazwiska oficerów itp.
  4. Witam. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że ppor. rez. piech. Jan Przyrowski odbył świczenia rezerwy w baonie KOP Suwałki. Baon ten został rozwiązany w styczniu 1939 r., a oficerowie rezerwy przydzieleni do tego baonu zostali przeniesieni właśnie do 41 PP. 41 PP przejął także po bKOP Suwałki zadania mobilizacyjne czyli utworzenie III/134 pp. Zatem prawdopodobnie również ofic. rez. byli przewidziani do tego baonu. Ale nic nie jest pewne na 100%. Co do ppor. rez. Leona Kamińskiego (ur. 21.7.1906 wg RORez. 1934 w 41 PP, P.K.U. Suwałki) to informacja o jego śmierci w bitwie nad Bzurą jest raczej pomyłką. Owszem poległ on ale pod Włodawą 17.07.1939 r. jako ofic. 134 pp. i pochowany jest na tamtejszym cmentarzu wojennym. Innego Leona Kamińskiego nie znalazłem wśród ofic. WP.
  5. Rewelacyjny dokument. Jeśli to możliwe to poproszę lepsze skany na priva. Pozdrawiam
  6. Niestety przeciw Twojej teorii przemawia informacja (np. w J.Wróblewski Armia Prusy"), że I/41PP brał udział w walkach pod Drzewicą gdzie został rozbity. Możliwe, że 8.09.39 baon nie miał pełnego składu, co może potwierdzać informacja o dowodzeniu nim przez kpt. Mendysa. Może jakaś jego część z mjr. Bilikiem oderwała się (zagubiła np. podczas poszukiwania wyższego dowództwa lub przez odcięcie od sił głównych przez npla) i pomaszerowała na Przedbórz -Falków - R. Maleniecka- Końskie. stifz
  7. Witam. Kolejny szczegół na temat 41 PP. Ppor. rez. piech. Karol Stanisław Pigłosiewicz (ofic. żywn. 41PP) został dcą I plut. w 2 komp baonu Wilk"(Kowel) w SGO Polesie. Baon dołączył do DK Zaza. Składał się różnych rozbitych oddziałów (43 PP, komp. Rawicz z OZ14DP). stifz
  8. Witam. Co do oddziału Zielińskiego to prawdopodobnie chodzi o grupę płk Zieleniewskiego (tzw grupę Trzech Pułkowników). W jej skład wchodziły m.in. resztki 77 PP dowodzone przez ppłk Gąsiorka. Tak jak pisałeś w jednym z poprzednich postów w skład resztek 77 PP dowodzonych przez płk Nowosielskiego weszły dwa plutony kpt. Majkowskiego (nota bene nie znalazłem takiego kapitana w RO). Być może do tej drugiej części 77PP też dołączył jakiś oddział 41PP. Na temat gr. płk Zieleniewskiego jest książka Tomasza Bordzonia z Biłgoraja. (Jeszcze jej nie mam.) Pozdrawia stifz
  9. Witam. Przeszukałem Internet w kwestii życiorysu Jana Borysewicza Krysi", chodziło mi po głowie to nazwisko i znalazłem ppor. rez. piech. Jana Borysewicza w 35 PP jako dcę plut konnego w kompanii zwiadu, ranny 12.09.39 nad Bzurą. Być może był to brat Krysi" gdyż zmarł on w 1968 (lub 1988) w Polsce jako major prawdopodobnie ur. w 1913 r. W jakimś biogramie Krysi" znalazłem info, że był absolwentem seminarium nauczycielskiego co wykluczałoby raczej bycie oficerem słuzby stałej. Czy coś wiadomo na ten temat? Wymieniony w RO 1939 ppor. piech. sł.st. był absolwentem Szkoły Podchorążych Piechoty w Ostrowi Maz. w 1938 r. lokata 176 przydział do 41 PP w Suwałkach. pozdrawiam stifz
  10. Niestety do informacji podawanych przez Kryskę-Karskeigo należy podhcodzić z pewną rezerwą. Podaje on np. w Pichocie, z potem w Materiałach do Historii WP (MdHWP), że dcą I/41pp po mjr. Billiku był kpt. Ludwik Mendys. A okzazuje się, że był on oficerem mobilizacyjnym 41 PP i został w Ośrodku Zapasowym. Następnie był dcą baonu w 2 grodzieńskim pp i dostał się do niewoli sowieckie we Lwowie. Zginął w Starobielsku (Charkowie). Gebhardt, a propos piechoty u mnie w zeszycie 11 na str. 26 jest tylko wzmianka, że zm. z ran Kozienice. Masz na myśli(MdHWP)? Co do resztek pułku to kwat. 41PP kpt. Żukowski został dcą baonu rozbitków w Garwolinie (OZ26DP, gł 10 i 37pp), a I adiut. 41 PP kpt. Czupryna zginął w Charkowie. stifz
  11. Witam ponownie. Znalazłem w necie biogram majora: http://www.stankiewicz.e.pl/index.php?kat=30&sub=411 Tutaj autor podaje, że poległ w Nowym Mieście n. Pilicą.
  12. Jak najbardziej chodzi o 13PP ale z wojny polsko-bolszewickiej. Nie znalazłem majora w spisie oficerów Legionów Polskich z 1917 r. Natomiast w Księdze pochowanych żołnierzy polskich poległych w II WŚ, żołnierze września znalazłem jeszcze taką informację: SMERKAŁA Józef ur. 21.06.1917 r. kpr. 163 pp rez. +09.1939r. w Rudzie Malenieckiej, 15-MZ Lipie 15 oznacza dawne województwo kileckie MZ oznacza mogiła zbiorowa. To mniej więcej pokazuje jakiej jakości są dane w tej publikacji lub jakie są rozbieżności w dokumentach. stifz
  13. Witam. Dorzucę jeszcze do listy odznaczeń i awansów podanych przez ksklodo: mjr 41pp, starsz. z dn. 1.1.1936 lok. 69, KN, KWx2, ZKZ. stifz P.S. Znalazłem genialne miejsce w sieci Historie pułków z lat 1918-20 w wersji elektronicznej. Tutaj skrót do 13pp w którym mjr Billik służył w czasie wojny. Może są jakieś szczegóły: http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=50878&from=publication&
  14. Jeszcze jedna informacja. Kapelanem 41 PP był ks.kpl.rez.Bolesław Cieciuchowski (nie mylić z Józefem - 10 PUł). Przeszedł on cały szlak z pułkiem. Był proboszczem w parafii Monkinie (Augustów). Po 39 r. działał w AK (Okręg Białystok), został aresztowany w 1943 i rozstrzelany w 1944 k. Rakiszek. Może da się uzyskać jakieś informacje w parafii. stifz
  15. Witam. W Księdze pochowanych żołnierzy polskich poległych w II WŚ, żołnierze września znalazłem taką informację: BILLIK Edward ur. 6.07.1896 r., mjr 41pp, +15.09.1939 w Gowarszowie, 34-MI Lipa Maleniecka. 34 oznacza dawne województwo radomskie; MI oznacza mogiła indywidualna. Publikacja powstała głównie na podstawie dokumentów i spisów cmentarnych więc zapewne jakieś urzędy nimi dysponują. Pozdrawiam stifz
  16. Zdjęcie nr 4 z 2007-04-20 18:15:00 przedstawia fort mokotowski przy ul. Racławickiej w Warszawie z widocznym masztem radiostacji Warszawa II. stifz
  17. Witaj kopil. Ciesze sie, ze moglem pomóc. Z tym Komorowem (przez mgłę) to sie zgadza bo właśnie w Komorowie koło Ostrowi Mazowieckiej znajdowała się od 1926 roku Szkoła Podchorążych Piechoty (SPP). Obecnie istnieje nawet Koło Przyjaciół SPP, które wydaje kwartalnik Rzeczpospolita Podchorążacka. W latach 70-tych w Londynie ukazalo sie wydawnictwo pamiątkowe na temat SPP zawierające spis absolwentów ale nawet tam Twój krewny nie jest opatrzony przydziałem do pułku. Sprawdzę jeszcze w starych rocznikach Rzeczpospolitej Podchorążackiej może ukazało się jakieś uzupełnienie. Miejsce zamieszkania wskazywałoby na któryś z pułków 1 DP (1,5 lub 6) albo 85 pp. Pozdrawiam stifz
  18. Witam. Poszukując swojego krewnego kopli wywołeś ciekawą kwestię. Podczas poszukiwań na listach oficerskich i w OdeB znalazlem tylko jednego oficera nazywającego się Włodzimierz Poziemski. Oto jego dane personalne: ur. 22.03.1909, ukonczyl Szkołę Podchorążych Piechoty (SPP) w Ostrowi Mazowieckiej w 1934 i otrzymał stopień podporucznika piechoty służby stałej. Awans na porucznika piechoty w 1938 r. (na podstawie: R. Rybka, K. Stepan Awanse oficerskie w WP 1935-39"). Czyli wychodzi, że oficer piechoty został przydzielony do kawalerii, ewentualnie w 1938 lub 39 r. został przeniesiony z korpusu oficerów piechoty do korpusu oficerów kawalerii. Pytanie, czy został przydzielony do 19 PUł podczas mobilizacji (wtedy nadal byłby ofic. piech.) czy jeszcze przed, w związku ze zmianą korpusu osobowego. Nota bene w publikacji L. Głowackiego wystepuje jako ofic. piech. a u Wielhorskiego bez korpusu osobowego czyli domyślnie ofic. kaw. Moim zdaniem pochodzenie z piechoty potwierdza też stanowisko dcy szwadronu kolarzy. Mam odręczny dopisek, że por. Poziemski był w obozie w Starobielsku ale nie wiem na jakiej podstawie go umiesilem. Natomiast w Księgach Cmentarnych i w bazie Ośrodka Karta nie figuruje. Szwadron kolarzy dowodzony przez por. Poziemskiego brał udział w natarciu z kierunku północnego na Rawę Ruską 24.09.1939 r. Następnego dnia nastąpiła kapitulacja całego zgrupowania płk. Hanki-Kuleszy przed Niemcami. Do niewoli dostało się ok. 2000 żołnierzy. Część oddziałów rozproszył się w terenia, a kilku ofic. przedarło się na Węgry. (L.Głowacki Działania wojenne na lubelszczyźnie w 1939 r.") Sprawdz kopil czy data urodzenia się zgadza. Moze masz jakies informacje o przedwojennych losach krewnego, np. przydział po ukonczeniu SPP. Wymieniony w liscie mjr. Gąsiewicz to mjr. kaw. sł. st. Edward Alfons Daniłło-Gąsiewicz ur. 6.11.1898 w Warszawie awans na mjr. w 1939 r. Był komendantem garnizonu Ostróg (prawdopodobnie dcą Nadwyżek 19 PUł po odejściu I rzutu na front). Nadwyżki zostały przeniesione do Hrubieszowa i weszły w skład Ośrodka Zapasowego Wołyńskiej Brygady Kawalerii. Po przybyciu płk. Halickiego na rozkaz gen. Skuratowicza 10.09.1939 r. Ośrodek został podzielony. Wydzielono z niego rzut bojowy pod nazwą grupowanie Kawalerii płka Halickiego" a reszta pod dowództwem mjra Gąsiewicza jako Ośrodek Zapasowy została odesłana do Krzemieńca. Mjr Gąsiewicz został zamordowany w Charkowie w 1940 r. Pozdrawiam stifz
  19. Do Kamilo. Witaj. Świetna robota. Czy moglbys podac tytuly tych publikacji, o ktorych piszesz i ich autorow? Moze byc na priva: szakrzewski@zabki.net.pl Czy sa tam jakies listy nazwisk oficerow z podanymi przydzialami do pulkow lub batalionow. Pozdrawiam stifz
