Koloman Napisano 10 Październik 2020 Share Napisano 10 Październik 2020 3 godziny temu, Barbapapa napisał: Crashed SPAD S.1 biplane of the Polish Air Force. To SPAD, który skraksował w trakcie lotów propagandowych w Zakopanem w dniu 09.03.1930. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 4 godziny temu, Barbapapa napisał: Group photograph of Polish airmen returned from France with General Haller's Army, Poland Tak samo precyzyjny opis fotografii jak w przypadku skraksowanego SPAD-a. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 4 godziny temu, Barbapapa napisał: muzealny podpis pod zdjęciem: "Object description Group photograph of Polish airmen returned from France with General Haller's Army, Poland. There were seven squadrons and a pilots training school. Note aircraft in the background - Bristol F.2B fighters." Podpis błędny. Wśród lotników tylko por.pil. E.Guttmejer przybył do Polski z Armią Polską gen. Hallera. Jeżeli jak napisałem "Jak 1.EW to być może na zdjęciu powinien być jej dca por.pil. Augustyn Domes, ppor.obs. Ignacy Skorobohaty, por.pil. Wacław Makowski, ppor.pil. Stanisław Pawluć." - to żaden z nich też nie był we Francji. Jedynie poprawnie określono typ samolotów (Bristol F2b "Fighter") i ilość (tzn. 7) eskadr przybyłych z gen. Hallerem (39., 59., 66. - Bre/ 162. - SPAD/580., 581., 582. - Salmson) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 16 minut temu, Barbapapa napisał: Ciekawe ujęcie . Lokalizacja ? Gdynia ? Raczej nie Puck. Łódź latająca LeO H-13B3 No. 2 - MDlot W latach 1927-29 w MEO (Morska Esk.Obserw.) w 1930 r. w II Esk.Liniowej "Rugia" Wczesne malowanie fabryczne (francuskie). Czarna kotwica i oznaczenie numeryczne - oznaczenia malowano tylko na lewej burcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 Super ! LeO H-135B3 No.1 - w MDlot od 1927 r. Kraksa w dniu 23.06.1930 r. gdy startował z jez. Łopalickiego (Kartuzy). Wrak jest na dnie do dzisiaj ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 (edytowane) 23 minuty temu, Barbapapa napisał: no to trójeczka PS. przylatywały czy je przywożono np. drogą morską? złożone czy w częściach? w naszych barwach czy francuskich jeszcze? Lodzie latające typu LeO (w sumie zakupiono we Francji 4 egz - 2 x H13B3 - wywiadowczo-bombowe i 2 x H-13E - szkolno - wywiadowcze). Rozmontowane w skrzyniach dotarły drogą morską do Gdańska a potem transportem kolejowym do Pucka i tam zostały zmontowane i oblatane. Zrobiono to w 1925 r. a pracami kierował pilot fabryczny (oblatywacz) zakładów Loire et Olivwer (LeO) Francuz - Lucien Bourdin. Szkolił on też polskich pilotów w obsłudze. Widoczny na zdjęciu egz. Nr. 3 (a właściwie 1-3) jest już po przemalowaniu z typowego malowania dla francuskiego lotnictwa morskiego. Przemalowanie miało miejsce w 1927 r. a w okresie 1925 -27 były w malowaniu francuskim oczywiście z szachownicami na górnej powierzchni górnych płata i na dolnej pow. dolnego płata oraz na sterze kierunku. PS - w H13B3 (wywiadowczo-bombowe) - kabina pilotów (pilot z lewej a obs. z prawej strony - siedzieli obok siebie) była za komorą płatów a w szkolno-wywiadowczych H-13E przed komorą płatów. Edytowane 11 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 (edytowane) 8 minut temu, Barbapapa napisał: czwóreczka do kompleciku PS. Dzięki za info. Pytania oczywiście zadane nie bez przyczyny. Są zdjęcia wiszącego na dźwigu, złożonego samolotu. Jedyne barwy jakie widać to trójkolorowy ster kierunku a na nim właśnie ta charakterystyczna kotwica. I tak się zastanawiam: dać czy nie... Jest więc komplet . Nr. 1-4 (LeO H-12E) czyli latająca łódź szkolna w MDLot 1925 - 30.08.1931r. rozbita. Były jeszcze amfibie LeO H -135B3 - 7 egz. (nr. od 6 -1 do 6 -7) PS - jasne, że dać Edytowane 11 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 2 minuty temu, Barbapapa napisał: wisielec x 2 To są łodzie LeO ale nie (!) dla MDLot. We Francji malowano już szachownice a na zdjęciu nie ma ich na sterze kierunku. Były fabrycznie nowe i w fabryce je malowano i pakowano do skrzyń. Prócz tego na zdjęciach mamy postacie w mundurach MW Francji a więc zdjęcie zrobiono we Francji a nie w Polsce (Pucku) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 1 minutę temu, Barbapapa napisał: A tu jest amfibia LeO H-135B. Te francuskie na dźwigu to też amfibie - widoczne golenie złożonego podwozia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 (edytowane) 4 minuty temu, Barbapapa napisał: tu chyba dobrze widzę fragmentarycznie szachownice burtowe oraz skraj prawego dolnego skrzydła (za pływakiem) Tak jest - latająca łódź (widoczny wózek pod kadłubem) LeO H13B (widać zaczepy dla bomb pod skrzydłami) Nr. ? Edytowane 11 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 Te na zdjęciach z numerami 6-1 i 6-4 to amfibie LeO H-135B3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 13 minut temu, Barbapapa napisał: i taka trójeczka Amfibia LeO H-135B3 No. 3 (6-3) II.Esk.Liniowa "Rugia" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 (edytowane) Amfibia LeO H-135B3 Nr. 6-1 lądowała przymusowo na zamarzniętej wodzie z lewej strony sopockiego mola (Wolne Miasto Gdańsk) w dniu 8 lutego 1929 r. Amfibia wracała z Poznania (załoga: pilot por. Edward Suzanowicz, ppor.obs. Walerian Jesionowski, mech.majster wojsk (bosman) Franciszek Zając) i lądowała ok. godz. 17.00 . Czterech przysłanych z Pucka mechaników naprawiało łódź i odleciała ona dopiero 12 lutego. Edytowane 11 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Share Napisano 11 Październik 2020 Przeoczyłem, że już Nr. 6-1 zamieściłeś Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 12 Październik 2020 Autor Share Napisano 12 Październik 2020 wróćmy do nieznanych zdjęć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 12 Październik 2020 Autor Share Napisano 12 Październik 2020 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 12 Październik 2020 Share Napisano 12 Październik 2020 Godzinę temu, Barbapapa napisał: samolocik pod namiocikiem na lotnisku w Lidzie Raczej "samolocisko" Potez XXVA2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
otton1 Napisano 12 Październik 2020 Share Napisano 12 Październik 2020 Ciężki lot mają chyba chłopaki przed sobą bo pusta butelka i pełne kieliszki na skrzydle (i w dłoni). Jak do lemoniady to nieco za małe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 12 Październik 2020 Share Napisano 12 Październik 2020 4 godziny temu, Barbapapa napisał: Brandenburg C1 nr 64.65 W czasie Wielkiej Wojny najpierw był na wyposażeniu Flik 25, od połowy 1917 roku Flik 14. Ostatecznie trafił do Flik 20 gdzie slużył jako samolot szkolny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 12 Październik 2020 Share Napisano 12 Październik 2020 22 minuty temu, Barbapapa napisał: znane są okoliczności destrukcji? Koloman - "samolot szkolny" - odnosi się to do Brandenburga C.I nr.64.65 Natomiast pytanie - "znane są okoliczności destrukcji?" dotyczy Brandenburga B.I nr. 76.91. To nie ten sam egzemplarz. Rozbity Brandenburg B.I nr. 76.91 z litera "Z" - był w użyciu w Krakowskiej Szkole Pilotów (Niższa Szkoła Lotnicza) od 01.11.1918 r. i został rozbity (zdjęcie) 31.12.1918 r. - kasacja. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 12 Październik 2020 Share Napisano 12 Październik 2020 (edytowane) 4 godziny temu, otton1 napisał: Ciężki lot mają chyba chłopaki przed sobą bo pusta butelka i pełne kieliszki na skrzydle (i w dłoni). Jak do lemoniady to nieco za małe. Być może zdjęcie ma związek z którymś z rajdów (bałkański, II Lot Małej Ententy i Polski) - brały w nich udział Potezy XXVA2. Może pożegnanie przed wylotem, powitanie ? Edytowane 12 Październik 2020 przez Sedco Express Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sedco Express Napisano 12 Październik 2020 Share Napisano 12 Październik 2020 A na tym tylko jedno "kółko" wymalowano. Mamy francuską kokardę, polską szachownicę i szachownicę na trójkolorowym sterze kierunku. Bre XIVA2 nr. 7490 latem 1919 r w 39 Esk.Bre a potem w 59 Esk.Bre. Fot. ze zbiorów Ryszarda Kołodziejskiego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 12 Październik 2020 Share Napisano 12 Październik 2020 1 godzinę temu, Sedco Express napisał: Być może zdjęcie ma związek z którymś z rajdów (bałkański, II Lot Małej Ententy i Polski) - brały w nich udział Potezy XXVA2. Może pożegnanie przed wylotem, powitanie ? A może to zwykłe, codzienne życie jednostki lotniczej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koloman Napisano 12 Październik 2020 Share Napisano 12 Październik 2020 2 godziny temu, Barbapapa napisał: Fot. ze zbiorów ks. Roberta Kulczyńskiego SDB 42 minuty temu, Sedco Express napisał: Fot. ze zbiorów Ryszarda Kołodziejskiego Kolego Sedco Expres, bardzo chwali się podawanie pochodzenia fotografii. To powinna być reguła przy zamieszczaniu fotografii na forum. Podobnie robi Kolega Barbapapa podając adres do konkretnej strony na której zamieszczono fotografię. Jakkolwiek prawa autorskie do wiekszości z nich wygasły to pewnego rodzaju przyzwoitość wymaga podania źródła z którego pochodzą. Nawet wspomnienia że są z allegro czy ebay'a. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Spirit of Warsaw Napisano 13 Październik 2020 Share Napisano 13 Październik 2020 11 godzin temu, Barbapapa napisał: 2 x M9 Ta sama maszyna z Lotniczej Wystawy Propagandowej w Poznaniu 1925 - nr 12-3. Hmmm… „…Macchi M-9 nosiły początkowo numerację seryjną (np. 23927, 23931) i włoskie kokardy na skrzydłach i kadłubie. Później po przemalowaniu w 1923 r. umieszczono na nich numerację polską (np. 121,123, 125). Po sprowadzeniu samolotów francuskich w 1924 r. wprowadzono nowy system numeracji dwuczłonowej. M-9 otrzymały wówczas numer typu 2, a poszczególna płatowce kolejne numery porządkowe (np. 21, 23, 25, 26, 28). Najwyższy znany numer 28 określał liczbę M-9 dopuszczonych do eksploatacji w 1924 r. Numery te obowiązywały od czasu wycofania ich z użytku w 1926 r…” Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924 - A. Morgała Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.