Jump to content

Haubica 122mm M 30, z długą lufą.


Recommended Posts

W dniu 16.05.2021 o 00:12, ptasznik napisał:

Super wyliczanka !👏

No to jak super to dorzucam jeszcze "szkolnictwo" według stanu z końca 1949 r. (zestawienie poniższe jest zapewne niepełne, brakuje chyba kilku szkolnych kompanii oficerów rezerwy)

 

Akademia Sztabu Generalnego- Warszawa

Wyższa Szkoła Piechoty- Rembertów

Wyższa Szkoła Artylerii- Toruń

Wyższa Szkoła Polityczno-Wychowawcza- Rembertów

Oficerska Szkoła Piechoty Nr 1- Wrocław

Oficerska Szkoła Piechoty Nr 2- Jelenia Góra

Oficerska Szkoła Artylerii Nr 1- Toruń

Oficerska Szkoła Artylerii Nr 2- Olsztyn

Oficerska Szkoła Artylerii Przeciwlotniczej- Koszalin

Oficerska Szkoła Broni Pancernej- Poznań

Oficerska Szkoła Samochodowa- Piła

Oficerska Szkoła Inżynieryjno-Saperska- Wrocław

Oficerska Szkoła Łączności- Sieradz

Oficerska Szkoła Kwatermistrzowska- Poznań

Oficerska Szkoła Informacji- Wesoła

Oficerska Szkoła Felczerów Medycyny- Łódź

Oficerska Szkoła Felczerów Weterynarii- Znamienne

Oficerska Szkoła Polityczna- Łódź

Oficerska Szkoła Prawnicza- Warszawa

Oficerska Szkoła Kapelmistrzów Wojskowych- Warszawa

Oficerska Szkoła WOP- Kętrzyn

Oficerska Szkoła KBW- Legnica

Oficerska Szkoła Marynarki Wojennej- Gdynia

Oficerska Szkoła Lotnicza- Dęblin

Techniczna Szkoła Lotnicza- Warszawa

Centrum Wyszkolenia Kwatermistrzowskiego- Poznań

Centrum Wyszkolenia Sanitarnego - Łódź

Centrum Wyszkolenia i Badań Weterynaryjnych- Znamienne

Fakultet Wojskowy Kategorii A- Gdańsk

Fakultet Wojskowy Kategorii B- Łódź

Fakultet Wojskowy Kategorii C- Warszawa

Fakultet Wojskowy Kategorii C- Wrocław

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Piechoty Nr 1- Legionowo

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Piechoty Nr 2- ?

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Piechoty Nr 5- Międzyrzecz

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Piechoty nr 10- Pleszew

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Piechoty Zmotoryzowanej Nr 6- Żary

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Piechoty Zmotoryzowanej Nr ?- Koszalin

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Broni Pancernej Nr 23- Poznań

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Broni Pancernej Nr 24- Opole

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Broni Pancernej Nr 25- Elbląg

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Saperów Nr 21- Gorzów Wielkopolski

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Saperów Nr 22- Szczecin

Szkolna Kompania Oficerów Łączności Nr 19- Zgierz

Szkolna Kompania Oficerów Łączności Nr 20- Zegrze

Szkolna Bateria Oficerów Rezerwy Artylerii Nr 15- Toruń

Szkolna Bateria Oficerów Rezerwy Artylerii Nr 16- Gniezno

Szkolna Bateria Oficerów Rezerwy Artylerii Nr 17- Strachów

Szkolna Bateria Oficerów Rezerwy Artylerii Nr 18- Węgorzewo

Szkolna Bateria Majstrów Uzbrojenia Nr 1- Olsztyn

Szkolna Bateria Majstrów Uzbrojenia Nr 2- Toruń

Szkolna Bateria Majstrów Uzbrojenia Nr 4- Oława

Szkolna Bateria Majstrów Uzbrojenia Nr 5- Kraków

Szkolna Eskadra Oficerów Rezerwy Lotnictwa Nr 26- Dęblin

Kurs Oficerów Rezerwy Marynarki Wojennej- Gdynia

Kurs Oficerów Służby Technicznej- Rembertów

Szkoła Podoficerów Zawodowych Artylerii- Toruń

Szkoła Podoficerów Zawodowych Marynarki Wojennej- Gdynia

Szkoła Specjalistów Morskich- Ustka

Kadra Marynarki Wojennej- Ustka

Korpus Kadetów KBW- Warszawa

Szkolny Pułk Radio- Zegrze

Szkolny Pułk Telegraficzno-Telefoniczny- Zgierz



 
Link to post
Share on other sites
  • Replies 539
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dodam jeszcze dla potomnych😀 wykaz uczelni wojskowych, szkół oficerskich, ośrodków szkolenia i jednostek szkolnych według stanu z przełomu lat 1951/1952. Akademia Sztabu Generalnego- Warszawa

Dodam jeszcze do poprzedniego wpisu że funkcjonował także Korpus Kadetów w Warszawie oraz Ośrodek Szkolenia Oficerów Rezerwy Nr 1 w Ciborzu i Ośrodek Szkolenia Oficerów Rezerwy Nr 2 w Zambrowie ale te

Jeszcze małe uzupełnienie do poprzednich wpisów.   3 Szkolny Batalion Czołgów (8 DZmech.)   4 Szkolny Batalion Czołgów (11 DZmech.)   5 Szkolny Batalion Czołgów (16 DZmech.)   7 Sz

Posted Images

Posted (edited)

Uzupełnienie do poprzedniego wpisu:

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Piechoty Nr 4- Szczecin

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Piechoty Nr 8- Kielce

Szkolna Kompania Oficerów Rezerwy Marynarki Wojennej (przy PSM)- Gdynia

Edited by Edmundo
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
W dniu 22.04.2021 o 04:52, Edmundo napisał:

Co do opracowania "Wozy Zabezpieczenia Technicznego w Wojsku Polskim od 1918 roku do dzisiaj. Poradnik modelarski. Tom 1" to nie znam zawartości, kupiłem w "ciemno", sugerując się wyłącznie tytułem i opisem, przewidywany termin wysyłki przez księgarnię to 26 kwietnia a więc czekam na dostawę, jak dotrze, opiszę w skrócie co i jak.

Wczoraj odebrałem przesyłkę z opracowaniem "Wozy Zabezpieczenia Technicznego w Wojsku Polskim od 1918 roku do dzisiaj". Cóż, troszkę się zwiodłem, w sumie są tam skrótowo (to minus) opisane wozy zabezpieczenia i pogotowia technicznego użytkowane przez WP oraz (co jest dużym plusem) wzt użytkowane przez PKP (wraz z rysunkami platform kolejowych). Do każdego opisu dołączono tabelkę z danymi technicznymi, dwie, trzy "ogólne" fotografie (max cztery przy opisie CKPiER Hardun) oraz małe rysunki każdego wozu w kilku rzutach a poniżej takowe rysunki w kolorze, tylko że te kolory to takie bardziej "dla oka". Żadnych konkretów o ilości wyprodukowanych pojazdów (poza kilkoma wyjątkami), strukturach pododdziałów remontowych oraz o malowaniu. Plusem jest także solidne wydanie, dobry papier, szyte kartki, dobra jakość rysunków i fotografii. Mimo wszystko (te opisy są troszkę zbyt lakoniczne) nie żałuję zakupu, warto nabyć.

Dobrze zapowiada się także następny numer w tejże serii czyli "Okręty podwodne Marynarki Wojennej od 1926 r. do dzisiaj" gdzie mają być (według opisu) setki grafik 3D. Zapewne także zakupię, zobaczymy.

Ale, ale, polecam także reprint wydanego pierwotnie w 1933 r. opracowania "Album wyposażenia Wojska Polskiego. Część I i II". Piękne wydanie zakupione za całe 33 zł włącznie z przesyłką. Oryginał można "przejrzeć" na WBC "Zbrojownia".

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

No pięknie, gdzie więc te porady modelarskie ? Tylko tyle, że coś tam jest lub było ?

 

Dodaję tu, gdyż o Starach z zabudowami też tu było (czego tu nie było ?).

Za dwa tygodnie ma się ukazać model takiego wehikułu, skala 1/43. Na stronie ciężarówkowej sugestia, że bez okien to pewnie jakaś garażowa klepanina, tak jakby nikomu do głowy nie przyszło iż te boki są dachem. Mnie to wygląda na mobilną salę operacyjną, sztabową, taką z wielkim stołem na wielkie mapy. Ktoś coś takiego widział ?, wie ? Może @hipolit-O4?

h-2-102754.JPG

BA1790401_02028099492.jpg

Edited by ptasznik
Link to post
Share on other sites

Jakieś rozwiniecie AS-25?Jak pamiętam AS-250 miał wysuwane całe segmenty(podłoga,sufit i trzy ściany).Dwa segmenty jeden po prawej a drugi po lewej.Złożony był bardziej kanciasty jak AS-25.AS-250 był nazywany stodołą.Na środku był stół z mapami a pod ścianami stanowisko dalekopisów i wczesne komputery.Jednostka centralna EMC była w kontenerze na naczepie Jelcza.Przy mapach generałowie mieli słuchawki na uszach podłaczone kablem do wtyczek przy stole.Pamiętam zabawne zdarzenie jak jeden z tymi słuchawkami wyszedł na zewnątrz i urwał przewód.

Link to post
Share on other sites
23 godziny temu, ptasznik napisał:

No pięknie, gdzie więc te porady modelarskie ? Tylko tyle, że coś tam jest lub było ?

No właśnie, tylko tyle.

20 godzin temu, ptasznik napisał:

Może i samoróbki, dwie, na bazie zabudowy N117. Są różnice w przykołowej części dachu.

Może być i tak, gdzieś tam brakowało etatowego AS-250 to sobie zrobili takiego, tak jak pisałeś o przyczepie dla dowódcy "Twojego" dywizjonu, nie było etatowego wozu sztabowego to trzeba było improwizować.

Link to post
Share on other sites

Kiedy powstało nadwozie AS-250 ? Zewnętrznie jest podobne do bryły Sarna II.

Może jednak nie samoróbka ? Różnice między budami widocznymi na zdjęciach mogą wynikać z produkcji w różnym czasie.

3 godziny temu, Edmundo napisał:

dla dowódcy "Twojego" dywizjonu

Pułku. Dowódcy pułku.

Dywizjonowe były nie rozkładane na bazie N117, a akurat ''mój'' dywizjon miał na bazie zwykłej skrzyni.

------------

Habeta załadowana do strzału. Z AS-a wychodzi Kuła Jułek i mówi ''ognia''. Podchorąży krzyczy ''ognia'', to samo kapral i .... BUUUM. Kuła Jułek wrzeszczy - KUŁAAA, JA CHCIAŁEM ZAPAŁEK !!! Od tego czasu komenda do otwarcia ognia brzmiała ''działo''.🤣

Link to post
Share on other sites

W 6 pułku z AS-25 zrobili sobie dyżurkę oficera.Na wyposażeniu centralka Lotos podłaczona do wszystkich ważnych miejsc na SD.(namioty pracy,stanowisko opl,kuchnia itp.)Przez 10 pułk łączność z wojskową siecią telefoniczną.Zimą ciepło zapwniało webasto,a oświetlenie mały agregat.Na bazie AS-25 było także kilka mobilnych kwater generalskich.Dowódca okregu miał nawet łazienke.Pozostałe były skromniejsze.Ogrzewane piecykami opalanymi drewnem.Kierowca piecyk obsługiwał z zewnątrz.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 godziny temu, ptasznik napisał:

Pułku. Dowódcy pułku.

No tak,pisałem z pamięci a nie spojrzałem na poprzednie strony.

2 godziny temu, ptasznik napisał:

Kiedy powstało nadwozie AS-250 ? Zewnętrznie jest podobne do bryły Sarna II

Chyba lata 70-te, zdaje się że w pierwszym wydaniu z 1979 r. "Encyklopedii Techniki Wojskowej" były już fotografie takowego nadwozia na Starze 660 wersji medycznej, w drugim wydaniu z 1987 r. są dwie foty z podpisem "zespół operacyjny w marszu" oraz "fragment zespołu operacyjnego w stanie rozwiniętym". Kilka takowych "rozkładanych" wozów sztabowych miała podobno na stanie także MO w oddziałach ZOMO a te miały na "W" tworzyć pułki i bataliony manewrowe MO.

Edited by Edmundo
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Godzinę temu, hipolit-O4 napisał:

Ogrzewane piecykami opalanymi drewnem.

A ''mój'' (jako pasażer) AS na bazie paki miał webasto, ale spaliny przenikały do środka. Agregat do podświetlenia szyby stołu też był.

Edited by ptasznik
Link to post
Share on other sites
38 minut temu, hipolit-O4 napisał:

"Chirurg"na zdjęciu to AS-25 z piecykiem na drewno.Widać komin.

Czyli AS-25 był nierozkładany na bazie N-117, a AS-250 był rozkładany z wyglądu podobny do bryły Sarna II ?

Ciekawe jaki symbol miał ten rozkładany szpital ?

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 godzin temu, ptasznik napisał:

Znaczy AS-250 i pod stół z mapami i pod stół chirurgiczny ?

Tak i jeszcze zdaje się był jakiś większy warsztat.

9 godzin temu, ptasznik napisał:

Czyli AS-25 był nierozkładany na bazie N-117, a AS-250 był rozkładany z wyglądu podobny do bryły Sarna II ?

Tak.

9 godzin temu, ptasznik napisał:

Ciekawe jaki symbol miał ten rozkładany szpital ?

Ha, dobre pytanie, też mnie to zastanawia, szukałem, szukałem i nic. Znalazłem tylko to że było to nadwozie typ 250  a na wyposażeniu były dwa stoły operacyjne, dwie skrzynie transportowe, dwie nagrzewnice. Do tego dochodził wóz- sala przedoperacyjna czyli nierozkładane nadwozie N-117  wszystko na Star 660 (produkcja lata 70-te) potem zdaje się także na Star 266. Na fotografii z "Encyklopedii Techniki Wojskowej" widać że Stary mają jednoosiowe przyczepki, najprawdopodobniej jedna z nich to agregat prądotwórczy. Ale taki mobilny zespół chirurgiczny musiał mieć także co najmniej jeszcze jeden pojazd do transportu sprzętu i personelu, ciekawe czy był to także jakiś specjalistyczny Star czy może autobus być może pochodzący z mobilizacji.

Edited by Edmundo
Link to post
Share on other sites

Trafiłem jeszcze na info że na Starach 660 były zabudowy z kasynem polowym, ciekawe, być może także na tym rozkładanym "motylu", bo tak "ponoć" nieoficjalnie zwali te rozkładane zabudowy. Na tymże nadwoziu typu 250 była także łaźnia polowa. Oficjalna nazwa rozkładanego szpitala polowego to "Ruchomy Zespół Operacyjny", jakie było oznaczenie (o ile było, poza tą nazwą), nadal nie wiem.

A zabudowy (autobusy) sztabowe na Star 660 miały oznaczenie AS-2, AS-25 (na nadwoziu typ 117) i AS-250 (na rozkładanym nadwoziu typ 250).

Link to post
Share on other sites

A na koniec jeszcze takowe współczesne wozy/rozsuwane kontenery sztabowe, przewożone na ciężarówkach z możliwością posadowienia na "glebie":

- Kontenerowy Autobus Sztabowy KAS.15-01 (nadwozie AS-250M)

- Kontener Dowódczo Sztabowy KDS.ŁC-02

- Kontenerowe Stanowisko Dowodzenia MSD.PO-01

Ciekawe czy te wozy (autobusy sztabowe) na Starach 660 jeszcze gdzieś dożywają swoich dni, oczywiście "we wojsku".

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Edmundo napisał:

A na koniec jeszcze takowe współczesne wozy/rozsuwane kontenery sztabowe, przewożone na ciężarówkach z możliwością posadowienia na "glebie":

- Kontenerowy Autobus Sztabowy KAS.15-01 (nadwozie AS-250M)

- Kontener Dowódczo Sztabowy KDS.ŁC-02

- Kontenerowe Stanowisko Dowodzenia MSD.PO-01

Ciekawe czy te wozy (autobusy sztabowe) na Starach 660 jeszcze gdzieś dożywają swoich dni, oczywiście "we wojsku".

Przeszukaj oferty sprzedaży sprzętu ruchomego AMW.Może gdzieś jeszcze jest.

 

14 godzin temu, ptasznik napisał:

 

2171614-Star-660-M2-w-wersji-AS-2.jpg

 

Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Edmundo napisał:

Tak i jeszcze zdaje się był jakiś większy warsztat.

Tak.

Ha, dobre pytanie, też mnie to zastanawia, szukałem, szukałem i nic. Znalazłem tylko to że było to nadwozie typ 250  a na wyposażeniu były dwa stoły operacyjne, dwie skrzynie transportowe, dwie nagrzewnice. Do tego dochodził wóz- sala przedoperacyjna czyli nierozkładane nadwozie N-117  wszystko na Star 660 (produkcja lata 70-te) potem zdaje się także na Star 266. Na fotografii z "Encyklopedii Techniki Wojskowej" widać że Stary mają jednoosiowe przyczepki, najprawdopodobniej jedna z nich to agregat prądotwórczy. Ale taki mobilny zespół chirurgiczny musiał mieć także co najmniej jeszcze jeden pojazd do transportu sprzętu i personelu, ciekawe czy był to także jakiś specjalistyczny Star czy może autobus być może pochodzący z mobilizacji.

AS-250 sztabowe w przyczepach miały dwa webasta i "meble"(stoły,krzesła,gumowe chodniki,siatki maskujące itp).Zasilanie elektryczne zapewniał pluton elektrowni z agregatów PAD-16,PAD-30.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Godzinę temu, hipolit-O4 napisał:

Zasilanie elektryczne zapewniał pluton elektrowni z agregatów PAD-16,PAD-30.

To na pewno. Ale "ktoś" musiał także zasilać "Ruchomy Zespół Operacyjny" czy też ogólnie mówiąc szpital polowy, jeden z tych Starów z "RZO" holował jakiegoś tam PAD-a. No i czym był przewożony personel medyczny ? Bo wątpię aby "panów doktorów" czy też zmobilizowany średni personel medyczny pakowali na Stara choćby nawet w wersji "Osinobusa" 😉. A co do ofert AMW, to owszem bywają albo już bywały właśnie takowe Stary ale "mnie się rozchodziło" czy jeszcze gdzieś stoją na "ZN-ach". Kurcze dałbym sobie uciąć "filtra z papierosa" że widziałem także warsztat jakiegoś tam typu na tym rozsuwanym nadwoziu 250, no chyba że coś mi się po latach pokręciło i to nie był warsztat tylko inny "cyrk"😜.

Edited by Edmundo
Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Edmundo napisał:

Trafiłem jeszcze na info że na Starach 660 były zabudowy z kasynem polowym, ciekawe, być może także na tym rozkładanym "motylu", bo tak "ponoć" nieoficjalnie zwali te rozkładane zabudowy. Na tymże nadwoziu typu 250 była także łaźnia polowa. Oficjalna nazwa rozkładanego szpitala polowego to "Ruchomy Zespół Operacyjny", jakie było oznaczenie (o ile było, poza tą nazwą), nadal nie wiem.

A zabudowy (autobusy) sztabowe na Star 660 miały oznaczenie AS-2, AS-25 (na nadwoziu typ 117) i AS-250 (na rozkładanym nadwoziu typ 250).

Kasyna polowe były na AS-25.Miały kilka stolików i krzeseł wystawianych obok wozu pod naciągmiętą z dachu plandeką.Kasyna na SD pochodziły z jednostki na Poznańskiej.Na stanowisko zajeżdżała także kantyna.Był to AS-25 ale bez stolików i bez zadaszenia.Kasyna obsługiwali żołnierze a kantynę pracownica cywilna.My nazywaliśmy AS-250 "stodołą".

Łaźnię polową mieliśmy w dużym namiocie z drewnianymi podestami na podłodze.Prysznice były zawieszone na stelażu namiotu.Ciepłą wodę zapewniało UG z plutonu chemicznego.My doraźnie kąpaliśmy się pod prysznicem zawieszonym na drzewie a woda była z IRS chemików.

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, hipolit-O4 napisał:

Łaźnię polową mieliśmy w dużym namiocie z drewnianymi podestami na podłodze.Prysznice były zawieszone na stelażu namiotu.

Tak było, ale gdzieś wynalazłem też tą łaźnię na nadwoziu typu 250, zapewne dużo późniejsza.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information