Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Wcześniej napisałem " W czerwcu 1937 r. w stopniu kpt.obs. był dcą 37.EL (PZL - 23B "Karaś") "

Prostuję pomyłkę - winno być 34. Eskadra Liniowa 3.Pułku Lotniczego (w wojnie 1939 r. w składzie Armii "Poznań")

Kpt.obs. K.Grabianowski był dcą 34.EL 3.PL : czerwiec 1937 - październik 1938.

W Anglii, jak widać z załączników (przebieg służby) zajmował stanowisko oficera zaopatrzenia i nie był członkiem personelu latającego .

Ostatnie zdjęcie - w samolocie Potez XXV. Były one użytkowane w eskadrze do lata 1937 r. kiedy to przezbrojono eskadrę w PZL- 23B "Karaś".

A czy wiadome jest w jakiej eskadrze zastał go wybuch wojny ? (wyszperałem trochę sprzecznych informacji)

Edytowane przez Sedco Express
Napisano

Według karty służby, był to 3 Pułk Lotniczy, ale gdzie znalazł się w tuż po rozformowaniu pułku przed wybuchem wojny tego nie wiem. Wiem, że był  w Rumunii, więc mógł opuścić kraj w samolocie, ale czy tak było?

Będę wdzięczny za podrzucenie innych danych

b2.jpg

b3.jpg

b4.jpg

Napisano (edytowane)

Po zapoznaniu się z zamieszczonymi dokumentami dot. mjr.obs. K.Grabianowskiego pozwolę sobie na kilka uwag i komentarzy.

Zacznijmy od odznaczeń, które w/w otrzymał:

- Medal Niepodległości

- Medal Pamiątkowy za Wojnę 1918-1921

- Medal Dziesięciolecia Odzyskanej Niepodległości

- Medal za Długoletnią Służbę - X lat (brązowy)

- Medal za Długoletnią Służbę XX lat (srebrny)

- Medal Lotniczy (trzykrotnie nadany)

- Odznaka Obserwatora

- Odznaka Pamiątkowa WSL (Wyższej Szkoły Lotniczej)

Tak jak wielu mu podobnych oficerów wojsk lądowych zapewne napisał podanie o przeniesienie do lotnictwa w 1923 r. i od lipca tego roku został uczestnikiem (frekwentantem) kursu obserwatorów lotniczych w Szkole Obserwatorów i Strzelców Lotniczych w Toruniu (dawna OSOL - Oficerska Szkoła Obserwatorów Lotniczych). W trakcie nauki awansowany do stopnia porucznika (01.10.1923 r.).

Po trwającym prawie rok kursie jako por.obs. od 01.04.1924 r. rozpoczął służbę w 4.PL (Toruń) w 42.EL

Kwiecień 1924 - 01.061926 r. - 4.PL -  por.obs. służba w plutonie fotograficznym (w/z dca plutonu/mł.ofic.plutonu foto.)

01.06.1926 - 01.04.1929 r. - CSL (Centralna Składnica Lotnicza)

01.04.1929 - 01.01.1934 r. - 3.PL (Poznań) 35.EL - por.obs. (mł.ofic. esk., ofic. materiałowy esk., ofic. taktyczny esk.)

01.01.1934 - 01.05.1935 r. - 3.PL 35.EL - awans: kpt.obs. (w/z dca esk., ofic. taktyczny esk.)

Teraz występują rozbieżności, o których wspominałem. W książce J.Pawlaka "Polskie eskadry w latach 1918-1939" (WKŁ - W-wa 1989) autor pisze (str.256), że w październiku 1935 r. w 33 Eskadrze Towarzyszącej (Obserwacyjnej) 3.PL utworzono dwa plutony lotnicze:

- IV/33

- V/33 którego dcą został kpt obs. K.Grabianowski do rozwiązania plutonu w dniu 31.12.1935 r. Po likwidacji plutonu objął dowodzenie innym plutonem - III/33. (do maja 1935 r. w w/w plutonach użytkowano samoloty Lublin R-XIIIC a później była to wersja Lublin R-XIIID)

W dokumentacji widnieje natomiast zapis:

01.05.1935 - 07.076.1937 r. - 3.PL Eskadra Towarzysząca - kpt.obs. dca plutonu III Esk.Tow, potem dca Esk.Tow. i ponownie dca plutonu III ET

07.07.1937 -17.10.1938 r. - 3.PL 34.EL - kpt.obs. dca eskadry

17.10.1938 - 17.08.1939 r. - nauka w WSL (Wyższa Szkoła Lotnicza - Samodzielny Wydział Wyższej Szkoły Wojskowej (WSWoj.) w Warszawie)

17.08.1939 - 01.09.1939 r. (?) - 3.PKL dca Dywizjonu Szkolnego

Jeżeli w momencie wybuchu wojny był dcą dyw.szkolnego to sądzę, że do Rumunii ewakuował się nie drogą lotniczą a lądem (pociąg, samochód)

Z dokumentów wynika, że szczegółowy przebieg służby składał w obozie zbiorczym lotników polskich we Francji 01.02.1940 r. Nazwa nieczytelna możliwe, że jest to Camp de Carpigne.

W GB znalazł się 27.07.1940 r. i otrzymał numer służbowy P - 0725 (P - narodowość a czterocyfrowy numer przyznawano oficerom, którzy przybyli do GB po czerwcu 1940 r. lub  zostali mianowani na stopień  oficerski w późniejszym okresie).

Miał 41 lat i nie spełniał wymogów wiekowych dla załóg latających (DM - do 30 lat, DB - do 40 lat oczywiście były wyjątki ale nieliczne).

Nie będąc pilotem nie mógł też zostać przeszkolonym w celu obsługi samolotów transportu pomocniczego, pasażerskich itp. (jednostki nieoperacyjne PSP).

Stopnie - w dokumentach są podane F/O - porucznik, F/L - kapitan, S/L - major. Litera "A" przed skrótem (Acting) oznacza stopień funkcyjny - przyznawany na okres pełnienia służby (dowódczej) dla danego stanowiska. Nieraz był on różny od stopnia stałego.

Np. dca DM miał stopień S/Ldr (mjr) a DB - W/Cdr (ppłk) i np. polski "kpt" pełniący obowiązki dcy DM otrzymywał stopień S/Ldr (mjr).

Skróty:

CWZ - Centrum Wyszkolenia Ziemnego

HQ - Headquarters (dowództwo, sztab)

B'l - Blackpool

M.U. - Maintenance Unit (Jednostka Zaopatrzenia Lotniczego)

PKPiR - Polski Korpus Przysposobienia i Rozmieszczenia

K.U. - ?

PRU - ?

 

 

 

 

Edytowane przez Sedco Express
Napisano
W dniu 17.12.2019 o 00:05, chrisowaty napisał:

Na zdjęciu jest Kazimierz Grabianowski, brat mojego pradziadka. Powstaniec Wielkopolski, Pilot Obserwator Wojska Polskiego, jak i mjr w Lotnictwie RAF. Nie mógł powrócić do kraju. Zmarł w Wielkiej Brytanii pod zmienionym nazwiskiem Korwin Grandford. Wujek znajduje się na tzw Liście Krzystka, dostępnej w internecie.

"Nie mógł powrócić do kraju" (?) A z jakich powodów ? Był poszukiwany ? Chyba nie ! Mógł powrócić (jak wielu) ale zadecydował o pozostaniu w Wl.Brytanii (jak wielu). Nazwisko zmienił (jak wielu innych) z czysto praktycznych powodów, zapewne po otrzymaniu obywatelstwa angielskiego.

Napisano
8 godzin temu, Sedco Express napisał:

Nazwisko zmienił (jak wielu innych) z czysto praktycznych powodów, zapewne po otrzymaniu obywatelstwa angielskiego.

Dowódca 8.Pułku Ułanów, bohater bitwy pod Komarowem w 1920 roku rotmistrz (pułkownik) Kornel Krzeczunowicz mimo otrzymania obywatelstwa angielskiego nazwiska nie zmienił. No i Angole mieli problem z jego wymowieniem.

Napisano
Godzinę temu, formoza58 napisał:

Zdjęcie bardziej pasujące do " Sylwetek...", niż do wątku " Godła...

Mała Ententa, 1930 rok. Wyrwicki i Pajer po wylądowaniu w Pradze.

lot godl wyrwicji pajer w pradze mala enten.JPG

III Lot Małej Ententy i Polski w 1930 r.

Na samolocie Lublin R VIII - por.pil. Eugeniusz Wyrwicki i ppor.obs. Piotr Pajer zajęli 9 miejsce.

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
Napisano
W dniu 29.12.2019 o 13:16, Sedco Express napisał:

Po zapoznaniu się z zamieszczonymi dokumentami dot. mjr.obs. K.Grabianowskiego pozwolę sobie na kilka uwag i komentarzy.

Zacznijmy od odznaczeń, które w/w otrzymał:

- Medal Niepodległości

- Medal Pamiątkowy za Wojnę 1918-1921

- Medal Dziesięciolecia Odzyskanej Niepodległości

- Medal za Długoletnią Służbę - X lat (brązowy)

- Medal za Długoletnią Służbę XX lat (srebrny)

- Medal Lotniczy (trzykrotnie nadany)

- Odznaka Obserwatora

- Odznaka Pamiątkowa WSL (Wyższej Szkoły Lotniczej)

Tak jak wielu mu podobnych oficerów wojsk lądowych zapewne napisał podanie o przeniesienie do lotnictwa w 1923 r. i od lipca tego roku został uczestnikiem (frekwentantem) kursu obserwatorów lotniczych w Szkole Obserwatorów i Strzelców Lotniczych w Toruniu (dawna OSOL - Oficerska Szkoła Obserwatorów Lotniczych). W trakcie nauki awansowany do stopnia porucznika (01.10.1923 r.).

Po trwającym prawie rok kursie jako por.obs. od 01.04.1924 r. rozpoczął służbę w 4.PL (Toruń) w 42.EL

Kwiecień 1924 - 01.061926 r. - 4.PL -  por.obs. służba w plutonie fotograficznym (w/z dca plutonu/mł.ofic.plutonu foto.)

01.06.1926 - 01.04.1929 r. - CSL (Centralna Składnica Lotnicza)

01.04.1929 - 01.01.1934 r. - 3.PL (Poznań) 35.EL - por.obs. (mł.ofic. esk., ofic. materiałowy esk., ofic. taktyczny esk.)

01.01.1934 - 01.05.1935 r. - 3.PL 35.EL - awans: kpt.obs. (w/z dca esk., ofic. taktyczny esk.)

Teraz występują rozbieżności, o których wspominałem. W książce J.Pawlaka "Polskie eskadry w latach 1918-1939" (WKŁ - W-wa 1989) autor pisze (str.256), że w październiku 1935 r. w 33 Eskadrze Towarzyszącej (Obserwacyjnej) 3.PL utworzono dwa plutony lotnicze:

- IV/33

- V/33 którego dcą został kpt obs. K.Grabianowski do rozwiązania plutonu w dniu 31.12.1935 r. Po likwidacji plutonu objął dowodzenie innym plutonem - III/33. (do maja 1935 r. w w/w plutonach użytkowano samoloty Lublin R-XIIIC a później była to wersja Lublin R-XIIID)

W dokumentacji widnieje natomiast zapis:

01.05.1935 - 07.076.1937 r. - 3.PL Eskadra Towarzysząca - kpt.obs. dca plutonu III Esk.Tow, potem dca Esk.Tow. i ponownie dca plutonu III ET

07.07.1937 -17.10.1938 r. - 3.PL 34.EL - kpt.obs. dca eskadry

17.10.1938 - 17.08.1939 r. - nauka w WSL (Wyższa Szkoła Lotnicza - Samodzielny Wydział Wyższej Szkoły Wojskowej (WSWoj.) w Warszawie)

17.08.1939 - 01.09.1939 r. (?) - 3.PKL dca Dywizjonu Szkolnego

Jeżeli w momencie wybuchu wojny był dcą dyw.szkolnego to sądzę, że do Rumunii ewakuował się nie drogą lotniczą a lądem (pociąg, samochód)

Z dokumentów wynika, że szczegółowy przebieg służby składał w obozie zbiorczym lotników polskich we Francji 01.02.1940 r. Nazwa nieczytelna możliwe, że jest to Camp de Carpigne.

W GB znalazł się 27.07.1940 r. i otrzymał numer służbowy P - 0725 (P - narodowość a czterocyfrowy numer przyznawano oficerom, którzy przybyli do GB po czerwcu 1940 r. lub  zostali mianowani na stopień  oficerski w późniejszym okresie).

Miał 41 lat i nie spełniał wymogów wiekowych dla załóg latających (DM - do 30 lat, DB - do 40 lat oczywiście były wyjątki ale nieliczne).

Nie będąc pilotem nie mógł też zostać przeszkolonym w celu obsługi samolotów transportu pomocniczego, pasażerskich itp. (jednostki nieoperacyjne PSP).

Stopnie - w dokumentach są podane F/O - porucznik, F/L - kapitan, S/L - major. Litera "A" przed skrótem (Acting) oznacza stopień funkcyjny - przyznawany na okres pełnienia służby (dowódczej) dla danego stanowiska. Nieraz był on różny od stopnia stałego.

Np. dca DM miał stopień S/Ldr (mjr) a DB - W/Cdr (ppłk) i np. polski "kpt" pełniący obowiązki dcy DM otrzymywał stopień S/Ldr (mjr).

Skróty:

CWZ - Centrum Wyszkolenia Ziemnego

HQ - Headquarters (dowództwo, sztab)

B'l - Blackpool

M.U. - Maintenance Unit (Jednostka Zaopatrzenia Lotniczego)

PKPiR - Polski Korpus Przysposobienia i Rozmieszczenia

K.U. - ?

PRU - ?

 

K. U. - Komenda Uzupełnień Nr. 2 Blackpool (odpowiednik współczesnego  W.K.U.)

P.R.U. -  3 Polish Resettlement Unit RAF Dunholme Lodge. (Jednostka w której lotnicy oczekiwali na demobilizację). Jak wskazuje numer wyróżniający "3" - takich stacji było więcej. 

Nie mylić np. z 1 P. R. U. (1 Photographic Reconaissance Unit na stacji RAF Benson w której również Polacy służyli 

 

 

 

  • Super 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie