Skocz do zawartości

Polskie pociągi pancerne 2


Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Przepraszam, że się wtryniam. Wątek Polskie pociągi pancerne" to jeden z moich ulubionych na forum. Miłośników kolei może zainteresuje fakt, że Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznej WST na Westerplatte wespół z Koleją Drezynową z Gdańska chce się podjąć rekonstrukcji drezyny pancernej Tatra T18.
Choć rzecz jasna na Westerplatte drezyn pancernych nie było to nasze Stowarzyszenie ma w statucie wpisane m.in. odtwarzanie i podtrzymywanie tradycji wojskowych oraz patriotycznych, odtwarzanie wyposażenia, umundurowania, uzbrojenia i wyszkolenia Wojska II Rzeczypospolitej". A ponieważ wespół z Koleją Drezynową staliśmy się prawnym użytkownikiem torów na Westerplatte (oraz na przedpolu półwyspu, gdzie można by w przyszłości z powodzeniem rozegrać inscenizację walk z udziałem Tatr), to taki plan jest jak najbardziej na miejscu :) Docelowo myślimy o stworzeniu plutonu drezyn pancernych. Jest też już zalążek eszelonu gospodarczego w postaci jednego przedwojennego wagonu :) , ale jeszcze daleka droga żeby go odrestaurować, a jeszcze dalsza żeby go ustawić na Westerplatte. Ale jak mówi stare przysłowie maszynistów: wszystko po kolei.

Zainteresowanych zapraszam w najbliższy weekend na Westerplatte, gdzie odbędzie się uroczyste otwarcie Dydaktyczno-Edukacyjnej Trasy Kolei Drezynowej na Westerplatte (w ten weekend wyjątkowo będziemy się poruszać po trasie o długości 3 km!). Szczegóły i program: http://www.odkrywca-online.pl/pokaz_watek.php?id=174816 Przepraszam za zamieszanie, ale wkrótce zacznę nękać Was m.in. w związku z rekonstrukcją Tatry :) Pozdrawiam. wachmistrz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 431
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Wachmistrz.
Dziekuje za zaproszenie. Inicjatywa bardzo interesujaca. W miare mozliwosci oczywiscie bede sie staral pomoc. Trzymam kciuki:-)
W Warszawie zapalency" na rocznice Bitwy warszawskiej" takze staraja sie o zlozenie poc. panc. Przejazd Skierniewice - poligon Rembertow i tu pokazy walki. Co wyjdzie zobaczymy, jest duzo problemow (koszty, pozwolenia i tp.)
Pozdrawiam
sadyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mowiac, to az mnie zatkalo, gdy przeczytalem post kolegi Wachmnistrza!Mam nadzieje, ze starczy sil na zamiary.Naprawde.Mam nadzieje.
Gdybym byl blizej - przyjechalbym do Gdanska osobiscie.Niestety, nie bedzie mi dany ten przywilej...Jedyne, co moge zaproponowac, to ta odrobina wiedzy, ktora posiadam, plus kilka zdjec.
Pozdrowienia
Grendel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wachmistrzu - ucieszyles mnie! Przymierzam sie niespiesznie do zrobienia planu modelarskiego Tatry, w miare przyzwoitej jakosci i malej skali, cos tam sobie pozbieralem - wiec chetnie zapuszcze zurawia w to co tobie wpadlo w rece, a tez, deklaruje, dostaniesz rysunki (oczywiscie, kiedy nabiora ksztaltu) , zdjecia, jakie mam - tez do twojej dyspozycji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam! W skrócie, bo otworzę o tym nowe wątki, czyli o otwarciu Dydaktyczno-Edukacyjnej Trasy Kolei Drezynowej na Westerplatte im. kmdr. por. Franciszka Dąbrowskiego oraz o rekonstrukcji Tatry. Nie będę po prostu tu zaśmiecał pobocznymi wątkami tak dobrego tematu o polskich pociągach pancernych.

Obok zdjęcie zwiadu kawalarii torowej" w wykonaniu GRH 2.MPS" (lekka drezyna rozpoznawcza DR04 ;) ) na Westerplatte w pobliżu placówki Tor". Impreza bardzo udana, planujemy kolejne! :)

O Tatrach: docelowo planujemy zbudowanie dwóch Tatr, przy czym pierwsza będzie prototypem", który przede wszystkim zewnętrznie ma w jak największym stopniu odzwierciedlać wygląd Tatry. Mając doświadczenie przy budowie Tatry, drugą chcemy także zrekonstruować z jej wyglądem wewnętrznym. Czyli niejako planujemy pluton drezyn pancernych :) Z różnych przyczyn, przede wszystkim logistycznych (i technicznych także), nie będzie możliwa rekonstrukcja Tatr(y) co do śrubki".
Zbieramy informacje o przedwojennych wagonach gnijących na bocznicach - powoli zarysowuje się kształt eszelonu gospodarczego (albo może nawet rekonstrukcji Smoka Kaszubskiego"?) :) Pozdrawiam! wachmistrz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wtryniłem się z wątkiem pobocznym i temat podupadł, mam wyrzuty sumienia.
Dlatego żeby go nieco rozruszać, chciałbym uzyskać informacje na temat malowania eszelonów gospodarczych w 1939 r. Czy były one malowane (wagony) w trójbarwny kamuflaż tak jak właściwy pociąg pancerny czy pozostawiono cywilny" kolor (zielony?)? Lokomotywy zdaje się, że były nieopancerzone i czarne.
A poza tym jak takie eszelony funkcjonowały w czasie wojny? Czy posuwały się ileś tam kilometrów za pociągiem pancernym, czy np. eszelony gospodarcze w ogóle w kampanii 1939 r. nie brały udziały, tylko pozostawiono je na bocznicach? Pozdrawiam. wachmistrz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do Ti4-180, dowiedziałem się tylko tyle, że wyprodukował ją Borsig 1909, nr fabryczny 7043, kolejne przydziały: G5.4 Halle 4321 ->1918: PKP Ti4-180 -> 09.1939 NKPS ->1944 DRB 54 1193 -> DR ->25.10.1955 PKP (numer bez zmian?)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michale, ciesze sie, ze sie odezwales.
Kawalek do historii Ti4-180.
Sluzyla w pociagu pancernym Wilk". Nastepnie trafila do 2 Dyonu Pociagow Pancernych. Poczatkowo sluzyla w 2 pociagu pancernym (Grozny"), pozniej w 1 pociagu pancernym(Smialy"). W 1930 zostala przekazana do Kadry 2 Dyonu. W maju 1931 wyjechala do W.G.K. Warszawa-Praga, gdzie zdjeto z niej pancerz i wykorzystano przy pancerzeniu Ti3. Ten trafil znowu do 1 pociagu pancernego (w pewnym sensie Smialego").
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam
Mam nowe informacje dotyczace jedynej lokomotywy opancerzonej w Polsce serii 180.Została przydzielona do P.P.3 Lis-Kula".
Odnośnie serii 97. W Polsce opancerzono 3 lokomotywy tej serii:97-235,97-245 oraz 97-254.Ostatnia przy P.P.Smok".
Zdjęcie lokomotywy serii 229 w hali fabrycznej to oczywiscie P.P.Wawel"(styczeń 1919).
a Niemen" na G.7 przydzielona do P.P. Smok". Napis to hasło typu Na Berlin".
Pzdr Krzysztof 115
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysztof115.
1/ Informacje o przydziale 180.5 podaje juz u siebie Michal.
2/ Nie bylbym tak pewny tego ze zdjecie lokomotywy pancerzonej u Zieleniewskiego to lokomotywa pociagu Wawel". Jezeli zwrociles uwage na pancerzenie to pancerzona lokomotywa ma trzy klapy nad kolami, a lokomotywa Wawel" cztery. Dlatego ma watpliwosci.
3/ 97-254 sluzyl nie tylko w pp Smok" ale takze w pp Smialy".
4/ G7^2 a Niemen" - pytanie: kiedy mial przydzial do ppSmok"?
Pzdr
Sadyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.Sadyk
Lokomotywa PPWawel"po jednej stronie posiada 3 klapy a po drugiej 4.
Lokomotywa 97-254 nie służyła w PP Śmiały".Po rozwiązaniu PP Smok" używano jej w ruchu lokalnym w Nowym Sączu aż do czerwca 1920.Następnie wobec utraty szeregu polskich jednostek na froncie przydzielona zastała do nowego składu PP 5 Stefan Batory".
Ad4 Przepraszam za pomyłkę G.7 a Niemen" nie miał przydziału do PP Smok" lecz do PP 11 Poznańczyk" a prawdopodobnie następnie do PP 13 Boruta".
Istniała rotacja lokomotyw przydzielonych do poszczególnych pociagów pancernych na froncie.
Pod koniec maja 1920 roku kilka typów uznano za zbyt słabe w tym serii 178,632 oraz 637.
Pzdr Krzysztof 115
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to prawy bok lokomotywy Wawel" (cztery klapy). Oczywiscie ta napewno byla tez pancerzona u Zieleniewskiego. Ale czy jest to ta sama nie wiem, mam caly czas watpliwosci. Napewno naleza do tej samej serii 229 (numeru niestety nie jestem w satnie podac)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad Sadyk
Lokomotywa pancerna serii 229-46 ( Kraków I) w pociągu pancernym P.P.9 Wawel" wersji ostatecznejna istotnie posiadała na boku prawym i lewym po 4 klapy. 3 klapy to błąd konstrukcyjny, który został usunięty i dodano 4 klapę i stąd problem. Była to jedyna kanciasta" i niepowtarzalna.
Bardzo interesujace zdjęcia 97.254. Ten pewien czas to czerwiec 1920.
Pzd
Krzysztof
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to lokomotywa Wawel", to jeszcze bez opancerzenia góry? W takim razie to ta sama, co później używana w Danucie"?..

Co do serii 97: strona http://www.pospichal.net/lokstatistik/10970-kkstb97.htm podaje, że 97.235 był w kolejach austriackich BBO.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad Mi.Der
Tak to ta sama lokomotywa.Dodam więcj informacji.
Opancerzenie lokomotywy trwalo od 12 grudnia 1918 aż do 21 stycznia 1919.Na rozkaz gen. Rozwadowskiego pociąg pancerny Wawel" został wysłany do Poznania 30 stycznia 19 w następującym składzie :
4 wozy strzeleckie,wóz oficerski,wóz amunicyjny wóz sanitarny
oraz pancerna lokomotywa 229.46. Pod nazwą Danuta"
właczony w skład Wojsk Wielkopolskich.
W Polsce zostały opancerzone tylko 2 lokomotywy serii 97.
Może istnieje zdjęcie temu przeczące ?
Pzdr
Krzysztof
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie