Skocz do zawartości

JoncaA

Użytkownik forum
  • Zawartość

    1535
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

0 Neutral

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

  1. Nic specjalnie dziwnego. Klasę 4 zlikwidowało PKP. Wagony w dyspozycji władz wojskowych" (sanitarne, warsztatowe, mieszkalne itd.) nigdy nie zmieniły raz nadanych na początku lat dwudziestych polskich numerów i symboli serii. Jaskrawo to widać właśnie na przykładzie abteilwagenów" serii D.
  2. JoncaA

    godla na pojazdach

    Lenistwo nijak nie popłaca. Nie chciało mi się otwierać miniaturki radetta i myślałem, że to o to zdjęcie chodzi, które w załączeniu. To własnie samochód d-cy baterii. Na zdjęciu radetta oczywiście samochody P17.
  3. JoncaA

    godla na pojazdach

    .....znaczka tego nie widać na zdjęciu przedstawiającym lewy bok pojazdu..... 1. Toć przecie napisałem: Bateria Śmierci Pierwszego P.Mot. Inne baterie tego pułku nie miały prawa malować trupiej czachy i nie malowały. 2. fragment samochodu pokazany przez Radetta to P19 d-cy 1. baterii pułku. 3. samochód na zdjęciu leszka01 to ciągnik C4P w próbach, w 1. baterii, a na zdjęciu z NACu to P17 i skoro nie mają czachy, to pewnie nie są z 1. baterii, albo im się nie namalowało (znaczki indywidualne w zasadzie były zakazane, ale są zdjęcia, że 1. bateria czaszki malowała co najmniej jeszcze późną jesienią 1938 roku.
  4. JoncaA

    godla na pojazdach

    ...czy komuś sie to z czymś kojarzy.... Bateria Śmierci", 1. Pułk Artylerii Motorowej.
  5. Elektrownie wagonowe.Zdjęcia dodane przez wa1aw niestety nie maja nic wspólnego z pociągami sanitarnymi - to wagony saperów kolejowych i służyły do oświetlania dużych obiektów (miały dość mocy, żeby oświetlić małe miasteczko), składów warsztatowych itd. Z jednym bodaj wyjątkiem urządzone były w 30-tonowych wagonach serii KKz. Nie wiem, jak rozwiązano sprawę elektrowni w pociągach z wagonami Mhx. Sądząc po zdjęciu zamieszczonym przez wa1aw w serii zdjęć pociągu uruchomionego przez Niemców - pociągi miały standardowe polskie elektrownie, jak wszystkie regulaminowe polskie pociągi sanitarne - czyli wagon- elektrownia i magazyn brudnej bielizny". Wagon-elektrownia urządzony był w wagonie 20-tonowym serii Kd z hamulcami i budką hamulcową. Agregat prądotwórczy miał prądnicę prądu stałego 115 V napędzaną od silnika dieslowskiego 5KM - i było to wystarczające. W załączeniu schemat polskiego wagonu zgodnie z przepisem.
  6. dla Cypisa - ciąg dalszy.
  7. Specjalnie dla Cypisa. (Uwaga: Wydziały Sanitarne były w strukturach Dyrekcji PKP - to nie wojsko!)
  8. Nie mam pojęcia co się działo od końca stycznia do września, ale wedle spisu z 28 stycznia 39 PS66 stał we Lwowie (w towarzystwie składów, a może tylko wagonów wyspecjalizowanych - PS61, 62, 63, 64, 65, 101, PDK 61 i 62).
  9. No to widzę, że muszę zrobić mały wykład na temat klasyfikacji wagonów. Otóż: Kd to polski skrót na określenie wagonu PKP, w tym przypadku towarowego wagonu krytego (stąd jako pierwsza litera K", ale z wyłączeniem wapniarek, choć też są kryte). Litera d" jako następna mówi nam ,że ładowność wagonu wynosi najmniej 15 ton, a jego nośność przekracza 15 ton, ale jest nie większa niż ton 20 z wyłączeniem 20, czyli nie przekracza 19,99... ton. I, że wagon ma dwie lub trzy osie. Wagony polskiej budowy budowane były wedle polskiego wzorca CI, tożsamego z niemieckim wzorcem A2, a ten z kolei powstał z przemianowania pruskiego wzorca IId8. Wzorzec A2 obejmował Bedecte Guterwagen Gm" i pokrewne. Cechą wspólną wszystkich wagonów Kd na torach PKP jest to, że są kryte, 15-tonowe i mają dwie lub trzy osie. Nie ma najmniejszego znaczenia rozstaw osi i inne wymiary. Do serii Kd zaliczają się więc i polskie CI, i rosyjskie przełożone na tor normalny, i austriackie o rozstawie 7,7 m, jak i np. niemieckie o rozstawie osi 6 m. Rysunek z broszurki przedstawiający Kd to rysunek wagonu polskiego wzorca CI, stąd rozpiętość osi 4,5 m. I jeszcze jedno - po przemalowaniu już niczego nie możemy być pewni.. Wagony Km na PKP to wagony starszych typów, kryte 10-tonowe, już w zaniku, bo nikt ich w latach dwudziestych nie produkował, a na związkowych" niemieckich to Klappdeckelwagen Km, czyli wapniarki wg wzorca A7 czy, jak kto woli, IId4. No i starczy na dziś - bo jeszcze i tak zostały nam wagony serii KK, KKz, platformy Pdks i Pddk, poprzerabiane na sanitarne wagony osobowe np. serii C, B, a nawet bagażowe serii F, że nie wspomnę o wagonach H, które z założenia nie należały do wagonów sanitarnych wojska, nawet jak były identyczne - bo wtedy należała się im literka M.
  10. A nie! Platforma z tankietkamijest z pociągu szkolnego 1 dyonu p.panc. i nie jest Pddk tylko, co nawet widać, Pdks - zapisywana też niekiedy myląco jako Pdkz, a też Pdkss, .
  11. No i tą powyższą wyliczanką podpowiedziałeś to, com zapomniał napisać. Odkażalnie były na podwoziach Pddk, czyli zbudowane zostały na platformach i zachowały numery platform, choć już się po przebudowie stały wagonami krytymi.
  12. ...dopełnieniem tematu byłby skład odkażalni.... Wątpię otóż w skład", sądzę, że było to kilka pojedynczych wagonów na kilku różnych stacjach postojowych - które coś tam ciągnęło, ale mogła być to każda lokomotywa, jaka była dostępna (nie tak, jak w des.-kąp., gdzie trzeba było przygotować specjalnie lokomotywę, zakładając pompę i różniste rurki do przesyłania wody i pary). Wagon-odkażalnia miał w sobie dwa porządne bojlery do wytwarzania pary,dwie komory i spory zbiornik wody. Charakterystyczne było to,że miał czworo drzwi przesuwnych na końcach wagonu (a nie w środku, jak w standardowych wagonach krytych), oszklone okienka i ze cztery kominki blaszane na dachu - i bardzo bym chciał znaleźć zdjęcie takiego wagonu. A jak się mylę, to trudno... Aha, przypomniało mi się... Niekoniecznie wierzę w wagon 800 - to by zaprzeczało praktyce przydzielenia sekwencji numerów dla poszczególnych klas taboru. 8" byłoby w ten sposób wyróżnikiem sekwencji wagonów (M- militarne), a pierwszy wagon w tej sekwencji to 1", a nie " czyli byłby to wagon 801...Tak jak w salonkach (A) pierwszy wagon to 1" , a ostatni chyba 19". A jak się mylę, to trudno...
  13. No nie bardzo podobny. Tak to sobie wymyślono w okresie pokoju:
×

Powiadomienie o plikach cookie