Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

@bjar_1
Zdecydowana większość ustaleń, które zawarłem w swym artykule w 2005 r. jest aktualna ale faktem jest, że nawet te drobne uzupełnienia wiele wniosłyby do historii zarówno Plutonu Pancernego jak i Powstania Warszawskiego.
Jeszcze nie mam wszystkich relacji ze strony niemieckiej, mam nadzieję je otrzymać w ciągu najbliższych miesięcy.
Chciałbym je zebrać w jednym miejscu i jeśli mi się uda to dam znać.
Byłby to najlepiej udokumentowany epizod z Powstania Warszawskiego.

@formoza58
To nie o tym miejscu mowa.
Pantera WP została trafiona z lewej strony, w boczną ścianę wieży, w dolnej jej części, za stanowiskiem d-cy.
Miejsce trafienia zostało udokumentowane na zdjęciach wykonanych przez Zb. Misztę 2 VIII zaraz po zdobyciu czołgu.
Te zdjęcia zostały opublikowane w ostatnim wydaniu "Plutonu Pancernego batalionu "Zośka" w Powstaniu Warszawskim" A. Wyganowskiej-Eriksson w 2010r.
 

Napisano

To jest jedno ze zdjęć z widocznym uszkodzeniem lewej strony wieży.

Krzysiu Pantery nie dają nam o sobie zapomnieć ?.

Swoją drogą pytałem kiedyś na innym forum o zdjęcia zrobione przez Niemców po odzyskaniu Panter (wtedy to było takie marzenie ). No i proszę fotki WP już są i trochę zmieniają wcześniejsze ustalenia.

Teraz czas na takie fotki Magdy.

Pozdrowienia

Witek

 

zoska-pantera.jpg

  • 2 months later...
Napisano

Pantera nie z tych zdobytych w Powstaniu. Z drugiej strony napisałem, że "na pewno nie Warszawa", ale po kolejnym przyjrzeniu się tracę tą pewność.

No bo jeśli to nie stacja kolejowa, a tory Elektrycznej Kolei Dojazdowej? Tory wydają się węższe niż zwykłych, a do tego dochodzi sygnalizacja świetlna i słupy, który wyglądają na trakcyjne. Wartownik z bronią w ręku i jakieś fragment zasieków z drutem kolczastym też mają "swój klimat" i sugerowałoby to jednak Warszawę. I jeszcze brukowane ulice.

Niestety nazwy do żadnej stacji stacji/przystanku dopasować nie mogę.

  • 8 months later...
Napisano (edytowane)

Pancerne Wraki w Polsce

· 

'Magda' ( 'Pudel' ) - jeden z dwóch zdobytych przez Powstańców Warszawskich czołg Pz.Kpfw V Ausf.G 'Panther'.
Mimo upływu 76 lat od zdobycia cały czas wypływają nowe fakty. W zeszłym roku, na forum modelarstwo.org.pl, pan Krzysztof Mucha, autor najbardziej kompletnego artykułu na temat tych Panther, napisał, że udało mu się znaleźć kontakt do żyjącego jeszcze członka załogi czołgu 'WP' - niemieckiej załogi !!
Cytat z forum ( autorstwa ChrisFly) :
"Jego relacje rzucają więcej światła na wydarzenia z 2 sierpnia 1944:
1. Pantery faktycznie jechały do zakładów naprawczych na Żoliborzu.
2. Pantera WP, z niesprawnym działem, ciągnęła spiętą linami Magdę z niesprawnym silnikiem.
3. Pantery tylko dlatego zatrzymały się, że drogę zagrodził im przewrócony na Okopowej tramwaj (fakt do potwierdzenia).
4. Pantera WP z dwiema załogami w środku, na skrzyżowaniu Okopowej i Mireckiego, została trafiona gamonem (na 99%) a nie PIAT-em.
5. WP została trafiona z lewej strony wieży, a nie z tyłu (jak wynikało z relacji "Wiktora").
6. W WP odniosły rany tylko dwie osoby, nikt nie zginął.
7. Wśród rannych osób był wspomniany świadek. On, jak i pozostali, dostał
się do niewoli.

Jeszcze informacja, która z pewnością wprawi w konsternację historyków:
załoga pantery WP wcale nie należała do Pz.Rgt. 27 czyli 19. DPanc! "

 

 

117342683_3113759988750231_1718859915765865082_o.jpg

http://www.modelarstwo.org.pl/forum/viewtopic.php?f=85&t=7586&sid=908fabd7b2de014c6603e6632465410e&start=405

Edytowane przez Woodhaven
Napisano
 

W jednym z komentarzy, pod wrzuconym wczoraj zdjęciem Pz.Kpfw V Ausf.G 'Magda', Michał Pałgan zasugerował, że Panthery mogły zatrzymać się nie na przewróconym tramwaju, ale na przewróconych lokomotywach wąskotorówki.
I chyba rzeczywiście tak było 1f642.png?
Na zdjęciu StuG III Ausf.D, prawdopodobnie pochodzący z Sturmgeschütz-Ersatz-Abteilung 200 w Sieradzu, usuwający barykadę na ulicy Okopowej

 
Brak dostępnego opisu zdjęcia.
Jestem z WoliPolub stronę

Okopowa i jej okolica opanowana przez Niemców. Trwa właśnie usuwanie barykady przez Stuga III. W dali, po prawej mamy zabudowania ul. Mireckiego, po lewej w dalszym planie szczyty domów za ul. Gęsią. Zza muru wystaje kawałeczek dachu baraku z terenu obozu koncentracyjnego, tzw. Gęsiówki.
Skarby Pana Marka

Napisano

Czołgiem,

te lokomotywy od wąskotorówki wywożącej gruz z getta to późniejsza sprawa.
Okopowa była pusta w pierwszych dniach sierpnia ponieważ pantery po niej swobodnie  jeździły.
9 sierpnia Zgrupowanie "Radosław" opuściło rejon ul. Mireckiego i przeniosło się do "Twierdzy".
W tym czasie zaryglowano Okopową lokomotywami.

 

  • 2 years later...
Napisano

Czuję się w obowiązku sprostować treść mojego ostatniego postu i poinformować Was oficjalnie, że przyczyną zatrzymania obu panter była barykada na Okopowej. 2 sierpnia rano barykada zbudowana z lokomotywek, wagoników i tramwaju linii 8 już istniała i uniemożliwiła dalszą jazdę. To co widzicie na zdjęciu, które zamieścił Woodhaven powyżej, po prawej stronie czołgu, to właśnie ta barykada.

Wczoraj odbyłem prawie półtoragodzinną rozmowę na temat ostatniej relacji bezpośredniego świadka wydarzeń z 2 sierpnia 1944 r. Jego ostatnia zarejestrowana relacja przed śmiercią dała odpowiedź wprost na pytanie co konkretnie było przyczyną, że obie pantery wpadły w ręce powstańców.

  • Super 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie