Jump to content
Sign in to follow this  
ptasznik

Haubica 122mm M 30, z długą lufą.

Recommended Posts

Mnie z daleka wydawało się że stoją tam dwa takie same BRDM.Ten ciemny wygląda na wypaloną skorupę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koła ma, więc może tylko zardzewiały. Też myślałem że BRDM, ale wziąłem se zbliżyłem. FUG z bocznymi drzwiami, niebywałe. I jeszcze te dwie Tatry. Się to wszystko pasie jak bizony i mustangi na Dzikim Zachodzie. Wspaniale.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, ptasznik napisał:

Jasny to BRDM-2 M96 lub M97 bez wieży, ciemny zaś to FUG.

FUG z bocznymi drzwiami ?!?!?!?!?!?!?!?!

To raczej zwykły BRDM-2 (bez wieży) i zwykły FUG a drzwi "wycięte" po wycofaniu z WP dla potrzeb czego ? A może wersje prototypowe gdzie testowano właśnie boczne drzwi oraz powiększony przedział desantowy (bez pomocniczych kół). BRDM-2 w wersji M96/M97 są dalej na stanie WP (chyba najnowocześniejsze z całej "rodziny" BRDM-2).

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, ptasznik napisał:

Koła ma, więc może tylko zardzewiały. Też myślałem że BRDM, ale wziąłem se zbliżyłem. FUG z bocznymi drzwiami, niebywałe. I jeszcze te dwie Tatry. Się to wszystko pasie jak bizony i mustangi na Dzikim Zachodzie. Wspaniale.

Rozmawiałem z miejscowym.Powiedział że właściciel żwirowni ma koło domu smigłowiec.Jak będę w pobliżu fotkę zrobie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, Edmundo napisał:

BRDM-2 w wersji M96/M97 są dalej na stanie WP

Co nie znaczy, że wszystkie które przebudowano muszą być w wojsku. W kolekcjach znajdziesz i Goździki i T-72 i BRDM-2 plot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 godzin temu, ptasznik napisał:

Co nie znaczy, że wszystkie które przebudowano muszą być w wojsku. W kolekcjach znajdziesz i Goździki i T-72 i BRDM-2 plot.

Oczywiście, zgadam się, ale czy w kolekcjach znajdziesz Goździka z Topazem czy też modernizację T-72 czyli PT-91 ? Raczej nie i to też miałem na myśli pisząc że M-96/M-97 są nadal na stanie WP, bo są to najnowocześniejsze wozy z "rodziny" BRDM-2 ale być możliwe iż jakiś egzemplarz pozbawiony wyposażenia (w tym zmodernizowanej wieży) spisany ze stanu trafił do prywatnej kolekcji. Ale te boczne drzwi w FUG-u ?

Edited by Edmundo

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Edmundo napisał:

M-96/M-97 są nadal na stanie WP, bo są to najnowocześniejsze wozy z "rodziny" BRDM-2 ale być możliwe iż jakiś egzemplarz pozbawiony wyposażenia (w tym zmodernizowanej wieży) spisany ze stanu trafił do prywatnej kolekcji.

Nie ma wieży, jest żółty, wygląda mi na jakiś ''pomisyjny'' destrukt.

 

6 godzin temu, Edmundo napisał:

Ale te boczne drzwi w FUG-u ?

Może rzeczywiście próby z bocznymi drzwiami prowadzono na FUGu ? Gabarytowo podobny i boczne ściany pionowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nie wiem kto i po co wyciął ten otwór w kadłubie FUG-a (i to tylko z jednej strony). Celowo użyłem wyrażenia otwór, bo na drzwi (których brak ) to nie wygląda😀. Widoczny brak śladów po mocowaniu takowych w postaci zawiasów ale sam "otwór" wycięty został dość fachowo. Dla porównania zmodernizowany BRDM-2 w postaci M-96/M-97 Żbik miał drzwi po obu stronach kadłuba zamocowane na dwóch zawiasach i otwierane klasycznie to znaczy "w kierunku przodu". A co do samej "urody" to BRDM i FUG wyglądają dla mnie bardziej "rasowo" niż uzbrojony BRDM-2, ale to tylko takie moje, takie tam😀. A może by tak  (dla żartu, co oczywiste) stworzyć "ranking" najbardziej "rasowych pod względem urody" wozów używanych przez "LWP" w latach 1943-1989, powiedzmy  w dwóch kategoriach czyli pojazdy samochodowe i kołowe wozy opancerzone, oczywista wszystko z "przymrużeniem oka" i bez patrzenia na cechy użytkowo-bojowe, patrzmy tylko na wygląd. Dla mnie "najpiękniejszy" pojazd samochodowy LWP to rodzimy Star 66/660, potem Dodge WC a w kategorii wozów opancerzonych BTR-40 i BTR-152, hahaha.

Edited by Edmundo

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 1.08.2020 o 13:51, Edmundo napisał:

Nie wiem kto i po co wyciął ten otwór w kadłubie FUG-a (i to tylko z jednej strony). Celowo użyłem wyrażenia otwór, bo na drzwi (których brak ) to nie wygląda😀. Widoczny brak śladów po mocowaniu takowych w postaci zawiasów ale sam "otwór" wycięty został dość fachowo.

Koła ''rowowe'' zostały usunięte.

Może ktoś miał zamysł przeróbki w celu wożenia gawiedzi podczas imprez ? Wsiadanie od góry raczej mało komfortowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 godzin temu, ptasznik napisał:

Może ktoś miał zamysł przeróbki w celu wożenia gawiedzi podczas imprez ?

Też tak pomyślałem. Ogólnie to ten wóz chyba jest "wydmuszką", silnika tudzież innych "bebechów" też raczej tam nie widać.

Edited by Edmundo

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 5.07.2020 o 04:44, Edmundo napisał:

Ale mam propozycję co do dalszego toku naszej dyskusji. Stwórzmy "bazę" tytułów artykułów zamieszczonych w różnych periodykach a traktujących o Wojsku Polskim w latach 1945-1989 czyli struktury, organizacja, sprzęt. Ułatwi to doszukiwanie się pewnych "Tutaj" poruszanych tematów. Czy Koledzy aprobują takowy zamysł ?

Obrona powietrzna PRL Anno Domini 1982 - Nowa Technika Wojskowa 9 / 2020.

Struktura, dyslokacja, sprzęt. Polecam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temat już dawno stał się wielotematyczny, dołożę więc jeszcze do pieca. Czy ktoś pamięta/wie jakie były stopnie stanu alarmowego ? Chodzi mi o te trzy kolorowe światełka na korytarzach pododdziałów, nad biurkiem podoficera dyżurnego. Czerwony był najwyższy - Alarm z wyjściem na drogi marszu. Brrrrr.

Światła były trzy, ale stany alarmowe cztery. Najniższy był stan stałej gotowości alarmowej, obowiązywał stale i nie wymagał swego światła. Tak przynajmniej było w 22 pa z 4 DZ (I rzut).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 7.09.2020 o 22:01, ptasznik napisał:

Czy ktoś pamięta/wie jakie były stopnie stanu alarmowego ? Chodzi mi o te trzy kolorowe światełka na korytarzach pododdziałów, nad biurkiem podoficera dyżurnego.

Czy tak było we wszystkich jednostkach ? Zupełnie tego nie kojarzę. Musiała być opracowana i wdrożona jakaś wewnętrzna instrukcja na wzór powyższej instrukcji przytoczonej przez Hipolita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chodzi mi o coś w rodzaju

1 stopień - stan stałej gotowości bojowej. Normalny tryb życia koszarowego.

2 stopień (zielone światło) - stan podwyższonej gotowości bojowej. Zajęcia bez opuszczania koszar, wstrzymane przepustki.

3 stopień (pomarańczowe światło) - stan alarmowy przy sprzęcie. Wszystko na wozach, wozy pod bramami, bez wyjazdu.

4 stopień (czerwone światło) - Alarm z wyjściem na drogi marszu. Jak wyżej, ale z wyjazdem do rejonów alarmowych. Pięć minut na opuszczenie koszar.

Było, trzeci stopień przeżyłem kilka razy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie przypominam sobie takich lampek.Jedyna jaką pamietam to czerwona nad drzwiami magazynu broni.Jak się swiecila i dzwonił dzwonek to znaczyło że drzwi magazynu są otwarte.Sygnalizacja otwartego magazynu broni była także na dyżurce oficera.Wiedział on na którym pododdziale magazyn jest otwarty.

Myślę że w czasie mojej służby z pięć razy ogłoszony przez podoficera alarm zakończył się wyjazdem do rejonu alarmowego pod Szczepanowem a raz pojechaliśmy pod Wołów.Ten do Wołowa wiązał się z mobilizacją po lądowaniu Rosjan pod koniec grudnia 1979r. w Afganistanie.Nasza mobilizacja była w pierwszych dniach 1980r.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, hipolit-O4 napisał:

Jedyna jaką pamietam to czerwona nad drzwiami magazynu broni.Jak się swiecila i dzwonił dzwonek to znaczyło że drzwi magazynu są otwarte.

Takiej lampki nie pamiętam, dzwonek owszem.

 

22 godziny temu, hipolit-O4 napisał:

ogłoszony przez podoficera alarm zakończył się wyjazdem do rejonu alarmowego

U mnie były wyjazdy piesze. Tak dla zaznajomienia młodego rocznika. I przypomnienia staremu. Znaczy się poborowi na nogach, a kadra na welocypedaach. Jako że ''mój'' dywizjon był z poboru wiosennego więc miałem dwa wyjścia.Trzecie z baterią dowodzenia gdzie był pobór jesienny, ale akurat byłem u nich na kursie. Czwarty w ''nagrodę'' za strzelanie.

 

23 godziny temu, hipolit-O4 napisał:

Nie przypominam sobie takich lampek

Lokalny wynalazek ? Oficer dyżurny zamiast dzwonić po pododdziałach wciska guzik ?

Dowódca baterii wspominał, że w sobotę 12 grudnia roku pamiętnego przez cały dzień były ogłaszane i odwoływane jakieś alarmy i gdy o północy podoficer ogłosił alarm z wyjściem na drogi marszu to zostało to potraktowane jako żart z jego strony. Został olany do płaczu.

Czerwone światło od oficera dyżurnego już jednak żartem nie jest.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, ptasznik napisał:

gdy o północy podoficer ogłosił alarm z wyjściem na drogi marszu to zostało to potraktowane jako żart z jego strony. Został olany do płaczu.

Tu przypomina mi się odcinek serialu "Czterdziestolatek" i akcja "Klin" tudzież "Bankiet"😀

2 godziny temu, ptasznik napisał:

Lokalny wynalazek ? Oficer dyżurny zamiast dzwonić po pododdziałach wciska guzik ?

Co do tych lampek alarmowych to być możliwe, bywały różne pomysły racjonalizatorskie ale do tego i tak zapewne musiał być wykonany telefon na pododdział.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osinobus powstał w  KRŻ ''Osiny'' w Borku (firma istnieje i nadal ma je w ofercie) i co prawda był zamawiany przez MSW, ale widoczna na zdjęciu ''buda'' Star WT (wypadowo-taktyczny) to dzieło kieleckiego Polmo-SHL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wracając do tematu głównego, czy już pisałem jakie koła miała D-1 przed modernizacją ?

Takie jak MŁ-20 gdy dostała koła tarczowe zamiast szprychowych. Oczywiście pojedyncze, nie bliźniaki.

100_8981.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information