Skocz do zawartości

Wojna na Wschodzie vol. 1/12


Rekomendowane odpowiedzi

I już mamy przełożenie doświadczeń z wojny na Ukrainie na przemysł wojskowy...

 

Firma BAE Systems pokazała na wystawie AUSA 2023 nową odmianę transportera opancerzonego AMPV CUAS (Counter UAS). Wóz został wyposażony w system zwalczania bezzałogowych statków powietrznych zainstalowany na tym samym podwoziu, co istniejące już warianty tej rodziny pojazdów.

Prototyp AMPV w wariancie do zwalczania bezzałogowych systemów latających, ale również klasycznych nisko lecących środków napadu powietrznego (samolotów i śmigłowców) otrzymał wieżę Reconfigurable Integrated-Weapons Platform (RIwP) firmy Moog, stosowaną już w mobilnym systemie obrony powietrznej krótkiego zasięgu amerykańskich wojsk lądowych M-SHORAD. RIwP to modułowa i zdalnie sterowana wieża, która zapewnia obronę powietrzną, przeciwpancerną lub wielozadaniowość poprzez precyzyjny ogień średniego kalibru i ogień pośredni.

Zgodnie z nazwą uzbrojenie jest montowane w modułach i może być rekonfigurowane w zależności od potrzeb misji i uwarunkowań teatru działań. Podstawowym środkiem zwalczania celów latających jest poczwórna wyrzutnia samonaprowadzających pocisków przeciwlotniczych FIM-92J Stinger. Mają one zapalniki zbliżeniowe, dzięki czemu szansa na zniszczenie lub uszkodzenie drona jest bardzo wysoka.

Ponadto w wieży mogą być zainstalowane wyrzutnie kierowanych pocisków przeciwpancernych AGM-114L Hellfire Longbow. Pociski te mogą być wykorzystane do zwalczania powolnych celów latających lub do samoobrony w razie napotkania wozów opancerzonych przeciwnika. W przyszłości te pociski zostaną zastąpione nowocześniejszymi AGM-179 JAGM o takim samym przeznaczeniu. Uzbrojenie strzeleckie składa się z działka M230LF kal. 30 mm i karabinu maszynowego kal. 7,62 mm.

AMPV CUAS jest również wyposażony w systemy dowodzenia i kierowania ogniem, wykraczające poza to, co jest dostępne w obecnej flocie AMPV. Uzbrojenie jest naprowadzane za pomocą głowicy optoelektronicznej L3Harris Wescam MX-GCS wyposażonej w kamerę światła dziennego, kamerę termowizyjną, dalmierz laserowy i system automatycznego śledzenia celu. Ponadto w M-SHORAD na pojeździe zainstalowano cztery radary RPS-42 Multi-Mission Hemispheric Radar, z których każdy obserwuje jedną ćwiartkę przestrzeni powietrznej wokół pojazdu. Radar może wykryć cel wielkości mini bsl z odległości 5 km, a śmigłowiec z 25 km.

 

MGU4ODhmYiY0Vjl3RxZvM3cObS0BT2FlIBZ1ZkdVdXEtAHZ8RwskKzBGKjQHQyo1IEQuMxhDPSt6VT8tRxt8aDFdPDQEDDRoMFktIQxCLiNjBnt9DVRgdGcCeWlcWnsmeA17IQxAfiRhBH8hUFV1ITQCbTk.webp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie