Jump to content

merten

Forum members
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral
  1. Nie do końca prawdziwa jednak. SdKfz 251/17 znalazły się tam trochę przypadkiem - były na wyposażeniu organizowanych latem 1944 brygad pancernych, które w związku z posypaniem się frontu wschodniego wcześniej niż zachodniego trafiły właśnie na Ostfront. A potem zostały włączone do dywizji pancernych i już zostały. Skuteczność WWS była ogólnie rzecz biorąc "taka sobie". Dla przykładu "Grossdeutschland" na Litwie latem 1944 potrafiła skutecznie atakować w sytuacji, kiedy naliczyła blisko 400 atakujących jej oddziały samolotów. Żeby nie było wątpliwości: nie miała wtedy ze sobą własnego dywizjonu przeciwlotniczego. Atakowała 1/3 swoich sił. 400 Thunderboltów zrobiło by z niej kaszankę. Tutaj - udało się osiągnąć cel ataku. No więc nie za bardzo to "sokołom Stalina" wychodziło.
  2. Od lat "wisi w necie" w linkowanym wątku na dws: 30 grudnia 1944 roku w oddziałach było łącznie 125 sprawnych pojazdów SdKfz 251/17, 49 kolejnych znajdowało się w naprawie, a następne 10 było w drodze do oddziałów.Większość z nich znajdowała się na wschodzie: 79 + 33 + 3 Spisane z raportu stanu SPW z wszystkich frontów i wszystkich dywizji/brygad/batalionów i co tylko miało SPW na stanie.
  3. Argument jest prosty: SdKfz 251/17 to przeróbka SdKfz 251 Selbstfahrlafette (Sd.Kfz.11/1) für 2 cm Flak 38 auf le.Zgkw.3 t mit Panzerschutz (czy jak to w raportach widziałem Zgkw 3(t) Flak), to przeróbka SdKfz 11. Zresztą pancerz przedni nie jest taki sam jak w SdKfz 251. Taka sama jest tylko osłona silnika z przodu. Już nawet górna płyta z klapami do silnika ma inny kształt.
  4. Podziel się może tą „ukrytą perspektywą” szerzej, bo przyznam że nawet się nie domyślam w czym rzecz. No i zaciekawiło mnie do jakich „niemieckich dokumentów źródłowych” dotyczących SdKfz 251/17 udało Ci się dotrzeć.
  5. Dlatego to na koniec dnia trochę akademicka dyskusja i już się z tej drogi (nazywania wersji Luftwaffe SdKfz 251/17) nie zawróci. Ale zauważyć warto. Dla mnie arcyciekawe jest za to zdjęcie tego pojazdu w scenerii zniszczonych domów z muru pruskiego. Pojazd wygląda jak nowy, malowanie Panzergrau, ewidentnie lato, więc Prusy odpadają... Pojęcia nie mam o co chodzi i gdzie to jest. Tak naprawdę trzeba by prześledzić losy konkretnie tej konkretnej kompanii/baterii pojazdów, bo pułk przeciwlotniczy nie zawsze z dywizją występował, a nawet jeśli to też nie zawsze w całości. Ale nie wiem jak się nawet do tego zabrać, bo numeracja w ramach pułku też się zmieniała, a sprzętu zmechanizowanego też trochę było.
  6. Ale to nie ze mną trzeba polemizować tylko z takim znawcą tematu jak Spielberger. Zresztą w żadnym materiałach archiwalnych określenie "SdKfz 215/17" nie występuje przed 1944 rokiem. Taka sama dyskusja (i też z udziałem co najmniej dwóch tutaj się udzielających) odbyła się już 11 lat temu (!) na forum dws.org. Ogólna konkluzja jest/była taka, że SdKfz 251/17 przysługuje pojazdowi z tak zwaną Schwebelafette. To ostatnie zdjęcie, to SdKfz 251/10. Były też z taką małą osłoną.
  7. Szanowni! Chciałbym zauważyć, że jedynym pojazdem oznaczanym jako SdKfz 251/17 jest ten drugi od góry z rysunku zamieszczonego przez "Młodego Duchem" w poście z wczoraj z 6:38. Pozostałe to modyfikacje polowe. Poza znanym zdjęciem takiej przeróbki z PzGrenDiv "Grossdeutschland" podobno całkiem sporo podobnych pojazdów z armatami 20-milimetrowymi miała dywizja Panzer-Lehr (przynajmniej według jej historyka a wcześniej dowódcy jej II. batalionu pancernego Helmuta Ritgena). Całą serię zaś zapoczątkowała wersja produkowana dla Luftwaffe i też nieprawidłowo (a może po prostu używana teraz dla uproszczenia?) określana jako SdKfz 251/17.
  8. Organizowano samodzielne kompanie tych armat. Nie mam informacji o tym czy i ile trafiło do Luftwaffe, ale na pewno organizowano kompanie dla Wojsk Lądowych.
×
×
  • Create New...

Important Information