Jump to content

Morski Dywizjon Lotniczy- zdjęcia i materialy.


Recommended Posts

3 godziny temu, formoza58 napisał:

Lublin R XIII " 712" na pływakach i na podwoziu kolowym...

lublin xiii ter 2.JPG

lublin xiii ter na podwoziu kolowym 712.JPG

Uściślijmy - nie może to być ten sam (!) Lublin R-XIII nr 712 czyli raz z pływakami a raz z podwoziem kołowym.

Nr "712" przyznano w MDLot jednemu z 10 egz. R-XIII ter/hydro - dostarczono je do Pucka  już z pływakami (były one wersją lądowego towarzyszącego R-XIIID).

Natomiast 6 egz. R-XIII G/hydro (nr 714-719) dostarczono do Pucka na podwoziu kołowym. Po przylocie z Lublina do Pucka wymieniono w Parku Technicznym podwozie kołowe na pływaki (firmy ang. Short).

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, formoza58 napisał:

Tą " 44- kę" zamieścił w locie. Tutaj nieco inaczej.

md2.JPG

Właściwie to sam nie wiem jak powinno się poprawnie określać łódź latającą Schreck z numeracją "44".

Nie jest to "czterdziesta czwórka" ani też o numerze "czterdzieści cztery".

Może łódź numer "cztery cztery" ?

W MDLot w eksploatacji w sumie było:

oznaczenie - dwucyfrowy system, pierwsza cyfra "typ" druga "numer indywidualny"

- 6 egz. Schreck FBA 17 HE.2 (łódź latająca) o numeracji 4-1 (45) do 4-6 (46)

- 12 egz. Schreck FBA 17 HMT.2 (amfibia)

    w tym:

-  10 egz. o numeracji 5-1 (51) do 5-0 (50 - następny po numerze 5-9 (59)

- 1 egz. nr 511 (ex "Lubliniak")

- 1 egz. nr 512 (ex "L.O.P.P.)

Prócz oczywiście podwozia kołowego amfibie różniły się  od łodzi latających:

- miały płozę ogonową (a nie uchwyt transportowy)

- masywniejszy wiatrochron (nie składany)

- większej pojemności zbiornik na paliwo

- mocniejszy silnik (180 KM)

- możliwość instalacji radiostacji

 

Edited by Sedco Express
Link to comment
Share on other sites

Przy okazji... Przyjrzałem się fotografii nabrzeża portu na Oksywiu, zrobione parę dni po kapitulacji ,21 września. Czy mi się wydaje,   czy na keji leży szalupa z szachownicą na burcie? 

maz2.JPG

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, formoza58 napisał:

czy na keji leży szalupa z szachownicą na burcie?

Moim zdaniem - małe szanse na to, że uchowałaby się przed łapami Adolftouristen. Ale jeszcze mniejsze na to, że w ogóle tam by była. Po co umieszczać taką wielką szachownicę na burcie szalupy?
To raczej jakiś element oznakowania, prawdopodobnie infrastruktury kolejowej.

Ciut lepszej jakości ujęcie:

 

znak_1590px.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nie jest to szachownica malowana na burtach motorówek MDLotu - nie ma obwódek a te na motorówkach je miały co wyraźnie widać na zdjęciach.

Natomiast układ pól (niewłaściwy w tamtym okresie) jest taki sam.

Edited by Sedco Express
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, KayFranz napisał:

Moim zdaniem - małe szanse na to, że uchowałaby się przed łapami Adolftouristen. Ale jeszcze mniejsze na to, że w ogóle tam by była. Po co umieszczać taką wielką szachownicę na burcie szalupy?
To raczej jakiś element oznakowania, prawdopodobnie infrastruktury kolejowej.

Ciut lepszej jakości ujęcie:

 

znak_1590px.jpg

Na tym Twoim  zdjęciu w takiej rozdzielczości, faktycznie wygląda na znak przed szalupą, wyciągnietą zapewne z wody, może " Mazura". Na innym słabiutkim powiększeniu wyglądała na szachownicę. malowaną na burcie.

lodz.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information