Skocz do zawartości

Haubica 122mm M 30, z długą lufą.


ptasznik

Rekomendowane odpowiedzi

Do produkcji nadwozi ''Sarna I'' i ''Sarna II'' ''przyznaje się'' Autosan. czy ktoś wie jaka jest różnica między tymi nadwoziami ? ''Sarna II'' to nadwozie kanciaste, a ''Sarna I'' ?

Może to budowane w Sanoku nadwozie N-117 lub N-541 z Jelcza ? Na zdjęciach ''Sarna II''.

Zrzut ekranu (157).png

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.08.2021 o 18:06, hipolit-O4 napisał:

1964

Dzięki ''hipolit-O4'' !!!

Ha! Czyli co, podobnie jak wcześniej wspomniane N-541 ?

Produkcję nadwozia N-117 uruchomiono nie w 1966 w związku z wprowadzeniem rok wcześniej do produkcji Stara 660 M1, tylko znacznie wcześniej skoro w 1964 wydano instrukcję dla nadwozia modelu N-117 A i jego rozwinięcia N-117 AU przeznaczonego do montażu na dwu różnych od siebie pojazdach (N-117 A i N-117 AU I dla Star 66 i N-117 AU II dla Star 25LS). Może zamysł nadwozia powstał już w chwili uruchomienia produkcji Stara 66, w 1958 roku ?

Rok 1966 to li tylko uruchomienie produkcji cywilnego warsztatu Jelcz 574 Z (Star 660 M1 + N-117A/AUM), być może będącego odpowiednikiem warsztatu wojskowego budowanego już wcześniej na samochodzie Star 66 (Star 66 + N-117A/AU I) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
6 godzin temu, ptasznik napisał:

Czyżby w 1969 roku haubice 152 mm D-1 wz.43 ukrywały się w którejś z brygad artylerii ?

Zapewne tak i moim zdaniem nie tylko w jednej brygadzie ale po dywizjonie w każdej z ówcześnie istniejących brygad artylerii armat.

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najbliżej było z Węgorzewa, z 1BAA.

Wróćmy do samej haubicy, do jej kół. Koła w wersji pierwotnej były takie same, tyle że pojedyncze, jak w armatach A-19 i haubico-armatach MŁ-20 i miały średnicę 1250 mm. Końcówki osi są zaopatrzone w występy do mocowania szleji.

133.jpg

Armata_wz31=37_122mm_RB.jpg

1200px-152_mm_D-1_wz._1943_Zamosc.jpg

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modyfikacja na wz.43/85 obejmowała wymianę kół na pochodzące od Stara 266 koła 12.00-20. Na zdjęciach widać częściej opony o bieżniku U20A (1120x312) i rzadziej o bieżniku T-45 (1130x340). Pierwsze na obręcz 8.5-20, drugie na obręcz 9.0-20. Zachowane zostały występy do mocowania szleji.

07-152_mm_howitzer_M1943-LMW.jpg

 

2a.jpg

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

W najnowszej NTW Nr 2/2022 dobry artykuł R. Rochowicza "Lata 80. w artylerii polskich Wojsk Lądowych". Dużo ciekawostek ale też malutkie błędy które zauważyłem czyli w tabeli na str. 81 jest 8 Dywizja Zmechanizowana (Bydgoszcz) a powinno być Koszalin, następnie moździerz 2S12 122 mm a powinno być 120 mm, ale w sumie to szczegóły. Artykuł polecam, wnosi dużo do powyższej dyskusji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I wyjaśniła się kwestia armat 100 mm BS-3 będących w rezerwie od lat 60-tych, w armaty miały być uzbrojone trzy mobilizowane na czas "W" dywizjony artylerii armat przeznaczone do obrony wybrzeża. Co ciekawe to WOP mobilizował dodatkowo dwa dywizjony artylerii przeciwpancernej uzbrojone w armaty 85 mm D-44 przeznaczone także do obrony wybrzeża a takową stanowić miały właśnie nadbrzeżne brygady WOP, trzy pułki OTK, pułki manewrowe MO plus oczywiście siły MW i WOPK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.02.2022 o 12:07, ptasznik napisał:

Moździerze 82 mm też się znalazły.

Tak. Dodam dodam tylko że były jeszcze na stanie Wojsk Obrony Wewnętrznej a na czas "W" także w WOP i MO. Co do dwóch "pokojowych" brygad NJW MSW to nie wiem ale "na chłopski rozum" to na "W" też jakieś wsparcie w postaci broni stromotorowej musiało być, skoro było w brygadach WOP i pułkach manewrowych MO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co do "nowości prasowych" to w najnowszym jutrzejszym numerze MSiO 1-2/2022 jest artykuł o polskich "bolszewikach" czyli kutrach torpedowych projektu 183. Musowo trzeba nabyć. Kurczaki, przegapiłem kilka fajnych artykułów o MW PRL autorstwa R. Rochowicza, ale może nadrobię.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months later...
W dniu 26.09.2021 o 02:39, ptasznik napisał:

Haubica posiadała jeszcze jedno koło, stalową rolkę do przetaczania. Wstawiało się ją w otwór w sprzęgu ogonów. Jakoś nie ma zdjęć ani rysunków, ale wyglądało to niczym kółko ogonowe samolotu.

Harmata inna i rolki dwie, ale takie coś to właśnie było.

rolki.jpg.56e75776f811ab691afd3ab792ce1277.jpg

Zrzut ekranu (2636).png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie