Jump to content

polski bofors w Afryce


Guest pni

Recommended Posts

W Poniedziałek na Dicowery Civilisation widziałem film o walkach Afrika Corps w Afryce Północnej. Ku mojemu zaskoczeniu na filmie o walkach 1941/42 niemcy lub włosi wyładowali polskiego boforsa i wtoczyli na stanowisko p-panc.
Może ktoś wie coś na ten temat.
Link to comment
Share on other sites

Po pierwsze: a czy na pewno był polski?

Po drugie: Brytyjczycy używali ich trochę z polskiego eksportu przedwojennego (i chyba jeszcze z produkcji innych krajów) - nawet nasza SBSK otrzymała w Tobruku Boforsy made in Poland :-)

Po trzecie: w którymś numerze chyba MiF o ile pamiętam zdjęcie Boforsa w Afryce rękach niemieckich podpisano, jako polska armata zdobyta w 1939, w co nie za bardzo chce mi się wierzyć zważywszy na punkt 2.

Po czwarte: nic nie wiem na temat tej konkretnej armaty, nawet jej nie widziałem ;-)
Link to comment
Share on other sites

Michal,
Malo detali.Nie wiem, co oni mieli na stanie w tym czasie.Do eliminacji jest kilka typow:wczesny Morris Quad, Guy Quad, Chevrolet CGT, kanadyjski Ford, Morris-Commercial i jeszcze pare innych.Wszystkie w zasadzie podobne wielkoscia i ksztaltem.
Pozdrowienia
Krzysztof Kurylowicz - Grendel
Link to comment
Share on other sites

Oczywiście nie wiem czy ten Bofors z kroniki był polski. Co istotne, przewożony był on na naczepie ciężarówki choć byli to raczej włosi lub niemcy (charakterystyczne nakrycia głowy) a nie anglicy.
Link to comment
Share on other sites

Bylbym bardzo ostrozny w wydawaniu tego typu sadow, zwlaszcza, jesli chodzi o Afryke Polnocna.Brytyjczycy uzywali tam olbrzymia wrecz ilosc typow ciezarowek.Procz produkcji wlasnej i amerykanskiej byly jeszcze pojazdy kanadyjskie, poludniowoafrykanskie, indyjskie oraz australijskie i nowozelandzkie - przy czym zarowno indian-pattern, jak i auta z Down-Under bardzo roznily sie od ich zazwyczaj licencyjnych pierwowzorow.Bardzo ciezko jest jednoznacznie zidentyfikowac nawet dobrze widoczny pojazd, a co dopiero kilkosekundowy kadr w filmie...
DAK uzywal praktycznie wszystkich pojazdow zdobycznych, jesli tylko nadawaly sie one do jazdy.
Pozdrowienia
Grendel
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

W początkowym okresie działalności LRDG niektóre samochody Chevrolet WB i Ford F30 były uzbrajane w 37mm Boforsy. Spodziewano się bowiem spotkań z bronią pancerną przeciwnika. Samochody te były nielubiane przez żołnierzy ponieważ działko zbyt mocno obciążało pojazd i zajmowało zbyt wiele miejsca. Z tych powodów, a także ponieważ do spotkań z wrogimi czołgami dochodziło niezwykle rzadko załogi najczęsciej je demontowały.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information