Koloman Napisano 10 Październik 2020 Napisano 10 Październik 2020 W dniu 10.10.2020 o 16:42, Barbapapa napisał: Crashed SPAD S.1 biplane of the Polish Air Force. Expand To SPAD, który skraksował w trakcie lotów propagandowych w Zakopanem w dniu 09.03.1930.
Koloman Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 W dniu 11.10.2020 o 08:17, Barbapapa napisał: Group photograph of Polish airmen returned from France with General Haller's Army, Poland Expand Tak samo precyzyjny opis fotografii jak w przypadku skraksowanego SPAD-a.
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 W dniu 11.10.2020 o 08:17, Barbapapa napisał: muzealny podpis pod zdjęciem: "Object description Group photograph of Polish airmen returned from France with General Haller's Army, Poland. There were seven squadrons and a pilots training school. Note aircraft in the background - Bristol F.2B fighters." Expand Podpis błędny. Wśród lotników tylko por.pil. E.Guttmejer przybył do Polski z Armią Polską gen. Hallera. Jeżeli jak napisałem "Jak 1.EW to być może na zdjęciu powinien być jej dca por.pil. Augustyn Domes, ppor.obs. Ignacy Skorobohaty, por.pil. Wacław Makowski, ppor.pil. Stanisław Pawluć." - to żaden z nich też nie był we Francji. Jedynie poprawnie określono typ samolotów (Bristol F2b "Fighter") i ilość (tzn. 7) eskadr przybyłych z gen. Hallerem (39., 59., 66. - Bre/ 162. - SPAD/580., 581., 582. - Salmson)
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 W dniu 11.10.2020 o 18:58, Barbapapa napisał: Expand Ciekawe ujęcie . Lokalizacja ? Gdynia ? Raczej nie Puck. Łódź latająca LeO H-13B3 No. 2 - MDlot W latach 1927-29 w MEO (Morska Esk.Obserw.) w 1930 r. w II Esk.Liniowej "Rugia" Wczesne malowanie fabryczne (francuskie). Czarna kotwica i oznaczenie numeryczne - oznaczenia malowano tylko na lewej burcie.
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 Super ! LeO H-135B3 No.1 - w MDlot od 1927 r. Kraksa w dniu 23.06.1930 r. gdy startował z jez. Łopalickiego (Kartuzy). Wrak jest na dnie do dzisiaj !
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 W dniu 11.10.2020 o 19:49, Barbapapa napisał: no to trójeczka PS. przylatywały czy je przywożono np. drogą morską? złożone czy w częściach? w naszych barwach czy francuskich jeszcze? Expand Lodzie latające typu LeO (w sumie zakupiono we Francji 4 egz - 2 x H13B3 - wywiadowczo-bombowe i 2 x H-13E - szkolno - wywiadowcze). Rozmontowane w skrzyniach dotarły drogą morską do Gdańska a potem transportem kolejowym do Pucka i tam zostały zmontowane i oblatane. Zrobiono to w 1925 r. a pracami kierował pilot fabryczny (oblatywacz) zakładów Loire et Olivwer (LeO) Francuz - Lucien Bourdin. Szkolił on też polskich pilotów w obsłudze. Widoczny na zdjęciu egz. Nr. 3 (a właściwie 1-3) jest już po przemalowaniu z typowego malowania dla francuskiego lotnictwa morskiego. Przemalowanie miało miejsce w 1927 r. a w okresie 1925 -27 były w malowaniu francuskim oczywiście z szachownicami na górnej powierzchni górnych płata i na dolnej pow. dolnego płata oraz na sterze kierunku. PS - w H13B3 (wywiadowczo-bombowe) - kabina pilotów (pilot z lewej a obs. z prawej strony - siedzieli obok siebie) była za komorą płatów a w szkolno-wywiadowczych H-13E przed komorą płatów.
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 W dniu 11.10.2020 o 20:25, Barbapapa napisał: czwóreczka do kompleciku PS. Dzięki za info. Pytania oczywiście zadane nie bez przyczyny. Są zdjęcia wiszącego na dźwigu, złożonego samolotu. Jedyne barwy jakie widać to trójkolorowy ster kierunku a na nim właśnie ta charakterystyczna kotwica. I tak się zastanawiam: dać czy nie... Expand Jest więc komplet . Nr. 1-4 (LeO H-12E) czyli latająca łódź szkolna w MDLot 1925 - 30.08.1931r. rozbita. Były jeszcze amfibie LeO H -135B3 - 7 egz. (nr. od 6 -1 do 6 -7) PS - jasne, że dać
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 W dniu 11.10.2020 o 20:36, Barbapapa napisał: wisielec x 2 Expand To są łodzie LeO ale nie (!) dla MDLot. We Francji malowano już szachownice a na zdjęciu nie ma ich na sterze kierunku. Były fabrycznie nowe i w fabryce je malowano i pakowano do skrzyń. Prócz tego na zdjęciach mamy postacie w mundurach MW Francji a więc zdjęcie zrobiono we Francji a nie w Polsce (Pucku)
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 W dniu 11.10.2020 o 20:49, Barbapapa napisał: Expand A tu jest amfibia LeO H-135B. Te francuskie na dźwigu to też amfibie - widoczne golenie złożonego podwozia.
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 W dniu 11.10.2020 o 20:51, Barbapapa napisał: tu chyba dobrze widzę fragmentarycznie szachownice burtowe oraz skraj prawego dolnego skrzydła (za pływakiem) Expand Tak jest - latająca łódź (widoczny wózek pod kadłubem) LeO H13B (widać zaczepy dla bomb pod skrzydłami) Nr. ?
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 Te na zdjęciach z numerami 6-1 i 6-4 to amfibie LeO H-135B3
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 W dniu 11.10.2020 o 20:47, Barbapapa napisał: i taka trójeczka Expand Amfibia LeO H-135B3 No. 3 (6-3) II.Esk.Liniowa "Rugia"
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 Amfibia LeO H-135B3 Nr. 6-1 lądowała przymusowo na zamarzniętej wodzie z lewej strony sopockiego mola (Wolne Miasto Gdańsk) w dniu 8 lutego 1929 r. Amfibia wracała z Poznania (załoga: pilot por. Edward Suzanowicz, ppor.obs. Walerian Jesionowski, mech.majster wojsk (bosman) Franciszek Zając) i lądowała ok. godz. 17.00 . Czterech przysłanych z Pucka mechaników naprawiało łódź i odleciała ona dopiero 12 lutego.
Sedco Express Napisano 11 Październik 2020 Napisano 11 Październik 2020 Przeoczyłem, że już Nr. 6-1 zamieściłeś
bodziu000000 Napisano 12 Październik 2020 Autor Napisano 12 Październik 2020 wróćmy do nieznanych zdjęć
Sedco Express Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 W dniu 12.10.2020 o 13:43, Barbapapa napisał: samolocik pod namiocikiem na lotnisku w Lidzie Expand Raczej "samolocisko" Potez XXVA2
otton1 Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 Ciężki lot mają chyba chłopaki przed sobą bo pusta butelka i pełne kieliszki na skrzydle (i w dłoni). Jak do lemoniady to nieco za małe.
Koloman Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 W dniu 12.10.2020 o 14:09, Barbapapa napisał: Brandenburg C1 nr 64.65 Expand W czasie Wielkiej Wojny najpierw był na wyposażeniu Flik 25, od połowy 1917 roku Flik 14. Ostatecznie trafił do Flik 20 gdzie slużył jako samolot szkolny.
Sedco Express Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 W dniu 12.10.2020 o 19:05, Barbapapa napisał: znane są okoliczności destrukcji? Expand Koloman - "samolot szkolny" - odnosi się to do Brandenburga C.I nr.64.65 Natomiast pytanie - "znane są okoliczności destrukcji?" dotyczy Brandenburga B.I nr. 76.91. To nie ten sam egzemplarz. Rozbity Brandenburg B.I nr. 76.91 z litera "Z" - był w użyciu w Krakowskiej Szkole Pilotów (Niższa Szkoła Lotnicza) od 01.11.1918 r. i został rozbity (zdjęcie) 31.12.1918 r. - kasacja.
Sedco Express Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 W dniu 12.10.2020 o 15:37, otton1 napisał: Ciężki lot mają chyba chłopaki przed sobą bo pusta butelka i pełne kieliszki na skrzydle (i w dłoni). Jak do lemoniady to nieco za małe. Expand Być może zdjęcie ma związek z którymś z rajdów (bałkański, II Lot Małej Ententy i Polski) - brały w nich udział Potezy XXVA2. Może pożegnanie przed wylotem, powitanie ?
Sedco Express Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 A na tym tylko jedno "kółko" wymalowano. Mamy francuską kokardę, polską szachownicę i szachownicę na trójkolorowym sterze kierunku. Bre XIVA2 nr. 7490 latem 1919 r w 39 Esk.Bre a potem w 59 Esk.Bre. Fot. ze zbiorów Ryszarda Kołodziejskiego
Koloman Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 W dniu 12.10.2020 o 19:57, Sedco Express napisał: Być może zdjęcie ma związek z którymś z rajdów (bałkański, II Lot Małej Ententy i Polski) - brały w nich udział Potezy XXVA2. Może pożegnanie przed wylotem, powitanie ? Expand A może to zwykłe, codzienne życie jednostki lotniczej.
Koloman Napisano 12 Październik 2020 Napisano 12 Październik 2020 W dniu 12.10.2020 o 19:34, Barbapapa napisał: Fot. ze zbiorów ks. Roberta Kulczyńskiego SDB Expand W dniu 12.10.2020 o 20:57, Sedco Express napisał: Fot. ze zbiorów Ryszarda Kołodziejskiego Expand Kolego Sedco Expres, bardzo chwali się podawanie pochodzenia fotografii. To powinna być reguła przy zamieszczaniu fotografii na forum. Podobnie robi Kolega Barbapapa podając adres do konkretnej strony na której zamieszczono fotografię. Jakkolwiek prawa autorskie do wiekszości z nich wygasły to pewnego rodzaju przyzwoitość wymaga podania źródła z którego pochodzą. Nawet wspomnienia że są z allegro czy ebay'a.
Spirit of Warsaw Napisano 13 Październik 2020 Napisano 13 Październik 2020 W dniu 12.10.2020 o 21:48, Barbapapa napisał: 2 x M9 Expand Ta sama maszyna z Lotniczej Wystawy Propagandowej w Poznaniu 1925 - nr 12-3. Hmmm… „…Macchi M-9 nosiły początkowo numerację seryjną (np. 23927, 23931) i włoskie kokardy na skrzydłach i kadłubie. Później po przemalowaniu w 1923 r. umieszczono na nich numerację polską (np. 121,123, 125). Po sprowadzeniu samolotów francuskich w 1924 r. wprowadzono nowy system numeracji dwuczłonowej. M-9 otrzymały wówczas numer typu 2, a poszczególna płatowce kolejne numery porządkowe (np. 21, 23, 25, 26, 28). Najwyższy znany numer 28 określał liczbę M-9 dopuszczonych do eksploatacji w 1924 r. Numery te obowiązywały od czasu wycofania ich z użytku w 1926 r…” Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924 - A. Morgała
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.