Jump to content

Morski Dywizjon Lotniczy- zdjęcia i materialy.


Recommended Posts

W dniu 12.10.2023 o 11:39, formoza58 napisał:

Warta pod budynkiem koszar.

mdl oprawa warty przy koszarach.JPG

Apropo wart ... Na stronie 17 albumu " Obchody 100 Lecia MDLot. w Pucku" przy  ' całkowicie metalowym samolocie" goszczącym w Pucku widoczny wartownik. Nie z marynarskiego plutonu wartowniczego, tylko inny, jakby Kolejowe PW. 

mar str17.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
W dniu 22.05.2022 o 21:55, Sedco Express napisał:

W 1936 r. (inne źródła podają 1937 r.) dwa R-XIII wystartowały by przepędzić dwa niemiecki sterowce LZ-129 "Hindenburg" i LZ-129 "Graf Zeppelin", które naruszyły polską przestrzeń powietrzną (nad Helem - rejon umocniony i był zakaz lotów dla cywilnych samolotów) w locie z Królewca. Samoloty R-XIII w pobliżu sterowców wykonywały akrobacje, zwroty, przeloty przed nimi aż te zostały zmuszone do zmiany kursu i wyleciały z polskiej strefy wód granicznych.

No ja mam z tym problem - w książkach z okresu PRL przeczytać było można, że w lecie czy wręcz lipcu 1939 powracający z Prus Wschodnich sterowiec LZ-130 Graf Zeppelin II naruszył polskie wody terytorialne i przelatywał w pobliżu RU Hel. Na przechwycenie sterowca wysłany został jeden Lublin R XIII G nr 714 (wymieniane są nawet nazwiska członków załogi), który "myśliwskimi" manewrami zmusił sterowiec do zmiany kursu i powrotu na wody międzynarodowe.
Muszę powiedzieć, że zawsze zastanawiał mnie brak dziennej daty tego zdarzenia. A teraz, gdy przeczytałem wykaz lotów LZ-130 na wikipedii (https://en.wikipedia.org/wiki/LZ_130_Graf_Zeppelin_II), to w ogóle nic nie wskazuje, aby kiedykolwiek w swej karierze znalazł się on w tym rejonie Bałtyku, czy w ogóle w Prusach Wschodnich.

No ale jeśli miałby to być 1936 czy 1937, w grę wchodzić by mogły LZ-127 Graf Zeppelin i LZ-129 Hindenburg - to zdarzenie mogłoby teoretycznie mieć miejsce w 1936 roku - ale też nic w wykazach lotów LZ-129 na taki wspólny występ nie nie wskazuje. https://www.airships.net/hindenburg/flight-schedule/

Tak, że jeżeli w ogóle - w co zaczynam bardzo wątpić - przechwycenie sterowca miało miejsce, to mógłby to być co najwyżej samotny LZ-127 Graf Zeppelin, najpóźniej wiosną 1937 (po katastrofie LZ-129 w maju 1937 został uziemiony).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information