fala Napisano 7 Czerwiec 2023 Napisano 7 Czerwiec 2023 4 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał: A nie mówiłem? https://wpolityce.pl/polityka/649859-samolot-z-napisem-do-berlina-po-chce-scigac-pilota Według przepisów lotniczych nad Warszawą można latać na wysokości powyżej 2 tysięcy metrów, więc gość o licencji powinien zapomnieć na długi czas. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 12 Czerwiec 2023 Napisano 12 Czerwiec 2023 Czy już alfa & omega odniósł się do łamania prawa lotniczego z dn. 04.06.2023 r. ws. Lex *****_***? Niestety, nie widać.. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 21 Czerwiec 2023 Napisano 21 Czerwiec 2023 Lot z banerem podczas manifestacji nad Warszawą – stanowisko ULC https://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/lot-z-banerem-podczas-manifestacji-nad-warszawa-stanowisko-ulc Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 22 Czerwiec 2023 Napisano 22 Czerwiec 2023 Taxi ...Parisien? Des Jeux olympiques de 2024.. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 2 Lipiec 2023 Napisano 2 Lipiec 2023 RWD.5R gotowy do lotów próbnych, planowana godzina startu: 14:00, 02.07.2023 Łososina Dolna. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 12 Lipiec 2023 Napisano 12 Lipiec 2023 Bąk III a w środku mój fan #doberlina! Cytuj
Hornet Napisano 12 Lipiec 2023 Napisano 12 Lipiec 2023 (edytowane) No i jest.....tylko to malowanie -to ot takie komercyjne...bo z epoki takiego nie znam... Edytowane 12 Lipiec 2023 przez Hornet Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 12 Lipiec 2023 Napisano 12 Lipiec 2023 - Kazik, nie znasz się, dziś to się nazywa tzw. radosna twórczość https://wsjp.pl/index.php/haslo/podglad/27149/radosna-tworczosc 1 Cytuj
Woodhaven Napisano 17 Lipiec 2023 Napisano 17 Lipiec 2023 (edytowane) St. Omer Francja 4 kwietnia 1942 AB-824 F/Lt Kustrzynski Zbigniew KW PAF (POW+EVD)P76718 Edytowane 17 Lipiec 2023 przez Woodhaven Cytuj
Woodhaven Napisano 24 Lipiec 2023 Napisano 24 Lipiec 2023 Bf 108 B-1 W.Nr. 2278 ex TI+ED 1945 captured by Polish AF 9th Independent Liasion Sq. and flown until 1948 or later Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 26 Lipiec 2023 Napisano 26 Lipiec 2023 W dniu 25.07.2023 o 03:09, Woodhaven napisał: Ale Gość! Szacuneczek.. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 7 Sierpień 2023 Napisano 7 Sierpień 2023 Stało się.. Dn. 25 lipca 2023 r., na poligonie Eglin na Florydzie, odbył się trzygodzinny lot, w którym bezzałogowy samolot bojowy XQ-58A Valkyrie był całkowicie kontrolowany przez algorytmy sztucznej inteligencji. W tym czasie dron musiał reagować na różne scenariusze i symulowane zagrożenia. Był to pierwszy taki lot w historii i przełomowy krok w rozwoju autonomicznych systemów bojowych.. https://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/dron-xq-58a-valkyrie-wykonal-pierwszy-lot-kontrolowany-przez-sztuczna Miło, że ma polską myśl lotniczą.. 1 Cytuj
Hornet Napisano 1 Wrzesień 2023 Napisano 1 Wrzesień 2023 Dobrej jakości skan pocztówki z B&V 141B 1 Cytuj
Woodhaven Napisano 6 Wrzesień 2023 Napisano 6 Wrzesień 2023 Niemiecki samolot znaleziony w bagnie! W niedzielę wspólnie z Piotrem Witkiem – założycielem i właścicielem Izby Pamiątek Lotniczych i Militarnych w Mańkowicach - uczestniczyliśmy w nagraniu odcinka programu „Poszukiwacze historii”, który poświęcony był wydobyciu pozostałości niemieckiego samolotu szkolnego w Nowakach koło Nysy. Cała historia zaczęła się od Krzysztof Pawłowski, który skontaktował się z nami informując o odnalezieniu na jego posesji szczątków samolotu. Jednocześnie sprawą zainteresował się wydawca programu „Poszukiwacze historii” dzięki czemu możliwe stało się wydobycie pozostałości samolotu i stworzenie ciekawego odcinka programu. Wstępne oględziny odnalezionych na miejscu drobnych elementów, w tym tabliczki znamionowej elementów sterowania skokiem śmigła, jednoznacznie wskazywały na samolot produkcji niemieckiej, który napędzał silnik Argus 410. W tym miejscu wspólnie z Piotrkiem, który jest ekspertem w tej dziedzinie, zaczęła się żmudna identyfikacja modelu, który według przekazu mieszkańców miał rozbić się po wojnie. Wstępnie wytypowaliśmy kilka typów, w tym m.in. Arado Ar 96B, Focke-Wulf Fw 189 oraz Henschel Hs 129, które napędzał ten typ silnika i stacjonowały na okolicznych lotniskach. Z góry założyliśmy też, że samolot został utracony w trakcie wojny, prawdopodobnie w wyniku ostrzału radzieckiego lotnictwa lub artylerii przeciwlotniczej. W międzyczasie Krzysztof postarał się o wszelkie pozwolenia od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Podczas weryfikacji niemieckich strat bojowych, dokumentów radzieckich pułków lotniczych i obrony p-lot nie natknąłem się na żadną wzmiankę o zestrzeleniu czy nawet pojawieniu się tego typu samolotów w okolicy Nowak, które do maja 1945 roku pozostawały pod panowaniem armii niemieckiej. Przełomem w naszym śledztwie był dokument zatytułowany „Wypadki lotnicze według szkół i innych jednostek” z dnia 10 września 1943 roku autorstwa Generalnego Kwatermistrzostwa Luftwaffe pozyskany z Niemieckiego Wojskowego Archiwum Państwowego we Freiburgu. W dokumencie tym pod pozycją nr 4 znalazł się wpis dokumentujący katastrofę samolotu szkolnego Arado Ar 96 nr seryjny 1164, który rozbił się 7 września 1943 roku w Nowakach, w wyniku usterki techniczej i został zniszczony w 80%. Samolot pochodził ze szkoły pilotażu A/B 9 w Grodkowie i Radzikowicach, a brak wzmianki o załodze wskazywał, że przeżyła katastrofę. Te same dane potwierdził Piotr Witek u swoich czeskich znajomych. Bingo! Jest nasz samolot – pozostało potwierdzić na podstawie wydobytych części czy jest to faktycznie Arado Ar 96. W zeszłą niedzielę prowadzący program "Poszukiwacze historii" przy wsparciu strażaków z OSP Nowaki przeprowadzili poszukiwania zalegających w błotnistym terenie szczątków samolotu. Wydobyte elementy m.in. silnika, poszycia, instrumentów i urządzeń pokładowych wraz z tabliczkami znamionowymi jednoznacznie potwierdziły nasze ustalenia – rozbitym samolotem był szkolny Arado Ar 96B o numerze taktycznym 10, ze szkoły pilotażu w Grodkowie lub – co bardziej prawdopodobne – w Radzikowicach. Na miejscu nie odnaleziono także żadnych szczątków pilotów ani resztek ubioru, co także potwierdza naszą wersję wydarzeń. Na tą chwilę szczątki zostały zabezpieczone przez Muzeum Dywizjonu 303 im. ppłk Jana Zumbacha w Napoleonie, gdzie trafią ostatecznie? O tym zdecyduje Wojewódzki Konserwator Zabytków. Na tym można zakończyć całą historię – niestety teraz mała łyżka dziegciu. W dzisiejszym wydaniu nyskiego tygodnika przeczytałem artykuł o wydobyciu samolotu – świetnie, że lokalne media interesują się tego typu inicjatywami, jednak w ostatnim zdaniu autor podał nie do końca prawdę. Informuję, że kilku członków wymienionego w artykule Stowarzyszenia Kryptonim T-IV było obecnych przy wydobyciu samolotu i wsparło strażaków i prowadzących w częściowym umyciu i przeniesieniu wydobytych części. Całość organizacji leżała po stronie producenta programu oraz właściciela posesji, natomiast wsparcie formalno-naukowe, a także pomoc przy wydobyciu i wstępnej identyfikacji części zapewnił Piotr Witek i ja. Nie wiem czy informacja zawarta w artykule pochodziła od jednego z członków stowarzyszenia, który poinformował redakcję o fakcie prowadzenia prac czy była inwencją samego autora artykułu, ważne jednak aby podając informacje, przekazać je rzetelnie. Na koniec zapraszam wszystkich do odwiedzenia Izby Pamiątek Lotniczych i Militarnych w Mańkowicach, które prowadzi Piotr Witek – gwarantuję, że każdy odwiedzający to miejsce powie WOW! 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.