Jump to content

merten

Forum members
  • Content Count

    113
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

merten last won the day on September 17

merten had the most liked content!

Community Reputation

12 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. To, że wierzy we mnie ktoś taki jak ty, to rzeczywiście krzepiące! Skrzydła rosną! Dziękuję!
  2. Piaskownicy? Kociej kuwety raczej! Wszyscy patrzą, ale tylko tak rozwinięty umysł dostrzega!
  3. O! Guru wrócił! I za darmo takie perełki sypie!
  4. No to sam znalazłem te raporty z 30 12.1944. Wymieniają one tylko takie wersje, jak SdKfz 251/8, 10, 16, 17 i 21 oraz "Kommando-Wagen" i "Pozostałe" (ta ostatnia pozycja najliczniejsza). Interptretuję to tak, że Kommando-Wagen, to SdKfz 251/6. Dlaczego? Bo było ich w całym Heer, Luftwaffe i Waffen-SS niewiele ponad 40 sztuk (sprawnych i nie). Co więcej jakaś 1/3 z nich występuje w batalionach łączności korpusów i armii i w batalionach łączności podlegających wyższym sztabom. Tak więc wygląda na to, że jeśli przekwalifikowano SdKfz 251/6, to na coś co nazwano "wozem dowodzenia".
  5. Sam wklejałeś zdjęcia SdKfz Ausf A (może B) von Sauckena z grudnia 1944 i jak najbardziej na chodzie. Nie sadzę, żeby zawracano sobie głowę przekwalifikowaniem i zmianą na SdKfz 251/3, ale...nie pamiętam teraz czy w raportach z grudnia 1944 w ogóle występowała wersja 251/6. Ostatnio powoływał się tu na nie MJ. Masz je może "pod ręką"?
  6. No, ale jednoznacznie SdKfz 251/6 zniknął z etatów wczesnym latem 1942. W świetle tego SdKfz 251 Ausf. D z anteną ramową to przeróbki. Sprzęt łączności był na tyle cenny, że warto było poświęcić jakiś zwykły SdKfz 251/1 i go przerobić. To się zdarzało dość często. Z naszego podwórka (nie pamiętam tylko czy to ten SdKfz 251 zdobyty w Powstaniu, czy wydobyty z Pilicy) też był polową przeróbką do wersji SdKfz 251/3.
  7. I tym razem już trochę więcej Ausf. D. Żeby było jasne - pomimo, że zdjęć tej wersji jest tak mało, to jednak te pojazdy z wyrzutniami nadal występowały w etatach z roku 1944. Zdjęcie m25 z dywizji "Felherrnhalle", no i m33 (oczywiście) z Panzer-Lehr.
  8. No właśnie po wprowadzeniu Nebelwerferów 42 kalibru 210 mm i 300 mm Wurfgerat właściwie wyszedł z użycia z oddziałów Nebeltruppe, ale myślałem, że może jednak trochę zamontowano ich na transporterach i "po cichu" służyły w dywizjach pancernych także i w późniejszych latach zamontowane na SdKfz 251 Ausf. D. Tymczasem - nie widać tego za bardzo na zdjęciach, a w raportach dywizji i tak nie występowały w ogóle. W końcowym etapie wojny, to największy problem był z materiałami wybuchowymi i to właśnie najbardziej zaważyło na użyciu Nebelwerferów "w końcowym etapie wojny".
  9. To raczej nie przypadek, że wśród tych wszystkich zdjęć trafił się tylko jeden tego typu pojazd Ausf. D? Nawet ten na fotce z Powstania Warszawskiego (m13) jest w wersji C. Zdjęcie niby znane bardzo, ale nie wiem z jakiej jednostki.
  10. Czy ja dobrze widzę? Czyżby leIG na holu?
  11. Ale to jest Ausf. B nie A. Zgaduję: może dlatego mocniej wystaje niż w późniejszych wersjach? Ale jeśli zdjęcia m6-m9, to też Ausf. B to może i być to pieniek. Zdjęcie kiepskie, więc bardziej nie powiększę.
  12. Ale jaki ring? Dla kogo???? Przecież guru pisze, ja przyklaskuję! Inni pewnie w duchu też, tylko jak to dziewczyny - wstydzą się. Tak więc spokojnie - zagrożenia dla dyskusji nie ma. Mniej zdjęć ostatnio więc może masz niedosyt "merytoryki".
  13. No i Veiel by pasował. Oj ty nasz nieomylny guru ty....
×
×
  • Create New...

Important Information