formoza58 Napisano 10 Styczeń 2020 Share Napisano 10 Styczeń 2020 Z 14 maja 1919 roku... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 23 Styczeń 2020 Share Napisano 23 Styczeń 2020 Prymas Dalbor poświęca pociąg sanitarny w Poznaniu, we wrześniu 1920 roku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bjar_1 Napisano 23 Styczeń 2020 Share Napisano 23 Styczeń 2020 P.S.66 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 24 Styczeń 2020 Share Napisano 24 Styczeń 2020 W dniu 23.01.2020 o 12:14, formoza58 napisał: Prymas Dalbor poświęca pociąg sanitarny w Poznaniu, we wrześniu 1920 roku. Uzupełnienie... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wa1aw Napisano 3 Luty 2020 Autor Share Napisano 3 Luty 2020 Ponownie dziękuję szanownym Panom formoza58 i bjar_1 za wkład do tematu. Na marginesie Waszych, Panowie wpisów, zamieszczam grafiki z analizy składów pociągów sanitarnych sformowanych z wagonów Mhx. Otóż pierwsza grafika prezentuje tabelę z zestawieniem zamieszczonym w 2015 roku, które prezentuje zarówno prezentację numeracji składów, jak i numery wagonów zidentyfikowanych ze zdjęć w tamtym czasie. W dniu dzisiejszym ta identyfikacja jest znacznie bardziej zaawansowana. Co z niej wynika? Oczywiście wiele wniosków. Jednym z nich jest analiza zdjęć P.S.84, z której wynika, że ten skład 84 teoretycznie powinien być sformowany z 16-tu wagonów o numerach od 832 do 847 (załącznikiem jest tabela). Jednak w praktyce, na zdjęciu z początku składu (zrobionym w 1939 roku) widać, że skład, co prawda, kończy się wagonem (potwierdzenie jest na innym zdjęciu) o numerze 847, lecz zaczyna się 17-tym wagonem o numerze Mhx ..5?. Widać to na właśnie na tym, załączonym do tego wpisu zdjęciu. Wykonując tego typu analizy wszystkich sfotografowanych składów P.S.-ów, odkryłem wiele ciekawostek, o których napiszę w nadchodzącym czasie. Jedno jest pewne, im więcej, naszym wspólnym wysiłkiem zebranego materiału, tym więcej możliwości zbliżenia się do obiektywnej, także naszej Polskiej, prawdy historycznej. Dlatego ponownie wszystkim Kolegom z naszego forum dziękuję za aktywność i proszę o możliwie maksymalną ilość każdego rodzaju publikowanego materiału na temat naszych, Polskich P.S.-ów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baisa Napisano 4 Luty 2020 Share Napisano 4 Luty 2020 (edytowane) Czerwony Krzyż : organ Polskiego Towarzystwa Czerwonego Krzyża. 1920, nr 20 str 4-7, początki polskich pociągów sanitarnych. Zrezygnowałam z wklejenia tu całości, bo mi się pliki nie po kolei (nomen omen) ustawiają. Artykuł bardzo ciekawy. Edytowane 4 Luty 2020 przez Baisa 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 6 Luty 2020 Share Napisano 6 Luty 2020 Z AAN. Czy te siostry należą do załogi wagonu sanitarnego przy pociągu sztabowym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 7 Luty 2020 Share Napisano 7 Luty 2020 Jw. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 7 Luty 2020 Share Napisano 7 Luty 2020 zdjęcie z III Powstania Śląskiego Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 7 Luty 2020 Share Napisano 7 Luty 2020 Teraz, bodziu000000 napisał: zdjęcie z III Powstania Śląskiego . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wa1aw Napisano 7 Luty 2020 Autor Share Napisano 7 Luty 2020 Kolega Baisa wkleił wręcz rewelacyjny w swojej treści artykuł, dzięki któremu z dużym prawdopodobieństwem ustaliłem, że pociąg sanitarny numer 2 (wg numeracji z 1920) jest prawdopodobnie amerykańskim pociągiem sanitarnym o numerze 6703, który przywiózł amerykańskich pilotów 7 eskadry oraz pułkownika Gilchrista do Warszawy! Wkrótce opublikuję zdjęcia i wycinki prasowe będące dowodem na tę hipotezę. Dziękuję bardzo Koledze Baisa z wkład do tego tematu. Wyrażam także wdzięczność Kolegom bodziu000000 i formoza58, którzy jak zwykle niezawodnie dostarczają kolejny ciekawy materiał. Kompletuję go w posegregowanych folderach z konkretną numeracją składów. W miarę moich możliwości postaram się te wszystkie, Kolegów perełki obrobić i zamieścić wyniki analiz w kolejnych wpisach. Póki, co, zamieszczam zdjęcie wagonu z niezidentyfikowanego polskiego składu sanitarnego, które to zdjęcie zostało zrobione w 1941 roku na stacji Krosno. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baisa Napisano 8 Luty 2020 Share Napisano 8 Luty 2020 (edytowane) W dniu 29.08.2015 o 18:35, wa1aw napisał: Cytat (...) Wikipedia może się mylić co do faktu, który z dwóch pociągów sanitarnych uczestniczących w 1939 roku w obronie Lwowa został zbombardowany. Być może był to pociąg sanitarny nr 64, natomiast pociąg sanitarny nr 66 został podpalony przez dywersantów i szybko został ugaszony. (...) W kilku źródłach pojawia się informacja, że tylko 1 z 6 pociągów sanitarnych uczestniczących w obronie Lwowa we wrześniu 1939 wydostał się dwukrotnie ze Lwowa wywożąc ok. 600 rannych. No i mam zagwózdkę. Jeśli to był 66, to wiem jeszcze o jednym z DOK VI zbombardowanym w Stryju 18 września w samo południe- ten oberwał od Luftwaffe tak porządnie, że większość rannych i personelu zginęła. Miał na pokładzie ponad 300 rannych, więc to ten mógł być tym jedynym, który wydostał się ze Lwowa. Niestety nie umiem tej informacji jeszcze zweryfikować, więc pomogłyby mi z pewnością dokładniejsze informacje o tym, jak skończył służbę w polskim wojsku PS 66. Coś więcej się Kolega dowiedział na temat gdzie i kiedy oberwał PS 66? Koleżanka Baisa,. Basia. Ktoś tu już dobrze rozszyfrował moje imię. Edytowane 8 Luty 2020 przez Baisa poprawki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 9 Luty 2020 Share Napisano 9 Luty 2020 16 godzin temu, Baisa napisał: W kilku źródłach pojawia się informacja, że tylko 1 z 6 pociągów sanitarnych uczestniczących w obronie Lwowa we wrześniu 1939 wydostał się dwukrotnie ze Lwowa wywożąc ok. 600 rannych. No i mam zagwózdkę. Jeśli to był 66, to wiem jeszcze o jednym z DOK VI zbombardowanym w Stryju 18 września w samo południe- ten oberwał od Luftwaffe tak porządnie, że większość rannych i personelu zginęła. Mógł to być improwizowany pociąg sanitarny (bądź ewakuacyjny) pozbawiony numeru typowego dla pociągów sanitarnych wystawianych według planu mobilizacyjnego. Kwestia tego typu pociągów zdaje się była już poruszana w tymże temacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baisa Napisano 9 Luty 2020 Share Napisano 9 Luty 2020 (edytowane) Edmundo, to był pociąg sanitarny nr 63. Komendantem tego pociągu był kpt lek. dr Piotr Tymrakiewicz ze Złoczowa. Nie chciałam podawać numeru PS, dopóki nie potwierdzę tej informacji, bo w jednej książce zgadzają mi się szczegóły, ale podane jest, że PS 62 i nazwisko komendanta, który składał relację jest potwornie przekręcone. Edytowane 9 Luty 2020 przez Baisa 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 9 Luty 2020 Share Napisano 9 Luty 2020 Ok. Koleżanko Baisa, dziękuję bardzo za wyjaśnienie, sam "drążę" temat polskich (i nie tylko )pociągów sanitarnych o czym zapewne wiesz czytając tenże wątek. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baisa Napisano 9 Luty 2020 Share Napisano 9 Luty 2020 (edytowane) Wiem, drążycie Panowie temat z uporem godnym chwały. Mnie interesują dwa PS-y, jak tu już wcześniej pisałam. PS 63 z września 1939 i 4/11, z wojny polsko- bolszewickiej. W obu komendantem był kpt. lek. Tymrakiewicz, weteran I wojny, wojny polsko- bolszewickiej , więzień Gułagu i weteran II wojny światowej jako żołnierz Andersa. Taki mi się delikwent trafił wśród krewnych, że warto jego życiorys opisać. Ale ponieważ tematu pociągów sanitarnych nie da się "rozebrać" inaczej, jak czytając wszystko co na ten temat w ręce wpadnie, to liczę na to, że pomożemy sobie nawzajem. Edytowane 9 Luty 2020 przez Baisa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bjar_1 Napisano 9 Luty 2020 Share Napisano 9 Luty 2020 (edytowane) W temacie, ale raczej zwykły wagon kl.3 - na tabliczce widać "Nie otwierać drzwi podczas biegu pociągu". Goście z DRK. Edytowane 9 Luty 2020 przez bjar_1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 10 Luty 2020 Share Napisano 10 Luty 2020 (edytowane) Koleżanko Baisa w swoich zapiskach znalazłem informację, komendantem PS Nr 4 (z lat wojny polsko-bolszewickiej) był por. lek. Ignacy Rachocki a następnie kpt. lek. dr Piotr Tymrakiewicz. Taka mała ciekawostka ale zapewne Ciebie zainteresuje. A temat pociągów sanitarnych WP na Forum Odkrywcy jest chyba największą "kopalnią wiedzy w tymże temacie". Marzy mi się tomik z serii Wielki Leksykon Uzbrojenia 1939 tyczący polskich pociągów sanitarnych, może znajdzie się chętny do "ogarnięcia" tegoż tematu. Pozdro Edytowane 10 Luty 2020 przez Edmundo 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 10 Luty 2020 Share Napisano 10 Luty 2020 ciekawostki 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baisa Napisano 10 Luty 2020 Share Napisano 10 Luty 2020 (edytowane) 3 godziny temu, Edmundo napisał: Koleżanko Baisa w swoich zapiskach znalazłem informację, komendantem PS Nr 4 (z lat wojny polsko-bolszewickiej) był por. lek. Ignacy Rachocki a następnie kpt. lek. dr Piotr Tymrakiewicz.(...) Dzięki, interesuje mnie wszystko, co dotyczy tych pociągów. Mogę uzupełnić daty. Kpt. lek. dr Tymrakiewicz dostał przydział do PS nr 4 dnia 1 grudnia 1919 r. (Właściwie porucznik, po weryfikacji kapitan). Następny przydział 1 sierpnia 1921- po cytuję " zlikwidowaniu Pociągu Sanitarnego nr 11/4 "- takie informacje były w jego głównej karcie ewidencyjnej w TP w CAW. Pociąg ten nazywa "warszawskim". Edytowane 10 Luty 2020 przez Baisa 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 10 Luty 2020 Share Napisano 10 Luty 2020 Baisa intryguje mnie nieco nazwa pociągu czyli 11/4 ponieważ oficjalnie nie były tak oznaczane pociągi sanitarne WP. Moim zdaniem jest to błąd. Oczywiście istniał Pociąg Sanitarny Nr 4 ale jak napisałaś "warszawski" to wskazuje na to że był formowany na terenie ówczesnego Dowództwa Okręgu Generalnego Warszawskiego zwanego także DOG Nr I ale być możliwe iż zapis 11/4 to w istocie II/4 a to wskazywałoby na to iż PS Nr 4 sformowany był na terenie Dowództwa Okręgu Generalnego Lubelskiego czyli DOG Nr II. To tyle z mojej strony w powyższym, niezwykle ciekawym temacie. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baisa Napisano 10 Luty 2020 Share Napisano 10 Luty 2020 (edytowane) Z Głównej Karty Ewidencyjnej: Z Karty Ewidencyjnej Nie zastanawiałam się nad tym, tylko przepisałam z dokumentów. W drugim zapisie było wyraźnie 11/4, a to cały przebieg służby w WP. W innych, dodatkowych dokumentach natomiast występuje już tylko pociąg sanitarny nr 4. To jakie Twoim zdaniem jest logiczne wyjaśnienie tych cyferek, zakładając, że Doktor sam w życiorysie nazywa pociąg "warszawskim"? Edytowane 10 Luty 2020 przez Baisa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Edmundo Napisano 11 Luty 2020 Share Napisano 11 Luty 2020 18 godzin temu, Baisa napisał: To jakie Twoim zdaniem jest logiczne wyjaśnienie tych cyferek, zakładając, że Doktor sam w życiorysie nazywa pociąg "warszawskim"? Bardzo dobre pytanie, niestety nie znam odpowiedzi. Logiczne jest tylko to że istniał Pociąg Sanitarny Nr 4 bo takowa była jego prawidłowa nazwa, co do formy zapisu 11/4 bądź też II/4 (uważam że jest to poprawniejszy zapis) to tak jak napisałem wcześniej, został sformowany albo na terenie DOG Nr I stąd "warszawski" albo na terenie DOG Nr II i stąd II/4 a personel pochodził z terenu Warszawy i stąd określenie "warszawski". Oczywiście pewności co do tego nie mam ale innych pomysłów na wytłumaczenie takiej formy zapisu nazwy PS Nr 4 także nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziu000000 Napisano 12 Luty 2020 Share Napisano 12 Luty 2020 ciekawa odznaka 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
formoza58 Napisano 12 Luty 2020 Share Napisano 12 Luty 2020 W dniu 23.01.2020 o 12:14, formoza58 napisał: Prymas Dalbor poświęca pociąg sanitarny w Poznaniu, we wrześniu 1920 roku. Uzupełnienie do tej uroczystości... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.