Sedco Express Napisano 18 Czerwiec 2022 Share Napisano 18 Czerwiec 2022 W dniu 16.06.2022 o 20:38, formoza58 napisał: I ich maszyna, Fairey Seal. Przyleciały w sumie trzy egz. Fairey "Seal" z sześcioma (?) lotnikami łotewskimi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 18 Czerwiec 2022 Share Napisano 18 Czerwiec 2022 Była jeszcze jedna wizyta lotników obcych - tym razem ze Szwecji. W dniach od 28.05.1934 r. do 03.06.1934 r. z kurtuazyjną wizytą w Pucka przebywało sześć egz. Junkersów F-13W (wersja wodnosamolot) z szesnastoma szwedzkimi lotnikami morskimi. Z kolei 08.06.1936 r. szwedzki samolot typu Asja L.1 "Viking" - rejestracja cywilna SE-FYR. Samolot leciał ze Sztokholmu do ...Krakowa (!) na obchody dnia szwedzkiej flagi (09.06.1936 r.) Na pierwszym zdjęciu J-13W (ale nie jeden z tych wizytujących) oraz "Viking". Może ktoś ma jakieś info o tych przylotach - wycinka prasowe, zdjęcia ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 18 Czerwiec 2022 Autor Share Napisano 18 Czerwiec 2022 O wizycie Szwedów w przełomie maja i czerwca 1934 roku wspominałem wcześniej, a tutaj troszkę materiału i zdjęć.. W pierwszym dniu wizyty Szwedzi byli podejmowani w Warszawie przez 1 PL. Zlożyli min. wieniec pod Pomnikiem Lotnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 18 Czerwiec 2022 Autor Share Napisano 18 Czerwiec 2022 Jw. Wizyta min. u gen. Fabrycego i dekoracje... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 18 Czerwiec 2022 Autor Share Napisano 18 Czerwiec 2022 Jw. Dalszy ciąg wizyty i powrót... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 18 Czerwiec 2022 Autor Share Napisano 18 Czerwiec 2022 I dalej w temacie gości... Zdjęcie wg. opisu przedstawia wizytę w puckiej bazie przedstawiciela japońskiej misji wojskowej, kpt. Vamawaki, w dniu 15 stycznia 1921 roku. Tyle, że nie pasują mi mundury marynarzy i ta bujna trawa. Cosik chyba z tą datą jest nie tak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 18 Czerwiec 2022 Autor Share Napisano 18 Czerwiec 2022 W dniu 16.06.2022 o 17:02, formoza58 napisał: To również goście, do identyfikacji... Jak wspomniał Krzysztof 115, to duńskie maszyny, które wizytowały Polskę w dniach 25- 30 czerwca 1926 roku... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 18 Czerwiec 2022 Autor Share Napisano 18 Czerwiec 2022 "Zew morza", produkcja z 1927 roku... Trochę " Sosnkowskiego" strzelającego torpedą, więcej " Kujawiaka", ale w 1 : 47: 55 fajny moment startu LeO... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 18 Czerwiec 2022 Autor Share Napisano 18 Czerwiec 2022 Z wizyty Włochów, w październiku 1925 roku... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 18 Czerwiec 2022 Share Napisano 18 Czerwiec 2022 4 minuty temu, formoza58 napisał: I dalej w temacie gości... Zdjęcie wg. opisu przedstawia wizytę w puckiej bazie przedstawiciela japońskiej misji wojskowej, kpt. Vamawaki, w dniu 15 stycznia 1921 roku. Tyle, że nie pasują mi mundury marynarzy i ta bujna trawa. Cosik chyba z tą datą jest nie tak. Poplątane z pomieszanym. Po kolei... Nie w styczniu 1921 r. a we wrześniu 1921 r. w Pucku zjawił się nie przedstawiciel Japońskiej Misji Wojskowej w Warszawie a attache wojskowy ambasady japońskiej i nie kpt. lecz pułk. Yawamaki. Towarzyszył mu adiutant por.kawalerii Jan Gąssowski Gąsowski ?). Miał odbyć rejs motorówką po Zat.Puckiej ale z powodu jej braku poprosił dcę BLM kpt.pil. Wiktoryna Kaczyńskiego o zezwolenie na lot nad zatoka i Półw. Helskim. Do 2-os. (!) Friedrichshafena (jakiego ? lub Lubeck-Travemunde F-2 ?) wsiadły cztery osoby. Przy starcie samolot runął do wody. Zginął st.mar.mechanik (nie jak w niektórych publikacjach "st.mechanik") Ryszard Ostrowski i por,kawalerii Jerzy Gąssowski. Pilot kpt Bolesław Filanowicz i płk Yawamaki się uratowało. Samolot na zdjęciu to De Havilland DH-60, który zakupił w Anglii hrabia lotnik amator Bernard Skórzewski. Samolot nosił angielską rejestrację G-AACM. Po zakupie (wraz z żoną) wystartował z Anglii w rajd turystyczny - trasa wiodła przez: Francję, Hiszpanię. Północną Afrykę, Włochy, Jugosławię, Austrię, Czechosłowację. Rajd trwał od 01.12.1928 r. do 30.04.1929 r. przeleciał 11.433 km i (łącznie) w powietrzu był 94 godz. Zdjęcie przedstawia jego samolot już z polskimi znakami SP-ACT podczas wizyty na lotnisku MDLotu w Pucku. Arabski napis na burcie to nazwa oazy Zarsis w Tunezji gdzie małżonkowie byli serdecznie goszczeni przez tubylców. Być może ów napis zasugerował (komu ?) że to samolot którym przyleciał japoński oficer. I tak ju z zostało i jest powtarzane :-) Mundury są w porządku - polskiej MW a trawa świadczy o wiosennej wizycie (czapki bez białych letnich pokrowców). Zdjęcie powyższe można też spotkać z drugim mylącym opisem: "DH-60 prof. Tadeusza Pruszkowskiego na Puckim lotnisku". Prof. T.Pruszkowski (artysta malarz, wykładowca ASP w Warszawie kupił DH-60G i miał on rejestrację SP-TUR i faktycznie odwiedził samolotem Półwysep Helski i był w Pucku. " Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 18 Czerwiec 2022 Autor Share Napisano 18 Czerwiec 2022 Teraz, Sedco Express napisał: Mundury są w porządku - polskiej MW a trawa świadczy o wiosennej wizycie (czapki bez białych letnich pokrowców). Faktycznie poplątanie z pomieszaniem w tym opisie sugerującym styczeń 1921 roku i osoby na nim widoczne. Jeśli to kwiecień 1929 roku, to mundury i trawa nie wzbudzają wątpliwości. Dzięki za info ;-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 18 Czerwiec 2022 Share Napisano 18 Czerwiec 2022 Przylot Skórzewskiego na DH.60G do Pucka musi być datowany jeszcze później. Do Polski z Afryki przyleciał pod koniec kwietnia 1929 i to od południa, więc nie mógł jednocześnie odwiedzić Pucka. No i najważniejsze - rejestrację SP-ACT przydzielono mu rok później, w maju 1930. Czyli to foto musi być wykonane między późną wiosną 1930 a lipcem 1932, kiedy samolot sprzedano i ponownie otrzymał rejestrację G-AACM. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 18 Czerwiec 2022 Share Napisano 18 Czerwiec 2022 Przerejestrowanie miało miejsce 02.05.1930r. Samolot był zgłoszony jako łącznikowy w wypadku mobilizacji (3.PL -Ławica). Samolot brał udział w okresowych ćwiczeniach wojskowych - w tym w Pucku w MDLot. Pod koniec sierpnia 1932 r. odleciał do Anglii i zdobył I nagrodę w międzynarodowym konkursie Weekend Aerienne w Londynie. Do Polski nie powrócił został jako część zapłaty za nowy samolot DH.60 - SP-AHD (ex ang. G-ABTW, który kupił B.Skórzewski w marcu 1932 r. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 18 Czerwiec 2022 Autor Share Napisano 18 Czerwiec 2022 Uzupełnienie w temacie gości, z 17 maja 1931 roku... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 18 Czerwiec 2022 Share Napisano 18 Czerwiec 2022 43 minuty temu, Sedco Express napisał: Pod koniec sierpnia 1932 r. odleciał do Anglii i zdobył I nagrodę w międzynarodowym konkursie Weekend Aerienne To nie na tym. Samolot, na którym państwo Skórzewscy odbyli rajd to maszyna o c/n 991. Natomiast do Hotton Park, gdzie między 1 a 4 września 1932 odbywał się "Week-end Aérien" (to taka brytyjska odpowiedź na Ch'32, w którym Royal AeroClub postanowił nie uczestniczyć...), polecieli oni już na nowym DH.60G (c/n 1873) z rejestracją SP-AHD, nadaną w marcu 1932. Samolot nr 991, ten z rajdu, został wiosną 1932 zwrócony do wytwórni (której zresztą Skórzewski był agentem handlowym) i w czerwcu odkupiony przez Surencha Chandulal Mehta, hinduskiego biznesmena. Któren to rozwalił go dokumentnie 7 marca roku następnego, niedaleko Farnborough. Ale to z Puckiem nie ma już nic wspólnego. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 18 Czerwiec 2022 Autor Share Napisano 18 Czerwiec 2022 7 godzin temu, formoza58 napisał: Jak wspomniał Krzysztof 115, to duńskie maszyny, które wizytowały Polskę w dniach 25- 30 czerwca 1926 roku... Uzupełnienie, trzecie zdjęcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 19 Czerwiec 2022 Share Napisano 19 Czerwiec 2022 8 godzin temu, KayFranz napisał: To nie na tym. Samolot, na którym państwo Skórzewscy odbyli rajd to maszyna o c/n 991. Natomiast do Hotton Park, gdzie między 1 a 4 września 1932 odbywał się "Week-end Aérien" (to taka brytyjska odpowiedź na Ch'32, w którym Royal AeroClub postanowił nie uczestniczyć...), polecieli oni już na nowym DH.60G (c/n 1873) z rejestracją SP-AHD, nadaną w marcu 1932. Samolot nr 991, ten z rajdu, został wiosną 1932 zwrócony do wytwórni (której zresztą Skórzewski był agentem handlowym) i w czerwcu odkupiony przez Surencha Chandulal Mehta, hinduskiego biznesmena. Któren to rozwalił go dokumentnie 7 marca roku następnego, niedaleko Farnborough. Ale to z Puckiem nie ma już nic wspólnego. Mamy więc wszystko wyjaśnione. Wniosek, że nie tylko w materiałach tematycznych polskiego lotnictwa morskiego powielane są błędne informacje. O dalszych losach DH-60G mylnie więc napisano m.in. w "Lotnictwie z szachownicą" Nr 26 (art. W.Sankowskiego). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
KayFranz Napisano 19 Czerwiec 2022 Share Napisano 19 Czerwiec 2022 9 godzin temu, KayFranz napisał: polecieli oni już na nowym DH.60G (c/n 1873) Pomyliłem się - c/n 1893. Po krótkim czasie i tego Skórzewski odsprzedał, a w zamian nabył nowy, o wiele bardziej komfortowy DH.85 Leopard Moth (SP-BSZ). Nagroda, którą otrzymał Skórzewski była przeznaczona dla tego zagranicznego uczestnika zlotu, który jako pierwszy przyleci po północy, 1 września. Wcześniej przybył Belg, M. Du Pont, ale - zgodnie z regulaminem, jego przylot się nie liczył. Sam zlot odbywał się w atmosferze herbatkowej, bardziej przypominał spotkanie towarzyskie, z lunchami, pogawędkami i wizytami po okolicznych aeroklubach. Anglicy byli przeciwni traktowaniu lotnictwa "turystycznego" jako dyscypliny wyczynowej, z walką technologiczną i żyłowaniem osiągów, do czego prowadziła idea Challenge'ów. Ale wracajmy do MDL. Nie mogłem znaleźć w tym wątku tej fotki, jeśli jednak była - to sorry. Starym już... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ptasznik Napisano 19 Czerwiec 2022 Share Napisano 19 Czerwiec 2022 Na pokładzie niemieckiej łódki ? Nie było. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 19 Czerwiec 2022 Share Napisano 19 Czerwiec 2022 1 godzinę temu, KayFranz napisał: Pomyliłem się - c/n 1893. Po krótkim czasie i tego Skórzewski odsprzedał, a w zamian nabył nowy, o wiele bardziej komfortowy DH.85 Leopard Moth (SP-BSZ). Nagroda, którą otrzymał Skórzewski była przeznaczona dla tego zagranicznego uczestnika zlotu, który jako pierwszy przyleci po północy, 1 września. Wcześniej przybył Belg, M. Du Pont, ale - zgodnie z regulaminem, jego przylot się nie liczył. Sam zlot odbywał się w atmosferze herbatkowej, bardziej przypominał spotkanie towarzyskie, z lunchami, pogawędkami i wizytami po okolicznych aeroklubach. Anglicy byli przeciwni traktowaniu lotnictwa "turystycznego" jako dyscypliny wyczynowej, z walką technologiczną i żyłowaniem osiągów, do czego prowadziła idea Challenge'ów. Ale wracajmy do MDL. Nie mogłem znaleźć w tym wątku tej fotki, jeśli jednak była - to sorry. Starym już... Zamieściłem je w innym wątku - chyba 'Polskie samoloty 1939". Niemiecka jednostka pomocnicza Luftwaffe Fl.B 404 transportuje na pokładzie w październiku 1939 r. z Zat. Puckiej zdobyczną amfibie Nikol A-2 oraz holuje (uszkodzonego ?) Heinkla He-114 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 19 Czerwiec 2022 Autor Share Napisano 19 Czerwiec 2022 W dniu 21.05.2022 o 12:17, Sedco Express napisał: Było zamieszczone ale to jest lepszej jakości. Amfibia LeO H-135B3 - przymusowe lądowanie koło mola sopockiego 08.02.1929 r. Szkoda, że słaba ilustracja książkowa, ale ciekawa... " 61" w innej pozycji, z widocznym w dali sopockim molem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 20 Czerwiec 2022 Share Napisano 20 Czerwiec 2022 13 godzin temu, formoza58 napisał: Szkoda, że słaba ilustracja książkowa, ale ciekawa... " 61" w innej pozycji, z widocznym w dali sopockim molem. Bardzo interesujące "odkrycie". Do tej pory sądziłem, że lądowanie miało miejsce po lewej stronie mola (lewa gdy wchodzimy na molo) czyli po stronie północnej. Podaje się, że miało to miejsce 500-600 m od mola. Właściwą lokalizację ułatwia słaby zarys wieży Zakładu Balneologicznego (zbud. w 1903 r. - wieża to obudowany komin z latarnią morską na szczycie). Amfibia wylądowała więc z prawej strony mola po stronie południowej Była to amfibia LeO H-135 B3 nr 6-1 (pilotował por.pil. E.Suzanowicz + trzech lotników). Wykonywała 06.02.1929 r. lot na trasie Puck-Bydgoszcz-Poznań-Puck. Podczas lotu powrotnego z Poznania do Pucka dnia 08.02.1929 r. o godz. 17-tej lądowano awaryjnie kolo mola w ówczesnym Zoppot (WMG). Powodem była awaria jednego z silników. Poniżej piękne zdjęcie Sopotu z okresu republiki Weimarskiej (1933 r. ?) Obok państwowej widoczna flaga NSDAP. Po tej stronie lądowała amfibia LeO H-135 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 20 Czerwiec 2022 Autor Share Napisano 20 Czerwiec 2022 Kolejne ciekawe zdjęcie, acz w kiepskiej jakości. Przedstawia trzy Lubliny R VIII w locie wzdłuż Półwyspu Helskiego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 20 Czerwiec 2022 Share Napisano 20 Czerwiec 2022 Uzupełnienie LeO... Też na lodzie ale to nie ten z koło mola w Sopocie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 20 Czerwiec 2022 Share Napisano 20 Czerwiec 2022 Uzupełnienie do wizyty francuzów w 1931 r. CAMS - 55 na Zat.Puckiej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.