  20. Witam. Moje informacje o por. Krzywonosie pochodza z nastepujacych zrodel: 1. Ryszard Rybka, Kamil Stepan Awanse oficerskie w WP 1935-1939", Kraków 2003 2. Szkoła Podchorązych Piechoty. Ksiega Pamiątkowa Uzupełnienie", Londyn 1976 W tych publikacjach znalazlem, tylko jednego oficera o nazwisku Krzywonos. Do kamilo. Co do szkoły wojskowej w Zagrzu to posiadam spis absolwentow szkół oficerskich łączności (miały wiele nazw) służby stałej z lat 1926-39(Zbigniew Wiśniewski Szkolnictwo i technika wojsk łączności w latach 1921-39", Pruszków 2000) i Wykaz oficerów słuzby stałej wojsk łączności II RP" Stanisława Markowskiego, Zegrze 2003. W zadnej z nich nie ma por. Krzywonosa. Jakie sa Twoje zrodla informacji? Moze chodzilo o jakis kurs doszkalajacy (w Zegrzu bylo ich mnostwo) albo o oficera rezerwy lub podchorazego. Moze masz na jego temat wiecej szczegolow np. rok urodzenia itp. Pozdrawiam stifz
  21. Witaj. Czy poszukujesz por. służby stałej piechoty Jana Krzywonosa ur. 20.05.1907 r. absolwenta Szkoly Podchorazych Piechoty w roku 1931 przydział do 68pp?, awans na por. w 1935 z lokata 30. Jakie sa zrodla Twoich informacji o przodku? Moze jakies szczegoly, miejsce zamieszkania przed wojna itp. Do Kamilo. Skad informacje o oficerze lacznosci z Zegrza? Oficer na zdjeciu ma odznake Szkoly Podchorazych Piechoty, a w spisie absolwentow SPŁ w Zegrzu nie ma Jana Krzywonosa. Moze chodzi o ofic. rez. albo o jakis kurs doszkalajacy. Pozdrawiam Stefan
  22. Witam. Transportery opancerzone SdKfz 251 z pewnoscia byly uzyte w Kampanii Wrzesniowej 1939 r. Stanowily wyposazenie 1 p. st. zmot. (pytanie czy calego). Pierwsze wozy trafily w 12 lipca 1939 r. do 6 komp. tego pulku(prawdopodobnie 14 szt.). Do 1.09.1939 r. wyprodukowano 68 pojazdow w wersji Ausf. A o oznaczeniach 251/1 (transporter piechoty), 251/4 (ciagnik artyleryjski), 251/3 (woz dowodzenia). 251/6 (woz dowodzenia dla wyzszych sztabow). Ten ostatni typ sluzyl jako pojazd dcy XIX KPanc gen. Guderianowi. Niestety nie wiadomo ile powstalo pojazdow w poszczegolnych typach wyposazenia. Ale jesli pomnozyc liczbe wozow w kompanii przez liczbe kompanii w 1pstzmot to nie starczy wyprodukowanych nawet na piec komp. (a pulk mial ich szesc). Trzeba jeszcze uwzglednic pojazdy lacznosci i ciagniki artyleryjskie i to, ze kilka wozow bylo w 3DPanc. Sadzac po oznaczeniach pojazdow na zdjeciach, moga one nalezec do 3 komp 1pstzmot 1DPanc (6 i 3 komp. byly ostatnimi w baonach) lub do 3 komp. 3pstzmot 3DPanc. Pojazdy na zdjeciach to najprawdopodobniej SdKfz 251/1 Ausf. A Informacje pochodza z Janusz Ledwoch SdKfz 251", Militaria, Warszawa 1994 i Witold Ławrynowicz Droga do Blitzkriegu" AJ-Press, Gdansk 2003. Pozdrawiam Stifz
  23. Witam. Na zdjeciu TKS na przyczepie widac jais szyld i lampion z adresem domu. Moze jakis lepszy skan pozowoli na odczytanie tekstu i lokalizacje miejsca. Pozdrawiam stefan
×
×
  • Create New...

Important Information