Sedco Express Napisano 27 Wrzesień 2022 Napisano 27 Wrzesień 2022 Z identyfikacją lotników z MDLot są duże problemy. Na podstawie opisanych zdjęć (głownie grupowych) można od biedy dokonać identyfikacji kilkunastu (?) osób głównie oficerów i może kilku podoficerów zawodowych. Natomiast w publikacjach tematycznych jest podanych kilkadziesiąt nazwisk. Cytuj
Borsuk13 Napisano 27 Wrzesień 2022 Napisano 27 Wrzesień 2022 (edytowane) 56 minutes ago, Sedco Express napisał: OK o tej kraksie i przypisie 180 (mocno wszystko jest poplątane) ale na str. 104 nie ma nic o żadnych skrzyniach - trzy zdjęcia grupowe na tle LeO. Przepraszam, chodziło o stronę 101. Edytowane 27 Wrzesień 2022 przez Borsuk13 Cytuj
formoza58 Napisano 27 Wrzesień 2022 Autor Napisano 27 Wrzesień 2022 " Lubliniak" w propagandowym locie, w 1926 roku. Cytuj
Borsuk13 Napisano 1 Październik 2022 Napisano 1 Październik 2022 M.D.L. — 1924 W Dzienniku Rozkazów Tajnych Szefa KMW Nr. 20 z 8 października 1924 roku opublikowano rozkaz tajny Nr. 5, dołączony do rozkazu dziennego Nr. 70 z dnia 15 września 1924 r., w którym dziękowano: Dowódcy Morskiego Dyonu Lotniczego ppłk. Leonkowowi oraz oficerom i szeregowcom, którzy przyczynili się do doskonałego wykonania zadania wywiadu powietrznego manewrującej, 6 września u naszych brzegów, floty rosyjskiej. Według autorów książki „Lotniczy Puck, 1911-1950” były to dwie załogi łodzi latających Macchi M-9: Dowódca morskiej eskadry obserwacyjnej kpt. pil. Władysław Iwanowski z por. obs. Jerzym Bohuszewiczem i chor. pil. Adolf Stempkowski z por. obs. Kazimierzem Rajsem. W Dyonie był kryzys sprzętowy, poniemieckie wodnopłatowce prawie nie latały (prawdopodobnie ostatni lot tych maszyn miał miejsce 21 sierpnia tego roku i zakończył się katastrofą Friedrichshafena FF-33J Nr 8), zamówione wodnosamoloty francuskie dotarły później (pierwsze egzemplarze LeO H-13B3 dotarły 19 listopada, ale zostały zmontowane i oblatane w roku następnym). Jedynymi latającymi hydroplanami były Macchi M-9 produkcji włoskiej. W nowozbudowanym budynku radiostacji zainstalowano dwa zestawy urządzeń: podstawowy z nadajnikiem iskrowym Siemens-Halske (moc w antenie 1,5 kV, zdobyty na Ukraińcach w 1919 r.) i odbiornikiem Telefunken E 85 oraz pomocniczy z nadajnikiem iskrowym Telefunken 0,2TK (200 W) i odbiornikiem Telefunken. Sygnałami wywoławczymi radiostacji były: PCK (polski) i AXS (międzynarodowy, zamieniony w październiku 1928 r. na SPS). Z taborem pływającym też nie było lepiej, pływały: jedna lub dwie motorówki z silnikami o mocy 35 KM (jedna nazywała się WICHER) i jeden lub dwa hydroglisery Farmana (jeden wymieniono, w roku 1925, na motorówkę Flotylli Wiślanej M. 3). Cytuj
formoza58 Napisano 1 Październik 2022 Autor Napisano 1 Październik 2022 Jw. Mogiła por. pil. Ludwika Patalasa... Cytuj
formoza58 Napisano 1 Październik 2022 Autor Napisano 1 Październik 2022 Z 25 grudnia 1927 roku... Cytuj
formoza58 Napisano 2 Październik 2022 Autor Napisano 2 Październik 2022 W dniu 11.06.2022 o 12:22, formoza58 napisał: I będąc przy " cudakach" ;-) ... Hydro Farman, nazywany jako gliser lub ślizgacz. Były dwa?... Cytuj
Borsuk13 Napisano 2 Październik 2022 Napisano 2 Październik 2022 We Flotylli Pińskiej były dwa hydroglisery typu „Farman”, nosiły oznaczenia H. 1 i H. 2. Według dokumentów miały silniki o mocy 180 KM, które nadawały im prędkość 70 km/godz. Pierwszy pojawił się we wrześniu 1925 roku, przydzielony z MDLot., zapewne w drodze wymiany za motorówkę M. 3. Drugi trafił na Pinę prawdopodobnie w 1927 roku. Zostały ostatecznie skasowane w 1932 roku. W Pucku pojawiły się przed 1922 rokiem (na pewno jeden), w dokumentach moc jego silnika podano jako 260 KM. Cytuj
Borsuk13 Napisano 2 Październik 2022 Napisano 2 Październik 2022 Przeglądając foldery reklamowe firmy FARMAN można oszacować wymiary hydrogliserów w polskiej służbie: długość 10-11 metrów, szerokość z płatami ok. 3 metrów, szerokość „wanny” ok. 2 metrów. Silnik to zapewne Hispano-Suiza HS-34 (HS 8Ab). Cytuj
Borsuk13 Napisano 2 Październik 2022 Napisano 2 Październik 2022 A to model hydroglisera, z silnikiem Lorraine o mocy 450 KM, który w lipcu 1924 roku ustanowił rekord świata prędkości na wodzie — 137,85 km/godz. Cytuj
formoza58 Napisano 2 Październik 2022 Autor Napisano 2 Październik 2022 19 minut temu, formoza58 napisał: Ppor. Ludwik Patalas. I jeszcze Ludwik Patalas w służbie pruskiej... Cytuj
formoza58 Napisano 4 Październik 2022 Autor Napisano 4 Październik 2022 Jw. W służbie w Polskim Lotnictwie... Cytuj
ptasznik Napisano 4 Październik 2022 Napisano 4 Październik 2022 Hydrogliser na zatoce, ale czy na 100% ? O roślinność w tle chodzi. Cytuj
formoza58 Napisano 4 Październik 2022 Autor Napisano 4 Październik 2022 W dniu 28.09.2022 o 00:56, formoza58 napisał: " Lubliniak" w propagandowym locie, w 1926 roku. Uzupełnienie. Cytuj
Sedco Express Napisano 12 Październik 2022 Napisano 12 Październik 2022 Na trzecim zdjęciu M.Trawiński jako "Prof. Jaro" słynny iluzjonista - Gdynia, Dom Marynarza na przełomie lat 50/60. Cytuj
Sedco Express Napisano 12 Październik 2022 Napisano 12 Październik 2022 NN kpt.MW - MDLot lata trzydzieste XX w. Widnieje na kilku zdjęciach. Cytuj
formoza58 Napisano 13 Październik 2022 Autor Napisano 13 Październik 2022 W dniu 26.09.2022 o 21:20, formoza58 napisał: Tutaj w " Locie Polskim" , ale z 1933 roku. Wraz z jednostkami floty przyleciały dwa. Na zdjęciu podczas cumowania w Gdyni. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.