Koloman Napisano 26 Listopad 2018 Napisano 26 Listopad 2018 Kolego W3SOKÓL - wielkie dzięki za info!!!! Cytuj
Koloman Napisano 27 Listopad 2018 Napisano 27 Listopad 2018 Pytania do Kolegi W3SOKÓŁ:1 - czy wiadomo w jakiej jednostce walczył w wojnie 1918-20 Leonard Komar? Jak otrzymał Polową Odznakę Obserwatora to oczywistym jest, że w jakiejś eskadrze bojowej.2 - Jak trafił do lotnictwa i kiedy?3 - Czy jest jakas inna fotografia Leonarda Komara?Wielce dziekowałbym za info. Cytuj
W3SOKÓŁ Napisano 28 Listopad 2018 Napisano 28 Listopad 2018 Ad.: Koloman (476 / 0) 2018-11-27 21:09:13Po kolei:Leonard Komar trafił do lotnictwa z byłej armii rosyjskiej. Był już (prawdopodobnie ?) przeszkolonym obserwatorem. Pierwsza eskadra w której służył to 12 Eskadra Wywiadowcza i wkrótce potem został przeniesiony do 8 Eskadry Wywiadowczej.Nadanie Krzyża Walecznych to właśnie za loty bojowe w 8 Eskadrze Wywiadowczej.Zapewne jakieś zdjęcia są, wśród setek nieopisanych fotografii. Bardzo rzadko zdarza się tak dokładnie opisane zdjęcie jak to ze szkolenie w Bydgoszczy. Jedyna znana mi fotografia portretowa znajduje się na stronie 171 w znanej zapewne wielu sympatykom lotnictwa Księdze Ku czci poległych lotników". Ale jest to zdjęcie z okresu późniejszej służby ppor. Leonarda Komara w 1 PL. Może posłużyć do identyfikacji na innych zbiorowych fotografiach. PozdrowieniaW3SOKÓŁ Cytuj
Koloman Napisano 29 Listopad 2018 Napisano 29 Listopad 2018 No tak, dobrze byłoby żeby choć 1% fotografii był opisany.Przeglądnąłem posiadane fotografie oficerów 1.PL ale niestety fotografii por.Leonarda Komara nie znalazłem.Czy można prosić o wstawienie tej jego fotografii z Ksiegi Ku czci"? Nie mam chwilowo do niej dostępu (pożyczyłem a pożyczajacy wyjechał). Cytuj
W3SOKÓŁ Napisano 30 Listopad 2018 Napisano 30 Listopad 2018 Ad.: Koloman (479 / 0) 2018-11-29 15:43:26Proszę bardzo.ppor. obs. Leonard Komar.Źródło:Fotokopia zdjęcia z Ku czci poległych lotników" PozdrawiamW3SOKÓŁ Cytuj
Koloman Napisano 30 Listopad 2018 Napisano 30 Listopad 2018 Wielkie dzięki Kolego W3SOKÓL za fotografię.A teraz warto byłoby wyjaśnić jak ppor.Komar trafił do polskiego lotnictwa i co robił podczas Wielkiej Wojny.pozdrawiam Cytuj
Koloman Napisano 2 Grudzień 2018 Napisano 2 Grudzień 2018 Ad. W3SOKÓŁ 2018-11-24 00:03:36Jakoś przeoczyłem ten wpis.Bardzo ładna fotografia.Ja mam skany kilkudziesięciu fotografii sierż.Kopy - wieksza część z nich jest sygnowana na odwrocie pieczątką, której wygląd zamieszczam. Cytuj
Koloman Napisano 2 Grudzień 2018 Napisano 2 Grudzień 2018 A to jest standartowa sygnatura fotografii sierż.Kopy o której wspominał Kolega W3SOKÓŁ. Cytuj
Koloman Napisano 3 Grudzień 2018 Napisano 3 Grudzień 2018 Bardzo interesująca fotografia: major Kazimierz Kubala w towarzystwie mjr. Jamesa Doolittle i porucznika J. Parkera z amerykańskiej eskadry lotniczej. Przyznam się, ze nie wiedziałem, że major Doolittle był w Polsce.Z jakiej okazji? Cytuj
Sedco Express Napisano 4 Grudzień 2018 Napisano 4 Grudzień 2018 Zdjęcie jak sądzę można datować na lata 1928-1930 r. opierając się na życiorysie Kubali. Może odwiedził CWL w W-wie (Kubala - kierownik CWL) przy okazji pobytu w Polsce. Właśnie z jakiej to okazji był w Polsce, bo na pewno nie jako turysta. W tym czasie nie był w eskadrze bojowej lotnictwa USA, był pilotem testowym samolotów wojskowych i cywilnych.Zagadka wizyty Dolittle'a czeka na rozwiązanie. Cytuj
Koloman Napisano 4 Grudzień 2018 Napisano 4 Grudzień 2018 Może w życiorysie Doolittla coś by było na ten temat. Może nie dokładnie wizyty w Polsce ale w ogóle w Europie.Kolega Sedco Express ma rację; na pewno nie był w Polsce (Europie) jako turysta.Ciekawe jeszcze na tle jakiego samolotu stoją? Byłby to Fiat CR-20? Cytuj
Sedco Express Napisano 5 Grudzień 2018 Napisano 5 Grudzień 2018 Raczej nie jest to Fiat CR-20 (zastrzał nad głową Dolittle'a w CR-20 dochodził do owiewki i te szycie)Nie doszukałem się w życiorysach na różnych stronach info by odwiedził Europę. Jedyny polski" akcent to wręczenie mu w czasie II WŚ polskiej odznaki pilota. Cytuj
W3SOKÓŁ Napisano 5 Grudzień 2018 Napisano 5 Grudzień 2018 Witam szanownych Kolegów.Wasz specjalny korespondent (W3 SOKÓŁ) donosi z lotniska w Warszawie. W dniu 14 czerwca 1930 roku odwiedziła Warszawę w przelocie z Pragi amerykańska eskadra lotnicza składająca się z 4 aeroplanów Curtiss Wright – Raid. Samoloty pilotowali mjr. James W. Doolittle , mjr Melvin Hall, kpt. Józef Canon, por. J. Parker i jako pasażer Wiliam S. Gulding.Lotnicy amerykańscy zostali powitani przez władze lotnictwa wojskowego i cywilnego. 15 czerwca (niedziela) lotnicy amerykańscy wykonali loty popisowe przez zgromadzoną na lotnisku cywilnym publicznością, demonstrując zalety swych samolotów. Następnie lotnicy amerykańscy - w szczególny, lotniczy sposób - oddali hołd Nieznanemu Żołnierzowi. Eskadra samolotów przeleciała nad placem Marszałka Piłsudskiego. Jeden z pilotów eskadry, kpt. Canon zniżywszy samolot na 20 metrów zrzucił wieniec na grób Nieznanego Żołnierza. Wieniec spadł 15 metrów od grobu. Po chwili attache handlowy ambasady amerykańskiej i radca wojskowy podnieśli wieniec i złożyli na płycie grobu. Na trzech szarfach koloru biało – amarantowego widniał napis w języku polskim „Naszemu dzielnemu towarzyszowi polskiemu, Nieznanemu Żołnierzowi, chylimy skrzydła w głębokim hołdzie, jak i przed okrytym chwałą sztandarem waszej zwycięskiej armii”. Wieczorem Aeroklub Polski wydał bankiet na cześć bawiących w Warszawie lotników amerykańskich.Wytwórnia lotnicza Curtiss – Wright powstała 05.07.1929 roku z połączenia kilku firm i była największym przedsiębiorstwem lotniczym w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Zapewne rajd ten był formą promocji w Europie samolotów produkowanych przez tą firmę. A co robił w tym czasie mjr. Kubala – został przeniesiony z 6 PL Lwów do Instytutu Badań Technicznych Lotnictwa. Ale było to przeniesienie związane raczej z większymi możliwościami leczenia w Warszawie urazów odniesionych w katastrofie na wyspie Graziosa niż samą służbą w Instytucie.PozdrowieniaW3SOKÓŁ Cytuj
Koloman Napisano 5 Grudzień 2018 Napisano 5 Grudzień 2018 SUPER!!!!!!!!Wielkie wyrazy uznania i głęboki ukłon Koledze W3SOKÓŁ za tą informację. Cytuj
Koloman Napisano 5 Grudzień 2018 Napisano 5 Grudzień 2018 Miałem dylemat; czy decydującym o zamieszczeniu fotografii miał być samolot czy pilot.Wybrałem to drugie: Ignacy Gedgowd przy samolocie konstrukcji inż.Jerzego Drzewieckiego JD-2a. Cytuj
Sedco Express Napisano 5 Grudzień 2018 Napisano 5 Grudzień 2018 Sokół - dziękuję za wyczerpujące informacje. Cytuj
Sedco Express Napisano 5 Grudzień 2018 Napisano 5 Grudzień 2018 Ignacy Gedgowd Giedgowd)z prawej. Cytuj
Sedco Express Napisano 6 Grudzień 2018 Napisano 6 Grudzień 2018 Pil. Władysław Szulczewski w Lublinie R-XIV SP-AFD, 1931 r. Cytuj
Koloman Napisano 7 Grudzień 2018 Napisano 7 Grudzień 2018 Bardzo dobrze, ze Kolega Sedco Express przypomniał starszego sierżanta Władysława Szulczewskiego. To znakomity lotnik.Należał to tego pokolenia lotników polskich, którzy na wojnę z bolszewikami (1919-1920) byli za młodzi (Szulczewski to rocznik 1902) a na Drugą Wojnę Światową byli za starzy.Z tego powodu są najbardziej zapomnianą grupą lotnikow, całkowicie niesłusznie zresztą.Zamiast w akcjach bojowych wyżywali się (w najbardziej pozytywnym znaczeniu tego słowa) w działalności w klubach lotniczych czy potem w aeroklubach, uczyli młodzież latania, startowali w rajdach lotniczych itp.Władyslaw Szulczewski był właśnie takim lotnikiem; startował w rajdach, był szybownikiem (startowal w II.konkursie szybowców w 1924 roku), instruktorem w Lubelskim Klubie Lotniczym.A w czasie wojny działał choć nie w bojowej to w równie niebezpiecznej służbie: w Polskim Oddziale Wydzielonym w Takoradi i przeprowadzał samoloty w poprzek Afryki do Egiptu.Zmarł w Rzymie w 1948 roku.A na fotografii Władysław Szulczewski, instruktor pilotażu w Lubelskim Klubie Lotniczym, w Potezie XVA2 Cytuj
Koloman Napisano 8 Grudzień 2018 Napisano 8 Grudzień 2018 Jeszcze raz Władysław Szulczewski w LKL. Cytuj
Koloman Napisano 10 Grudzień 2018 Napisano 10 Grudzień 2018 Ta fotografia był już publikowana na forum zmocno lakonicznym podpisem. Dzisiaj więcej:Fotografię wykonano we wrześniu 1930 roku. Jest na niej samolot Lublin R-VIIIter i lotnicy 3.Pułku Lotniczego z jego dowódcą, ppłk.pilotem W.Kalkusem (w białym płaszczu, w srodku).Lotnicy brali udział w Rajdzie Lotniczym Małej Ententy i Polski i są to, od lewej: por.pil.Skrzypiński, por.obs.Jankowski, ppłk.pil.Kalkus, por.pil.Wyrwicki, ppor.obs.Pajer. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 10 Grudzień 2018 Napisano 10 Grudzień 2018 Mała uwaga – na zdjęciu jest widoczny Lublin R.VIIIa, ale nie Lublin R.VIIIter... Cytuj
Sedco Express Napisano 12 Grudzień 2018 Napisano 12 Grudzień 2018 Zofia Mikulska polska pilotka mieszkająca we Włoszech gdzie otrzymała jako pierwsza kobieta licencje pilota.Samolot o nazwie własnej Frido" i prośba o określenie typu. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.