Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 month later...
  • 10 months later...
  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Napisano (edytowane)

W sowieckim archiwum ...... Sztab Artylerii... Tajne... Do dowódców sztabów brygad art. (tyleryjskich?). ...od 6 lipca 1945 roku na wszystkich samolotach WWS (?) Wojska Polskiego ustanowiony znak rozpoznawczy Polski, zgodnie z załączonym przykładem znaku rozpoznawczego....

82387413_163812278222573_9108641593383976960_o.jpg

82790257_163812171555917_5536173055966969856_o.jpg

Edytowane przez Woodhaven
  • 2 months later...
Napisano

Z powyższego artykułu:

"Jako pierwsi zmierzyli się z tym zadaniem lotnicy w Krakowie, a konkretniej na podkrakowskim wówczas lotnisku w Rakowicach. W czwartek 31 października 1918 roku zostało ono przejęte przez Polską Komisję Likwidacyjną i zabezpieczone przez paru zaledwie polskich lotników i mechaników wspartych piechotą. Dzień później dowodzący bazą kpt Roman Florer nakazał zamalowanie c.k. barw. Czarne austriackie krzyże na białym tle pokryto białą farbą, a na powstałych w ten sposób białych kwadratach wymalowano duże czerwone litery „Z” jak „Zwycięstwo” lub „Zdobycz”.

Lotnisko Lewandówka we Lwowie zostało zajęte 2–3 listopada, a we wtorek 5 listopada 1918 roku – po przygotowaniu i uzbrojeniu maszyny oraz skompletowaniu załogi, przeprowadzono pierwszy lot bojowy polskiego lotnictwa. Samolot został oczywiście oznakowany barwami narodowymi – we Lwowie uznano, że powinny to być białe i czerwone pasy malowane na skrzydłach i ogonie."

Widnieją dwie daty - 31 października1918 i  5 listopada 1918 r. jednak nie było to pierwsze zastosowanie polskich znaków przynależności państwowej na samolotach polskiego lotnictwa wojskowego.

Co najmniej dziwne jest, że nigdzie nie ma informacji o faktycznie pierwszych (!) znakach rozpoznawczych lotnictwa polskiego zastosowanych kilka miesięcy wcześniej.

2 kwietnia 1918 r. do Oddziału Awiacyjnego I Korpusu Polskiego w Rosji przybył jego dowódca gen. Józef Dowbor-Muśnicki i zorganizowano chrzciny samolotów Oddziału.

Niektóre z nich miały już (jako pierwsze  znaki rozpoznawcze lotnictwa polskiego) wcześniej namalowane na płatach  pasy amarantowo - białe zakrywające rosyjskie kokardy.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie